В България, където икономическата сметка отдавна е жестока реалност, монтирането на газова уредба (АГУ) на автомобили втора употреба често изглежда като най-логичното спасение от високите цени на горивата. И докато за някои модели тази инвестиция е златен билет към евтино шофиране, има редица изключително популярни у нас коли, чиито двигатели просто отказват да приемат алтернативното гориво, превръщайки спестяването в скъпоструващ кошмар.
Парадоксално, но голяма част от японските и германски бестселъри, които иначе са синоним на надеждност, са сред най-капризните към газта. Причината е чисто технологична и се крие в материалите на главата на двигателя:
Toyota (Специфични VVT-i модели): Много от VVT-i агрегатите (особено тези между 2000 и 2010 г.), които се срещат в популярни модели като Corolla и Avensis, използват по-меки легла на клапаните. Газта гори при по-висока температура от бензина, което води до по-бързото "изяждане" на тези меки легла. Резултатът? Необходимост от често регулиране на клапаните (дори на всеки 15-20 хил. км), а в най-лошия случай – скъп ремонт на цялата глава.
Honda (Някои VTEC мотори): Подобно на Toyota, някои VTEC двигатели (като тези в Civic и Accord) страдат от същия проблем с клапаните. В комбинация с високите обороти, които тези мотори обичат, топлината може да доведе до драстично съкращаване на живота на главата.
Subaru (Boxer двигателите): Монтажът на LPG на Boxer двигателите (като тези в Forester и Legacy) е хирургически сложен и скъп процес. Не само че разходите за монтаж са двойни, но отново, температурният стрес върху леглата на клапаните е сериозен.
VW/Audi/Skoda (Мотори с FSI, TFSI/TSI): Двигателите с директно впръскване (напр. 1.4 TSI, 2.0 FSI) не могат да работят само на газ, защото бензиновите инжектори са разположени директно в горивната камера и се охлаждат единствено от преминаващия бензин. Ако пуснете само газ, инжекторите прегряват и се повреждат. Затова се налагат специални LPG системи, които добавят минимално количество бензин (т.нар. "допръскване") през цялото време. Това силно оскъпява системата и намалява икономическия ефект.
Opel (Някои GDI агрегати): Подобен проблем възниква и при новите поколения GDI (Gasoline Direct Injection) мотори. Технологията е скъпа и капризна към газови модификации.
Извън технологията, има и някои коли, чиято конструкция превръща монтажа на АГУ в мъка:
Модели с малък багажник или твърде ниско окачване: Монтирането на тороидална бутилка (на мястото на резервната гума) при по-малки хечбеци или спортни купета с много ниско окачване често изисква компромиси или създава проблеми с пътния просвет.
Всякакви двигатели, които вече имат проблеми с мазането или охлаждането: Ако колата втора употреба по принцип гори масло или има слабо охлаждане, допълнителният температурен стрес от газта бързо ще довърши двигателя.
В заключение, преди да се поддадете на изкушението за евтино гориво, е жизненоважно да направите сериозно проучване за конкретния код на двигателя. При определени популярни модели, усилията за спестяване могат много бързо да се превърнат в големи и неочаквани разходи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Буха ха
Коментиран от #5
15:09 13.11.2025
4 на 4 лв. бензин ще се молим на газаджий
15:19 13.11.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Тити
Коментиран от #7, #11
18:10 13.11.2025
7 Ба голем си разбирач
До коментар #6 от "Тити":
Дачията няма хидравлични повдигачи клапаните се регулират й какво от това18:55 13.11.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Някой
21:51 13.11.2025
10 Притеснен
08:27 14.11.2025
11 Читател
До коментар #6 от "Тити":
Браво! Разбираш му.... казвам го с 228 000 пробег на газ на ЦРВ, К20А4. И все още си го карам. :)08:37 14.11.2025
12 НойкоНоевски
09:57 14.11.2025
13 Пеуник
11:50 14.11.2025
14 Въртележка от майстори
14:00 14.11.2025
15 Тъпотии
15:05 14.11.2025
16 Аааааа
А и повод за нова, обширна и смислена статия ще ти даде.
Само японки карам, винаги на газ. На ни една клапани не съм правил от прегаряне, що ли?
За другите ,,негативи" от употребата на пропан-бутан що не спомена, или чакаш аз да ти кажа?
21:25 14.11.2025
17 Пламен
09:46 15.11.2025
18 Коментар
Масово Субару Хонда и Тойота са с газова уредба. Аз имам 2 японски автомобила и двата са на газ. Едната вече 8 години с двигател VVTI. Досега не съм имал никакъв проблем, нито с газовата, нито с двигателя. Само сменям филтри, но това е толкова незначителен разход, че е грехота да се прави на проблем.
10:15 19.11.2025