На всеки му е нужна своеобразна искрица, за да се запали по някоя дейност или предмет. Автомобилите не правят изключение. Този, който е тема на материала ни обаче, би могъл да разпали страстите предимно на нежните половинки от обществото ни. Става дума за микролитражката Spark (в превод - искра), която е пряк наследник на Daewoo Matiz. Сега у нас този малък градски автомобил се продава под марката Chevrolet, от съвсем скоро е в дилърската мрежа и естествено попадна във фокуса на нашата рубрика. Spark се предлага с гама от два бензинови агрегата съответно с обем от 0.8 и 1.0-литра. За тест ни бе предоставен автомобил с по-малката кубатура, който бе в изпълнение Direct или с други думи с възможно най-минимална екипировка. Ето и нашите впечатления.
Екстериор
Едно от най-големите достойнства на малкия корейски автомобил е неговата външност. Дизайнът му е наистина впечатляващ и представлява съвкупност от модерни решения, стил и изискани линии. Наред с всичко това и малките габарити, както и отличната компактност, придават на колата неповторим чар. Интерес представляват предните светлини, които са силно изтеглени към предния капак, леко заоблени са, като не липсват и прави ъгли. Именно последните представляват единствения намек за агресия, който обаче е по-малък и от размерите на автомобила. От предшественика са заимствани някои от формите, но като цяло обликът е нов. Задните светлини са сладурско кръгли, което е още един фактор, привличащ погледите на нежните половинки. Бронята също се характеризира със заоблени форми, като може да се каже, че е сравнително масивна, но идеално пасната към каросерията. Погледнат отстрани, Spark изглежда като капка. Моделът се предлага само във вариант с пет врати - факт, който не му пречи да изглежда изключително компактно.
Интериор
Тук впечатление правият средно разположените основни аналогови прибори. Това решение се счита за много модерно, но според субективното ни, но професионално мнение е предпоставка за отвличане на вниманието на водача от пътната обстановка. Основният цвят на тапицерията е сив, но допълнителните елементи са с различна окраска, която отговаря на цвета на аналоговите циферблати.
Потенциалните клиенти могат да избират между четири различни разцветки. Иначе седалките са малки и недотам удобни, материалите изглеждат и са евтини, но сглобката е на доста по-високо ниво от това на предшественика. Страничната поддръжка на предните кресла е минимална, но облегалките впечатляват с добре изразена такава. Мястото за краката на водача и пасажера до него е напълно достатъчно, като може да се каже, че по този показател Spark превъзхожда доста от преките си конкуренти в долния сегмент на субкомпактния клас. Екстри в базовото изпълнение просто няма, като се изключи въздушната възглавница, интегрирана във волана. Още един недостатък е много слабата шумоизолация на купето, която се усеща най-вече при движение по паваж. Като цяло, простор в купето не липсва, а комфортът в градски условия е поносим. Багажникът е с обем едва 170 литра, но от кола с подобни габарити не може да се очаква много повече. Асиметрично делимата задна седалка обаче може значително да увеличи мястото за багаж.
Двигател и ходови характеристики
Три цилиндъра, един горно разположен разпределителен вал и по два клапана на цилиндър са в основата на миниатюрното агрегатче. То обаче е далеч по-икономично от това, монтирано в предшественика, и вече е конкурентно на алтернативите. Мощността му от 52 к.с. не е толкова малка като се има предвид лекото купе. Достатъчна е за да придвижва доста добре мъника. Е, изкачвате ли стръмнина, ще трябва да се движите в най-дясна лента, но това едва ли ще учуди някой. Иначе предавките са прецизни, като първа е къса и изстрелва добре автомобила от място. С други думи това е автомобил, създаден основно за градски условия и предназначен предимно за дами. Габаритите и сравнително голямата остъклена площ позволяват отлично маневриране на малки пространства, а тънките гуми правят въртенето на волана доста леко въпреки отсъствието на сервоусилител.Спирачките не са снабдени с ABS и предвид лекото купе трябва да се внимава, когато шофирате в по-екстремни условия.
Иначе стабилността е на прилично ниво, като единственият недостатък е по-големият крен в остри завои, дължащ се на по-високия общ център на тежестта на автомобилчето. Що се отнася до пасивната безопасност, трябва да се споменат иновационните енергопоглъщащи брони и специалните зони за отвеждане на удара извън обсега на пасажерите. Вече споменахме, че базовата модификация е снабдена с една въздушна възглавница, интегрирана във волана, но като опция може да се поръча и втора, както и странични “завеси”. Вариантите с по-богато базово оборудване включват и климатик и ABS, но цената естествено е по-висока.
Цена
Де факто Spark, оборудван с еднолитров двигател, не е по-евтин от алтернативите. Само че конкурентите нямат в наличност агрегат с толкова малък обем. Освен това бедното базово оборудване снижава още стойността му. В крайна сметка обаче цената е една от най-ниските на българския пазар за нови автомобили, което предвид общата финансова състоятелност на българина не е за подценяване. Освен това получавате сравнително качествен автомобил, който е доста икономичен и евтин за поддръжка.
Chevrolet Spark 0.8 SOHC MPI Direct
|
Плюсове
|
1. Доста атрактивната цена е един от основните плюсове на наследника на Tico и Matiz 2. 800-кубиковият двигател е значително по-икономичен от този монтиран в предшественика и вече е конкурентен на алтернативите в долния сегмент на субкомпактния клас. 4. Сглобката е на много по-високо ниво - факт, личащ и от интериора, и от екстериора на автомобилчето. 5. Обслужването на корейската микролитражка излиза доста евтино. 6. Возията при иновацията Spark е значително подобрена в сравнение с предшествениците. |
Минуси
|
1. Базовото оборудване на модела Chevrolet Spark 0.8 Direct е изключително бедно. 2. Кренът в завоите е по-голям от този на повечето алтернативи, което се дължи на по-високия общ център на тежестта на автомобилчето. 3. Шумоизолацията в купето е доста под общоприетите норми. 4. Материалите, използвани за изграждане на интериора, изглеждат и са доста евтини. 5.Спирачките не са снабдени с ABS и предвид лекото купе трябва да се внимава, когато шофирате в по-екстремни условия. 6.При наличие на климатик, който се явява допълнително оборудване, мощността намалява доста при използването му. |
Chevrolet Spark 0.8 SOHC MPI Direct
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
трицилиндров, редови
два клапана на цилиндър |
Работен обем
|
796 куб. см.
|
Максимална мощност
|
38 Kw/52 к.с. при 6 000 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
72 Нм при 4 400 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
9.3 : 1
|
Маса на единица мощност
|
15.9 кг/к.с. (21.7 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
3 495 1 495 1 500 |
Междуосие
|
2 345
|
Маса, кг
|
830
|
Допустимо натоварване, кг
|
н.д.
|
Обем на багажника,л.
|
170 - 845
|
Вместимост на резервоара, л
|
35
|
Разход на гориво: |
6.9 л/100км
4.2 л/100км 5.2 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
18.2
|
Максимална скорост
|
145 км/ч.
|
Гуми
|
155/65 R13
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 13 280 |
Базово оборудване
|
Тасове, въздушна възглавница на волана, запалка и пепелник, тонирани стъкла, асиметрично делима задна седалка в съотношение 60;40, предпазител за коленете на водача, задно стъкло с отопление чистачка и дюза за измиване, сенници с огледала, автоматични триточкови предпазни колани за всички места, имобилайзер, поставки за чаши, оборотомер и др.
|
Допълнително оборудване
|
Боя металик
|
Гаранция
|
3 години или 100 000 километра пробег
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
Chevrolet Spark 0.8 SOHC MPI Direct
|
|
АЛТЕРНАТИВАТА
|
|
KIA PICANTO
|
|
Работен обем
|
999 см3
|
Мощност
|
46 кВт/62 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
86 Нм
при об/мин 4 500 |
Габарити, мм
|
3495/1595/1480
|
Ускорение
|
16.3 сек
|
Максимална скорост
|
154 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
6.0 л/100 км
4.1 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
14 449 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
Сервоусилител
|
серийно
|
Еърбег, 1 бр. |
серийно
|
Климатик
|
няма
|
SUZUKI ALTO
|
|
Работен обем
|
1 061 см3
|
Мощност
|
46 кВт/62 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
85 Нм
при об/мин 3 200 |
Габарити, мм
|
3495/1475/1455
|
Ускорение
|
17.0 сек
|
Максимална скорост
|
150 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
6.5 л/100 км 4.0 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
16 497 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
Сервоусилител
|
серийно
|
Еърбег, 2 бр. |
серийно
|
Климатик
|
няма
|
HYUNDAI ATOS PRIME
|
|
Работен обем
|
1 100 см3
|
Мощност
|
43 кВт/59 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
96 Нм
при об/мин 3 200 |
Габарити, мм
|
3565/1525/1570
|
Ускорение
|
16.1 сек
|
Максимална скорост
|
148 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
6.2 л/100 км 4.8 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
14 748 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
Сервоусилител
|
серийно
|
Еърбег, 1 бр. |
серийно
|
Киматик
|
няма
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА