11 Септември, 2004 12:05 1 115 0

STANLEY

  • stanley-
  • gentleman,s speedy roadster

Близнаците Франсис и Фрилен Стенли са известни в автомобилният свят с разработките си на парни автомобили. Историята за тези странни за нашето съвремие возила започва през 1897 година. Първоначално братята правят шест прототипа. Единият от тях е продаден на Джон Месот от Бостън. С него Месот печели първото състезание за парни коли, проведено в Англия – факт, който предизвиква страхотен интерес и братята веднага се ориентират към серийно производство.

По същото време се създава холдинг от влиятелни американски бизнесмени, които също решават да произвеждат парни автомобили. Сдружението е силно притеснено от популярността на марката Stanley и е взето решение близнаците да прекратят дейността си на всяка цена. Шефът на холдинга Джон Уокър предлага на Франсис и Фрилен $ 250 000, за да забавят с две години пускането в продажба на продукцията си. Братята приемат предложението не само заради баснословната за това време сума, а и заради възможността да вложат парите в разработката на по-съвършени модели. След изтичането на този срок близнаците отново се захващат за работа и от фабриката на фирмата излиза първият сериен автомобил Stanley. Той е оборудван с хоризонтално розположен парен агрегат, който първоначално е монтиран под седалката на водача и задвижва задната ос на возилото. Скоро обаче (1903 г.) конструкторите разбират, че местоположението на парния двигател е опасно за шофьора и пътниците и го изместват отпред. По това време подобни автомобили са доста популярни и превъзхождат бензиновите си аналози. Най-сериозният проблем за водача е, че той трябва непрекъснато да следи нивото и температурата на водата в котела. В противен случай возилото просто ще експлодира.

През 1906 г. фирмата Stanley произвежда хитов състезателен автомобил. На него е установен и абсолютния по това време рекорд за скорост – 205.4 км/ч. При следващия опит да бъде подобрен този рекорд, колата се преобръща и пилотът загива. През същата година се появява и един от най-добрите модели на компанията. Моделното му обозначение е ЕХ. Возилото е оборудвано с парен, двуцилиндров, хоризонтален двигател с обем 926 см3. Мощността на колата зависи от режима на работа и варира от 10 до 28 к.с. Скоростна кутия липсва. Движението се предава непосредствено към задната ос. Две години по-късно е създаден и спортен вариант на ЕХ. Той получава името Gentleman,s Speedy Roadster. На кракти разстояния возилото достига скорост до 130 км/ч.

През 1915 година парните автомобили с марка Stanley са оборудвани със специален кондензатор, който охлажда отработената пара и я превръща във вода. Това позволява да се намали общата маса на автомобила, тъй като е премахнат допълнителният воден котел. Новите кондензатори позволяват на автомобила да изминава разстояние от 240 до 320 километра.

Най-успешният модел се появява малко по-късно и е наречен Stanley 735. Освен че автомобилът е оборудван с кондензатор, парния котел е изработен от специална стомана и е снабден с филтри, които премахват маслото от кондензираната пара. Двигателят е подобен на този при ЕХ, но е с доста увеличена мощност – 60 к.с. Рамата на колата вече е изцяло метална, окачването си остава на полуелиптични ресори. Спирачната система не е променена. Новостите използвани при 735 го правят значително по-безшумен, но проблема с взривяването на котела си остава. В резултат на нововъведението обаче цената на автомобилите Stanley се повишава и компанията изпада във финансов колабс. Няколко месеца по-късно агонизиращата фирма е погълната от Чикагската бизнес група. През 1924 г. марката е препродадена на друга компания, но въпреки това след три години колите с марка Stanley остават в аналите.

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА