Кога и как ръждясват чисто новите коли

9 Октомври, 2025 17:05 3 029 11

  • нова кола-
  • ръжда-
  • съвети

Пътят от завода до вашия гараж може да е решаващ

Кога и как ръждясват чисто новите коли - 1
Снимка: Shutterstock

Докато повечето автомобилисти се фокусират върху мощността, разхода на гориво или инфотейнмънт системите, има един ключов елемент в дълголетието на всеки автомобил, който често остава напълно незабелязан: антикорозионното покритие на купето. И по-конкретно – т.нар. „прозорец за отмиване“ (или „wash-out window“).

Това е термин, който инженерите използват, за да опишат критичния период от време след производството на автомобила, през който защитните покрития на каросерията – често базирани на цинк и фосфати – са най-уязвими.

След като автомобилът излезе от поточната линия, той е покрит със слоеве боя и защитни грундове. Тези покрития, които често се прилагат чрез процес, наречен катафореза, са изключително ефективни срещу ръжда. Но тяхната устойчивост не е абсолютна веднага.

Прозорецът, в който покритието се „втвърдява“ или „узрява“ окончателно е много важен. Ако един нов автомобил е изложен на силно агресивни външни фактори – например на продължително излагане на солена пътна кал или силно корозивни химикали за почистване – през първите няколко седмици след производството, рискът от преждевременна корозия се увеличава драстично.

По време на този период, химическите връзки в защитния слой все още се стабилизират. Агресивните соли или киселини имат по-голям шанс да проникнат в микроскопични пори или да компрометират ръбовете, където слоевете са по-тънки. Дори минимално нарушаване на покритието може да създаде „точка на проникване“ за влагата и кислорода.

Този технически детайл има пряко значение за собствениците. Когато купувате нов автомобил, е препоръчително да се придържате към няколко прости правила:

Първо почистване: Бъдете внимателни с агресивните препарати за почистване или автомивките, които използват силна химия, поне през първия месец.

Сол и скреж: Ако автомобилът ви е доставен през зимата и веднага е изложен на пътища, третирани със сол, постарайте се да го измивате редовно, но с нежни препарати. Не позволявайте солената кал да застоява по праговете и подкалниците.

Допълнителни защити: Това е моментът, в който прилагането на допълнително восъчно покритие или уплътнител може да бъде най-полезно, тъй като добавя още един физически щит върху все още "узряващата" фабрична защита.

Производителите отчитат „прозореца за отмиване“ в своите логистични процеси, опитвайки се да минимизират времето, в което новите купета са изложени на атмосферни влияния по време на транспортиране. Въпреки това, пътят от завода до вашия гараж може да е решаващ.

След като този период отмине, фабричната антикорозионна защита достига максималната си ефективност. Познаването на тази скрита особеност ви дава възможност да се погрижите по-добре за дългосрочното здраве и стойността на вашия нов автомобил.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тити

    10 3 Отговор
    Купето си китайска бракма и ще видите че от завода излиза ръждясала.
  • 2 00014

    14 1 Отговор
    Мощността и екстрите са за баламурниците, които имат пари за хвърляне. Покритията така са изчислени, че след 5 години колата да стане неизползваема. И да се купува нова. За да има работа за хората. Защото безработицата поражда бунтове. Не забравям и печалбите на производителите. Същото е и с електрониката. След преминаване на гаранцията започват проблемите. Поставен чип работи като диверсант. Това никъде няма да го прочетете, но специалистите си го знаят.
  • 3 Анонимен

    11 2 Отговор
    Например да ти транспортират колата на най горната палуба на кораба, където пръскат вълните и е цялата в морска сол. Или колата докато се транспортира до представителите на марката се кара, като състезателна. Палиш,газ до дупка и гасиш. После пак,а на теб ти казват, че трябват 2000 километра разработка.

    Коментиран от #9

  • 4 Хаус

    6 1 Отговор
    И коя масова кола се продава в рамките на месец-два след производство? От поточната линия до дилъра минава мноооооооого време.

    Коментиран от #10

  • 5 Селянина с колелото

    4 0 Отговор
    Незнам как и кога ръждясват чистоновите към момента коли. Винаги съм си купувал коли втора ръка, меду 4 и 8 годишни и съм ги карал после минимум 5 години. Когато седят в сух гараж където няма крайни температури през зимата и лятото колите се запазват в много добро състояние даже до 18-20 години от производството им. Изключвам Опел-ите ;-)))
  • 6 Тоалетната хартия

    5 0 Отговор
    Европееца си купува кола, кара я 5-7 години и изобщо не го интересува, че колата, която ще я купи източно Европееца ще рждяса на 10 година!!!

    Коментиран от #11

  • 7 мани беги

    3 0 Отговор
    абсолютно всичко по колите е от рециклирани материали дори любимият на тъпаците карбон ... седят месеци, години по пристанищата и морският въздух ги скапва ... пренасят ги с мотокари с големи вилици и ги остъргват отдолу, и осукват купето ... тва важи за нови и стари коли ... новите азиатки са с радиация ... приятна покупка и минусчетата дет ще ми нацвъкате са си за вас
  • 8 домакин

    2 0 Отговор
    Лично съм взимал от дилъра над 20 нови служебни автомобила. Дават ги почистени и лъснати. Единствено миризмата не може да се премахне веднага.
  • 9 Карлос Друсар

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Анонимен":

    В днешно време презокенските доставки не са върху горната палуба. Най-много колата ти да види открито море ако пътува през Канала, но вълни няма да усети. При висока вълна фериботите не работят.
  • 10 Маус

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Хаус":

    Тесла се продава веднага. Произведена е специално за теб. Като кацне в Европа получаваш покана да си я вземеш от склада. Не вярвам да я бавишмслед като си я платил цялата.
  • 11 васко де гама

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Тоалетната хартия":

    С години останах в Франция и съм видял такива коли които в България да ги видиш е невъзможно имам предвид стари модели не са от класическите . Също като теб мислех - те Европейците имат високи заплати , висок стандарт колите ги използват няколко години след което се продават в Източна Европа където стандартът е по нисък и идват в страни като нас . В действителност никак не е така говоря за Южна Франция - къде ударена , очукана , ламарината е ръждясала кола въобще не ги интересува и не са болни на тая тема за тях колата е да могат да се придвижат от една точка да друга но не и да показва тяхното финансова положение и в Италия е така има къщи или вили за милиони Евро но пред тях е паркирала малка кола като играчка едва ще побере 2 човека - кутийка детска играчка понякога ги паркират и под стълбището най много покрай езерото Комо (обикалял съм изцяло 3 -те езера В Севeрна Италия ) . Тесни пътища и няма място за паркиране на голяма кола , малки като играчки подредени една до друга .