Какъв е критичният пробег за автомобилите

12 Ноември, 2025 10:26 16 838 41

  • употребявани автомобили-
  • пробег-
  • съвети

Стойността на пробега е в неговия контекст, а не в самото число

Какъв е критичният пробег за автомобилите - 1
Снимка: Shutterstock

Пътуването на един автомобил по пътищата е изпълнено с километри, които неизбежно водят до един критичен въпрос: Колко е животът на една кола? Германски автомобилни специалисти хвърлят светлина върху тази вечна дилема, определяйки не просто „смъртта“ на превозното средство, а онзи съдбовен момент, когато разходите за поддръжка драматично надхвърлят остатъчната му стойност, защото идва един момент в който парите наистина понякога надделяват над чувствата.

Според водещите немски експерти, самият пробег, взет изолирано, е безсмислен и подвеждащ. Както животът, така и пътят на всяка кола е уникален. Представете си картина: един автомобил може да бъде в забележително състояние дори след 300 000 километра, докато негов събрат, навъртял едва 150 000 километра, вече е готов за сериозен ремонт, изискващ капиталови инвестиции. Това е така, защото начинът на шофиране, качеството на поддръжката и дори климатичните условия играят ролята на невидими фактори, които се отразяват на дълголетието на колата.

За да дадат по-конкретен ориентир на потребителите, германските експерти систематизират средния потенциален живот на различните класове превозни средства, изразен в километри, които могат да бъдат изминати преди настъпването на „точката на пречупване“:

Бензинови леки автомобили: Обикновено издържат между 250 000 и 350 000 км. Тук зависи много от дизайна на двигателя и начина, по който е експлоатиран.

Дизелови леки автомобили: Благодарение на по-здравата си конструкция, те често достигат впечатляващите 350 000 до 500 000 километра.

Търговски превозни средства, LCV: Тези бусове, създадени за интензивна работа, могат да прескочат летвата от 700 000 км при стриктна и навременна грижа.

Премиум сегмент: Автомобилите, изработени с висококачествени материали и прецизен инженеринг, често достигат до 500 000 км без сериозни проблеми, при условие че не са пестени средства за поддръжка.

Нискобюджетните коли: Тук ситуацията е по-пестелива. Тези модели често започват да искат значителни инвестиции след като преминат границата от 150 000 км.

Критичният пробег не е абсолютна присъда, а е по-скоро финансов праг. Когато стойността на предстоящите ремонти – например за основни агрегати като двигател или скоростна кутия – започне да се изравнява или да надхвърля пазарната цена на автомобила, тогава германските специалисти съветват да се замислим дали не е време за нов четириколесен приятел. Единственият сигурен начин да удължите живота на своята кола е безкомпромисната, правилна и регулярна поддръжка. Не забравяйте: една добре поддържана кола е по-добра инвестиция от една евтина, но пренебрегвана по отношение на обслужването кола.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 В Германия така

    30 2 Отговор
    Това е така, защото цената на ремонта в повечето случаи надминава цената на стария и армотизиран автомобил. Дори само за смяна на масла и гуми се бъркащ дълбоко в джоба.

    Коментиран от #7

  • 2 и аз да кажа от опит какво съм видял

    36 11 Отговор
    критичния пробег на съвременните автомобили е 150-200 000км но за старите преди 2000-та не над 500 000км…
  • 3 Виж ся

    32 3 Отговор
    На Хелмут му е скъпо и продава. Ганчо купува, ремонтира, кара. Пробега на автомобил може да в пъти над установените норми със редовна поддръжка и тука идва най-важното… евтините части и евтините майстори. Повечето работят в сивата икономика което е угодно и за двете страни. Там е тънката част.

    Коментиран от #8, #12, #32

  • 4 Даа

    30 24 Отговор
    За ладите навремето ,критичния момент бе ,ще изгние ли или ще се счупи мотора до 100 хиляди километра

    Коментиран от #39

  • 5 днес части има

    25 6 Отговор
    Днес има части за всичко. С малък ремонт удвоявате живота на автомобила си. А с нови свещи, кабели и бубини го правите като нов.
  • 6 ОТО И БЕНЦ

    29 8 Отговор
    СРЕЩУ 1.60лв. С ГР.ТРАНСПОРТ
    НЯМЕТЕ ТАКИВА ПРОБЛЕМИ...

    Коментиран от #13, #15, #26

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Точно!

    24 2 Отговор

    До коментар #3 от "Виж ся":

    Няма стара риба. Ако една кола е занемарена в поддържането още отначало, изведнъж грохва и се налага неоправдано скъп ремонт защото са пропуснати всички текущи ремонти, без които не може да продължи и цената на които се налага да се добави към сметката. Ритмично и добре поддържана по време на експлоатацията кола може да издържи два, три, че и повече пъти по дълга експолатация от каруцарски експлоатирана и занемарена. Такива са повечето от внесените автомобили втора употреба, защото в някои държави могат да си позволят след няколко години експлоатация без никаква поддръжка да си купят чисто нова, а след като бъде продадена старата у нас трябва да вложиш още няколко хилки докато я "вкараш в пътя". Цървулан като нас този вариант ги устройва защото ни излиза поне три-четири пъти по евтино от нова кола, а може и повече. След това ако я поддържаш редовно, без да са нужни наведнъж големи суми,2788 може да издържи поне още толкова, колкото е експлоатирана преди това.
  • 9 тарантула

    26 4 Отговор
    Купувал съм бензинова кола с ръчна скоростна кутия на 300 000 км , карал съм още 280 000км и съм я продал в движение .Обслужвания , акумулатор , спирачки , гуми , друго не съм правил .Колата още се кара.

    Коментиран от #10

  • 10 Гост

    19 3 Отговор

    До коментар #9 от "тарантула":

    При старите атмосферни двигатели с чугунени блокове и нормална компресия, това е напълно реален сценарий. Съвременните малолтражки с три цилиндъра, алуминиев блокове, 1-2 турбокомпресора, лонг лайф масла и работна компресия почти като дизеловите изкарват 250 до 350 хил.км.

    Коментиран от #11, #30

  • 11 ми добре

    18 1 Отговор

    До коментар #10 от "Гост":

    Някои от новите цитирани от теб имат живот на двигателя 120 000км. Останалото е на късмет.

    Коментиран от #27

  • 12 Боздуган

    19 1 Отговор

    До коментар #3 от "Виж ся":

    Брате, къде ги тия евтини майстори?
  • 13 Одипеш

    13 10 Отговор

    До коментар #6 от "ОТО И БЕНЦ":

    Понятието "градски транспорт" е малко неточно, защото освен с ученици и пенции е пълно с цървули. А що се отнася за пробега на автомобилите, по старите модели с механичен брояч, би трябвало да могат да стигнат до 999 999, докато по-новите, случайно или не, внезапно стават тотал щета веднага след като им изтече гаранционния пробег.
  • 14 За новите

    16 9 Отговор
    кошници 80 000 километра- това е живота им,ако могат да ги достигнат!
  • 15 така е

    5 2 Отговор

    До коментар #6 от "ОТО И БЕНЦ":

    Стига да не ти седне Ауди на съседната седалка.
  • 16 От България

    8 17 Отговор

    До коментар #7 от "От Германия":

    На мен смяна на гуми (вчера) ми излезе 42€. А заплатата ми е 15-20000€ на месец, според зависи от пациентите.
    Поздрави
    Доктор от Окръжна

    Коментиран от #17

  • 17 даже

    5 1 Отговор

    До коментар #16 от "От България":

    20 хиляде еврака е чистото без ДДСто
  • 18 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    9 2 Отговор
    Моята кола е най убавата.

    Щото ми върши работа само на МЕН.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 За шарани

    7 4 Отговор
    Пълни глупости
  • 21 бата

    28 3 Отговор
    Трябва да се кара задължително немски рпемиум на 15 години, щото новите за нищо не стават, дизел, да кади сутрин 10-15 минути докато загрее, да има музика кояот да буди всички от панелката, да е затъмнен така че и водача нищо да не види като кара, големи джанти с изхабени гуми на 10 години, лепенка "Не барай, че бия" и лепенка питбул териер.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 преминаващ

    15 2 Отговор
    Една кола е инвестиция ако изкарваш пари с нея.... Иначе не е...
  • 26 Метрополитен

    10 0 Отговор

    До коментар #6 от "ОТО И БЕНЦ":

    И аз така онзи ден с метрото за 1.60 до Пловдив.
  • 27 Сервизен специалист

    19 4 Отговор

    До коментар #11 от "ми добре":

    Еднолитров двигател с турбина на автомобил среден клас има живот около 160 000км. После се сменя. Викаме им миксери.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Форд

    7 5 Отговор
    Дачия Логан 2008г. 520000км дизел и това ако не е бюджетен автомобил!!
  • 30 Точно казано

    12 3 Отговор

    До коментар #10 от "Гост":

    Четирицилиндров мотор с обем 1.8/2.0 произведен в Германия подминава трицилиндров еднокубиков турбомотор произведен в Мароко поне два пъти.
  • 31 атлантик

    6 2 Отговор
    Като мине 500 000 хил км е време за нов внос и втори живот в БГ
  • 32 Това за евтините

    9 0 Отговор

    До коментар #3 от "Виж ся":

    "майстори" у нас, без значение коли, ВиК, ел инсталация или каквото се сетиш, си е някакво клише от преди едни 6-7 години в най-добрия случай, да не кажа, че от първите години като се излезе след кризата 2009г започна да се усеща, че вече не е точно така. Нито са майстори поне едни 80%, нито работят евтино. Тези, които са майстори наистина и работят, отдавна изкарват толкова, че почти си подбират клиентите и имат работа за доста време напред. И не вземат особено евтино. Германия далеч не върви на добре в момента и скоро волю-неволю ще си искат майстори, защото времето на караш пет години новата кола и я връщаш за новата след края на лизинга или продаваш на източноевропеец си заминава. А колите сега не са тези преди 30, 20 или дори 10 години, където не е мислено само как всичко да е възможно най-евтино и някак да изкара гаранцията. За да борят китайци, японци и корейци правят икономии от всичко. Аз не виждам как някоя пластмасова нискобюджетна сапуниерка от 2025г. с 1.0 двигател ще я ремонтират след 10-15 години - на нея всичко от ел инсталации, алуминиеви части, пластмаси в купето, таблети - всичко е ниско качество и тогава всичко ще е за смяна. Дано има някаква промяна покрай китайците сега, да усетят, че с ниски цени няма да ги преборят, ако може да се каже, че кола за 50-60К лева и нагоре, което си е средна към ниска ръка кола, е.евтино. По-малко излишни екстри, неизползвани от 99% от хората, повече мисъл как частите да са здрави и да карат повече. Няма
  • 33 Никога нова кола

    10 3 Отговор
    Никога не съм притежавал нов автомобил. Не мога да приема факта, че новият автомобил губи голяма част от цената си в първите няколко години. Обикновено купувам по - луксозен автомобил на старо. Проверявам го да няма сериозни проблеми за отстраняване, оправям каквото се налага и после го поддържам в отлично състояние. Това е моят подход и работи за мен.
    А колко е покупната цена която плащам? Различно. Обикновено около 35% до 45% от цената на нов.
    Колко минавам с такъв автомобил? От 120 000 до 280 000 мили в рамките на 10 - 16 години. Какво е обслужването на тези автомобили? Освен консумативите - масла, филтри, антифриз, свещи, накладки и всичко останало което се повреди или скоро се очаква да направи проблем. Обикновено моите автомобили минават с 1/3 повече от тези на мои познати които са ги купили нови и правят обслужване в сервиз.
    Ползвам най-качествените масла, филтри и горива. Каквото мога по автомобила си поддържам сам. Съхранявам си автомобилите в гараж.

    Коментиран от #34, #36, #37

  • 34 Дейвид

    4 3 Отговор

    До коментар #33 от "Никога нова кола":

    Това е така. Автомобилът вече е консуматив, също както и телефона.Купуваш какъвто можеш да си позволиш и според стандарта си. Все още българина е сръчен и прави сам голяма част от ремонтите, които иначе биха стрували в една "цивилизована" държава хиляди евра. Това, в комбинация с внесените контрабандно китайски резервни части, прави нещата по-достъпни все още.
  • 35 В БЪЛГАРИЯ ТРУДНО СЕ НАМИРАТ КОЛИ

    4 0 Отговор
    КОИТО ДА СА НАД 123456 КИЛОМЕТРА , А ИМА И ДОСТА НА 11 КИЛОМЕТРА !
  • 36 Браво

    3 3 Отговор

    До коментар #33 от "Никога нова кола":

    Страхотен коментар , Браво. Много логична и издържана покупка и експлоатация на автомобил.
  • 37 И С КРАВЕ ДОМАШНО МАСЛО ДА ГИ КАРАШ

    4 7 Отговор

    До коментар #33 от "Никога нова кола":

    СТАРИТЕ КОЛИ СА СЪС ПРЕВЪРТЕНИ КИЛОМЕТРАЖИ И КУПИШ ЛИ ГИ ОТИВАТ ВЕДНАГА ЗА СКРАБ !
  • 38 ДоД

    3 2 Отговор
    Покъртително малоумна статия. Аз където съм, Тойота на 150К мили (240000км) е първа младост. Масово Тойотите са на по 200-300К мили като им се сменя само масло и гуми. В джендърска европа, ако немска каляска достигне 50000км без ремонт на двигателя е световен рекорд който се съпровожда от национални тържества.

    Коментиран от #40

  • 39 Мхмм

    2 1 Отговор

    До коментар #4 от "Даа":

    За Ауди и БМВ критичния момент е дали до 30000км ще устиска да не се разпадне на съставните си части. Мерджаните имат малко по-голям шанс, защото двигателите им са китайски и са сглобявани от афганистанци.
  • 40 Хасковски каунь

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "ДоД":

    Моят РАВ4 е на 19 години - 367 000 км. Леко тропка отдолу в ходовата част, но ще го водя на майстор
  • 41 ДРТ ПРЧ

    1 0 Отговор
    БРЕЙ, КОЙ ДА ЗНАЕ