В съвременния автомобилен двигател всеки компонент има критично значение, но малцина са така пренебрегвани и същевременно жизненоважни, колкото PCV клапанът (Positive Crankcase Ventilation - Положителна Вентилация на Картера). Тази на пръв поглед проста част изпълнява ключова техническа функция, чиято повреда може да доведе до каскада от сериозни проблеми, застрашавайки целостта на двигателя.
Техническата роля на PCV системата
По време на процеса на горене, газове, известни като "пробивни газове" (blow-by gases) – смес от неизгоряло гориво, изгорели газове и водни пари – неизбежно преминават покрай буталните пръстени и навлизат в картера (долната част на двигателя, където се събира маслото).
Функцията на PCV клапана е двустранна:
Регулиране на налягането в картера: PCV клапанът, който по същество е еднопосочен клапан с пружинно-задействан механизъм (бутало или сачма), контролира потока на тези пробивни газове. Той използва вакуума, създаден във всмукателния колектор, за да "изсмуче" газовете от картера. Това предотвратява натрупването на прекомерно налягане в картера.
Контрол на емисиите и рециркулация: Клапанът насочва тези газове обратно към всмукателния колектор, където те се смесват с входящия въздух-горивна смес и се изгарят повторно в горивните камери. Това елиминира изпускането на вредни въглеводороди в атмосферата, което е изискване по екологичните норми.
Критични последици от повреда на PCV клапана
PCV клапанът обикновено има два основни режима на повреда: запушване (заседнал в затворено положение) или постоянно отворен. И двете състояния нарушават работата на двигателя по различен начин.
1. Когато PCV клапанът е запушен/заседнал в затворено положение
Натрупване на прекомерно налягане: Пробивните газове не могат да излязат. Налягането в картера рязко се повишава.
Течове на масло: Повишеното налягане търси най-слабото място за изход. То започва да изтласква двигателното масло през уплътненията и гарнитурите, включително основните уплътнения на коляновия вал (предно и задно), гарнитурата на капака на клапаните и уплътненията на масления филтър. Шофьорът забелязва петна от масло под колата и рязко повишен разход на масло.
Образуване на утайка (Sludge): Пробивните газове съдържат водни пари. Ако не бъдат отстранени чрез вентилация, те кондензират в картера, смесват се с маслото и ускоряват образуването на гъста, абразивна утайка. Тази утайка влошава смазването и причинява повишено износване на основните компоненти на двигателя, което може да доведе до основен ремонт.
2. Когато PCV клапанът е постоянно отворен
Нарушаване на сместа въздух-гориво: Постоянно отвореният клапан действа като неконтролирана вакуумна теч във всмукателния колектор, особено при празен ход, когато вакуумът е най-голям. В двигателя навлиза прекомерно количество ненормиран въздух.
Бедна смес (Lean Mixture): В резултат на излишния въздух, сместа въздух-гориво става бедна на гориво. Това води до следните симптоми:
Нестабилна работа на празен ход (Rough Idle): Оборотите се колебаят, двигателят работи неравномерно и може да гасне.
Прекъсвания в запалването (Misfires): Бедната смес не гори ефективно.
Запалване на лампата "Check Engine" (CEL): Системата за управление на двигателя (ECU) засича некоректни стойности на сместа и може да генерира кодове за грешки (напр. P0171 - "Система твърде бедна").
Повишен разход на масло: В някои конструкции, постоянно отвореният клапан може да позволи на масло от картера да бъде засмукано директно във всмукателния колектор и изгорено в цилиндрите, което се проявява като син дим от ауспуха и висок разход на масло.
Превенция и поддръжка
Пренебрегването на неизправен PCV клапан може да доведе до: замърсяване на дроселната клапа и всмукателните отвори с маслени отлагания, значително влошаване на качеството на маслото и, в крайна сметка, до основен ремонт на двигателя.
Поради сравнително ниската цена на PCV клапана и лесната му подмяна (често между 30 000 до 80 000 километра в зависимост от препоръките на производителя и типа на двигателя), опитните автомобилисти съветват редовната му проверка и своевременна смяна при първите признаци на проблем.
В заключение, PCV клапанът е класически пример за това как малка, евтина част с техническа роля в регулирането на налягането и емисиите, ако се повреди, може да причини сериозно, дори фатално увреждане на целия двигател.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ти да видиш!
Коментиран от #16, #17
15:27 14.10.2025
2 баварката
15:34 14.10.2025
3 Винкело
Коментиран от #5, #6
15:42 14.10.2025
4 Др.Тодор Живков 🇧🇬
Вентилира картерните газове и същевременно маже компресионните сегменти.
Като финал изгаря с горивото.
3 в 1 Просто и ефективно.
15:51 14.10.2025
5 Стара чанта
До коментар #3 от "Винкело":
А на дядо ти магаренцето - то, завалията и понятие си няма от всичко това.16:51 14.10.2025
6 бай Даньо
До коментар #3 от "Винкело":
Тя ладичката и климатик нямаше и ABS спирачки и колан дори оригинално нямаше ... навит ли си и още!?Коментиран от #7, #11
20:10 14.10.2025
7 123321
До коментар #6 от "бай Даньо":
Стига с тоя абс.. научете се да каратеКоментиран от #9
20:33 14.10.2025
8 Бай Гошо
21:43 14.10.2025
9 На моя МБ го изключих
До коментар #7 от "123321":
Става въпрос за ABS системата. ESP изключих също. Що ли? Ами сега мога да си въртя гуми и да си го суркам на една страна когато си поискам. И така вече 22 години. Да, казвали са ми приятели, че е опасно и не съм по умен от конструкторите на МБ. Така е, но на мен така ми харесва да си го карам.Статията е написана грамотно. Това не се слъчва много често.
Коментиран от #10, #19
01:19 15.10.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Сър Мастър Бейтс
07:27 15.10.2025
13 Грешите
До коментар #10 от "кога не разбираш ама искаш да пишеш за":
Извинявам се колега, грешите. Изхода от PCV клапана се свързва към всмукателният колектор след дроселовата клапа която цитирате. Пред дроселовата клапа /Throttle valve/ има друга тръба / breather hose/ която доставя пресен въздух и изравнява налягането. Обикновенно тръбата свързва след въздушният филтър към капака на главата/те/ на двигателя.09:14 15.10.2025
14 Виждам много плюсчета тука на коментара
До коментар #10 от "кога не разбираш ама искаш да пишеш за":
Няма лошо. Те автомонтьорите от това печелят. От такива разбирачи като вас дето си мислят, че всичко знаят и им е ясно.09:24 15.10.2025
15 това пък сега го чувам
09:37 15.10.2025
16 Оти колкото повече електроника и
До коментар #1 от "Ти да видиш!":
сензори, толкоз повече работи за горене и разваляне. На Москвича това е една тръба от картера, която е свързана с капака на карбуратора, като за празния ход на дъното на карбуратора има един щуцер, свързан с една тръба с по-малък диаметър към основната тръба от картера, на който руснаците му викат "золотник" и той изсмуква картерните газове чрез вакуума, който създава всмукателния колектор през този золотник и тънкия маркуч на празен ход, а през този с по-голям диаметър, в който има един искрогасител при по-високите обороти, а пък ти тук ми разправяш за някакви сензори и клапани и сумати джунджурии за горене и разваляне. Не си е работа това.10:35 15.10.2025
17 Има сензор колега
До коментар #1 от "Ти да видиш!":
Как на няма? Една оранжева лампичка в моя автомобил и надпис - Check engine. Във Вашия няма ли?Коментиран от #18
11:14 15.10.2025
18 Сензор, който да свети
До коментар #17 от "Има сензор колега":
"карай за скрап" няма ли?11:39 15.10.2025
19 Коко Н
До коментар #9 от "На моя МБ го изключих":
Само е пропуснато най-важното-как сам да провериш дали работи добре.Най-лесно и бързо е на гърловината за масло да наденеш гумена ръкавица и да я гледаш като дадеш леко газ08:22 16.10.2025