Преди повече от четири десетилетия един малък хечбек промени завинаги правилата на играта в автомобилостроенето. Оригиналният Volkswagen Golf GTi прави за смях далеч по-скъпи и мощни модели. Това обаче само засилва апетита на различни екстремисти да експериентират с евтината градска оса.
В края на 70-те години на миналия век Гюнтер Арц управлява дилърски център на Volkswagen в Хановер. Той обаче не просто продава автомобили, а и ги модифицира. Към средата на десетилетието страстта му става толкова неудържима, че успява да построи Костенурка върху шаси от Porsche 911 Carrera. Истинският шедьовър на Арц обаче се ражда чак през 1978-а.
Тогава Гюнтер се сдобива с шаси от Porsche 928 почти без пари и моментално решава да го превърне във вълк с овчата кожа на Golf. Скромното тунинг ателие на германеца Artz, част от компанията му Nordstadt, се захваща за работа и скоро мелезът е готов.
"Обличането" на агрегатната база на 928 с костюм от Golf не става лесно. Вратите и част от каросерийните панели на "фолксвагена" могат да се използват без корекции. Капакът на моторния отсек, вратата на багажника, броните, стъклата и радиаторната решетка са изработени от нулата. Творението на Artz се познава лесно, тъй като е по-широко от оригинала с цели 25 сантиметра.
За да напаснат панелите към шасито и техническите компоненти, механиците на Гюнтер Арц са принудени да поработят сериозно върху устойчивостта на каросерията на усукване. Особена мъка е приспособяването на задницата, която няма нищо общо с тази на Porsche 928.
Доработки по механиката на донора не се налагат. 4.5-литровият атмосферен V8 развива 240 коня - предостатъчно за градски хечбек с тегло под 1 тон. Artz Golf 928 вдига 100 км/ч за 7.6 сек., а 160 - за 18.9. Максималната скорост достига 230 км/ч - колкото Porsche 911 от края на 70-те.
Салонът също е запазен без промени. Собствениците на обикновени "голфове" могат само да мечтаят за седалки с кожена тапицерия и електрически регулировки, електрически стъкла, електрически люк... Всъщност всичко зависи от конкретната 928-ица, която се използва за донор.
Между 1978 и 1982 г. Гюнтер Арц и компанията му успяват да построят 15 подобни хибрида. Много от тях все още се пазят в частни колекции. Създадени са и няколко автомобила на базата на 928S с 4.7-литров V8 с 300 коня.
Звучи парадоксално, но "суперголфовете" на Artz се оказват доста по-практични от 928. Имат по-голям багажник заради, а както отбелязват редакторите на Road & Track, на задните седалки може да седи дори възрастен.
Впоследствие Гюнтер Арц започва да предлага на клиентите си и открита версия. Някои от колите получават аеродинамични пакети от знаменитото ателие Kamei, с което Artz си сътрудничи. Компонентите за Golf някак си са адаптирани към променените габарити.
Когато питат Арц за цената на неговите "суперголфове", той обикновено отговаря, че предпочита да обсъжда тези въпроси с клиента на бутилка добро вино. През онези години обаче Porsche 928 трудно може да се намери за по-малко от $50 000. Поръчковото предно стъкло излиза към $1 000, а задното е незначително по-евтино. Artz Golf 928 носи емблемата на "народния автомобил", но могат да си го позволят малцина.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 onq s konq
Коментиран от #2
16:18 27.09.2017
2 Перничанин
До коментар #1 от "onq s konq":
Обаче има доста ождруляни 316i16:30 27.09.2017
3 YAMAHA
16:32 27.09.2017
4 ДДД
че не ме слуша главата
купих си ролекс
и го сложих в Q&Q
купих си яхтата на ТИМ
ся се мъча да сложа двигателя в
рибарска лодка
17:21 27.09.2017
5 Кобрата
20:00 27.09.2017
6 comment
20:14 27.09.2017
7 Obey
21:10 27.09.2017
8 onq s Katara
22:01 27.09.2017
9 Николай Стоянов
16:21 28.09.2017