7 Март, 2009 17:07 1 128 0

Автомобилно изложение Женева 2009

  • женева 2009-
  • автомобилно изложение

Единственото международно автомобилно изложение в Европа, което се провежда всяка година в началото на месец март на “неутрална” територия - в Женева, се смята едно от най-представителните и важни за автомобилната индустрия. За първи път автофорумът отваря врати през далечната 1905 г. От 1924 г. шоуто се определя като международно автомобилно изложение в календара на OICA (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers). Оттук нататък мястото на локалния до момента салон е сред челните по важност на всеки себеуважаващ се производител.

Въпреки че размерите на Palexpo в Женева са далеч под грандиозните мащаби на франкфуртското Messe или салона в Париж, международното шоу не отстъпва по значимост. В тазгодишното издание виждаме

над 120 световни и европейски премиери

Революционният автомобил Opel Ampera отбелязва своят дебют. Президентът на General Motors Europe, Карл-Петер Форстер, представи новия електромобил с увеличен пробег и съобщи плановете на компанията да започне серийното производство през 2011 година.

Друга марка на големия концерн от Детройт - Chevrolet, показа за първи път новия Spark. На щанда на Renault дебютира обновеното Clio, версиите комби и Clio Renault Sport, новите Grand Scеnic, Scеnic, Mеgane Estate. Тук е и дългоочакваната спортна модификация Mеgane Renault Sport.

Dacia изненада посетителите на салона в Женева, като демонстрира футуристичната концептуална разработка Duster. Автомобилът е плод на сътрудничеството между дизайнерския център на Renault в Румъния и Renault Design Technocentre във Франция.

Tata Motors и лично собственикът Ратан Тата демонстрираха европейската версия на миниколата си Nano, за която Ратан съобщи, че скоро ще може да навлезе в избрани пазари на стария континент. Специално интервю за “АВТОпазар” с шефа на отдел “Международен бизнес” Атул Кумар Дхагат за това да очакваме ли новите модели на Tata у нас четете в следващия брой.

На тазгодишното автомобилно изложение в Женева дебютира новото BMW Z4, модерна интерпретация на класическия роудстър. За първи път виждаме и новото BMW 730Ld, което налага нови стандарти за ефективност в луксозния клас. Сред акцентите е и концептуалният автомобил BMW Серия 7 ActiveHybrid, който дава представа как ще изглежда първият хибриден модел, създаден на базата на Серия 7, чието производство ще започне през 2009 г.

Концептуалната разработка Qazana, чиято премиера се състоя на щанда на Nissan, демонстрира част от бъдещата визия на компактен нов кросовър, който от самата марка определят като малко братче на Qashqai...

Ако сте се питали дали България ще участва на голямо международно автомобилно изложение със собствен продукт, вече имаме положителен отговор.

В световния дебют на Chevrolet Spark има българска намеса

Дрехите на моделите, които доукрасяват кокетния автомобил, са дело на София Ракова, студентка в Националната художествена академия - специалност “Мода”. Тя е участник в международния конкурс на Chevrolet Young and Creative! Съревнованието, което носи много радост и творчески устреми на студенти от 19 страни, е идея на Флоренс Камензинд. На въпроса ми докога ще продължава конкурсът, младата служителка на General Motors възторжено отговори: “Колкото може по-дълго!”

Нека да продължим обиколката из залите на Palexpo в Женева, отгръщайки следващите страници на броя.

Началото е в зала за гласуване

През 1905 г. основните теми за дискусии в Швейцария са откриването на националния парк, забраната на абсента и завършването на тунела Simplon, който свързва страната с Италия. По това време думата автомобил се споменавала твърде рядко и то само в тесния кръг на бизнес елита в Женева. Именно тук се заражда ентусиазмът към десетгодишното световно откритие - возилото. Около 400 превозни средства пъплят по улиците на швейцарския град.

Швейцарците за първи път имат възможността да се възхитят на карети, задвижвани от друга сила, различна от конската, на националното изложение през 1896 г. в Женева. От 1898 г. Swiss Automobile Club (ACS) се грижи за интересите на малкото на брой швейцарски шофьори. Идеята да се организира моторно изложение в Женева идва от същата организация. През февруари 1905 г., независимо от многото финансови проблеми, ACS решава да проведе за първи път национално изложение в сградата за гласуване. На площ от 1 200 кв. м се изграждат 37 щанда. Декорът е решен в лилаво и златно. Лентата се прерязва на 29 април. Когато изложението затваря врати на 6 май, повече от 17 500 посетители са прекрачили прага му. Следващата година в сградата за гласуване се отпуска повече пространство заради нарастващия интерес. Шоуто се провежда върху 2 200 кв. м. през 1906 г. Изложителите са 59, а гостите - 25 600. Лека-полека изложението се превръща в директен конкурент на Виенското моторно изложение.

Второто издание не минава без скандал. Рекламният плакат представлява доста поразгърдена лейди, позираща като богиня пред кола. Сюжетът веднага е дамгосан като лош вкус.

Все пак това са времена, когато автомобилът не е популярен. През 1905 г. “миризмата на бензин около сградата за гласуване” е силно критикувана. През 1906 г. местната преса обяснява как “убийствените машини мачкат хората като помияри по улиците”.

През 1907 г. шоуто се мести в Цюрих. Най-големият швейцарски град винаги е бил основният вътрешен конкурент на Женева. Целият 20 век преминава под знака на голямото съревнование - кой да е домакин на моторното изложение. Третото издание на автомобилното шоу в Цюрих показва 90 возила и 6 моторни лодки. Привлича 32 000 посетители.

През 1908 г. ентусиазмът е пресечен и изложението спира до 1911 г., когато се провежда в Женева от 1 до 8 юни. Първата световна война разпространява скептицизъм и спира провеждането на автомобилното изложение.

През 1921 г. се прави неуспешен опит да се организира нов моторен форум в Базел. Реализирането се проваля поради липса на интерес. Европа се намира във финансова дестабилизация след войната.

През 1923 г. Женевският салон отново връща вниманието на посетителите. Гостите се запознават на живо с известните модели на Maybach и Rolls-Royce. Първото изложение след войната не е професионално организирано, но бележи грандиозен успех. Територията вече е 3 000 кв. м, а изложените возила - 109. Посетители и преса са силно впечатлени от кафявия декор на залата. “Празник за очите от първия миг”, пише вестник “Journal de Geneve”.

Големият успех на шоуто от 1923 г. му осигурява звездно бъдеще. Името Женева се споменава редом с Париж, Лондон, Берлин или Ню Йорк. Новосформираният комитет Swiss Automobile and Garage Association решава изложението да се провежда всяка година. През 1925 г. посетителите са 100 000.

Мария Минкова


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА