Ясно е какво ще се случи с новите коли след десет години

16 Декември, 2025 19:02, обновена 17 Декември, 2025 09:56 20 616 51

  • автомобили-
  • ес-
  • нови автомобили-
  • двг

Европейската комисия се пречупи

Ясно е какво ще се случи с новите коли след десет години - 1

В дългоочаквана и определяща за индустрията стъпка Европейската комисия потвърди, че ще смекчи забраната си за продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 година. Това решение е пряк отговор на интензивното лобиране от страна на европейската автомобилна индустрия и политически лидери от ключови държави членки, включително германският канцлер Фридрих Мерц и италианският министър-председател Джорджия Мелони.

Промяната, която критици като Зелената партия в Европейския парламент вече осъдиха като „изкормване“ на знаковото законодателство за климата, отменя абсолютната изискване за 100% беземисионни превозни средства до 2035 година.

Промяната въвежда мярка за гъвкавост, която позволява на производителите да продължат да произвеждат превозни средства с двигатели с вътрешно горене след първоначалния краен срок.

Изискването за намаляване на емисиите на CO₂ за новите леки автомобили до 2035 година се намалява от 100% на 90%. Това разрешение позволява продължаване на производството и продажбата на част от превозните средства, които не са напълно неутрални по отношение на въглеродните емисии, включително - Plug-in хибриди (PHEV), Range Extenders, меки хибриди и конвенционални автомобили с двигатели с вътрешно горене (когато са съчетани с компенсационни мерки).

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, докато защитаваше предложенията като поддържащи „водещата роля на Европа в глобалния преход към чиста енергия“, призна, че те са били оформени от „интензивни диалози с автомобилния сектор“.

За да се запази екологичната цялост, останалите 10 % от производството с не нулеви емисии подлежат на строг компенсационен механизъм. Производителите трябва да компенсират превозните средства, които не са въглеродно неутрални, чрез зелени мерки в производствените си цехове. Това включва използването на „зелена“ стомана, произведена в Европа, или използването на биогорива/е-горива при производството или експлоатацията на неелектрически превозни средства.

Освен това Комисията облекчи целите за търговските превозни средства, като намали изискването за намаляване на емисиите до 2030 година за електрическите лекотоварни от 50 % на 40 %.

В опит да стимулира както предлагането, така и търсенето на по-достъпни електрически варианти и да противодейства на възхода на китайските конкуренти в сектора на електромобилите, Комисията въведе нови стимули:

На производителите ще бъдат предложени „супер кредити“ за производството на малки, достъпни електромобили до 2035 година. Всяко от тези превозни средства ще се брои за 1,3 автомобила при изчисляването на квотите на ЕС, което ще помогне на автомобилните производители да постигнат по-лесно целта си за 90% намаление на емисиите.

Посочени са и мерки за стимулиране на търсенето на електромобили от големи корпоративни купувачи. Тези търговски автопаркове се считат за жизненоважен компонент за ускоряване на приемането на електромобилите, тъй като са основните доставчици на пазара на употребявани автомобили.

Този пакет от мерки, който се счита за спасително въже за европейската автомобилна индустрия, която се бори с темпото на прехода към електромобилите, все още трябва да получи окончателно одобрение от Европейския парламент.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 22 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Санкциите работят

    46 4 Отговор
    Айде корупцията Тесла утече.

    Коментиран от #3

  • 2 Георги

    61 2 Отговор
    "... ще се брои за 1,3 автомобила... " когато си измислил някаква утопична простотия, ама не ти стиска да си признаеш и започваш да играеш със статистиката.

    Коментиран от #38

  • 3 те затова акциите и с двугодишен връх

    33 4 Отговор

    До коментар #1 от "Санкциите работят":

    а илончо прехвърли $600,000,000,000! Щото тесла утече.

    Коментиран от #28

  • 4 Хохо Бохо

    16 77 Отговор
    Бъдещето е на електричките. По мощни, по-надеждни и по-лесни за поддръжка. Няма масла, филтри.....новите батерии карат по милион и половина км, нещо непостижимо за съвременен ДВГ,

    Коментиран от #9

  • 5 Невероятно, но факт!

    38 2 Отговор
    Вече ще са 10 годишни🤣🤣🤣
  • 6 ДрайвингПлежър

    62 5 Отговор
    Истината е, че тия простотии трябва да отпаднат на 100%, не просто да се смекчават и отлагат!

    Всъщност животновъдството в европа има много по-високи емисии от транспорта, убиването на което и от двете обаче е убиване и на Европа

    Коментиран от #20

  • 7 Сатана Z

    59 13 Отговор
    Едва ли ще има Европейски съюз след 2035 в този му вид .
  • 8 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    60 3 Отговор
    "ЛЕКИТЕ" коли вече гонят 2 тона, че и повече, без хората и багажа🤔❗ С пет човека и три куфара са си по З тона 🤔
  • 9 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    36 3 Отговор

    До коментар #4 от "Хохо Бохо":

    Те електричките са се появили преди тези с ДВГ.🚗
    Даже електроскутерите са създадени и използвани преди СТО ГОДИНИ❗
  • 10 1488

    28 8 Отговор
    а вие знаете ли какво ще се случи с еСС на 1ви януари
  • 11 Заден ход

    44 4 Отговор
    Светна им лампичката, след затваряне завода на Volkswagen в Дрезден.
  • 12 Факт

    29 5 Отговор
    Това смекчаване няма да бъде достатъчно. Изсмукано от пръстите! Малкият бизнес масово ползва дизели. Електрички и хибриди не са ефективни при дълъг пробег. 30/30/30 би било по-разумно.

    Коментиран от #13, #30

  • 13 демократ

    12 28 Отговор

    До коментар #12 от "Факт":

    Товарния влак спира на Централна гара от там с електрически камиони и усове с пробег 200-400км се разнася из града.
    Не виждам Нилакъв смисъл да се карат дизелови бусове.

    Коментиран от #17, #25

  • 14 Асен

    9 42 Отговор
    Колкото и да квичат в Европа електрическите коли ще сменят ДВГ-то прогреса не можеш да го спреш.

    Коментиран от #18, #29

  • 15 Бензин

    27 3 Отговор
    Кои се прецакал си остава за негова сметка .Твърдяха че емисията за бензин и дизел ще е 110мил.след тази емисия се увеличава застраховката и данък нова ,Така и мен ме прецакаха да си продам тойотата дизел със 180коня .Повече не вярвам на ,,АЛА БАЛА,,Само се чудя как ще оправдаят платените от държавите емисии/въздух бая пари прибраха кои и как ги отчита знае ли НЯКОИ ПРОСТОСМЪРТЕН,,..
  • 16 Kaлпазанин

    51 1 Отговор
    Европа се управлява от наркозависими идиоти
  • 17 Пилотът Гошу

    28 5 Отговор

    До коментар #13 от "демократ":

    Ква Централна гара те гони бе, гений... В Германия железниците са пълна скръб, ако чакаш с влак да доставят по градовете, гладни ще умрат... В България е същата работа, само че умножено по милион...

    Коментиран от #26

  • 18 гост

    6 16 Отговор

    До коментар #14 от "Асен":

    То е елементарно , ама някой ако мисли с главата си ! Намаление на колите с двг с 90% значи поне толкова оскъпяване на производството , а всъщност поне 2-3 ПЪТИ , заради намаляването на мащаба с пъти !! Те сега върли конкуренти се обединяват за да икономисват от мащаба с общи части , сега бройките намаляват 9 ПЪТИ !! Щото намаление с 90% значи точно това !! А в същото време до 2035 електромобилите ще поевтиняват като подобряват показателите си , особено батериите !! И през 2035 разликата в цената ще е такава , че никой няма и да си помисли да купува пушилник ! Без да броим забраните за влизане в градовете , поскъпването на горивата и т.н.
  • 19 ВондерЛайнен

    21 1 Отговор
    Впандела заедно с зелените и иззвратените
  • 20 преминаващ

    14 3 Отговор

    До коментар #6 от "ДрайвингПлежър":

    Данък върху говеждото месо е тема, която се обсъжда в някои страни, като Дания, с цел намаляване на парниковите емисии, като се предлага специфична ставка (например 2.25 евро/кг) за стимулиране на потреблението на по-малко месо, но все още не е широко въведен. В България и повечето други страни няма специфичен "данък върху говеждо месо", а се прилагат общи данъци като ДДС и акцизи върху вноса, ако има....
  • 21 Техно

    32 2 Отговор
    По-малко от година от встъпването на Тръмп в длъжност и топ-идиотщината отиде в кофата. До края на другата очаквам и други "климатични цели" да оттекат в канала. Можело, а?
  • 22 Пешо

    41 2 Отговор
    ДВГ и кеша ни правят свободни и независими, ЕС иска да ни вземе точно това.
  • 23 Съдебна зала

    23 2 Отговор
    А глупаците които се подведохме и накупихме ел коли, защото пропагандирахте, че ще забранят колите с двигатели, сега какво да правим??

    Коментиран от #37, #50

  • 24 БАРС

    9 2 Отговор
    ИНТЕРЕСТНО НО ПЛАСТМАСАТА СЕ ПРОИЗВЕЖДА ОТ ОТПАДЪЧНИЯТ ПРОДУКТ ПРИ ПРОИЗВОДСТВО НА ДИЗЕЛ И БЕНЗИН,А ЛЕКИТЕ КОЛИ СА ПЪЛНИ С ПЛАСТМАСА ДА НЕ ГОВОРИМ ,ЧЕ БЕЗ ПЛАСТМА ЦЕЛИЯТ СВЯТ НЕ МОЖЕ .ДРУГО ЕКОЛОГИЯ ТРЯБВА ДА ИМА НО НАЙ ВЕЧЕ ЗА ФАБРИКИТЕ КОИТО НАЙ МНОГО ЗАМЪРСЯВАТ И ДРУГО СТАВА ВЪПРОС ЗА БЪЛГАРИЯ ТА И МНОГО ПО СВЕТА ТА ЗИМАТА В БЪЛГАРИЯ Е НАЙ МНОГО ЗАМЪРСЕН ВЪЩДУХЪТ ОТ ГОРЕНЕТО НА ПЕЧКИТЕ. ТА ЗА ДА НЕ СЕ ЗАМЪРСЯВА ВЪЗДУХА ДА НАМАЛЕЯТ УЕНИТЕ НА ТОКА И НА ГАЗТА ЗА ДА МОЖЕ НАПЪЛНО ДА ПРЕМИНЕМ НА ОТОПЛЕНИЕ НА ГАЗ И ТОК ТАКА ЧЕ ПРОБЛЕМИТЕ ВИНАГИ ИДВАТ ОТ ТИЯ ДЕТО НИ УПРАВЛЯВАТ.ВЧЕРА ГЛЕДАХ ПО РАШЕН ТВ КАНАЛ ЗВЕЗДА ИМЕННО ЗА ЗЕЛЕНАТА МАФИЯ СЪЗДАДЕНА ПАК ОТ САЩ ОТ НЕЗАВИСИМИ ОРГАНИЗАЦИИ ,А ТИЯ ОРГАНИЗАЦИИ СЕ СЕЩАТЕ КО ГИ СЪЗДАВА И КОНТРОЛИРА .СЪЗДАДЕНИ СА ОТНОВО ДА СПРЪТ ЕВРОПА ИМЕННО С ПОДКУПНИ СЪЗДАДЕНИ МИНИСТЕРСТВА НА ЕКОЛОГИИТЕ КАТО ТРЯБВА ДА ИМ СЕ ПЛАЩА А ЗА РАЗВИТИЕ НА ДЪРЖАВАТА НИЩО НЕ ПРАВЯТ ПО СКОРО ЗАТРИВАТ КОНКУРЕТНИ ПРОИЗВОДСТВА ТОВА Е ТЯХНАТА ЦЕЛ.КЬДЕ ГИ НАБУТАХА ТИЯ ЕКОЛОЗИ В ЕС В РОСИЯ НЯМА ТАКИВА НИТО В БЕЛОРУСИЯ ЗАТОВА СЕ РАЗВИВАТ А НИЕ ЗАТЪВАМЕ.
  • 25 хаха

    19 2 Отговор

    До коментар #13 от "демократ":

    А я си помисли за ефективността в единица време. В Австралия са пробвали електрически трактори. Знаеш ли резултата? Вместо 24/7 по време на жътва със зареждане от цистерна в полето 12ч от жътвата са се губили в път до зарядно и зареждане. Има-няма 2 пъти по-ниска производителност. Горе-долу същото ще е с бусовете, особено при такива, които обикалят по села и паланки. А имаш ли си идея какви пожари станаха с първите пробни електрически камиони на Тесла при изпитанията заради огромните им батерии? Един беше блокирал магистрала за 24ч и едва го угасиха, защото залитнал и при удара в дървета до пътя се запалила батерията. Да си чул така да се пали и толкова време да гори ДВГ?

    Коментиран от #27

  • 26 демократ

    6 8 Отговор

    До коментар #17 от "Пилотът Гошу":

    Ми да си оправят железниците немците бе ние също.
    Друга задача каца самолет на летище София от там с електрически превозни средства стоката се разпространява из града тоест дизелов камион с пробег 1000км просто НЕ е нужен.
  • 27 демократ

    4 13 Отговор

    До коментар #25 от "хаха":

    А ми увеличи два пъти броя на ел тракторите и проблема ти е решен.
    Вчера изгоря на летище София дизелов Ситроен пикасо
  • 28 Дърт Вейдър

    15 2 Отговор

    До коментар #3 от "те затова акциите и с двугодишен връх":

    Синко , защо си мислиш че парите на Илон идват само и единствено от производството и продажбите на "Тесла" ? Тесла му е хоби за джобни пари а другото му идват от "SpaceX" , "X" , "Neuralink" , "The Boring Company " , "xAI" и от продажбите на "Zip2" , "PayPal" и "SolarCity" !
    Четете бе деца , четете !

    Коментиран от #34

  • 29 Ти си

    19 1 Отговор

    До коментар #14 от "Асен":

    Колега , "прогреса" не се налага насилствено по някакви либийски причини а си идва сам поетично пи естествен начин ! Никой не те е накарал насилствено и със закон да си смениш черно белия телевизор с цветен , стационарния телефон с мобилен или цървулите с маратонки !
    Много е тъпо когато чета изцепки на жертви но образователната ни система ...
  • 30 ои8уйхътгрф

    7 3 Отговор

    До коментар #12 от "Факт":

    И кое му е неефективното на хибрида? Имам 3 буса тип Форд Транзит (не баничарката Турнео)- спокойно правят 120км. на ток в града, а на дълъг път с пълен товар и по-бързичко каране разхода им е 7/100... При такова каране дори и баничарките рядко дават по-малък разход и това при разлика в теглото над 800 кила...

    Това, че вашите хибриди са калпави и почти несъществуващи не означава нищо- по света отдавна има подходящи модели...
  • 31 Механик

    8 2 Отговор
    И аз знам какво ще се случи. Новите коли ще станат стари и ще дойдат в България. Тук ще са нови и повод за почерпки.
  • 32 До 10год тея Чиновници ще са само

    13 0 Отговор
    Лош Спомен за Европейците? А дали ще има ЕС????
  • 33 До 10год тея Чиновници ще са само

    8 0 Отговор
    Лош Спомен за Европейците? А дали ще има ЕС????
  • 34 удобно пропусна заглавието на поста

    0 7 Отговор

    До коментар #28 от "Дърт Вейдър":

    те затова акциите и с двугодишен връх . Статията е от вчера!
    Четете бе деца , четете !

    Коментиран от #41

  • 35 Тесльо=идиот

    1 5 Отговор
    Точно както ще бъде постигната и крайната цел за следващите осем години - 20 милиона електромобила (Тесла) през 2028 година.Статистически е доказано.

    Коментиран от #36

  • 36 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    14 0 Отговор

    До коментар #35 от "Тесльо=идиот":

    Вече осем години Тесла произвежда камиони на ток.
    Чудно защо статистически никой не ги вижда по пътищата🤔❗
    Видеото не се брои за статистиката‼️

    Коментиран от #40

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Амии

    7 1 Отговор

    До коментар #2 от "Георги":

    Те там в европейската комисия освен простотии да измислят какво друго правят? В този си вид и състав е крайно време да се закрива тази комисия.
  • 39 Трап

    9 0 Отговор
    Това е може и да е добра идея, но в България няма да стане. Електричките имам предвид. Как си представяте напр. в гето София 30-35% от колите да са електрически? Даже не говорим за 50%. Къде ще се зареждат? Как виждате кметството да построи паркинги за зареждане във всеки квартал? Къде ще ги построи като всичко е застроено с коптори за милиони? Ще висят удължители по 50 м. от панелките ли? Това няма как да стане.
  • 40 Тесльо=идиот

    0 12 Отговор

    До коментар #36 от "🇧🇬БАЙ Х@Й‼️":

    Разходи се до Пепси кола и ще видиш.Скоро Тесла Семи ще завладее света.Статистически е доказано.
  • 41 Дърт Вейдър

    10 0 Отговор

    До коментар #34 от "удобно пропусна заглавието на поста":

    Синко акциите нямат нищо общо с реалната стойност на дадена фирма защото се управляват от страховете , оптимизма или алчността на купувачите ! Ако играеш на борсата ще го знаеш и няма да хвърляш фантасмагории из форума !
    Чети синко чети за да се научиш че в света на борсите не всичко е така както изглежда !

    Коментиран от #47

  • 42 Гадняр

    7 0 Отговор
    Докато не се създаде нова технология за батерии електрическите автомобили си остават само за градски условия. Липсват изследвания за влиянието на батериите върху човешкото здраве, което е странно. Вероятно усилията ще бъдат насочени към създаване на сигурни водородни автомобили.
  • 43 Харесвам електричките

    1 0 Отговор
    Правилно решение.... 2035 е прекалено рано за 100 електрически автомобили.
    А и не бива сами да си създаваме пречки за толкова важна за Европа индустрия.
  • 44 БОЛГЪ

    6 1 Отговор
    егати и смешката цитирам:
    Промяната, която критици като Зелената партия в Европейския парламент вече осъдиха като „изкормване“...
    Не знам колко за зелени и колко соросоиди , но тия едва ли знаят какъв еко кошмар е производството на батерии в такъв мащаб, а още по голем кошмар е после тяхното изхвърляне и съхранение.
    да не говорим за възобновяемите източници на енергия, за които вече има доклади в ЕК за вредите от електромагнитния шум от ветрогенераторите ( белгийски доклад) и за соларни паркове които превръщат плодородна земя в пустиня!!!!
    така че кой сега е изкормвача ?

    Коментиран от #45

  • 45 Знайко

    8 1 Отговор

    До коментар #44 от "БОЛГЪ":

    Прав си -тия стари батерии ще са легистичен кошмар и екологична катастрофа!
    Но може да дадем още кинти на Мъск и да изхвърляме батериите на някоя друга планета , а персонала да е от цингоси . Така ще се решат два проблема едновременно.
  • 46 Антиелектрика

    14 0 Отговор
    Някой може ли да дефинита понятието "беземисионно превозно средство"?
    Без емисии по време на движение, само! ИЛИ Без емисии по време на целия жизнен цикъл на автомобила, от производството до рециклирането, та включително и зареждането. Да видим токът от къде идва и дали неговото производство поражда емисии, дали производството на батерии поражда емисии, а тяхното рециклиране ... Когато наистина говорим за екология проблемите трябва да се разглеждат от всички аспекти, а не едностранно.
    Давам примери:
    Защо пием вода в пластмасови бутилки, не можем ли да си я пием от чешмата и да няма вредни емисии от ненужното производство на пластмаса?
    Защо всички хранителни продукти и безалкохолни напитки са в пластмасови или алуминиеви опаковки, а не в стъклени за многократна употреба?
    Защо половината бири се продават в пластмасови или алуминиеви опаковки, а не в стъклени за многократна употреба?
    Защо всеки ден изхвърляме по 10 найлонови торбички с боклуци вместо да си изсипем кофата за смет директно в контейнера за отпадъци?
    Истинарта е че никой не мисли за екология, а всички мислят само за пари, за Цар Кеш.
  • 47 искаш да кажеш, че

    1 3 Отговор

    До коментар #41 от "Дърт Вейдър":

    това с борсите и акциите е фантасмагория и цялата западна икономика е кула от карти?

    Коментиран от #49

  • 48 БГР

    1 6 Отговор
    Няма какво да се радвате.
    Който следи пазара на нови автомобили знае че ДВГ може и да има обаче ще му сложат такива такси екология че само фирми (и то богати) ще могат да си го купят.
    Напомням ви че от тази година всички нови автомобили с ДВГ на които емисиите им са над нормата сруват с 95 евро повече за всеки грам СО2 над бариерата. И това продължава да се увеличава с всяка изминала година.
  • 49 ои8уйхътгрф

    3 0 Отговор

    До коментар #47 от "искаш да кажеш, че":

    Какво е "имам акция в компания Х"??? Означава, че притежаваш част от компанията, от имуществото и печалбите на компанията...
    Ако компания Х има в банката $100млрд., годишният и оборот е да кажем $300млрд. и печалбата е примерно $50млрд... Да кажем притежават и недвижими имоти за още $350млрд. и смятаме обща стойност на компанията=> 100млрд. кеш + 50млрд. печалби + 350млрд. имоти дават $500млрд....
    Същата компания Х към момента е пуснала над 15млрд. акции и математиката казва, че РЕАЛНАТА ЦЕНА на 1 акция следва да е $33-34... Към момента акциите на компания Х струват близо $300...
    Дали има кула от карти и фантасмагории всеки може и сам да прецени...
  • 50 Не бой се

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Съдебна зала":

    има хубави дизелови агрегати един У багажникО и.. Ти си човека...
  • 51 604

    1 0 Отговор
    новите коли няма да искарат 10г, за това ще останат само старите корави таратайки!!!!