От супермаркета до резервоара: Превръщат хранителни отпадъци в биогориво

30 Септември, 2025 16:25 1 489 17

  • биогориво-
  • втечнен природен газ

Заводът Nordsol в Амстердам успешно произведе 10 милиона килограма биологичен втечнен природен газ

От супермаркета до резервоара: Превръщат хранителни отпадъци в биогориво - 1

Нидерландия демонстрира впечатляващ пример за кръгова икономика, като превръща хранителни отпадъци от супермаркети и ресторанти в екологично чисто гориво. Заводът Nordsol в Амстердам успешно произведе 10 милиона килограма биологичен втечнен природен газ (био-ВПГ), използвайки органични отпадъци като суровина, вместо изкопаеми горива.

Произведеното количество биогориво е достатъчно за изминаването на 45 милиона километра от тежкотоварния автомобилен транспорт. Това постижение не само осигурява възобновяемо гориво, но и води до значително намаляване на емисиите, като спестява еквивалента на 35 милиона килограма CO2.

Процесът започва със събиране на храни с изтекъл срок на годност и други органични отпадъци. Тези отпадъци първо се превръщат в биогаз, който след това се преработва от Nordsol в течен био-втечнен природен газ (Bio-LNG).

Горивото Bio-LNG е не само екологично, но и лесно за интегриране в съществуващата транспортна мрежа. То е напълно съвместимо със съвременните двигатели, използващи ВПГ, и се продава на бензиностанции Shell, което го прави достъпно за транспортните компании. Nordsol вече ежедневно доставя течния биогаз на превозвачи както в Нидерландия, така и в чужбина. Заводът има ясен интерес да увеличи производството и активно насърчава транспортните фирми да преминат от традиционния дизел към Bio-LNG, за да ускорят "зеления" преход в тежкия автомобилен транспорт.

Партньорството между Nordsol, Shell и компанията за рециклиране Renewi служи като идеален пример за кръгова икономика. Renewi събира милиони тонове органични отпадъци, които преработва в биогаз чрез анаеробно разграждане. Nordsol използва патентована енергийно ефективна технология, за да превърне този биогаз в Bio-LNG. Финалната стъпка е дистрибуцията от Shell до крайните клиенти.

Това сътрудничество показва, че устойчивото решение за тежкотоварния транспорт е напълно възможно, като се използва местен ресурс – отпадъкът, който иначе би допринесъл за емисиите. Чрез този метод Bio-LNG не само замества изкопаемото гориво, но и предлага значителни предимства в сравнение с дизела, включително по-ниски емисии на азотни оксиди и значително по-малко прахови частици.

Постижението в Амстердам е само началото. Според докладите на индустрията, холандският пазар на Bio-LNG се очаква да нарасне значително през следващите години, с очакван годишен темп на растеж от над 36% до 2030 година. Това силно развитие се подкрепя от факта, че био-ВПГ може да предложи до 200% намаление на емисиите на CO2 в зависимост от суровината и производствения процес, правейки го въглеродно неутрален и дори въглеродно негативен в някои случаи.

С подобни проекти, разширяващи се в Европа, Bio-LNG се утвърждава като жизнеспособна и непосредствено приложима алтернатива за декарбонизация на логистиката, без да се налагат скъпи промени в автопарка или дистрибуционната мрежа.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 8 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Някой

    6 1 Отговор
    Ето това е пътя биогорива, био етанол, био метан ... А не скъпите еГорива

    Коментиран от #5, #8

  • 5 Kaлпазанин

    12 1 Отговор

    До коментар #4 от "Някой":

    От изхвърлена храна на разглезени западняци ,а някъде по света на много места ХОРА и най вече жени и деца умират от глад заради алчността на други "хора"
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Селянина с колелото

    10 1 Отговор

    До коментар #4 от "Някой":

    Видя ли в името "био" или "еко" бягам на далеко.
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Хеми значи бензин

    2 5 Отговор
    Е може с бактерии и под влиянивто на ензими да правят биогориво от отпадъци.
    Но всичко ще отива за самолетите.
    Германофили Запомнете Дизела Умря.
  • 11 Хотелиер

    9 0 Отговор
    Абе хора! От хранителни отпадъци се прави салата и крем-супа! Всички хотели по морето бъркат остатъците с майонеза и правят разядка или друга салата, или минават с пасатора и правят супа - всеки работник от кухнята ще ви го потвърди!!! Понякога и за трети ден остава! То в някои хотели се готви два пъти в седмицата, а другите дни се прави нещо от остатъците - мусака, пюре, шницели и т.н. - важното е да е смляно!

    Коментиран от #12

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Астрофизик 🚀

    4 0 Отговор
    Да гориш нещо в затворена атмосфера насред вакуум е като да си пъpдиш в скафандъра 👨‍🚀

    Без кола най-много да си стегнеш зaдникa.
    Без въздух гориш като фас на течение.
  • 14 Нововъведена и вече остаряла технология

    3 0 Отговор
    Русия вече създаде първата в света ядрена система със затворен цикъл.
    Ще я въведе в експлоатация до 2030 година.

    Същността на новата технология, която включва многократно повторно използване на ядрените отпадъци.
    Това означава, че 95% от отработеното гориво ще бъде използвано повторно в реакторите. Този механизъм в крайна сметка ще позволи почти напълно да се реши проблемът с натрупването на радиоактивни отпадъци.

    А ние копаме да заравяме в плодородната ни земя радиоактивни отпадъци.
  • 15 Аналогично

    2 3 Отговор
    А в България всеки обед имаме излишък от 2 милиона киловатчаса, които изнасяме. Това са 2 милиона километра на камион.

    Тоест само за един час дневно в продължение на годината, излишъкът е около 700 хиляди километра, а този завод от статията осигурява 45 милиона. Тоест капка в морето.

    Това е годишния пробег само на на 450 камиона, които изминават 100 хиляди километра годишно.

    Коментиран от #16

  • 16 Неанлогично

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "Аналогично":

    Неаналогично юли и август имаме жега, която стига да се топлим цяла зима. И какво от това? Почвай да топлиш пясъци и соли да не отивя зян цялата тази топлина.

    Коментиран от #17

  • 17 Аналогично

    0 2 Отговор

    До коментар #16 от "Неанлогично":

    В момента излишъка е около 2 милиона киловатчаса, като 500 000 се съхраняват в батерии А едно цяло и пет милиона се изнасят.

    Тоест само за един час могат да бъдат заредени два милиона километра от този излишък А за деня 10 милиона или повече.

    Предприятието от статията за цяла година произвежда енергия само за 45 милиона. Тоест трябва да работи три месеца, само за да произведе излишъка на България за един единствен ден и то не през лятото както казваш, А в Не много слънчев есенен октомврийски ден.

    А изграждането на фотоволтаични паркове продължава с пълна сила и излишъците ще стават все по-големи, включително през зимата. Защо ти е да ги съхраняваш от лятото?