Седмата серия на BMW (Е23) се появява за първи път през далечната 1979 година и веднага става еталон за спортно-елегантен стил на най-високо ниво. Този факт остава непроменен чак до 2001 година - време, през което на дневен ред излизат още две култови “седмици” - Е32 и Е38. Тогава обаче на бял свят се появява новият флагман на мюнхенци Е65/66. Той не просто предизвика противоречиви отзиви. Смутени от странната външност на лимузината са дори и най-върлите почитатели на марката. Вина за това има новият тогава, главен дизайнер на BMW Крис Бенгъл и наложената от него радикална стилистична линия. От 2001-а до днес се чуха много мнения по темата, но за повечето истински фенове на марката името Бенгъл не предизвиква положителни емоции. Известно е, че от съвсем скоро той не е вече част от баварската фирма, но още по негово време с дизайна на настоящата седма серия (F01) се заема Карим Антоан Хабиб - канадец от ливански произход. Именно той е човекът, който чрез новия флагман на BMW прави своеобразно завръщане към консервативните принципи на компанията.
Автомобилът беше показан за първи път през есента на миналата година, а от скоро вече се предлага и на нашия пазар. Екипът ни направи обстоен тест-драйв на версията 750i - суперлуксозен и същевременно доста динамичен автомобил, който обаче като всеки друг има и своите недостатъци. Ето и нашето становище по темата.
Екстериор
Още от пръв поглед е видно едно - стилистиката на новата “седмица” не е толкова радикална, както при предшественика. Най-голямо впечатление правят предните “бъбреци”, които са доста уголемени и вертикално разположени. Линиите са заоблени и стилни, като агресия съвсем не липсва. Без да е рязка промяната с предшественика, в новата лимузина липсват единствено странните авангардни решения, присъщи за творенията на Бенгъл. Въпреки че габаритите на F01 са по-големи от тези на Е65/66, иновацията изглежда компактна или по-скоро може да се определи като “стегната”. Изменените предни светлини също са дело на Хабиб и дори надписът Dynamic Xenon е негова идея. Като цяло екстериорът на новата “седмица” е стилен и според специалистите ще допадне на феновете на марката. Странно е, но е факт, че преди да се захване с дизайна на F01, Карим се е занимавал с интериорен дизайн. Негово дело е салонът на петата серия, която външно е дело на Бенгъл. След това канадецът изведнъж се вдъхновява и прави екстериорен дизайн на BMW Concept CS. След което се залавя с новата 7-er.
Интериор
Салонът на новата “седмица” може да се определи още от пръв поглед като суперлуксозен. Уникални естествени материали от дърво и кожа, съчетани с премерено дозиран хром са в основата на усещането за стил и изтънчен вкус. Като се добавят към това и безбройните екстри, луксът става осезаем. Уредите на пръв поглед изглеждат конвенционални и предимно аналогови, но всъщност освен средния LCD дисплей и долната част на инструментите, таблото точно пред водача представлява своеобразен екран. Силната информативност се допълва и от проектиране на най-важната част от информацията на предното стъкло, която е точно в полезрението на водача, без това да го отклонява от пътната обстановка.
Увеличаването на габаритите се усеща най-вече във вътрешността на автомобила. Седалките са големи, с всевъзможни регулировки и дори система за масаж. Трябва да се отбележат и иновации като наличието на три камери - една за заден ход и две показващи пътя отпред и отстрани. Багажникът е огромен и наред с това функционален. Като цяло може да се каже, че комфортът отпред и отзад е просто безпрецедентен. Един от малкото недостатъци е свързан с движението по магистрала с голяма скорост, когато шумът в купето е малко по-силен от този на алтернативите.
Двигател и ходови характеристики
За интересуващите се от марката вече стана ясно, че тестваният от нас модел беше оборудван с 4.4-литров V-образен осмак, характеризиращ се с уникална динамика. Въртящият му момент се предава на задните колела и при рязко подаване на газ само многобройните стабилизиращи системи укротяват колата и я вкарват в “релси”. Може спокойно да се каже, че това е истински магистрален лайнер. Въпреки това в града лимузината се управлява без проблем. За това много спомага сервото на волана и помощните системи за паркиране. Една от екстрите е свързана с доста по-интелигентния темпомат, който сканира обстановката отпред и при евентуално препятствие сам натиска спирачката. С други думи, спокойно можете да се “закачите” за някой автомобил пред вас, да настроите желаната дистанция и само да въртите волана. Окачването също е уникално. То може да се програмира в режими комфорт, нормал, спорт и спорт+, като при последния се изключва системата против буксуване и нещата стават почти неконтролируеми. Той е само за напреднали. Липсата на X-drive система при новата “седмица” е един от недостатъците, които общо се броят на пръстите на едната ръка. Той обаче е съществен при движение по силно заснежени пътища. Просто тази кола не е за ходене на ски.
Цена
Не е никак ниска, но пък определено съответства на качеството и екстрите на автомобила. И въпреки финансово-икономическата криза този модел е обречен на успех. Богатите хора по света не са малко. В България - също.
Радослав Славчев
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 marto
15:49 08.09.2011
2 hmm
Коментиран от #4
15:49 08.09.2011
3 Цветан
15:49 08.09.2011
4 mm
До коментар #2 от "hmm":
Колега, тя конкуренцията като има такива екстри да не мислиш че са без пари :). На Мерцедес 4-матик е 9000 евро. За човек който дава 100 000 евро не са кой знае какво, но замисли се малко - кой ходи със 7 серия или С класа на ски или в планини. За такива мероприятия се предполага ходене с джип. А и след като хората от БМВ са преценили че не е необходимо, нека им се доверим. Поздравления иначе за много хубавата седмица. Определено заема топ място в класа си.15:49 08.09.2011
5 Николов
15:49 08.09.2011