Last news in Fakti

13 Септември, 2008 17:19 8 924 2

Урал М72

  • урал м72-
  • урал-
  • м72

Още преди началото на Втората световна война съветското правителство разбира нуждата от осъвременяване на военния автомобилен парк. Една от основните задачи е да бъде създадено високопроходимо, маневрено и сравнително евтино превозно средство. След доста дискусии съветските специалисти се спират на превозното средство, наречено мотоциклет. Тъй като нямат достатъчно време (а и възможности) за разработка на собствен, те се спират на германския BMW R-71. След доста точно и същевременно кратко копиране новият модел е готов. Наречен е М72.

Когато Войната започва, главният руски мотоциклетен завод е преместен от Москва в планината Урал, близо до град Ирбит. Така Ирбитският мотоциклетен завод (ИМЗ) започва серийно производство на мотоциклета М72. Модификациите са две - с и без кош. Интересни са изискванията на ръководстото на завода: Мотоциклетът да се произвежда с и без кош. Да развива скорост от 150 км/ч. без кош и 120 км/ч - на три колела. Впоследствие се явяват и някои допълнителни норматива. Моторът трябва да е екипиран така, че да осигурява пълна защита на водача. Заради това е разработен специален ветрови предпазител, както и спойлери, осигуряващи относителна безопасност на водача при падане. Необходимо е мотоциклетът да е оборудван с радиостанция, мегафон и характерното военно снаражение.

Много скоро обаче военната версия на този байк започва да се прави в Киевския моторен завод, а продукцията му носи името на река Днепър. След края на Войната ИМЗ продължава с производството на цивилната версия на М72, но мотоциклетите са преименувани на Урал.

Мотоциклетът с индекс М72 се произвежда от 1941 до 1959 година, като за този период измененията са незначителни, но все пак са налични няколко модификации. Първоначалният вариант е с възможност за превоз на полезен товар до 300 килограма, а междуосието е 1 400 мм. Двигателят е тип боксер четиритактов двуцилиндров с работен обем 746 см3. и мощност 22 конски сили. Ел. Инсталацията се захранва от шестволтов акумулатор, като интересното е, че реле-регулатор липсва. Окачването е телескопично, спирачките - бабаранни. Още една характерна за тези мотоциклети особеност е, че колелата (предното и задното) са взаимозаменяеми или с други думи еднакви. Скоростната кутия е механична четиристепенна.

Днес са останали доста бройки от тази култова руска машина, но добре реставрираните експонати са рядкост и затова са ценени изключително много.

Радослав Славчев


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 krasi

    0 0 Отговор
    pritegavam m 72 , tova si e 4isto bmw r 71,koito e osnovata za vsi4ki dobri motocikleti dnes.
  • 2 Al

    0 0 Отговор
    Razhod 10 na 100 po ravno i po prese4en teren ne se spira pred nisto adska mashina. Nikakuv komfort no vse pak si e motor ne mu i trqbva