Last news in Fakti

28 Януари, 2010 11:25 13 860 12

Iveco Stralis AS 440S56 TP

  • iveco-
  • stralis-
  • as440

Най-мощните влекачи по правило се свързват предимно със Scania и Volvo. Двата шведски производителя са считани за последователи на сентенцията, че повече мощност никога не е излишна. Неотдавна към тях се присъединиха и Mercedes и MAN. Сега тези четири марки предлагат големи двигатели с около 16 литра работен обем и мощност над 600 к. с.

Cursor 13 Iveco

Въпреки че преди близо 25 години Iveco също застана в челните места по мощност с двигателя си Turbostar (420 к. с.), италианските мотори са определяни по-често като компактни, с относително малък работен обем и със спокоен ход. Cursor 8 (7,8 литра работен обем) и Cursor 10 (10,3 литра) са два от най-популярните агрегати за шосейните машини на марката. С 12,9-литровия Cursor 13 Iveco продължава смело (и от мнозина незабелязано) да се придържа към челната група. Най-мощната версия на този шестцилиндров агрегат е с 560 к. с., а теглото му без необходимите течности е малко над 1000 кг. В този клас никой друг не предлага нито толкова висока мощност, нито толкова добро съотношение между мощност и тегло. При това 560 к. с. и 2500 Нм не са най-високите за този агрегат теоретични стойности. Ако за мащаб вземем ефективното налягане и специфичната мощност на по-малките мотори Cursor, можем да предположим, че реално от 13-литровия двигател могат да бъдат изтръгнати 600 к. с. и поне още 150 Нм.

Собствениците на най-мощния Iveco Stralis обаче би трябвало да са доволни и с наличните данни, най-вече защото максималният въртящ момент е на разположение в изключително широк оборотен диапазон (до 1575 об./мин). Резултатът от това е, че при средни обороти се създава стръмно изкачваща се крива на мощността, при която почти във всички случаи е налична по-висока мощност, отколкото предлага притежаващият малко по-висок въртящ момент (2600 Нм при 1080 об./мин) V8 на Mercedes Actros 1855.

Трансмисия

С цел постигане на по-нисък разход на гориво Iveco Stralis AS 440S56 притежава доста дълго главно предаване, което ограничава донякъде силите на Cursor 13. На най-висока предавка в комбинация с главно предаване от 3,36:1 с овърдрайв предавателна кутия оборотите са около 1200 в минута. Тази настройка очевидно е подходяща за преминаване на дълги отсечки по равен терен, но за по-хълмисти или планински местности тя не е оптимална. Дори по-високият с 45 % брой на предизвиканите поради изкачване превключвания в сравнение с Mercedes Actros 1855 показва, че желанието за икономия е било прекалено силно. Друго доказателство за неподходящо подбраните настройки на силовото предаване се появява при изкачване на наклони - първоначално оборотите падат, а след превключване на по-ниска предавка те се покачват в посока максималното си ниво. Чисто субективно водачът също понякога има усещането, че мощността е по-ниска, отколкото обещават на теория данните на Cursor 13. Постигнатата средна скорост в тестовата ни отсечка почти се изравнява с тази на Mercedes Actros 1855, но с потенциала на Cursor 13 тя трябваше да бъде по-висока.

Разход на гориво

По друг начин седят нещата при разхода на гориво - там Stralis постигна заложената цел по отношение на икономичността. Разход от по-малко от 35 л/100 км в този мощностен клас е повече от добър резултат. Но и тук стигаме до въпроса дали с малко по-късо главно предаване влекачът нямаше да се движи не само по-бързо, но и още по-икономично. Защото макар и по принцип дългите предавания да обещават икономичност, след достигането на определено ниво нещата се обръщат. По същия начин можем да поставим въпроса и защо най-мощният Stralis е оборудван с овърдрайв предавателна кутия, независимо дали клиентът избира механичната 16-степенна версия (ZF 16S 2520) или автоматичната 12-степенна (ZF 12AS 2530). И в двата случая при най-висока предавка, която има най-важно значение за превозите на дълги дистанции, така се губят два или три процента от наличната мощност.

Мерки и теглилки

Паралелно с изобилната мощност двигателят Cursor демонстрира и други качества. Той работи изключително спокойно и развива равномерно оборотите си. Благодарение на турбокомпресора си с променлива геометрия той реагира по-спонтанно на движенията на педала на газта от повечето двигатели за товарни автомобили и предлага прилична спирачна мощност от 305 кВт (при 2200 об./мин). Не трябва да забравяме и ниското му тегло. Както вече споменахме, той тежи малко над един тон, което в комбинация с други леки компоненти като еднолистовите параболични ресьори на предния мост и автоматичната предавателна кутия осигурява ниско собствено тегло на автомобила. Стойността, която lastauto omnibus регистрира за Iveco Stralis върху теглилките, е 7353 кг. Mercedes Actros 1855 с 16-литровия V8 и кабина Megaspace тежи с около 700 кг повече. Единствено шампионът в категория ниско тегло MAN TGX 18.540 XXL изпреварва Stralis в тази дисциплина. Той е с още около 100 кг по-лек.

Кабина

Мотото „По-красива, но и по-просторна кабина” бе превърнато от думи в дела преди две години. В сравнение с първата кабина Stralis AS от 2002 г. пространството вътре е нараснало значително. “Издадената” задна стена осигурява плюс в дължината от 110 мм, а по-високият покрив - от 70 до 100 мм по-голяма вътрешна височина в зависимост от позицията на седене. Положителен ефект е постигнат и при настройката на шофьорската седалка - сега тя има 40 мм по-дълъг ход, най-вече назад.

По-големият вътрешен обем осигурява пространство за вграждане на по-широки кушетки (предимно долу), повече отделения за вещи и - подобно на Actros - за четири външни отделения. За съжаление дори най-голямото от тях не може да побере голяма каса с бутилки минерална вода. Две от тези отделения привидно “висят” под пода на кабината, а другите две (едното от които с достъп отвътре) са поставени високо и са трудно достъпни за по-ниски шофьори. Причината за повдигнатата им позиция е т.нар. “двоен под” в Stralis. Става дума за второ подово покритие с извивки за отпочиване на краката на водача и спътника му над истинския под на кабината, което осигурява изцяло равен под във вътрешността. При това шофьорът не седи толкова високо, колкото в Actros Megaspace например. Това дава предимството, че той може да използва мястото над централния тунел вдясно от себе си като поставка за различни вещи по време на пътуване.

Интериорът е украсен от нови и по-приветливи от преди тапицерии и материали. Качеството им и изработката са на нивото на съвременните товарни автомобили, но по отношение на донякъде разхвърляните по таблото превключватели и бутони не се е променило нищо. Инструментите с централно разположения цветен дисплей в типичната за Stralis полуокръжност не са по вкуса на всеки. Контрастът е приличен, но не и разграфяването, което демонстрира типично по италиански усложнен дизайн. Водачът трудно може да разбере с един поглед дали стрелката на оборотомера показва 1300 или 1400 оборота в минута.

Окачване

Както подобава на автомобил, произведен в страната на Ferrari, Maserati и Lamborghini, окачването е със сравнително твърди настройки. В комбинация с безукорното кормилно управление на ZF пътното поведение на Stralis достига ниво на висока сигурност и прави удоволствие на водача. При това комфортът на возене не е загубен изцяло, което говори за добро взаимодействие между отделните компоненти. По отношение на комфорта може да бъде отбелязано и че климатичната система на Stralis е сред най-добрите, които съществуват на пазара, но нивото на шум в кабината е малко по-високо от това на конкурентите. И още една малка слабост на шасито - ходът на настройка на пневматичното окачване на задния мост е сравнително къс (140 мм нагоре и 60 мм надолу). В този клас често се предлагат от 30 до 50 мм повече.

Плюсове и минуси

Преди десет до петнадесет години списъкът със слабостите на Iveco щеше да е значително по-дълъг. Днес той се ограничава до малко на брой детайли, като донякъде непрегледното управление, прекалено високо поставените външни горни отделения за вещи и недотам подходящото за тестовата отсечка на lastauto omnibus силово предаване. Но кой влекач няма слабости?

Силните черти на Iveco Stralis AS 440S56 са в ниския разход на гориво, солидната изработка, доказаната техника и безупречното и комфортно пътно поведение. Най-големите му предимства са високата товароносимост, екстремно дългите сервизни интервали (150 000 километра) и 12,9-литровият мотор Cursor, който съчетава висока мощност със спокоен и тих ход. Дори само той е достатъчен, за да се отдадем на италианското изкушение.

Текст: Франк Цайцен
Снимки: Iveco


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ivo

    13 15 Отговор
    sravnitelno e dob1r no ne kolkoto man tga narezdam go sled mana
  • 2 scania

    19 11 Отговор
    sravnitelno dobro e no za men scania i mercees sa nai dobri
  • 3 anonimen

    10 6 Отговор
    Ехеее ти пък чак с TGA го сравняваш, дай поне TGX ili TGS :), като нови всички са добри, ама след 5-10 годинки си проличава кой е по по най.
  • 4 Iveco i Scania

    1 10 Отговор
    za mene Iveco Stralis AS 440S56 TP i Scania R620 sa kamionite na godinata vsi4ki drygi sa bokluci
  • 5 shopeto

    8 7 Отговор
    pulen italyqnsski bokluk iveco magirus e isttinski ot iveco tam e internacional germany italy france
  • 6 ACTROS

    10 8 Отговор
    SAMO MERSEDES ACTROS V8 BITURBO POWER NIKOY DRUG
  • 7 FH 16

    2 2 Отговор
    ne sum specialist no s kolkoto i 6ofiori da sum govoril nito edin ot tqh ne kaza ni6to hubavo za ACTROS-a a kolkoto do iveko ... nz edni kazvat 4e e dobur dr 4e dava mn defekti. no po otno6enie na VOLVO tam e malko po dr rabotata :)
  • 8 kris

    1 0 Отговор
    Vseki,koito ne razbira ot LKV smjta,4e Actros e avtomobil.Na takiva hora im e prosteno,zachtoto sled skoda ili kamaz actros moze bi e neshto.Ina4e si e darvo.Tapiciran traktor.
  • 9 tqnko

    3 1 Отговор
    xubavo kato sqko novo
  • 10 Simeon

    2 0 Отговор
    3 sa minali prez mene 2002,2007,2009 kato cqlo kamion sreden klas udobna kabina , dobar dizain na uredite lesni za dostyp, dvigatela cursor 10 430pc e dobar ama kozmetikata otvrat kompresor i starter trea imash rezerva , mehanichnata kutiq e dobra , razhod v bg davashe 34/100 s 20 tona ,kato za cenata si e dobar.NO 2002 i 2007 e kak da vi kaja ne sa mn spoluclivi 2002 izlizam ot serviza sled kursa pak sam tam golemi qdove s kompiutara i nai veche s pechkata ako na nekoi mu trupa greshki reshenieto e 1 razkachash pechkata puskash i otdelno zhranvane i edin kluch za gradosi i kamiona e pesen.2007 sravnitelno mn po dobre ot 2002 tam obache imashe defekt v kutiqta pak mehanichna no nemashe skorost koqto da ne harka i ot baven na byrz blok zasichashe treashe po dva pati go praish do de zacepi byrziq za vrashtane kam bavniq nemashe qdove ,elektronikata mu beshe dobre samo che imashe edin datchik za naftata dal ima voda v neq se go davashe kato greska i nov filtyr pak taka i sichko vodeshe kam naftata che e kofti i ako ti izgori kruska i ti dade na tablloto ne q li smenish do 24 chasa i q zapametqva posle nqma mahane samo v serviz,za 2009 veche chesno go kazvam kamiona nemashe za kakvo da se hvanesh 160 000 km e i nito greshka mi e dal nito nishto .prosto sa si vkarali veche kamionite v red KRIS zavisi za kakva relaciq patuvash ako tragnesh primer po evrepa stava vsichko no rusiq da q karash s iveco ili scaniq prosto ne stava tam ti trea edin chukan Mercedes i tva na -50 i +50 samo toi ostiskva,i daf i volvo dvijat ama nai veche mercedesa
  • 11 S.S.S

    2 1 Отговор
    za Iveco i Mercedes nqmam dumi prosto nai - golemite bokluci a kato trugnat da mi gi hvalqt napravo me hva6ta smqh! To na ivecoto ne be6e gre6ki na kompa kfo li ne be6e... mainigo te ako bqha hubavi nqma6e 500hp dvigatel golqmata kabina da vurvi 51 000$ ne ste li suglasni? Spored mene MAN ILI VOLVO e re6enieto za MAN-a predipstvoto e dvigatelq koito izdurja +- 1 000 000 km a i kabinata ne im e za podcenqvane udobna! za Volvoto ne mi haresva samo 1 kabinata im prosto e dosta po malka no s sravnenie s iveco i mercedes e neveroqtna! za Scania nqma da govorq tozi kamion e za ceniteli, dosta skupa podrujka .... zatova re6enieto e MAN TGA/TGS/TGX ili VOLVO FH16 520 govorim za BULGARIA i puti6tata :D
  • 12 i.ivanov

    0 1 Отговор
    ot iveko stralis po losh kamion nesam karal .prosto nesmeia da mu izredia problemite 4e niama da mi stigni ciala stranica