Last news in Fakti

25 Февруари, 2006 17:25 1 967 0

Lamborghini по френски

  • heuliez-
  • pregunta

Френското автомобилостроене има много почитатели и за това си съществуват основателни причини. Галите правят чудесни малки коли, ненадминати по комфорт лимузини от среден клас и като цяло са пионери във внедряването на нови дизайнерски и технологични идеи. Онова, което винаги е липсвало на френската автоиндустрия, е сериозно име в класа на суперкарите. С малки и недотам впечатляващи изключения от 80-те години като Venturi, Reault Alpine и Peugeot Oxia "петлите" направиха плахи заявки и показаха, че не им липсва потенциал. Повечето от тези разработки обаче си останаха на ниво прототипи, а Venturi и Alpine са по-скоро доработки на едросерийни модели, отколкото истински екзотики от ранга на Ferrari и Lamborghini. Същата съдба преследва и по-малките производители във Франция. Най-амбициозният проект за реален суперкар Jimenez Novia с шестнайсетцилиндров W-образен двигател (АВТО пазар, бр. 399) така и си остана в един-единствен екземпляр.

През 1998 г. една друга компания, специализирана по принцип в конверсии на серийни автомобили, направи нова заявка за френски дебют в елита на бутиковото автомобилостроене. Heuliez е позната най-вече като разработчик на някои от най-хитовите купе-кабриолети на пазара в момента. Фирмата има и славата на изключително реномиран производител на удължени лимузини на базата на флагманите на Peugeot и Citroёn. За автосалона в Париж през 98-а обаче Heuliez бяха подготвили изненада, която се различаваше твърде радикално от онова, което публиката бе свикнала да вижда на щандовете на фирмата. Суперкарът Pregunta породи някои от най-противоречивите коментари на моторшоуто във френската столица, но въпреки това осигури завинаги присъствието на своя създател в сърцата на маниаците по цял свят.

На испански "pregunta" означава "въпрос". Каква точно е била идеята на Heuliez с избора на такова название си остава загадка, макар че официалната версия гласи как компанията искала да запита автоиндустрията дали знае достатъчно за нея. Още с повдигането на платнището от пртотипа за никого не остава и капка съмнение, че отговорът е отрицателен. За половината публика Pregunta със сигурност е едно от най-грозните изчадия, посещавали някога чертожните дъски. За останалите бруталният дизайн, който напомня по-скоро на изтребител, представлява квинтесенция на външността на суперкара. Малките отвори за светлините (ксенонови отпред), гигантските въздухозаборници, част от които се вдигат заедно с вратите, кокпитът с леко недодялан вид и изобщо цялостният силует обаче не оставят нито един зрител равнодушен. Изненадата - неприятна за французите и крайно ласкаеща любителите на италианското бутиково автомобилостроене - се крие под нетипичните панели на Pregunta. След първоначалната надежда, че Франция най-сетне ще има свой суперкар, идва чашата със студена вода. Механиката и шасито са взети наготово от Lamborghini Diablo VT. Този факт обяснява всички цифри на табелката до прототипа: V-образен дванайсетцилиндров 5.7-литров двигател с централно разположение, максимална мощност 530 к.с., въртящ момент от 605 Нм при 5 500 об./мин., максимална скорост 333 км/ч и ускорение до 100 км/ч за по-малко от 4 секунди.

Независимо от попарените мераци на "петлите" обаче, Heuliez Pregunta си остава уникален автомобил. Причина за това е не само интересната подробност, че от модела съществува само един екземпляр, чиято цена през 1999 г. досига впечатляващите $800 000 за прототип, за който никога не е планирано серийно производство. Френският болид с италиански мускули представлява удивително упражнение по стил и показва какво би се случило, ако на Апенините се раждаха идеите на галските дизайнери, а франсетата разполагаха с технологичното ноу-хау на югоизточните си съседи.

Heuliez създава Pregunta с едничката цел да покаже на останалите в бранша, че разполага с много по-голям потенциал, отколкото някой подозира. Френското автомобилостроене така и не се сдобива с истински суперкар, но благодарение на този прототип компанията привлича интереса на множество клиенти, сред които и традиционно силни германски производители (Opel Tigra Twintop е нейно дело).

Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА