Барселона, Испания. Наш екип от мястото на събитието.
Автомобил от нов сегмент, при който липсват повечето типични недостатъци за хибридните автомобили - така от Kia обясниха накратко какво всъщност представлява новото Niro. Доколко обаче това твърдение отговаря на истината, се опитахме да разберем по време на първите тестове на хибридния кросоувър от клас "B", които се проведоха в Испания.
Принципно хибридите се създават, за да са по-икономични от стандартните коли с ДВГ. Много често обаче, именно заради тази основна идея, страда най-вече удоволствието от шофирането. Повечето пъти се получават хибриди, които заради допълнителните електромотори и батерии поскъпват значително, изглеждат скучновато и в крайна сметка не са чак толкова по-икономични.
Въпреки това автомобилните производители правят хибридни коли от доста време насам, но корейците от Kia решиха да се впуснат в това поприще чак сега. Те дори определят Niro като представител на нов клас Hybrid Utility Vehicle (HUV). А колата е наистина изцяло нова - нова платформа, нов силов тракт и нова трансмисия. А за да не развалят от удоволствието на шофиране и в същото време автомобилът да е икономичен, от Kia обръщат и сериозно внимание на аеродинамиката и на намаляването на теглото на Niro.
За целта конструкцията и каросерията на новото HUV са изработени от 53% високоякостна стомана, която е използвана в предните и средните стойки, както и във всички части, при които тя е необходима за безопасност, включително и в конструкцията на седалките. Много от детайлите обаче са изработени от олекотени сплави като петата врата, например, която е алуминиева. Така автомобилът остава здрав, но в същото време тежи под 1 500 килограма.
Що се отнася до аеродинамиката, тя не е на върхово ниво, но към колата са добавени спойлери, направляващи въздушната струя ламели и специални въздухозаборници. Като цяло коефициентът на въздушно съпротивление, който е 0.29 Cx, е среден за този род автомобили, но в същото време Niro е икономичен кросоувър, а в купето не се чуват аеродинамични шумове. Акустичният комфорт е много добър, като дори и на скорост от 160 км/ч в салона може да се води разговор спокойно, без да се повишава тон.
Оставайки на тема салон, ще кажем, че специалистите от Kia са икономисали малко именно от интериор. Впрочем, подобна икономия днес е стандартно явление във всички автомобили от средния клас. Става дума за класическото използване на твърда и мека пластмаса, като в случая отпред тя е мека, а отзад е качествена, но твърда. Сложно е да се каже дали т.нар. ръчна спирачка е свързана с икономия, но при Niro тя е като при старите Mercedes-и. Не е електронна, а се задейства с педал, разположен най-вляво от краката на водача.
Иначе салонът на Niro е по-просторен отколкото изглежда отвън. При габарити 4 355х1 800х1 535 мм (ДхШхВ) и междуосие 2 700 мм мястото както на широчина, така и на дължина в задния пасажерски отсек е огромно. 185-сантиметров пътник се чувства абсолютно комфортно на задната седалка, независимо колко назад е изтеглено креслото пред него. Иначе сред градските достойнства трябва да се отбележи и удобната за паркиране дължина на колата. Не трябва да се пропуска и клиренсът на Niro, който е 16 сантиметра и позволява спокойно катерене по високи бордюри.
Един от малкото минуси на автомобила е свързан отново с ценообразуването на модела. Въпреки че Niro е хибрид, той има само предно предаване. На въпроса ни към специалистите защо електромоторът не задвижва задния мост, ни отговориха, че са мислили върху подобна схема, но са се отказали от нея, защото в крайна сметка колата ще стане по-скъпа, а търсещите компактни SUV-та само с предно предаване са повече от желаещите подобни коли с 4х4.
Силовият тракт на Kia Niro се състои от два агрегата - 1.6-литров бензинов GDI двигател с мощност 105 к.с. и въртящ момент 147 Нм и електромотор с мощност 32 кВт (43.5 к.с.) и въртящ момент 170 Нм. Така системната мощност на силовия тракт става 141 конски сили, а пиковият момент - 265 Нм. Интересното е, че последният е достъпен още от 1 000 об/мин. Бензиновият мотор на практика е много безшумен. Гласът му се чува чак когато бъде предприета маневра за изпреварване, тоест когато оборотите станат високи. При тръгване и ниска скорост пък той въобще не работи. Тогава за придвижването на Niro се грижи безшумният електромотор.
Това е една от причините да оценим по достойнство аудиосистемата JBL, която е интегрирана във високите нива на Niro и разполага с осем високоговорителя. Перфектният саунд се смущава единствено от по-слабата шумоизолация на пода на автомобила. Шумът от колелата не е дразнещ, но е по-висок от оптималното за отличен комфорт. Това обаче може и да се дължи на 18-цоловите гуми и джанти, които се предлагат като екстра за топ нивата на Niro. Именно с такива колела бяха оборудвани тестовите автомобили в Испания.
За кросоувър Kia Niro се движи изключително комфортно и достатъчно динамично. Ускорението до 100 км/ч е 11.5 секунди, но усещането е, че това става по-бързо. Максималната скорост от 162 км/ч е напълно достатъчна, а тя може да се достига с лекота благодарение на шестстепенната автоматична трансмисия с два съединителя. Като цяло първото корейско HUV се кара като стандартен хечбек - леко и приятно.
Корейците ни бяха организирали и почти спортно шофиране на затворен полигон между конуси, където още по-отчетливо се видя лекотата на управление на Niro. Заради ниския център на тежестта крен в завоите почти не се усеща. Воланът не е свръхдиректен, но пък Niro съвсем не е спортна кола. Окачването е точно като това на кросоувърите - достатъчно комфортно, но не меко. А разходът - за двата дни, през които имахме възможност да изпробваме колата, той не превиши 4.5 литра на 100 км.
Хибридното Niro ще се появи у нас тази есен, но цените за България на този етап все още не са ясни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Калоян
Коментиран от #7, #11
14:33 08.08.2016
2 Lexus RX400
Тя новата Киа Оптима Хибрид е 65 000 лв....пък този мини кроусоувър хибрид ще бъде базово 80 000 лв.
Не знам как си поварваха толкова и че вече със всеки нов модел вдигат цените до полуда.
Не е нормално за новия Спортейдж да искат 57 000 лв. при това с предно.
Сорентото пък е вече 88 000 лв....просто лудииии!!!
И да вземат да се огледат в смешната си гаранция 150 000 км.....вече Тойота БГ - Лексъс БГ - БМВ - Мерцедес дават 200 000 км. гаранция!!!
Коментиран от #3, #4
14:56 08.08.2016
3 МаКаТа
До коментар #2 от "Lexus RX400":
Малеее, болните джапанки не дават и дума да се издума за нещо корейско. Ама то е по-хубаво от тойота бе, много по-хубаво.15:22 08.08.2016
4 Sportage
До коментар #2 от "Lexus RX400":
Болен мозък си верно. Ми колко да струва. Не четеш ли, че това е кросоувър от В сегмент - демек е мъничък. Виж му габаритите. Той ще е доста по-евтин от Оптимата. Ама дай първо да говорим, а да четем статията - за какво ни е.15:24 08.08.2016
5 Този
Не е прекалено голям или малък СУВ и ще е удобен за жени.
Започна с добри продажби при азиатците и сега май ще е търсен не само при тях.
Коментиран от #13
15:32 08.08.2016
6 Този
За СУВ автомат с нисък разход е доста добре според мен.
Коментиран от #8
15:36 08.08.2016
7 Десислав Попов
До коментар #1 от "Калоян":
Сигурно ще е доста по-скъп,очаквам поне 60к.Иначе не е лош и с разход от 4,5 е доста икономичен.15:54 08.08.2016
8 The king
До коментар #6 от "Този":
Тук ще 4500016:18 08.08.2016
9 гост
16:31 08.08.2016
10 Кристиян
17:32 08.08.2016
11 24по4
До коментар #1 от "Калоян":
1,6 GDI на Спортиджа нали беше 135к.с.? Каква е тази скопена версия?Коментиран от #12
18:20 08.08.2016
12 Караман
До коментар #11 от "24по4":
Унекална е колата, но ти може би ги разбираш повече нещата от корейските инженери20:38 08.08.2016
13 Пиф
До коментар #5 от "Този":
Колата безспорно е добра. Но това не е СУВ - Спорт Утилити Вехайкле. защото няма пълноприводна част, тоест това просто е купе на СУв, но без гаранция, че ще изпъплиш през по-сериозна калотия. защо тогава ти е такъв СУВ е въпроса, след като същата работа ще ти върши един хечбек i30? Аз лично не виждам особенна полза от имитациите на джипове или от лъжевисокопроходими СУВ машини, защото не можеш да разчиташ на такава в екстремвни ситуации в калта. защо да дам примерно ако имах 35000 лева за такова, след като за 22000 лева ще си купя Дачия Дъстър с двойно? Ако пък имаш повечко пари една Шкода Йети би дошла отличен коледен подарък...колата наистина е средновисокопроходима и е истински СУВ. за какво ти е високоповдигната 1.5 тонна кола, без двойно, след като не е наистина СУВ? Смееш ли с това да нагазиш в рехава дълбока кал? Вярно гумите са 18-цола, а това носи по сняг и кал. Но все пак за какво ти е 18-цолов валяк, след като и подръжката му ще е по-скъпа и дданъка по-висок, а не е СУВ?21:37 08.08.2016
14 Истината
Коментиран от #15
23:07 08.08.2016
15 Кристина
До коментар #14 от "Истината":
Просто няма да си актуален, това е все едно да си купиш модерна дреха от зара, например или да си купиш гучи на старо от преди 20 години. За младите хора на запад, а за много от тукашното младо поколение си смешен, неактуален демоде и т.н.23:32 08.08.2016
16 дддданко
00:30 09.08.2016
17 прост
Коментиран от #18
07:03 09.08.2016
18 гост
До коментар #17 от "прост":
Вие не разбирате целта на новите коли. Те не се правят за ганьовци, а за Западняци, които ги сменят на 5г. На Запад си плащаш лизинга по 150-200 евро на месец и си караш нова кола без дертове за ремонти, излишни разходи освен стандартното обслужване, което там и за стари и за нови се прави в сервиз, и не всеки прошляк кара кола. У нас и на 300лв да си пак манталитета изисква даси купиш кола, а дали имаш пари за гориво, гуми, данъци и др. никой не мисли, важното е да заемеш паркинг място с някоя трошка за бракуване и да си доволен от себе си. У нас данъците са сбъркани, отстъпките са сбъркани, лизинга е сбъркан. На Запад се стимулира употреба на нови коли, те не пушат, не смърдят и не се повреждат като старите. Отидете в една химиотерапия и вижте колко са препълнени, после застанете на тротоара където ви опушват с канцерогени от таралясниците и се замислете какви ги вършите.09:34 09.08.2016
19 киа мотърс
Кисело е гроздето,а? :)
В западна европа хората си купуват предимно нови коли, не стари и изкорубени дръгели, които да ги карат на убиване.
БМВ -то било по бързо и за това било по хубаво, това са разсъждения на пъпчив тийн от село.
Кията да не ти е за селски драг бе сиромах? :)
09:39 09.08.2016
20 Николай
текущи годишни разходи - може би най-ниски в сравнение с други марки.
возия доволно добра, разход бензин ми е 8,6, стабилна в завои, достатъчно голяма за семейна кола
може би единствено материали по интериора да ме дразнят, защото са лесно надраскващи се....
Коментиран от #23
10:42 09.08.2016
21 Николай
освен това по отношение качество на интериора има какво да се желае
интересно, че са решили да сегментират подобен модел, а не примерно по-малък Спортиж, защото това за мен си е хеджбек, а новия Спортидж е вече голям колкото старо Соренто.
10:50 09.08.2016
22 лимонад
харесва ми на външен вид, но докато не започнат да слагат поне 200-250кс двигатели - това не е моята марка. макс скорост 162...... тя ще ги достига сигурно по нанадолнище за 5 мин.
11:01 09.08.2016
23 гост
До коментар #20 от "Николай":
И аз имам опит с Хюндай ИХ35 и не мога да кажа нищо лошо за колата. Хибава е, здрава е, без проблеми за последните 4 години. Подходяща е за семейна кола и вози добре по пресечен терен. Под 8 не може да падне, но двигателя набира плавно и тихо. Хора, които не са купували нова кола не знаят какво е. Това пак си е нормална кола, може нещо да се одраска, но не е амортизирана и усещаш ресурса. Защо компаниите да правят коли 4х4 като хората не ги карат в пресечен терен, а ги купуват заради клиренса, видимостта и удобството от архитектурата на салона? Един от най-популярните сув в Европа е Кашкай и 90% от него е продаден в оборудване с предно предаване. И аз съм се насочил пак към сув с предно, защо да даваш 10х.лв отгоре за нещо, което би го използвал в 1% от шофирането и със сегашните системи не е от толкова голямо значение за тракцията.12:34 09.08.2016
24 Край
12:35 09.08.2016
25 Край
Дано го доживея. До тогава българите ще си живеят в тиня до шията.
12:42 09.08.2016
26 ЕМО
09:43 18.12.2016
27 Жоро
Според мен цената е прилична -не е лоша колата .
15:09 28.02.2017
28 Киа
20:39 05.02.2018