Last news in Fakti

2 Юни, 2007 14:15 1 264 0

Прозрачният

  • mono ego-
  • e-go-rocket-
  • exasis-
  • rinspeed exasis

Творенията на швейцарската фирма Rinspeed са добре известни и винаги привличат вниманието на запалените на тема автомобили. И тази година компанията представи едно доста нетрадиционно четириколесно. Всъщност всички автомобили на швейцарския производител се характеризират с екстравагантни иновации, диктувани от емоциите. Още през 1997-а Rinspeed показа авангардния Mono Ego. Една година по-късно на бял свят се появи E-Go-Rocket. Принципно основните различия от споменатите предшественици са две. Първо eXasis е двуместен (предходните модели можеха да качат на борда си единствено водача), като разположението на двете седалки е по дължина на колата, тоест една зад друга. Второто различие е свързано с материала, с който са изработени т.нар. панели. Той е поликарбонат, наречен “makrolon”, и се произвежда от Bayer. Така eXasis на практика е напълно прозрачен. Rinspeed още от 2005-а експериментира с визията на автомобилите си. Тогава швейцарците съвместно с инженерната група Esoro и водещия производител на пластмаса Bayer Material Science представиха модела Senso, който изменя цвета на салона в зависимост от настроението на водача.

Вглеждайки се в прозрачния Rinspeed eXasis, човек може да открие още по-интересни нововъведения. На пръв поглед се набиват на очи нестандартните седалки, които наподобяват дървена скара и са разработени съвместно с известната фирма Recaro. Воланът всъщност наподобява самолетен щурвал, в който са интегрирани прозрачни сензорни дисплеи, с помощта на които може да се управляват всички останали функции. Освен това в тези дисплеи е вградена система за персонална идентификация, като по този начин автомобилът може да се управлява само от “упълномощен” водач. За да се идинтифицира водачът, е нужно да допре палеца си в специално оградено място - това решение не е ново, но от Rinspeed са го осъвременили. След това действие всички по-ранни настройки стават активни.

Ако погледнем двигателя, едва ли ще се досетим, че това всъщност е 750-кубиков агрегат Weber. Мощност от 150 к.с. и въртящ момент 150 Нм са нещо обичайно, но за мотори с доста по-голям обем. Къде е тайната? Като за начало - в турбокомпресора. Освен това агрегатчето е доста високооборотно. Мощността и въртящият момент се достигат съответно при 7 500 и 4 500 об./мин. Третата тайна е в горивото. Използваното в Rinspeed eXasis е т.нар. Е85, представляващо смес с октаново число 110. 85% от него е биоетанол и 15% бензин. Използването на тази смес увеличава разхода с един - два литра на сто километра пробег, но и повишава мощността с около 20%. Това, което за компанията е от истинско значение, са еко нормите. Благодарение на специалното гориво токсичността на изгорелите газове е силно занижена. За пояснение ще кажем, че двигател отговарящ на нормата Euro1, който използва сместа с индекс E85, може да издържи на тест, даващ му сертификат за Euro5. Комплектован с този двигател, Rinspeed eXasis ускорява от 0 до 100 за 4.8 секунди. Това не трябва да учудва никой, защото масата на автомобила е само 750 кг. Като се пресметне става ясно, че на 1 конска сила се падат по 5 кг тегло.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА