Last news in Fakti

16 Април, 2019 23:41 3 763 20

"Умни" коли ще ни пазят от катастрофи от 2022 г.

  • isa-
  • интелигентни системи

Коли, микробуси, камиони и автобуси ще бъдат оборудвани с усъвършенствани защитни елементи. Колоездачи и пешеходци ще бъдат по-добре защитени. През 2018 г. 25 000 души са загинали по пътищата в ЕС

Мерките за сигурност, като интелигентни устройства за помощ за скоростта и усъвършенствани системи за аварийно спиране, ще трябва да бъдат инсталирани в новите автомобили след май 2022 г.

Оборудване на автомобили за предотвратяване на злополуки

Усъвършенстваните системи, които ще трябва да бъдат монтирани във всички нови автомобили, са: интелигентно управление на скоростта, блокиращо устройство при употреба на алкохол, предупреждение за сънливостта и вниманието на водача, усъвършенствано предупреждение за отклонено внимание на водача, система за аварийно спиране, система за детектиране при заден ход и записващо устройство за произшествия („черна кутия“).

Интелигентната система за регулиране на скоростта (ISA) може да допринесе за намаляването с 20% на смъртните случаи по пътищата в ЕС. „ISA ще предостави обратна връзка за водача при превишаване на скоростта, въз основа на наблюдение на карти и пътни знаци. Ние няма да наложим устройство за ограничаване на скоростта, а интелигентна система, която ще информира шофьорите, че надвишават ограниченията на скоростта. Това ще направи пътищата по-безопасни“, отбеляза докладчикът Роза Тун(ЕНП, Полша)

За пътните автомобили и леките превозни средства също ще бъде задължително да имат система за аварийно спиране (каквато вече съществува за камионите и автобусите), както и аварийна система за поддържане на лентата на движение.

Повечето от тези технологии и системи се очаква да станат задължителни от май 2022 г. за новите модели, и май 2024 г. за съществуващите модели.

По-сигурни камиони и автобуси за колоездачи и пешеходци

Камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и конструирани така, че уязвимите участници в пътното движение, като колоездачи и пешеходци, да бъдат по-видими за шофьора (т.нар. пряка видимост). Тези автомобили ще трябва да бъдат екипирани с усъвършенствани технологии за „значително намаляване на мъртвите зони на видимост пред и отстрани на шофьора“, гласи текстът.

Технологии за пряка видимост трябва да се прилагат към новите модели от ноември 2025 г. и за съществуващите модели след 2028 г.

Подобрени краш тестове и предни стъкла

Новите правила също подобряват пасивните защитни мерки, като напр. краш тестове (отпред и отстрани), както и на предните стъкла за намаляване на тежките наранявания за пешеходци и колоездачи. Оценяването на показателите на гумите също ще бъде подобрено за тестване на гумите при износено състояние.

Ева Майдел (ЕНП, България) коментира: „Над 130 хиляди граждани са били ранени в пътни произшествия само миналата година, а над 25 хиляди са загинали - това са хиляди предотвратими инциденти. С новите правила целим по-безопасни пътища за всички участници в движението - пешеходци, велосипедисти, шофьори. Системите за предупреждение на шофьорите дават тази допълнителна секунда време, която може да се окаже животоспсяваща“.

Следващи стъпки

Регламентът, одобрен от Парламента с 578 гласа „за“, срещу 30 гласа „против“ и 25 гласа „въздържал се“, следва да бъде представен за одобрение от Съвета на министрите на ЕС.

По предварителни данни, публикувани от Комисията, през 2018 г., около 25 100 души са загинали по пътищата в ЕС и 135 000 са били сериозно ранени.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ебльо

    20 1 Отговор
    Умна кола карана от прост шофьор кофти комбинация
  • 2 Жоро Макларана

    7 6 Отговор
    Пак ше си карам х6цата с 260 и ше си слушам тигре тигре, не ме грее това...

    Коментиран от #4, #5

  • 3 Pnrbk

    4 3 Отговор
    По интелигента ДУМА нама ли в бай ганьовския (бг речник) освн умен телефон умна кола ........🤔🤔
  • 4 гост

    4 10 Отговор

    До коментар #2 от "Жоро Макларана":

    Май ти е трудно схващането , а ?? Публикувано във факти.бг: Повечето от тези технологии и системи се очаква да станат задължителни от май 2022 г. за новите модели, и май 2024 г. за съществуващите модели !!! Как ще и "сложиш" тия системи на х6цата , освен ако не я купиш нова тогава , а новата ще ги има вградени !!!! Ако още не вдяваш , допълнителен монтаж на стар модел ще струва най-вероятно повече , отколкото да го смениш с нов , тоест 2024 година или ще трябва да си купиш 3-4 годишна кола , която ги има или да се качиш на влака !!!!! А това също значи и кола с Евро 7 , което влиза 2021 г !!!! Край на кюмбетата , даже Евро 6 ще е в моргата !!!
  • 5 гост

    6 0 Отговор

    До коментар #2 от "Жоро Макларана":

    А от предупреждение за превишена скорост до принудително ограничаване времето ще е максимум 2-3 години , колкото да свикнат !!! С прост софтуерен ъпдейт !! Да не говорим , че и тая дето предупреждава и ЗАПИСВА , тоест само глобичките ще ти легнат колкото още една кола !!
  • 6 AmiX

    8 4 Отговор
    И колите стават дцендърски е ЕС
    🤪😵😳
  • 7 onq s konq

    11 1 Отговор
    Нормално е да очакваме от бъдещите "умни коли" съответно и "умни катастрофи".
  • 8 Анаболен Батка

    7 1 Отговор
    В "умните" БМВ-та ще трябва да има белезници за шофьора ако се кара от българин! Марката е хубава ама е компрометирана от "такива" шофьори! БМВ в България означава анаболен батка с татуировки на тигри и дракони, златни зъби, бръсната глава да си чопли в носа и да говори по Айфона, докато си показва лакътя с ланеца и дъни бясна чалга, дето разлайва кучетата през две преки! На червен светофар дават газ или спират на пешеходната пътека, за да може и майките с детски колички да ги заобикалят... Балкански Мутро Вагон - БМВ!

    Коментиран от #10

  • 9 NikNay

    4 0 Отговор
    Колкото по-умни стават колите толкова по-тъпи стават шофьорите. . . . .
  • 10 Гост

    4 3 Отговор

    До коментар #8 от "Анаболен Батка":

    Голям комплексар си! От 14 години карам тази марка ,нямам татуси,не слушам чалга и нямам айфон!! И да давам път на майки с бебешки колички,но нали така е редно? Само да те попитам такива "батки" други марки автомобили не карат ли? Или такива са легендите във вашето село и ти ни ги разказваш като последна новина,а всъщност даже и не си излизал от него че да знаеш каква е реалността!

    Коментиран от #12

  • 11 бмв

    3 1 Отговор
    Колкото и да са умни ,шофьора като е некадърен идиот , няма оправия.
  • 12 123

    2 2 Отговор

    До коментар #10 от "Гост":

    Пич ти си от изключенията, които потвърждават правилото. БМВ се кара основно от комплексари, за които спортното окачване и въртенето на гуми е по-важно от комфорта и сигурността - и на тях и на околните.
  • 13 сектант

    0 2 Отговор
    два броя ако обичате, един за мен и един за светослава, защото е десет от десет
  • 14 Голям Слон

    4 0 Отговор
    Тази технологичност трябва да има някаквъл лимит. Твърде много "технологични" системи започнаха да чуруликат по автомобили, камиони и автобуси. Мога да допусна, че това е някакъв плавен преход към пълна автономност. Но нека умните глави да не забравят колко всъщност много авиокатастрофи са причинени по вина на автопилотите. И при автомобилите ще бъде същото. Караш камион, влезнеш в завой малко по-бързо и веднага започна да ти сработват спирачките на полуремаркето. Това е супер, но с много уговорки. Умникът в платката знае ли какъв е теренът? Знае ли защо го правя? Изпреварвам ли, избягвам някаква друга опасност?! Няма как да го знае, но си действа по неговия алгоритъм. Системата за внезапно спиране е по-скоро паразитна, отколкото помагаща. Но нали трябва водачите да си четат социалните мрежи и вайбърите, че да не пропуснат нещо.. А за пешеходците по пътищата има защитни системи в превозните средства...
  • 15 Jdm

    0 0 Отговор
    Добре де, как ще ги сложат тия системи в по старите коли.

    Коментиран от #19

  • 16 Ганьо

    2 0 Отговор
    Айдеее, очаквайте още по-четвъртити врати, още по-високо изпъкнали моторни капаци и дори още по-високи коли. Ужас..... Ужас! Годзилите на колела настъпват!
  • 17 Random

    1 2 Отговор
    Ще играят ножиците и поялника...

    Коментиран от #20

  • 18 Гост

    0 2 Отговор
    Това е удар по руския автопроизводител! Те може да вкарат тези системи чак към 3024!! година.
  • 19 гост

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Jdm":

    Просто няма да ги сложат !!! Всичко по старо от 2021 г след 2024 на моргата !!!! Или в най-добрия случай на село !!
  • 20 гост

    0 2 Отговор

    До коментар #17 от "Random":

    Ще играят ножиците , ама по талона на колата и книжката ти !!! Това ще е вградено директно в компютъра на колата и всяка "самодейност" ще подлежи на наказателна отговорност !!! А "хващането" ще стане след първата тол камера , покрай която минеш , тоест практически веднага !!