Last news in Fakti

21 Юни, 2003 15:21 634 0

Great Bristol

  • bristol blenheim-
  • bristol 412

В един любим английски анекдот се разказва за германски турист, който завистливо съзерцава над живия плет прекрасната градина на лорд от Еди-кой-си-шайър. "Как постигате такова съвършенство" - пита швабата потъналия в олимпийско спокойствие градинар. "А, нищо особено, сър. Само трябва да подкъсявате редовно тревата и след 200-250 години добива приличен вид" - обяснява учтиво работникът.

Откак се насочва към производство на автомобили през 1946 г., британската авиационна компания Bristol e успяла да продаде малко повече от 8 500 коли, голяма част от които все още са в движение (вж. "Авто пазар", бр. 266). За 57-годишната си история англичаните са използвали само един тип шаси и два различни двигателя. Фирмата никога не е имала дилърска мрежа и до ден днешен разчита на непосредствен контакт с елитните си клиенти, сред които са Тина Търнър, Лиам Галагър от "Оуейсис" и Боно от "Ю Ту". Последната сериозна промяна в конструкцията на каросерията е предприета през 1975 г. От тогава насетнe Bristol само "подрязва тревата" и въпреки това просперира. Компанията остана единственият производител на луксозни автомобили от Острова под британски контрол.

Днешните Bristol Blenheim струват около Ј150 000-200 000. Изработват се изцяло на ръка от бивши майстори в авиационния бранш, както винаги е било, а за завършването на всеки автомобил са нужни между три и четири пъти повече човекочаса работа, отколкото за сглобяването на един Rolls-Royce. Това обяснява защо толкова много знаменитости и чешити с тлъсти банкови сметки напират да плащат подобни баснословни суми за автомобил, разрботен преди три десетилетия, чиято външност прилича на дялана с брадва.

Bristol Blenheim се ражда през 1975 г. под "името" 412. Моделът е първата разработка на компанията от 1958 г., в която британците си позволяват да променят радикално каросерията. Революционно за марката е също участието на външен дизайнер в офомрянето на външността. Ръбестото купе е дело на Zagato, чиито стилисти по онова време яростно отхвърлят всякакви форми, различни от правия ъгъл. 412 дебютира като кабриолет, но само година по-късно гамата е обогатена с т.нар. "convertible saloon", който по всички утвърдени класификации си е чиста проба тарга.

Bristol 412 и многобройните му деривати се комплектоват с V-образен осмак, доставян от Chrysler. В бристълските цехове агрегатът претърпява цялостна преработка, за да отговори на изискванията на британския си приемник. Последният случай, в който Bristol оповестява официално мощността на автомобилите си, е през 1961 г. По подобие на Rolls-Royce потенциалът на двигателя никога не е съобщен. През годините неговите характеристики са оптимизирани постоянно, като в гамата за 1983 г. присъства и турбоверсия с името Brigand, чиято максимална скорост надхвърля 240 км/ч.

За три десетилетия 412 to Blenheim, както постепенно се утвърждава името му, легендарният британец периодично "заглажда косъма". Въпреки това основните особености на класическата му конструкция се запазват, като резервната гума, разположена в специален контейнер зад предните колела например...

Технически характеристики

Двигател: V8, OHC, Chrysler

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото:
110.30/85.70 мм

Работен обем
6 556 см3

Обем на цилиндъра: 819.50 см3

Максимална мощност: "достатъчна за всякакви случаи"

Габарити, дължина/широчина/височина: 4 940/1 765/1 435 мм;

База: 2 896 мм;

Предна/задна колея: 1 384/1 397 мм;

Трансмисия: тристепенна, автоматична, задвижване на задните колела;

Маса: 1715 кг;

Максимална скорост: 225 км/ч;

Ускорение: от 0 до 100 км/ч: 7.4 сек.;

Четвърт миля от място (400 м):  15.9 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА