За автомобилите на бившия Съветски съюз сме писали доста, но сега ще спрем вниманието ви на една по-различна версия на добре познатия на по-старото поколение "гърбав" ЗАЗ. Става дума за експортната версия на модела 965, която в допълнение към индекса получава и буквата Э (експорт). В някои страни това автомобилче се продава и като "Ялта" (в различните държави Jalta или Yalta). Поводът за този материал е, че първообразът на малкия гърбав автомобил слиза от конвейера за първи път преди точно 55 години. На 22 ноември 1960 година от завода "Коммунар", който впоследствие е преименуван на Запорожский Автомобилестроительный Завод, излиза първата партида "гърбави" ЗАЗ-ки.
За образец на ЗАЗ 965 служи италианския Fiat 600, а вариацията, предназначена за износ се различава по доста декоративни елементи. При експортната версия е налично огледало за обратно виждане, хромирани въздухозаборници, надпис 965 на задната врата, както и пластмасово резервоарче за течността за чистачки и декоративни тасове. В салона на експортната ЗАЗ-ка се открояват различен волан, подлакътници за пасажерите отзад, пепелник и радиоприемник. Подобрена е и шумоизолацията в купето. Автомобилчето развива максимална скорост от 90 км/ч, а мощността на двигателя е 23 конски сили. Работният му обем е 746 см3, а пиковият въртящ момент - 44 Нм. Дължината на ЗАЗ-ката е само 3330 мм, а масата и - 665 килограма.
Въпреки че "гърбавата" ЗАЗ-ка е изключително евтина в Европа (в Белгия например, цената и е 43 900 франка, което по-тогавашния курс се равнява на $878, а по същото време BMW 2002 струва $4200), колата така и не успява да се наложи в Западна Европа. У нас обаче тази модификация беше популярна и днес, 55 години по-късно1 си е истинска екзотика. Впоследствие се появява още една култова ЗАЗ-ка - тази с индекс 968, след което интересът към експортните версии на колите Запорожец спада още по-рязко. Последният наследник на "гърбавия" ЗАЗ слиза от конвейерите през 2008 година. Това е ЗАЗ-1103 Славута, но тази кола вече няма нищо общо с легендарния си прародител със задно разположен двигател и очарователен минималистичен дизайн.
Разгледайте моделитe на ЗАЗ и техните ТТ данни , ТУК
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марто
09:09 24.11.2015
2 Bobi
09:18 24.11.2015
3 Сандо
До Марто - 2000-3000 лева само в мечтите ти. 878$ от 1965 г. са някъде около 6600$ днес при инфлация на долара Annual Inflation: 4.12%
Total Inflation: 652.60%. Трябва да си тотално малоумен да дадеш над 10000 лева за руски боклук.
09:33 24.11.2015
4 Бай Тошо
09:56 24.11.2015
5 Бате Цецо
09:56 24.11.2015
6 lost paradise
10:31 24.11.2015
7 Станимир
10:44 24.11.2015
8 джизъса
10:59 24.11.2015
9 фильо
11:21 24.11.2015
10 DJO
Сега карам Мерцедес, минах през повечето германски марки коли но, никога няма да забравя тази Запорожка. Дори по късно я продадох на друг ентусеаст за 800 лева. Но си остана скъпа за мен. Стига толкова, че се отнесох.
12:11 24.11.2015
11 ами да
13:19 24.11.2015
12 Тит
19:52 24.11.2015
13 Тунер
Автомобилите на
Запад - ЗАЗ
Коментиран от #19
09:38 25.11.2015
14 кроко от роко
10:34 22.03.2017
15 АЗ САМ
20:36 22.03.2017
16 тадд
01:03 15.07.2017
17 Пенко
1.Да си приготвиш колче 30 см за задния капак , да не загрява.
2.Трябва да си счупиш ръката под лакътя и да я оставиш да зарасне под ъгъл 126 градуса,за да нямаш проблеми при развиване на свещите!!!
17:24 23.09.2017
18 Владо
18:34 23.09.2017
19 инж.Евгени Атанасов
До коментар #13 от "Тунер":
Да беше я запазил. Аз запазих Москвич 408 4 фара на баща ми.От 1969 година пазя фактурата.
20:01 23.09.2017
20 Миташки
09:55 24.09.2017
21 Азз
21:27 06.03.2018