Италианците отдавна са познати с разработката на малки градски автомобилчета. Сега ще стане дума за едно такова творение, слязло от конвейера през 1967-ма година и наричано днес “Възрастния малчуган”. Това четириколесно е обозначено с моделен номер 850 и има доста дълга предистория.
За маниаците на тема италиански коли не е тайна, че животът на фирмата започва още през 1898 г. Малко по-късно се създава и сдружението FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Както и при много други компании, след края на Втората световна война моделната гама на FIAT не е много променена. Един от първите следвоенни модели е 1 100. Производството му започва през 1947 г. и слага началото на серията “малолитражки”.
Автомобилчето, което е тема на материала ни, е собственост на Красимир Каменов. Той наследява доста позанемареното FIAT-че, но от сантиментални подбуди решава да го реставрира. Започва от двигателя – пълен основен ремонт, следва кърпене и боядисване на каросерията, претапициране на салона, подмяна на елементи от окачването и колата възвръща отличното си техническо състояние. За целта обаче са необходими две години, както и доста средства. Ефектът обаче е забележим. Всички възли и агрегати са оригинални.
Двигателят на модела 850 е редови, четирицилиндров. За работния му обем подсказва моделният номер на колата. Той е точно 850 см3. Мощността е 36 к.с., а диаметърът на цилиндъра и ходът на буталото са съответно 70/73 мм. Към агрегата е монтирана четиристепенна, механична скоростна кутия. Двигателчето са захранва от карбуратор, производство на фирмата Weber. Агрегатът е с долен разпределителен вал, но не това е най-странното техническо решение. Той е задно разположен, като прикрепената директно към него трансмисия предава въртящия момент на задните колела през чупещи се полуоси.
Отпред окачването представлява един напречен ресор, а отзад то е торсионно. Агрегатът се монтира на т. нар. в разговорния език “магаре”, което от своя страна се закрепва с яки болтове за купето. 13-цоловите джанти правят малкия автомобил да изглежда значително по-солидно. Спирачките са барабанни и на четирите колела, но предвид лекото купе си вършат работата идеално.
Интериорът не блести с лукс и разкош, но предлага приличен комфорт за возило от този клас. Уредите показват температура на водата, ниво на горивото в резервоара, а скоростомерът е разположен хоризонтално и заема по-голямата част от арматурното табло пред водача. Купето е доста малко и е снабдено само с две врати. Максималнната скорост на модела 850 е 110 км/ч и в момента FIAT-ът е способен да я достигне. Досега този автомобил не се е появявал на официални състезания от календара на БАК “Ретро”, но собственикът му твърдо е решил да се включи в нашенското ретро движение. Усещането, управлявайки тази кола, е страхотно. Тя изглежда като детска играчка, но всъщност навремето се е използвала като градски автомобил, подобно на днешните “малолитражки” За толкова години нещата не са се променили много, нали?
Технически характеристики
|
|
FAIT 850 (1967 г.)
|
|
Двигател
|
редови четирицилиндров
|
Работен обем
|
850 см3
|
Мощност
|
36 к.с.
|
Скоростна кутия
|
механична четиристепенна
|
Окачване отпред/отзад
|
независимо/зависимо
|
Гуми
|
13 цола
|
Максимална скорост
|
110 км/ч.
|
Спирачки
|
барабанни и на четирите колела
|
Радославъ СЛАВЧЕВЪ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 :)
15:43 08.09.2011
2 :)
15:43 08.09.2011
3 kolio
15:43 08.09.2011
4 DONIOM
22:19 05.04.2020