Last news in Fakti

3 Юни, 2017 07:15 10 757 3

​Влизането ни в ЕС разви пазара на тежките автомобили у нас

​Влизането ни в ЕС разви пазара на тежките автомобили у нас - 1

Васил Баров - Член на УС на Асоциацията на автомобилните производители и управител на РАТОЛА КОРПОРАЦИЯ ЕООД – представител на Санг Йонг

​Влизането ни в ЕС разви пазара на тежките автомобили у нас

Г-н Баров, в момента на летище Лесново се провежда най-голямото изложение за тежки и лекотоварни автомобили TRUCK EXPO 2017. Какво световните производители предлагат на българския бизнес?

На TRUCK EXPO 2017, което е 7-о поред, всички големи производители на тежкотоварни камиони и автобуси по традиция показват своите последни модели, а от тази година форматът на изложението се разшири с категорията на лекотоварните автомобили (пикапи и миниванове), при които разнообразието е наистина огромно. Голяма част от производителите представят национални премиери, а имаме и нови марки, чието лансиране на българския пазар се случи именно тук, на TRUCK EXPO 2017.

Днес е третият ден на изложението, който обявихте за Ден на отворени врати. Какво привлича най-голям интерес у посетителите?

Посетителите имат възможност да видят победителите в категориите “Камион на годината”, “Автобус на годината” и “Ван на годината”, да участват в организираното тестово шофиране на автобуси, камиони и пикапи, да се състезават за различни награди, предлагани от фирмите-изложителки, или просто да се разходят до това живописно място, летище Лесново и да се забавляват със семействата и децата си. Сред най-големите атракции на изложението е тежкотоварен автомобил, участващ в Рали Дакар. За тези, които са дошли със сериозното намерение да изберат тук своя нов товарен автомобил, най-голям интерес, разбира се, представляват специалните оферти, които неизменно ги очакват на всяко подобно изложение.

TRUCK EXPO традиционно е ориентирано към бизнес средите и фирмите, занимаващи се с транспорт и спедиция, затова още в първия ден на изложението се потвърди нашето очакване за много сериозна посещаемост от страна на корпоративните клиенти. Регистрацията на посетителите от бранша, извършена през интернет-сайта на TRUCK EXPO 2017 показа, че над 900 ръководители на средни и големи транспортни фирми са посетили изложението в деня на откриването му – 1-и юни. Днес, в събота - 3-и юни, профилът на посетителите вероятно ще бъде доста по-разнообразен.

Този път публиката ще види най-новите камиони и автобуси, но за първи път на изложението са представени и пикапи. Средният бизнес ли е на Вашия прицел тази година?

Пикапът е многофункционален автомобил и приложението му не зависи от размера на фирмата, която го използва, а по-скоро от спецификата на бизнеса. Разбира се, средните и големите фирми, които имат нужда от пикапи, купуват повече бройки, обикновено с близко до базовото оборудване.

При малките фирми и частните лица пикапът често е с двойно предназначение - използва се едноременно като служебен и личен автомобил, съответно при тях предпочитанието е към модели с повече екстри, конкуриращи един луксозен SUV. Но пикапът не е само за бизнес – този тип лекотоварен автомобил отлично задоволява нуждите на любителите на екстремните спортове, свързани с пренос на специализирано оборудване, както и на хората, чието хоби често ги отвежда извън утъпканите пътища - ловци, рибари, замеделци, планинари...

Достъпни ли са тези автомобили за транспортните фирми? Подобряват ли се условията за придобиване на товарни автомобили у нас?

Развитието на пазара на товарни автомобили в България се дължи, от една страна, на влизането на страната ни в ЕС и отварянето на пазарите на страните-членки за българските транспортни фирми. Паралелно с това, през последните 25 години, представителите на производителите в България постоянно полагат усилия за издигане нивото и качеството на обслужване на товарните автомобили. Въпреки това, постигнатите резултати са изключително скромни, имайки предвид потенциала на българския пазар. До този момент транспортните фирми, опериращи в България, по никакъв начин не са стимулирани да закупуват и употребяват нови, ефективни, екологични и безопасни товарни автомобили.

Как могат компаниите да бъдат стимулирани да обновяват автомобилния си парк?

Това е работа на държавата, към която Асоциацията на автомобилните производители вече е отправила искания за приемане на законови текстове в няколко направления, с цел обновяване на автопарка и намаляване на замърсяването на въздуха.

От една страна, най-бързият път за обновяване на автопарка е въвеждането на преференции за закупуване на автомобили с по-съвременни екологични категории (към настоящия момент това са Евро V и Евро VI), както и обвързването на екологичния клас с данъчното облагане и транспортните такси. По този начин ще постигнем хармонизиране с европейската практика „замърсителят плаща“, благодарение на която редица държави от Западна и Централна Европа вече успешно свалиха средната възраст на автомобилния си парк. От друга страна, нашата браншова организация настоява за регламентиране на сервизната дейност с цел повишаване качеството на сервизните услуги и защита интересите на потребителя, чрез въвеждане на задължителна отчетност и гаранция.

Нееднократно сме сигнализирали и за необходимостта от засилен контрол върху техническото състояние на автомобилите, изразяващ се в ефективно измерване на емисиите на отработени газове и строг мониторинг на годишните технически прегледи. ААП е изготвила и програма за стимулиране използването на автомобили с електрическо и хибридно задвижване. Надяваме се, че, стъпка по стъпка, предложенията ни ще бъдат приети и ефективното им прилагане ще доведе до постигане на поставената цел - българският автомобилен парк да бъде на достойно европейско ниво.

Васил Баров е член на УС на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България и управител на Ратола Корпорация, представляваща у нас автомобилните марки SSangYong (Южна Корея) и BRABUS (Германия), както и няколко марки за резервни части, аксесоари и консумативи за моторни превозни средства. Роден е през 1968 г. в София. Магистър по икономика. В автомобилния бранш е от 1993-а година.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кабинчо

    15 3 Отговор
    Само вижте усмивката му. Ха сега тичайте да си купите камион.

    Коментиран от #2, #3

  • 2 Стоян

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Кабинчо":

    Що пък да не си купим!?
  • 3 Георгиев

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Кабинчо":

    И какво му е на усмивката, хейтърчо? Дай боже повече нови камиони по пътищата на България вместо пушливи и опасни трошки!