24 Ноември, 2015 08:59 46 402 21

Запорожец за износ

  • запорожец-
  • заз-
  • 965э-
  • 965
Запорожец за износ - 1
За автомобилите на бившия Съветски съюз сме писали доста, но сега ще спрем вниманието ви на една по-различна версия на добре познатия на по-старото поколение "гърбав" ЗАЗ. Става дума за експортната версия на модела 965, която в допълнение към индекса получава и буквата Э (експорт). В някои страни това автомобилче се продава и като "Ялта" (в различните държави Jalta или Yalta). Поводът за този материал е, че първообразът на малкия гърбав автомобил слиза от конвейера за първи път преди точно 55 години. На 22 ноември 1960 година от завода "Коммунар", който впоследствие е преименуван на Запорожский Автомобилестроительный Завод, излиза първата партида "гърбави" ЗАЗ-ки.Запорожец за износ
За образец на ЗАЗ 965 служи италианския Fiat 600, а вариацията, предназначена за износ се различава по доста декоративни елементи. При експортната версия е налично огледало за обратно виждане, хромирани въздухозаборници, надпис 965 на задната врата, както и пластмасово резервоарче за течността за чистачки и декоративни тасове. В салона на експортната ЗАЗ-ка се открояват различен волан, подлакътници за пасажерите отзад, пепелник и радиоприемник. Подобрена е и шумоизолацията в купето. Автомобилчето развива максимална скорост от 90 км/ч, а мощността на двигателя е 23 конски сили. Работният му обем е 746 см3, а пиковият въртящ момент - 44 Нм. Дължината на ЗАЗ-ката е само 3330 мм, а масата и - 665 килограма.Запорожец за износ
Въпреки че "гърбавата" ЗАЗ-ка е изключително евтина в Европа (в Белгия например, цената и е 43 900 франка, което по-тогавашния курс се равнява на $878, а по същото време BMW 2002 струва $4200), колата така и не успява да се наложи в Западна Европа. У нас обаче тази модификация беше популярна и днес, 55 години по-късно1 си е истинска екзотика. Впоследствие се появява още една култова ЗАЗ-ка - тази с индекс 968, след което интересът към експортните версии на колите Запорожец спада още по-рязко. Последният наследник на "гърбавия" ЗАЗ слиза от конвейерите през 2008 година. Това е ЗАЗ-1103 Славута, но тази кола вече няма нищо общо с легендарния си прародител със задно разположен двигател и очарователен минималистичен дизайн.Запорожец за износ

Разгледайте моделитe на ЗАЗ и техните ТТ данни , ТУК


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марто

    9 16 Отговор
    Еееех, Сега да имаше подобна градска количка за 2-3 хил. лева, пък нищо, че ще е руска.
  • 2 Bobi

    21 12 Отговор
    Нямаше по-голям боклук от това тогава , а и въобще . 90км/ч ама по нанадолнище и с попътен вятър 23-те му кончета бяха на различно мнение и дърпаха в различни посоки
  • 3 Сандо

    23 7 Отговор
    Пълен боклук като всичките съветски имитации и подобия на коли.
    До Марто - 2000-3000 лева само в мечтите ти. 878$ от 1965 г. са някъде около 6600$ днес при инфлация на долара Annual Inflation: 4.12%
    Total Inflation: 652.60%. Трябва да си тотално малоумен да дадеш над 10000 лева за руски боклук.
  • 4 Бай Тошо

    22 16 Отговор
    Карал съм 968 преди 20 години,няма никаква поддръжка не се притеснявах за антифриз и водни помпи а и клапаните се движат чрез зъбчати колела ,няма вериги няма ремъци и в локви е като амфибия делкото е в най висока точка на мотора, а ремарке със 600 кг си ги дърпаше без проблем,само добри думи за работния кон
  • 5 Бате Цецо

    13 2 Отговор
    ЗАЗ 965 е може би най-лошата кола създавана някога, но да не забравяме, че преди 55 гдини и другите коли не са били динамични и комфортни като сегашните. БМВ 2002, което се споменава по-горе, е билизо 5 пъти по-скъпо от ЗАЗ-ката, интериорът му е по-тесен от на Жигулка.
  • 6 lost paradise

    16 1 Отговор
    това е преди 50 години каква да е колата? аз си спомням бях още в детската градина един колега на майка имаше такава. голям купон. трещи и бръмчи, миришеше на двигател . при рязко натискане на спирачки задната седалка ми се стовари на гърба. голямо преживяване беше. щом още имам спомени. :))))))
  • 7 Станимир

    11 1 Отговор
    Возил съм се в такова чудо и е нещо уникално. Вратите му се отварят назад. Не можеш да очакваш от 600кубика мотор и мощност 23коня (има и версия 27) да върви кой знае колко. Но добре поддържана такава Зазка може да вдигне 110 по надолнище. Проблема е че всичко в двигателя е сбъркано, дори и охлаждането му което е въздушно е кофти. Имах мой роднина на село който имаше такава Зазка, но я ползваше за работна кола и познайте...караше я с масло за трактори от ТКЗС-то. Та тези Зазки са с кофти мотор и честа гледка по соц времето бе да ги карат с отворен наполовина капак подпрян с дърво. Но нека не забравяхе че са първите Зазки и колите от тяхното време не бяха кой знае колко по-добри. 965 си има своя уникален чар, стига да я изтърпиш с кусрите й.
  • 8 джизъса

    6 2 Отговор
    55 + 1965г. Не знаех, че сега сме 2020г.
  • 9 фильо

    13 8 Отговор
    първата ми кола , 1977 г беше заз 968 а - карах я 5 години и япродадох на 123 хил.км. Струваше 3900 лв. нова. заплатата ми тогава беше 120 лв.здрава и проходима кола. никакви дефекти, освен консумативите и износващите се части.
  • 10 DJO

    19 2 Отговор
    Това "чудо" ми беше първият автомобил, след като се уволних от казармата.Перфектно подърган.Купих го за 1000 лева. Доста пари, но голяма емоция. Уникално парно, бензинов калорифер, не знам дали можете да си го представите. Парно с характер, пали когато си поиска, отделен въпрос е че два пъти сомото то пламна отзад. Но голяма гордост, все пак тогава не беше лесно да си купиш кола на тази възраст. На вторият ден с една приятелка се качихме на Витоша, вечерта, на ПАРНО, за да я "пробваме", сещате се за каква проба иде реч. Незабравимо преживяване, тасно, неудобно, ръчната спирачка едва ни ти влиза отзад, защото беше дръпната заради наклона. Смях! Един приятел ми донесе наколко туби с бензин но смисин с нафта, от ведомствена бензиностанция. Неговата кола, Вартбург, гаснеше от него но ЗАЗ-ът вървеше дори питаше за още.
    Сега карам Мерцедес, минах през повечето германски марки коли но, никога няма да забравя тази Запорожка. Дори по късно я продадох на друг ентусеаст за 800 лева. Но си остана скъпа за мен. Стига толкова, че се отнесох.
  • 11 ами да

    6 2 Отговор
    Завод Автомобилний Зверей. :D:D:D
  • 12 Тит

    6 1 Отговор
    Ех, и аз съм се возил на такава машина.Шумна,бавна и загрява доста.Но това са мили спомени от моето детство!Накрая бащата я бартероса за един ,,свинар,,гонач на глигани!
  • 13 Тунер

    8 0 Отговор
    Заплаха за
    Автомобилите на
    Запад - ЗАЗ

    Коментиран от #19

  • 14 кроко от роко

    7 1 Отговор
    дядо ми имаше такава,много я пазеше.Беше я купил нова от Ловеч за тогавашните 2600лв,даже я има на снимка пред мототехника,съжалявам че сега не мога да вия покажа...майка ми и леля ми са израстнали с тая кола.93г един ден дядо ми каза на всички че тая кола няма да я кара и я вдигна на терупчета,стоя така 13г,спомина се,аз пораснах,а зазката си стоеше там в гаража покрита с оригиналния и брезент.И реших един ден да я запаля,бях на 14г хлапак,налях бензин,взех от комшията акумулатор,проверих масло има ли,подкачих гориво и врътнах ключа...от раз...беше мн вълнуващо.Проблем бяха спирачките,педалът не помръдваше...имах планове за нея но както и да е.Взех книжка,купих си западен мощен автомобил и баба ми реши че с тая зазка няма да се занимавам и без мн приказки я продаде за 300лв на брат си 2005г...след това какво се случи с тая колица не знам.Мн гледана и пазена колица беше.Сега има само снимки с нея,малко части и книжката за обслужване на автомобила и един хубав спомен...
  • 15 АЗ САМ

    5 1 Отговор
    Рекламираше се така - вратите се отварят назат...като Ролс-Ройс....Двигателя 4-цил. В обр. като Порше. Караше се с отворен зад. капак.подпрян с КОЛ - загряваше...София - Пловдив 5.5 часа !
  • 16 тадд

    5 0 Отговор
    на онова нямане - и това си беше решение, а кофтито е че доста намаляхме, хората оценяващи и малкото... :(
  • 17 Пенко

    3 0 Отговор
    В инструкцията при закупуване на нова Зазка пише:
    1.Да си приготвиш колче 30 см за задния капак , да не загрява.
    2.Трябва да си счупиш ръката под лакътя и да я оставиш да зарасне под ъгъл 126 градуса,за да нямаш проблеми при развиване на свещите!!!
  • 18 Владо

    0 0 Отговор
    На линка за ТТ данни има само технически. Къде са тактическите? Или още не са разсекретени?
  • 19 инж.Евгени Атанасов

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Тунер":

    Да беше я запазил. Аз запазих Москвич 408 4 фара на баща ми.
    От 1969 година пазя фактурата.
  • 20 Миташки

    2 0 Отговор
    Ако някой иска да я види пак да отиде в РЕТРО МУЗЕЯ във Варна. Като нова е, току що купена от "Автомототехника". А и може да видите и други коли от онези години.
  • 21 Азз

    2 2 Отговор
    Имах такава за за и мога с чисто съвест да кажа ПЪЛЕН БОКЛУК!