ЕС разтърсва из основи пазара на употребявани автомобили. Колите "втора ръка" поскъпват

25 Декември, 2025 13:05 9 059 24

  • употребявани автомобили-
  • ес-
  • дигитален паспорт

В основата на промените стои въвеждането на т.нар. „дигитален паспорт на превозното средство“

ЕС разтърсва из основи пазара на употребявани автомобили. Колите "втора ръка" поскъпват - 1

Европейският съюз е напът да разтърси из основи пазара на употребявани автомобили, подготвяйки мащабна законова офанзива, която ще превърне покупко-продажбата на "втора ръка" возила в истинско предизвикателство. Новият регламент за превозните средства в края на жизнения им цикъл (ELV), който се очаква да влезе в сила през 2026 година, цели да сложи край на ерата на "автомобилите фантоми" и неконтролираната търговия с амортизирани коли. Така времената, в които просто прехвърляхме в КАТ стария си дизел, изглеждат преброени.

В основата на промените стои въвеждането на т.нар. „дигитален паспорт на превозното средство“. Тази технологична иновация ще бъде безпощадна към всякакви опити за прикриване на реалното състояние на колата. В него ще се съхранява цялата „биография“ на автомобила – от сервизната история и ремонтите до точния брой изминати километри. Ех, край на манипулираните километражи, които досега бяха публична тайна на всеки автопазар! Този цифров отпечатък ще гарантира прозрачност, но и ще наложи сериозна административна тежест върху частните продавачи и дребните търговци.

Една от най-спорните точки в новия регламент е дефинирането на това кога една кола престава да бъде „употребяван автомобил“ и се превръща в „отпадък“. Критериите са строги: ако двигателят, скоростната кутия или спирачната система са безнадеждно повредени и ремонтът им надхвърля пазарната стойност на автомобила, той автоматично отива за скрап. Брюксел иска да спре износа на опасни и силно замърсяващи коли към държави извън общността, като по този начин затвори цикъла на рециклиране в рамките на ЕС.

За купувачите тези нови правила са нож с две остриета. От една страна, рискът да попаднете на „котка в чувал“ намалява до минимум благодарение на сертификатите за рециклируемост и подробните технически досиета. От друга страна обаче, експертите предупреждават, че допълнителните изисквания към търговците неизбежно ще доведат до скок в цените. Предстои да видим как пазарът в България ще абсорбира тези промени, но едно е сигурно – правилата на играта се променят радикално и всеки, който планира сделка с кола втора ръка, трябва да бъде нащрек.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гоце

    16 35 Отговор
    Нищо подобно.Хората копуват нови коли .Старите таратайки поевтиняват
  • 2 побърканяк

    63 4 Отговор
    Па у назе не съм виждал нов внос да е над 160 000 км. Сите са карани от баби само събота и неделя за да ходят на пазар.

    Коментиран от #9

  • 3 Политкоректен

    48 0 Отговор
    Нека да позная: не става въпрос за електромобили втора употреба, нали?

    Коментиран от #12

  • 4 дигитален рекет

    50 11 Отговор
    геюзъюза е обречен, ойрото също, честито на "печелившите"...

    Коментиран от #16

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Статията

    44 2 Отговор
    Беше платена с любезното съдействие на авто борса Горубляне. Сега лапни шараните са готови да плащат повече на джамбазите
  • 7 ТУЗАРА

    4 33 Отговор
    Не само това. Спиране на сегашната данъчна субсидия на 20+ годишни коли. България субсидира карането на отровни сандъци, вместо ракети без гърнета.
    Ако искаме да живеем в Бевърли Хилс 🌴🏡, а не в кочина 🐽, гърнетата следва да се избършат.

    Коментиран от #14

  • 8 Хасковски каунь

    9 5 Отговор
    Какво ще правим с нашите " бест", " кът нова", ?
  • 9 1111

    18 2 Отговор

    До коментар #2 от "побърканяк":

    Даже бабата си е забравила чейнето у багажника.
  • 10 Не знам какво разтърсва ЕС

    24 1 Отговор
    но съм чувал, че цената се определя от търсенето и предлагането.
    Макар, че у нас не е точно така винаги.
  • 11 Нека

    23 2 Отговор
    ЕССР да не се занимава с глупости !
  • 12 Не става въпрос

    7 2 Отговор

    До коментар #3 от "Политкоректен":

    Километражите на истинските електромобили не се превъртат. В Гуангджон не знам как е.
  • 13 Осещайте се

    7 15 Отговор
    Братски Китай скоро ще хвърли пърдялниците на боклука.Идва електричеството.
  • 14 Коментиращ

    25 7 Отговор

    До коментар #7 от "ТУЗАРА":

    За съжаление гледате само повърхностно на нещата!
    Всеки нормален българин, при наличие на достатъчно средства, би искал да си купи ново (или поне по-ново превозно средство)!

    Причината в България да се карат основно 20г барутници е, че огромната част от народа (може би към 80%) работят за около 2000лв/месец!

    Затова като ще въвеждате ограничения, гледайте хората да могат успешно да си позволят алтернатива!
    Кредитите (пари дето нямаш, но трявна да върнеш) НЕ СА РЕШЕНИЕ!!!

    ВСИЧКО ЩО УРСУЛИТЕ ПРАВЯТ Е В УЩЪРБ ЗА ЕВРОПЕЙЦИТЕ (ОСОБЕНО БЕДНИТЕ)!
    СЛУГИТЕ НА ШОРОШ НАЧЕЛО НА ЕВРОПАРЛАМЕНТА ИМАТ ПЛАН ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ:

    ДА ЗАРОБЯТ ЕВРОПЕЙЦИТЕ, ДА ИМ МАХНАТ ХРАНИТЕ (ЖИВОТНОВЪДСТВО И ЗЕМЕДЕЛИЕ), ДА ГИ ЗАРОБЯТ И С КРЕДИТИ ЗА ЕЛЕКТРИЧКИ, ЗАХРАНВАНИ НА ВЪГЛИЩА, И ДА ИМ ВЪВЕДАТ ДИГИТАЛНОТО ЕВРО, ЗА ДА СЕ ЗАПОРИРАТ СМЕТКИТЕ НА НЕУДОБНИТЕ!

    МИСЛИТЕ СИ, ЧЕ Е КОНСПИРАСИ?!
    ПОГЛЕДНЕТЕ ФАКТИТЕ!
    УРСУЛИТЕ ВЕЧЕ ОБСЪЖДАТ ДИГИТАЛНОТО ЕВРО!!!

    Коментиран от #21

  • 15 Автомонтьор

    21 0 Отговор
    „Ех, край на манипулираните километражи"
    Оптимисти🤣
  • 16 Дядо

    9 9 Отговор

    До коментар #4 от "дигитален рекет":

    ти така обричаше гнилия капитализъм и долара на разпад, пък виж какво стана, СССР се срути вместо това :)
  • 17 Гошо

    3 1 Отговор
    Не стана ясно къде в интернет или другаде и срещу колко ще си проверява клиентът дадена кола . Ако му струва всяка проверка пари, сетете се дали българина ще проверява или пак ще го лъжат с километрите.
  • 18 Някой

    5 2 Отговор
    Като обявят кола за негодна, то това значи, че имаш повече боклук, вместо да се използва и да не трябва нова и цена, замърсяване за производството, разход на ресурси. Като не се произвеждат в държавата, то е изнасяне на пари навън. Такива като нас стават по-бедни.
  • 19 Хохо Бохо

    6 2 Отговор
    Един приятел си привърташе редовно километража на нов Голф 7 вариант. Ходеше в сервиза на реален двоен интервам - сменяше си сам маслото на 10 000 и връщаше километража, на следващите 10 000 ходеше в оторизиран сервиз. Така по всички проверки колата му е на половината километри, а гаранцията реално му е двойна. Илонката е решил много елегантно проблема, всеки изминат километър се качва в клауда на марката и колата винаги е в мрежа. Може да манипулираш колкото си искаш но при свеки ъпдейт реалните километри цъфват
  • 20 Механик

    8 0 Отговор
    Старите коли поскъпват? И това къде? В "клуба на богатите ли"???
    Хаха!
    ЕС не "разтърсва", а ЗАКЪСВА.
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Какво

    4 0 Отговор
    ако двигателят, скоростната кутия или спирачната система са безнадеждно повредени и ремонтът им надхвърля пазарната стойност на автомобила, той автоматично отива за скрап. Тея мършеляци в брюксел трябва да се изхвърлят на скрапа. Дано следващия път фермерите да го изримат с тракторите тези корумпета
  • 23 000

    2 0 Отговор
    Ес ще мине на каруци. Ес е свършен.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.