В дългоочаквана и определяща за индустрията стъпка Европейската комисия потвърди, че ще смекчи забраната си за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 година. Това решение е пряк отговор на интензивното лобиране от страна на европейската автомобилна индустрия и политически лидери от ключови държави членки, включително германският канцлер Фридрих Мерц и италианският министър-председател Джорджия Мелони.
Промяната, която критици като Зелената партия в Европейския парламент вече осъдиха като „изкормване“ на знаковото законодателство за климата, отменя абсолютната изискване за 100% беземисионни превозни средства до 2035 година.
Промяната въвежда мярка за гъвкавост, която позволява на производителите да продължат да произвеждат превозни средства с двигатели с вътрешно горене след първоначалния краен срок.
Изискването за намаляване на емисиите на CO₂ за новите леки автомобили до 2035 година се намалява от 100% на 90%. Това разрешение позволява продължаване на производството и продажбата на част от превозните средства, които не са напълно неутрални по отношение на въглеродните емисии, включително - Plug-in хибриди (PHEV), Range Extenders, меки хибриди и конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене (когато са съчетани с компенсационни мерки).
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, докато защитаваше предложенията като поддържащи „водещата роля на Европа в глобалния преход към чиста енергия“, призна, че те са били оформени от „интензивни диалози с автомобилния сектор“.
За да се запази екологичната цялост, останалите 10 % от производството с не нулеви емисии подлежат на строг компенсационен механизъм. Производителите трябва да компенсират превозните средства, които не са въглеродно неутрални, чрез зелени мерки в производствените си цехове. Това включва използването на „зелена“ стомана, произведена в Европа, или използването на биогорива/е-горива при производството или експлоатацията на неелектрически превозни средства.
Освен това Комисията облекчи целите за търговските превозни средства, като намали изискването за намаляване на емисиите до 2030 година за електрическите лекотоварни от 50 % на 40 %.
В опит да стимулира както предлагането, така и търсенето на по-достъпни електрически варианти и да противодейства на възхода на китайските конкуренти в сектора на електромобилите, Комисията въведе нови стимули:
На производителите ще бъдат предложени „супер кредити“ за производството на малки, достъпни електромобили до 2035 година. Всяко от тези превозни средства ще се брои за 1,3 автомобила при изчисляването на квотите на ЕС, което ще помогне на автомобилните производители да постигнат по-лесно целта си за 90% намаление на емисиите.
Посочени са и мерки за стимулиране на търсенето на електромобили от големи корпоративни купувачи. Тези търговски автопаркове се считат за жизненоважен компонент за ускоряване на приемането на електромобилите, тъй като са основните доставчици на пазара на употребявани автомобили.
Този пакет от мерки, който се счита за спасително въже за европейската автомобилна индустрия, която се бори с темпото на прехода към електромобилите, все още трябва да получи окончателно одобрение от Европейския парламент.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Санкциите работят
Коментиран от #3
19:13 16.12.2025
2 Георги
Коментиран от #38
19:15 16.12.2025
3 те затова акциите и с двугодишен връх
До коментар #1 от "Санкциите работят":
а илончо прехвърли $600,000,000,000! Щото тесла утече.Коментиран от #28
19:17 16.12.2025
4 Хохо Бохо
Коментиран от #9
19:18 16.12.2025
5 Невероятно, но факт!
19:19 16.12.2025
6 ДрайвингПлежър
Всъщност животновъдството в европа има много по-високи емисии от транспорта, убиването на което и от двете обаче е убиване и на Европа
Коментиран от #20
19:20 16.12.2025
7 Сатана Z
19:21 16.12.2025
8 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
19:23 16.12.2025
9 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
До коментар #4 от "Хохо Бохо":
Те електричките са се появили преди тези с ДВГ.🚗Даже електроскутерите са създадени и използвани преди СТО ГОДИНИ❗
19:27 16.12.2025
10 1488
19:36 16.12.2025
11 Заден ход
19:48 16.12.2025
12 Факт
Коментиран от #13, #30
19:50 16.12.2025
13 демократ
До коментар #12 от "Факт":
Товарния влак спира на Централна гара от там с електрически камиони и усове с пробег 200-400км се разнася из града.Не виждам Нилакъв смисъл да се карат дизелови бусове.
Коментиран от #17, #25
20:05 16.12.2025
14 Асен
Коментиран от #18, #29
20:14 16.12.2025
15 Бензин
20:19 16.12.2025
16 Kaлпазанин
20:19 16.12.2025
17 Пилотът Гошу
До коментар #13 от "демократ":
Ква Централна гара те гони бе, гений... В Германия железниците са пълна скръб, ако чакаш с влак да доставят по градовете, гладни ще умрат... В България е същата работа, само че умножено по милион...Коментиран от #26
20:47 16.12.2025
18 гост
До коментар #14 от "Асен":
То е елементарно , ама някой ако мисли с главата си ! Намаление на колите с двг с 90% значи поне толкова оскъпяване на производството , а всъщност поне 2-3 ПЪТИ , заради намаляването на мащаба с пъти !! Те сега върли конкуренти се обединяват за да икономисват от мащаба с общи части , сега бройките намаляват 9 ПЪТИ !! Щото намаление с 90% значи точно това !! А в същото време до 2035 електромобилите ще поевтиняват като подобряват показателите си , особено батериите !! И през 2035 разликата в цената ще е такава , че никой няма и да си помисли да купува пушилник ! Без да броим забраните за влизане в градовете , поскъпването на горивата и т.н.21:07 16.12.2025
19 ВондерЛайнен
21:26 16.12.2025
20 преминаващ
До коментар #6 от "ДрайвингПлежър":
Данък върху говеждото месо е тема, която се обсъжда в някои страни, като Дания, с цел намаляване на парниковите емисии, като се предлага специфична ставка (например 2.25 евро/кг) за стимулиране на потреблението на по-малко месо, но все още не е широко въведен. В България и повечето други страни няма специфичен "данък върху говеждо месо", а се прилагат общи данъци като ДДС и акцизи върху вноса, ако има....21:39 16.12.2025
21 Техно
21:52 16.12.2025
22 Пешо
22:35 16.12.2025
23 Съдебна зала
Коментиран от #37, #50
01:47 17.12.2025
24 БАРС
07:07 17.12.2025
25 хаха
До коментар #13 от "демократ":
А я си помисли за ефективността в единица време. В Австралия са пробвали електрически трактори. Знаеш ли резултата? Вместо 24/7 по време на жътва със зареждане от цистерна в полето 12ч от жътвата са се губили в път до зарядно и зареждане. Има-няма 2 пъти по-ниска производителност. Горе-долу същото ще е с бусовете, особено при такива, които обикалят по села и паланки. А имаш ли си идея какви пожари станаха с първите пробни електрически камиони на Тесла при изпитанията заради огромните им батерии? Един беше блокирал магистрала за 24ч и едва го угасиха, защото залитнал и при удара в дървета до пътя се запалила батерията. Да си чул така да се пали и толкова време да гори ДВГ?Коментиран от #27
07:16 17.12.2025
26 демократ
До коментар #17 от "Пилотът Гошу":
Ми да си оправят железниците немците бе ние също.Друга задача каца самолет на летище София от там с електрически превозни средства стоката се разпространява из града тоест дизелов камион с пробег 1000км просто НЕ е нужен.
07:19 17.12.2025
27 демократ
До коментар #25 от "хаха":
А ми увеличи два пъти броя на ел тракторите и проблема ти е решен.Вчера изгоря на летище София дизелов Ситроен пикасо
07:28 17.12.2025
28 Дърт Вейдър
До коментар #3 от "те затова акциите и с двугодишен връх":
Синко , защо си мислиш че парите на Илон идват само и единствено от производството и продажбите на "Тесла" ? Тесла му е хоби за джобни пари а другото му идват от "SpaceX" , "X" , "Neuralink" , "The Boring Company " , "xAI" и от продажбите на "Zip2" , "PayPal" и "SolarCity" !Четете бе деца , четете !
Коментиран от #34
09:21 17.12.2025
29 Ти си
До коментар #14 от "Асен":
Колега , "прогреса" не се налага насилствено по някакви либийски причини а си идва сам поетично пи естествен начин ! Никой не те е накарал насилствено и със закон да си смениш черно белия телевизор с цветен , стационарния телефон с мобилен или цървулите с маратонки !Много е тъпо когато чета изцепки на жертви но образователната ни система ...
09:28 17.12.2025
30 ои8уйхътгрф
До коментар #12 от "Факт":
И кое му е неефективното на хибрида? Имам 3 буса тип Форд Транзит (не баничарката Турнео)- спокойно правят 120км. на ток в града, а на дълъг път с пълен товар и по-бързичко каране разхода им е 7/100... При такова каране дори и баничарките рядко дават по-малък разход и това при разлика в теглото над 800 кила...Това, че вашите хибриди са калпави и почти несъществуващи не означава нищо- по света отдавна има подходящи модели...
09:52 17.12.2025
31 Механик
09:59 17.12.2025
32 До 10год тея Чиновници ще са само
10:00 17.12.2025
33 До 10год тея Чиновници ще са само
10:02 17.12.2025
34 удобно пропусна заглавието на поста
До коментар #28 от "Дърт Вейдър":
те затова акциите и с двугодишен връх . Статията е от вчера!Четете бе деца , четете !
Коментиран от #41
10:04 17.12.2025
35 Тесльо=идиот
Коментиран от #36
10:21 17.12.2025
36 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
До коментар #35 от "Тесльо=идиот":
Вече осем години Тесла произвежда камиони на ток.Чудно защо статистически никой не ги вижда по пътищата🤔❗
Видеото не се брои за статистиката‼️
Коментиран от #40
10:25 17.12.2025
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Амии
До коментар #2 от "Георги":
Те там в европейската комисия освен простотии да измислят какво друго правят? В този си вид и състав е крайно време да се закрива тази комисия.10:46 17.12.2025
39 Трап
10:49 17.12.2025
40 Тесльо=идиот
До коментар #36 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼️":
Разходи се до Пепси кола и ще видиш.Скоро Тесла Семи ще завладее света.Статистически е доказано.11:09 17.12.2025
41 Дърт Вейдър
До коментар #34 от "удобно пропусна заглавието на поста":
Синко акциите нямат нищо общо с реалната стойност на дадена фирма защото се управляват от страховете , оптимизма или алчността на купувачите ! Ако играеш на борсата ще го знаеш и няма да хвърляш фантасмагории из форума !Чети синко чети за да се научиш че в света на борсите не всичко е така както изглежда !
Коментиран от #47
12:00 17.12.2025
42 Гадняр
12:06 17.12.2025
43 Харесвам електричките
А и не бива сами да си създаваме пречки за толкова важна за Европа индустрия.
12:23 17.12.2025
44 БОЛГЪ
Промяната, която критици като Зелената партия в Европейския парламент вече осъдиха като „изкормване“...
Не знам колко за зелени и колко соросоиди , но тия едва ли знаят какъв еко кошмар е производството на батерии в такъв мащаб, а още по голем кошмар е после тяхното изхвърляне и съхранение.
да не говорим за възобновяемите източници на енергия, за които вече има доклади в ЕК за вредите от електромагнитния шум от ветрогенераторите ( белгийски доклад) и за соларни паркове които превръщат плодородна земя в пустиня!!!!
така че кой сега е изкормвача ?
Коментиран от #45
12:25 17.12.2025
45 Знайко
До коментар #44 от "БОЛГЪ":
Прав си -тия стари батерии ще са легистичен кошмар и екологична катастрофа!Но може да дадем още кинти на Мъск и да изхвърляме батериите на някоя друга планета , а персонала да е от цингоси . Така ще се решат два проблема едновременно.
12:42 17.12.2025
46 Антиелектрика
Без емисии по време на движение, само! ИЛИ Без емисии по време на целия жизнен цикъл на автомобила, от производството до рециклирането, та включително и зареждането. Да видим токът от къде идва и дали неговото производство поражда емисии, дали производството на батерии поражда емисии, а тяхното рециклиране ... Когато наистина говорим за екология проблемите трябва да се разглеждат от всички аспекти, а не едностранно.
Давам примери:
Защо пием вода в пластмасови бутилки, не можем ли да си я пием от чешмата и да няма вредни емисии от ненужното производство на пластмаса?
Защо всички хранителни продукти и безалкохолни напитки са в пластмасови или алуминиеви опаковки, а не в стъклени за многократна употреба?
Защо половината бири се продават в пластмасови или алуминиеви опаковки, а не в стъклени за многократна употреба?
Защо всеки ден изхвърляме по 10 найлонови торбички с боклуци вместо да си изсипем кофата за смет директно в контейнера за отпадъци?
Истинарта е че никой не мисли за екология, а всички мислят само за пари, за Цар Кеш.
12:58 17.12.2025
47 искаш да кажеш, че
До коментар #41 от "Дърт Вейдър":
това с борсите и акциите е фантасмагория и цялата западна икономика е кула от карти?Коментиран от #49
15:44 17.12.2025
48 БГР
Който следи пазара на нови автомобили знае че ДВГ може и да има обаче ще му сложат такива такси екология че само фирми (и то богати) ще могат да си го купят.
Напомням ви че от тази година всички нови автомобили с ДВГ на които емисиите им са над нормата сруват с 95 евро повече за всеки грам СО2 над бариерата. И това продължава да се увеличава с всяка изминала година.
16:32 17.12.2025
49 ои8уйхътгрф
До коментар #47 от "искаш да кажеш, че":
Какво е "имам акция в компания Х"??? Означава, че притежаваш част от компанията, от имуществото и печалбите на компанията...Ако компания Х има в банката $100млрд., годишният и оборот е да кажем $300млрд. и печалбата е примерно $50млрд... Да кажем притежават и недвижими имоти за още $350млрд. и смятаме обща стойност на компанията=> 100млрд. кеш + 50млрд. печалби + 350млрд. имоти дават $500млрд....
Същата компания Х към момента е пуснала над 15млрд. акции и математиката казва, че РЕАЛНАТА ЦЕНА на 1 акция следва да е $33-34... Към момента акциите на компания Х струват близо $300...
Дали има кула от карти и фантасмагории всеки може и сам да прецени...
16:36 17.12.2025
50 Не бой се
До коментар #23 от "Съдебна зала":
има хубави дизелови агрегати един У багажникО и.. Ти си човека...20:47 17.12.2025
51 604
21:08 17.12.2025