Популярни автомобили втора употреба, които не обичат АГУ

13 Ноември, 2025 14:38 24 527 18

  • агу-
  • употребявани автомобили-
  • проблем

Парадоксално, но голяма част от тях са японски и германски бестселъри

Популярни автомобили втора употреба, които не обичат АГУ - 1
Снимка: Shutterstock

В България, където икономическата сметка отдавна е жестока реалност, монтирането на газова уредба (АГУ) на автомобили втора употреба често изглежда като най-логичното спасение от високите цени на горивата. И докато за някои модели тази инвестиция е златен билет към евтино шофиране, има редица изключително популярни у нас коли, чиито двигатели просто отказват да приемат алтернативното гориво, превръщайки спестяването в скъпоструващ кошмар.

Парадоксално, но голяма част от японските и германски бестселъри, които иначе са синоним на надеждност, са сред най-капризните към газта. Причината е чисто технологична и се крие в материалите на главата на двигателя:

Toyota (Специфични VVT-i модели): Много от VVT-i агрегатите (особено тези между 2000 и 2010 г.), които се срещат в популярни модели като Corolla и Avensis, използват по-меки легла на клапаните. Газта гори при по-висока температура от бензина, което води до по-бързото "изяждане" на тези меки легла. Резултатът? Необходимост от често регулиране на клапаните (дори на всеки 15-20 хил. км), а в най-лошия случай – скъп ремонт на цялата глава.

Honda (Някои VTEC мотори): Подобно на Toyota, някои VTEC двигатели (като тези в Civic и Accord) страдат от същия проблем с клапаните. В комбинация с високите обороти, които тези мотори обичат, топлината може да доведе до драстично съкращаване на живота на главата.

Subaru (Boxer двигателите): Монтажът на LPG на Boxer двигателите (като тези в Forester и Legacy) е хирургически сложен и скъп процес. Не само че разходите за монтаж са двойни, но отново, температурният стрес върху леглата на клапаните е сериозен.

VW/Audi/Skoda (Мотори с FSI, TFSI/TSI): Двигателите с директно впръскване (напр. 1.4 TSI, 2.0 FSI) не могат да работят само на газ, защото бензиновите инжектори са разположени директно в горивната камера и се охлаждат единствено от преминаващия бензин. Ако пуснете само газ, инжекторите прегряват и се повреждат. Затова се налагат специални LPG системи, които добавят минимално количество бензин (т.нар. "допръскване") през цялото време. Това силно оскъпява системата и намалява икономическия ефект.

Opel (Някои GDI агрегати): Подобен проблем възниква и при новите поколения GDI (Gasoline Direct Injection) мотори. Технологията е скъпа и капризна към газови модификации.

Извън технологията, има и някои коли, чиято конструкция превръща монтажа на АГУ в мъка:

Модели с малък багажник или твърде ниско окачване: Монтирането на тороидална бутилка (на мястото на резервната гума) при по-малки хечбеци или спортни купета с много ниско окачване често изисква компромиси или създава проблеми с пътния просвет.

Всякакви двигатели, които вече имат проблеми с мазането или охлаждането: Ако колата втора употреба по принцип гори масло или има слабо охлаждане, допълнителният температурен стрес от газта бързо ще довърши двигателя.

В заключение, преди да се поддадете на изкушението за евтино гориво, е жизненоважно да направите сериозно проучване за конкретния код на двигателя. При определени популярни модели, усилията за спестяване могат много бързо да се превърнат в големи и неочаквани разходи.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 34 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Буха ха

    28 1 Отговор
    Порше 911 Турбо как е на газ?

    Коментиран от #5

  • 4 на 4 лв. бензин ще се молим на газаджий

    18 12 Отговор
    на 4 лв. бензин ще се молим на газаджийте, все едно са богове...дизелите и без тва хачат градско по 3.6, даже някои твърдят, че когато е 40 гр. харчат 3.1444444444444444
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Тити

    14 10 Отговор
    Ако нямате хидравлични повдигачи на клапаните забравете за Агу.

    Коментиран от #7, #11

  • 7 Ба голем си разбирач

    14 3 Отговор

    До коментар #6 от "Тити":

    Дачията няма хидравлични повдигачи клапаните се регулират й какво от това
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Някой

    22 2 Отговор
    Карам точно от тия "проблемни" тойота двигатели 2006-та на газ, най-тежкия ремонт е смяна на свещи, иначе до ден днешен двигателят работи безупречно (и е бюджетен модел, с фиксиран реглаж на клапаните).
  • 10 Притеснен

    15 1 Отговор
    Явно Субарото го чака второи път реглаж на клапаните, че вече му навъртях 240000 километра. Мъка :).
  • 11 Читател

    13 2 Отговор

    До коментар #6 от "Тити":

    Браво! Разбираш му.... казвам го с 228 000 пробег на газ на ЦРВ, К20А4. И все още си го карам. :)
  • 12 НойкоНоевски

    10 13 Отговор
    С пръдня боя селския тарикат прави :) Както е казано вече горе - карайте си колите както е от завода. Като не можеш да караш така си има градски/междуградски
  • 13 Пеуник

    16 1 Отговор
    Има някакво объркване. Пропан-бутанът не гори с по-висока температура на бензина. Даже енергийната му ефективност е по-ниска. Тоъ гори по-бавно, защото октановото му число е 105-110. При настройки на ЕКУто за 95, няма как да даде по-голям аванс на запалване. Датчикът за детонации намалява аванса, когато октановото число е по-ниско. Няма температурен датчик на клапаните за да даде сигнал на ЕКУто. Изпускателните клапани се отварят, но горенето в цилиндъра не е приключило и клапанът е обдухат отвсякъде с висока температура над изчислената по конструкция. От там идват проблемите и на леглата. Те също прегряват и се износват.
  • 14 Въртележка от майстори

    8 0 Отговор
    Няма у нас сервиз който работи и двигатели и газови уредби. Отделно много майстори на агу ремонтират техните си творения само.
  • 15 Тъпотии

    8 2 Отговор
    Карам Тойота с меките легла на клапаните 200 хиляди на газ клапаните са си там няма грижи явно на 500 хиляди дефектират според тия кухари
  • 16 Аааааа

    9 1 Отговор
    Радо Славчев, вземи прочети малко техническа литература по темата. Ама не от оная дето и Дунев я чете, а техническите разработки започнали 1960г..
    А и повод за нова, обширна и смислена статия ще ти даде.
    Само японки карам, винаги на газ. На ни една клапани не съм правил от прегаряне, що ли?
    За другите ,,негативи" от употребата на пропан-бутан що не спомена, или чакаш аз да ти кажа?
  • 17 Пламен

    5 1 Отговор
    Субару няма хидравлични повдигачи регулират се и какво от това боксерите си работят на газ интервала за регулиране на клапани от 100 000км се намаля на 70 000км и какво от това процедурата е елементарна просто мястото не е удобно
  • 18 Коментар

    4 0 Отговор
    Това е супер неграмотна статия.
    Масово Субару Хонда и Тойота са с газова уредба. Аз имам 2 японски автомобила и двата са на газ. Едната вече 8 години с двигател VVTI. Досега не съм имал никакъв проблем, нито с газовата, нито с двигателя. Само сменям филтри, но това е толкова незначителен разход, че е грехота да се прави на проблем.