GM признава: за да оцелеем, трябва да вземем пример от китайците

23 Октомври, 2025 13:00 2 317 8

  • gm-
  • китай-
  • general motors

Скоростта на разработка на китайските производители е сериозно предизвикателство, което принуждава западните гиганти да преразгледат процесите си

GM признава: за да оцелеем, трябва да вземем пример от китайците - 1

Китайските автомобилни производители променят правилата на играта, като издигат скоростта на разработка на нови електрически превозни средства (EV) до нива, които западните компании трудно могат да достигнат. Сега дори автомобилни гиганти като General Motors (GM) открито признават, че за да оцелеят в надпреварата с електромобилите, трябва да възприемат китайското темпо.

Марк Ройс, президент на General Motors, заяви в интервю за InsideEVs, че компанията трябва да се поучи от конкурентите си в Китай, особено по отношение на скоростта на разработка. Докато китайските фирми успяват да преминат от концепция към масово производство за рекордно кратко време – едва 22 до 28 месеца, – на западните концерни, включително GM, са им нужни от 32 до 48 месеца.

„Можем да научим много от тяхната скорост. Не мисля, че взаимното копиране или преследването на най-ниската цена е правилната стратегия. Но скоростта е нещо, с което трябва да наваксаме“, коментира Ройс.

Тайната на скоростта и нейните слабости

Според Ройс, тайната зад светкавичната скорост на китайските марки се крие в споделената база от доставчици и способността им бързо да преминават към иновации. Това позволява почти незабавен преход от прототип към производствена линия.

Въпреки това, президентът на GM признава и слабостите на тази система, които са свързани главно с устойчивостта и печалбите: „Много от тях се затрудняват да печелят пари, ако не произвеждат батерии. Те пускат нови модели със светкавична скорост, копират идеите си един на друг – и изчезват също толкова бързо.“

Западът се събужда

GM не е единственият концерн, който се опитва да навакса. Европейските премиум марки също са принудени да ускорят процесите си.

Audi вече обяви, че разработва следващото поколение на модела TT с „китайска скорост“, планирайки завършване на проекта само 30 месеца след неговото одобрение.

BMW отиде още по-далеч: като част от стратегията си Neue Klasse, баварският производител планира да пусне 40 нови или актуализирани модела само за две години.

Анализаторите са единодушни, че този „китайски ефект“ е едно от най-сериозните предизвикателства пред традиционните автомобилни производители от десетилетия. Китай не просто произвежда в големи обеми – той го прави по-бързо. Този фактор се оказва ключът към потенциалното доминиране на световния пазар на електрически превозни средства. За западните гиганти, времето за реакция е критично, ако искат да запазят позициите си.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ъъъъ

    16 0 Отговор
    Правете качествени автомобили на разумна цена, друго не е необходимо!
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Пцдпнцдцд

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "Анализаторски":

    Бъркаш боя със ситуацията, както се казваше в един стар виц. Да направиш прототип е едно, да го валидираш/тестваш и да го индустриализираш, т.е. да му организираш масовото производство, е съвсем друго.

    Като човек от бранша мога да ти кажа, че една итерация за тестване е минимум 6 месеца. И никога не можеш да минеш само с едно тестване, защото винаги нещо се дъни и трябва да се преправи и пак да се тества. Пак от опит знам китайците как валидират и какво пишат в протоколите, и да ти кажа, по-добре не ги питай за подробности и не тествай техните неща сам, защото само ще се отчаяш.

    Коментиран от #4, #8

  • 4 Точно написано

    6 1 Отговор

    До коментар #3 от "Пцдпнцдцд":

    Затова няма китайски граждански самолет за международни полети !

    Коментиран от #6

  • 5 Много точно написано

    1 0 Отговор
    "Западът се събужда

    GM не е единственият концерн, който се опитва да навакса. Европейските премиум марки също са принудени да ускорят процесите си...

    За западните гиганти, времето за реакция е критично, ако искат да запазят позициите си."

    Западът се събужда. Дали ще успее? Ще видим.


    Но какво да кажем за спящата красавица Toyota? Спи си зимен сън и си мисли, че електромобилите са само част от съня. Сън който ще се размине.

    Дано поне европейските марки осъзнаят, че няма никакво значение дали ще има забрана за продажби на ДВГ през 2035. Дори да ги продават и след това, ТЪРСЕНЕТО рязко ще намалее, ако електромобилите са по-евтини и зареждат за 5-10 минути, независимо дали имат реален пробег 500 или 1000 км.
  • 6 Неточно написано

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Точно написано":

    Китай, чрез компанията COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China), произвежда няколко основни модела граждански самолети. По-долу е списък с актуалните модели (към октомври 2025 г.), техните чуждестранни аналози и приблизителни данни за годишното производство. Информацията се базира на последни отчети, като производството за C919 е било коригирано надолу поради предизвикателства с веригата за доставки. C929 все още е в разработка и няма масово производство.


    1. C909 (бивш ARJ21 Xiangfeng)
    Описание: Регионален реактивен самолет с капацитет 78–97 пътници, предназначен за къси и средни полети (до 3700 км). Използва се главно за вътрешни линии в Китай и Югоизточна Азия.
    Чуждестранни аналози: Embraer E175 или Bombardier CRJ-900 (сега Spirit AeroSystems) – подобни регионални джетове за средни разстояния.
    Годишно производство: Около 30 самолета годишно (стабилна скорост от 2022 г. нататък).


    2. C919
    Описание: (narrow-body) пътнически самолет с капацитет 158–192 пътници, за средни разстояния (до 5555 км). Това е флагманският модел на COMAC, който получава сертификати за въздушна годност в Китай и започва международни доставки.
    Чуждестранни аналози: Boeing 737 MAX или Airbus A320neo – директни конкуренти в сегмента на средномасштабните пътнически линии.
    Годишно производство: За 2025 г. – около 25 самолета (намалено от начални цели от 30–75 поради проблеми с доставките на двигатели и компоненти).

    Коментиран от #7

  • 7 Точно (не) написано

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "Неточно написано":

    Защо не напишете какви двигатели използват , и по модел на кои самолети са произведени ?
  • 8 Инди Раганди

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "Пцдпнцдцд":

    Имам усещането, че след 5 - 10 години, или ще се наложи да работиш за китайци, или ще си безработен.