Превозните средства от много години са незаменима част от ежедневието ни и все повече се интегрират в него по един или друг начин - личен превоз, транспортни услуги или чисто и просто забавление. Като най-големия сайт за автомобили в страната ние обръщаме голямо внимание на леките коли, а това, което несъмнено ги съпътства, е тяхната поддръжка. Сега в поредица от материали ще обърнем внимание именно на поддръжката.
Не е тайна за никого, че автопаркът ни е достатъчно застарял и некачествен. Причините за това са много – липса на финанси за нова кола, некачествен контрол на техническите прегледи, некачествен контрол в самите сервизи и некачествени пътища, които карат самите хора да се откажат от добрата поддръжка на своите автомобили.
Във вноса на автомобили у нас няма никакъв контрол и буквално колата ни може да е била събрана от LEGO в миналото, но това да не ѝ личи по нищо. Една от последните теми, които решихме да обсъдим с вас, е и размерът на данъка, който против всякаква логика спада след натрупани завидни години, а не се покачва, за да стимулира купуването на по-нови, по-здрави, по-безопасни и по-екологични автомобили.
Тук обаче искаме да разберем едно също толкова важно нещо, което касае поддръжката на автомобилите. Тя е важна за спокойствието ни при пътуване, за нашата сигурност и тази на останалите участници в движението.
За да можем да поддържаме автомобилите си, ние трябва редовно да правим един труден избор - с оригинални авточасти и консумативи ли да става това или с такива на други производители, за които не може да се гарантира качеството, но съответно сме привлечени от атрактивните цени. За някои хора основният фактор е цената, за други пък е качеството, а за трети - движението, като има няколко основни профила.
Педантите - те държат всичко да се сменя на точната дата, в официален сервиз и с точния еквивалент зададен от производителя, без да се влиаят от цената. Те често се превръщат в малки енциклопедии, защото проверяват всичко написано за модела, който управляват и автомобилът им прилича на „аптека”. Те са тези собственици на МПС-та, от които е мечтаем да купим автомобил.
Икономистите - те преосмислят всяко посещение на сервиза и търсят най-изгодното, но същевременно и да е с добро качество. За тях официалните сервизи не са приоритет, както и производителят на частите и консумативите, стига те да са на добра цена. Понякога те правят грешки и не са рядкост случаите, когато преминават към горния тип.
Хипарите - тяхното мото е "щом се движи, значи всичко е наред". Автомобилите им стигат в сервиза предимно след повреда, която ги е спряла от движение или пък го възпрепятства. Частите за тях са без значение, а и сервизите също - стига да свършат работа и автомобила отново да е в движение. Това е и най-застрашителният профил, защото техните МПС-та често не могат да се нарекат технически изправни и са опасни на пътя.
Ето какво споделиха от КИА МОТОРС по темата:
От колко години сте на пазара за автомобили и как стартира всичко?
КИА МОТОРС БЪЛГАРИЯ е българско акционерно дружество, създадено през 2002 г. година с цел да представлява южнокорейската автомобилна компания KIA MOTORS CORPORATION. КИА МОТОРС БЪЛГАРИЯ продава на територията на България пълната гама превозни средства и резервни части, произведени от KIA MOTORS CORPORATION, и извършва гаранционно и следгаранционно сервизно обслужване на всички автомобили KIA.
Поддръжката на автомобили заема ли голяма част от дейността ви?
Поддръжката на автомобилите е изключително важна част от дейността ни. За следпродажбеното обслужване на нашите клиенти се грижат 46 служители на компанията само в София. От април 2013 г. КИА МОТОРС БЪЛГАРИЯ се помещава в нов модерен автоцентър, който включва автосалон, автосервиз с помещения за общи ремонти, тенекеджийно и бояджийно; складове за резервни части, офиси и заведения за хранене. През изминалата 2016-а в София сме обслужили близо 8 000 автомобила.
Имате ли сервизна част и разчитате ли на партньори?
КИА Моторс България има 15 регионални представителства в страната със собствени сервизни бази, чийто персонал поддържа перфектното състояние на автомобилите с марка КИА.
Основно автомобили в гаранция ли посещават сервизната ви част?
Поради факта, че всички автомобили с марка КИА се предлагат с безпрецедентна за пазара 7-годишна гаранция, голям процент от автомобилите, които приемаме в сервиза са гаранционни. За по-старите ни клиенти предлагаме програма „Семейна грижа 4+” със специални пакети за смяна на масло и маслен филтър на двигателя, в зависимост от модела и съответната модификация.
Какъв е делът на следгаранционни автомобили, които посещават сервизите ви?
Базирано на 7 г. гаранция от КИА, делът на следгаранционни автомобили е около 20%.
Имате ли наблюдение какво е съотношението на продажба на оригинални авточасти в общия обем на продажби в страната?
За съжаление в България е широко разпространен вносът на неоригинални части с много ниско качество. Причина за това е липсата на контрол и регулации от страна на държавата, ниската покупателна способност на населението, както и прекалено стария автопарк в страната (близо 40 % от автомобилите в страната са на повече от 20 години).
Има ли дистрибутори на оригинални авточасти, които работят под ценовите нива на официалните вносители?
Специално за КИА такива дистрибутори са малко, но за всички останали, основно европейски производители, има доста предложения на пазара. Уговорката им е с различни представителства в Европа, главно в Германия, и за съжаление успяват да продават много под ценовите нива на официалните вносители.
Само във официалните ви сервизи ли се предлагат оригинални авточасти или имате партньори, които работят с вас?
Основната част се предлагат и продават от нас и от нашите партньори в страната. Съществуват специфични резервни части, които са единствено оригинални и нямат налични заместители. Това насърчава и много клиенти, които управляват извънгаранционни автомобили, да използват нашите услуги.
По ваши наблюдения с повишаването на жизнения стандарт нараства ли търсенето на оригинални авточасти?
Повишаването на жизнения стандарт води до покупката на нови автомобили, което се отразява върху търсенето на оригинални части. Собствениците на нови автомобили предпочитат оригиналните резервни части както заради безспорно по-високото качество, така и заради 2-годишната гаранция, с която се предлагат.
Какъв процент от продажбата на оригинални авточасти отива за рекламирането им?
Около 5 %.
Според наблюденията ви, какъв процент от общия обем на автомобилите от вашата марка в страната се поддържа с оригинални авточасти?
Отново заради дългата гаранция на нашите автомобили този процент при КIA е доста по-голям отколкото при нашите конкуренти.
От бизнеса с авточасти сервизите или клиентите са вашият основен приоритет и къде виждате по-голям потенциал?
За нас безупречното следпродажбеното обслужване е основен приоритет. Следвайки сервизната философия ‘КИА Фамилна Грижа’, ние от КИА Моторс България държим на отговорност и доверие в услугите, които предлагаме. Наш ангажимент е клиентите винаги да получавт приятелско обслужване, отзивчивост, професионално отношение и надеждно партньорство.
Предлагате ли приложение, чрез което вашите клиенти лесно и бързо да открият и изберат нужните им авточасти и да проверят цената им?
На корпоративния ни сайт www.kia.bg има онлайн модул за комуникация, чрез който нашите приемчици осъществяват индивидуален разговор с всеки клиент на КИА и посетител на нашия уеб сайт. Освен това разполагаме и с виртуален приемчик – онлайн сервиз, където всеки клиент може да резервира своя час в оторизираните сервизи на КИА в България, както и онлайн магазин за резервни части.
Цената ли е основният определящ фактор продажбата на авточасти или времето?
За съжаление все още е цената, но хората все повече мислят за своята безопасност и за качествената поддръжка на своите автомобили. Важна е и 2-годишната гаранция на резервните части.
Как си представяте развитието на пазара на автомобили и авточасти в краткосрочен и дългосрочен план?
За съжаление, не очакваме положителна промяна в близко бъдеще. В дългосрочен план се надяваме държавата да въведе по-строга регулация както на пазара на автомобили, така и на вноса на резервни части. Най-вече заради безопасността и сигурността на хората.
Ние искаме да разберем на какво мнение сте по тази наистина важна тема и по този повод сме приготвили няколко основни въпроса, на които ще се радваме да отговорите, като резултатите от тях ще бъдат полезни за всички, които шофират и използват автомобили и други превозни средства.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Stormrider
Коментиран от #14
15:17 04.10.2017
2 Петко
15:40 04.10.2017
3 Да го кажем направо
16:12 04.10.2017
4 Гост
Коментиран от #12
17:16 04.10.2017
5 Dyni
17:55 04.10.2017
6 525 xd f11-2012
Не знам , вие кажете !
18:04 04.10.2017
7 глупак с ваг
При японките е по различно по-добре оригинална част, но за сметка на това много рядко и след като смениш забравяш !
18:23 04.10.2017
8 Ощърбий
21:25 04.10.2017
9 Хипар
21:52 04.10.2017
10 Антонн
Няма производител на МПС,да си произвежда сам частите.
В случая спецялиста от КИА,примерно оригинален лагер ако е koyo и е произведен за тях има щампа КIА.
На мен не ми се пълни гушата на оторизирани сервизи,заради една щампа и дебела надценка. И купувам просто лагер koyo,и това автоматично го прави боклук и менте ли?
Всичко е до финанси и манталитет,има на пазара много скапани части.Човек като му се наложи прибягва до тях,това не го прави опасен в движението.Както оригиналната част се е скапала след години,така и "ментето" ще се скапе но за 6 месеца.
Много хора като получат повечко пари от някъде,веднага скачат в по-нова и скъпа кола над обикновенните им възможности.
Обаче парите свършват,а скъпата кола се чупи защото е нова и скъпа.Частите са цифра и започва едно припадане,ама това не може ли по евтино или да рециклира.Има и "честни хора" с много пари,на тях не е проблем какъв и колко ще е ремонта и частите.
Авточастите не са много по различни от другите стоки,има клиенти за всичко.
Утре ако ти се счупи пералнята,едва ли ще кажеш това е лукс ще пера на ръце.
Ще я ремонтираш,защото е по евтино няма да купиш нова.
Дори да купиш нова няма да е за 2 бона,защото е оригинална .А ще вземеш китайска защото е евтина и да закърпиш положението.
Това се случва с колите,те не са лукс а необходимост .
22:08 04.10.2017
11 Язе
22:16 04.10.2017
12 МАК
До коментар #4 от "Гост":
Точно надценката е не 20 40% даже , това нарочно се прави мръсни алчни гадни фирми който са представители на дадена марка! Поне съм се сблъсквал със Мерцедес и Фолксваген страшно е там надценката на оригиналните части е престъпно висока!!00:43 05.10.2017
13 гощо
07:40 05.10.2017
14 Име като гост
До коментар #1 от "Stormrider":
Още от първата ми кола сам си правя 95% от ремонтите. С течение на годините съм си купувал иструменти и малко по малко съм си събрал куфарче с най-необходимите и универсални. По сервизи ходя само за компютърна диагностика и да ползвам хидравлична преса. Даже в местния сервиз вече и пари не ми взимат, ама аз си ги черпя ). Последен пример: за лагер-главина на Лексус ми обявяват цена от 650-700лв за Moog. Поръчах си го през интернет за 330лв в опаковка на Moog, а на лагера пише Koyo- още по-добре! Икономисани пари са все едно спечелени ) Пък и интересно хоби. P.S. Правя си колите или на самотен паркинг или на обществен канал, нямам гараж или двор, поне за сега. И още нещо- ако имаше свестни майстори, нямаше чак така да се заигравам, но уви, колкото пъти съм ходил в сервиз за ремонт, толкова пъти майсторите са си оставяли ръцете, изключение е Toyota Бургас, но пък цената на това да отвиеш и завиеш за максимум 2 мин. болт на 13 отгоре на двигателя от 85лв не е приемлива за мен- това си е чисто кожодерство.08:22 05.10.2017
15 Продавач
09:01 05.10.2017
16 123
09:04 05.10.2017
17 Идея за автора
Ще е полезна за вички който четат тук в Факти.бг!
10:44 05.10.2017
18 Пасаториста
10:48 05.10.2017
19 Грую
Коментиран от #36
11:31 05.10.2017
20 filo
11:40 05.10.2017
21 Стамат
15:44 05.10.2017
22 Хорацио
На моята трошка в официален сервиз при покупката ѝ оцениха ремонти за около 1200 лв при цена на колата 2500 лв. После се оказа, че от тия 1200 лв около 800 са надценка... т.е. нещо дето ще се свърши за 400 лв(ако го правиш сам и 200 стигат) те ти искат 1200 лв. Защо? На какво отгоре?
09:26 07.10.2017
23 Гоуст
Коментиран от #25
16:10 09.10.2017
24 Радо
16:15 09.10.2017
25 Confirm
До коментар #23 от "Гоуст":
Направо да те е страх да си помислиш.16:19 09.10.2017
26 Мартин
Сега карам купе от премиум марка под 5 години и частите са 4- 5 ПЪТИ по- скъпи ако отида при официалния вносител. Все пак не робувам на колата, а тя на мен. Имам си доверен майстор, уж разбирач, който я гледа и ми е винаги под ръка. Поддържам я с неоригинални части, защото не виждам смисъл- колата не е инвестиция, а предвид колко стремглаво и пада цената не виждам икономическа обосновка да плащам толкова много за поддържка.
Коментиран от #32
16:19 09.10.2017
27 onq s konq
Коментиран от #31
16:46 09.10.2017
28 гост
17:39 09.10.2017
29 FORD FOCUS
17:41 09.10.2017
30 еъткйиръкул
Публикувано във факти.бг:
КОЛКО ЧЕСТО СЕ НАЛАГА ДА ГО ОБСЛУЖВАТЕ?
1-3 месеца
10% (32)
3-6 месеца
20% (63)
6-9 месеца
22% (71)
9-12 месеца
48% (151)
17:43 09.10.2017
31 ТОДОР СТОЯНОВ
До коментар #27 от "onq s konq":
НАПРАВО СЕ ЗАЛИВАМ ОТ СМЯХ И ТИ СЕ КЕФЯ...КАК УСПЯВАШ ВЪОБЩЕ ДА ПИШЕШ ТАКА "НЕГРУМОТНО" И НАИВНО, А В СЪЩНОСТ...СИ МНОГО ХИТРА ЛИСИЦА ТИИИ...АРЕ ПРОДЪЛЖАВАЙ ДА ПУСКАШ МОАБЕТИ, ЖИВ И ЗДРАВ БЪДИ!
17:47 09.10.2017
32 ШмъркАн
До коментар #26 от "Мартин":
Най-добре написаният коментар.Само за сведение дебитомер за моята кола с две години гаранция 240лв, същият нов ибей 80лв с доставката ПОЧТИ 100.
Вйздушни филтри излизат с производтвена цена стотинки, а тук 18-20лв. Не вярвам доставката на един тир с филтри да ги оскъпява толкова.
За фирменнш сервизи не ми се и мисли - не познават парите там.
19:15 09.10.2017
33 СОХ
Чисто нов съединител Валео за 500+ лева - с надлъжно изместване на централния отвор, чисто нова помпа на съединител текна след 2000км. И това са само част от най-фрапиращите примери.
Отивам в представителството на BILSTEIN - "трябват ми B6 пълнители за амортисьори" и ми казват "Ами такова чудо нямаме" Когато ги намерих от другаде ми идваше да отида и да им покажа - е те това търсех, но вие сте некомпетентни и не знаете какво предлагате!
19:20 09.10.2017
34 Иван
19:44 09.10.2017
35 Айде са КИА
19:58 09.10.2017
36 Гого
До коментар #19 от "Грую":
това е така защото Ганьо е напазарил от Китай най лошото качество, умножил е цената по 10 или по 20, и балъците купуват.А Ганьо може да купи пак от Китай много добро качество, но трябва да сложи по малка надценка ;) което не го кефи особено.......
Накрая излиза че Проблема пак от Ганьо защото иска да стане за 2 дена милионер.
20:19 09.10.2017
37 Ай стига бе !
То други марки няма ли бе “Факти” !
И кое и в новото на статията или за тия пари трябва да я пуснете пак ?
20:53 09.10.2017
38 сдгсгдфгдфгдс
21:17 09.10.2017
39 Batmusurat
21:28 09.10.2017
40 123
На тези хора бизнеса е сервизиране. Тоест, поддръжка. Отиваш, преглеждат, сменят, плащаш, получаваш минимум 2 години гаранция на ремонта и частите и изчезваш. Това за кола излязла от гаранция, за нови е ясно. Моля, прочетете отново написаното за гаранцията. А сега, идете и си купете части от магазина или нета, после при бай Пешо да ги смени и давайте смело напред. И като ти изпуши нещо щото часта е дефектна или бай Пешо е решил да покаже колко е силен и е пренатегнал резбата, щото кви са пък тези нютони на затягане за него? Нищо, ти недей да учиш бай ти Пешо, той толкова Голф 3 е направил .....Надути са цените, факт, ама не се чешат или бъркат в носа и да се чудят кво и е на колата и да сменят на сила. Сигурно и такива има, но трябва да си знаеш правата.
21:55 09.10.2017
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 123
До коментар #41 от "Kjgx":
Нищо. Сменили да му свещите на промоция:)Коментиран от #43, #44
11:52 10.10.2017
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Васил Кунчев
Коментиран от #46
13:25 10.10.2017
46 123
До коментар #45 от "Васил Кунчев":
И понеже си квалифициран механик и разполагаш с инструменти за 1000 лева ти се получава? Хм, сменяш ангренажа на око и ухо?А кой носи отговорност за техническото състояние на колата ти? Айде стига, аман от любители инженери.
15:08 10.10.2017
47 Shmeker
Тва е тъпо, щото всички части са от доставчик, например BOSCH, след което получават надценка за да станат ОРИГИНАЛНИ Та в този ред на мисли се взема директно от BOSCH. Хем караш оригинално, хем избягваш надценката.
Коментиран от #48
22:28 10.10.2017
48 123
До коментар #47 от "Shmeker":
Оригинални се водят тези за първично вграждане, на поточната линия ако може така да се изразя. Със тях автомобила се тества и му се дава гаранцията. Дали друга част, купена свободно от пазара е със същото качество може само да гадаем. Аз смятам, че е със същото, ако наистина е от оригиналния производител. Въпроса при мен винаги е бил гаранцията на часта и ремонта, който може да получиш само в оторизиран сервиз срещу съответната цена.07:14 11.10.2017