ТЕМА: Тест драйв
Новини

Тествахме новата Skoda Scala

Публикувана: 20 Април, 2019 13:00
65 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 30030
Тествахме новата Skoda Scala
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.7 от 3 гласа.

Сплит, Хърватия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Новото попълнение в гамата на Skoda се явява идеологичен наследник на Rapid Spaceback. Името на иновацията е Scala, чехите я показаха статично в Женева, а сега проведоха и първите динамични тестове. Те се състояха в Хърватия, а наш екип беше на мястото на събитието. Ето и първоначалните ни впечатления от чешкия Golf.

Тествахме новата Skoda Scala

Ярка и доволно привлекателна, новата Scala е дълга от броня до броня 4.36 м. Сравнена със седмото поколение на Golf, Scala е по-дълга с цели 11 сантиметра и има по-голямо с 12 мм (2 649 мм) междуосие. Широчината обаче е с 6 мм по-малка. Всичко това води до простор в салона и внушително пространство за краката на пасажерите отзад.

Интериор

Един от основните минуси в салона е, че водачът и пасажерът до него седят прекалено близо един до друг, а незнайно защо е оставено по-голямо разстояние от страната на вратите. Иначе седалките са сравнително удобни, изглеждат спортни, но предлагат комфорта на обикновени кресла. Багажният отсек е голям. Минималният му обем е 467 литра, а при свалени задни седалки може да бъде увеличен до 1 410 литра.

Тествахме новата Skoda Scala

За разлика от своя предшественик, Scala е построена не на старата платформа, а на новата MQB-A0 от Volkswagen Group. Куриозът тук е, че това е автомобил от горния сегмент на "голфовия клас", а на същата платформа са правени субкомпактните Audi A1, Seat Ibiza и VW T-Cross. Безумно раздутата на габарити Scala обаче е един съвсем нелош автомобил.

Тествахме новата Skoda Scala

Освен с простор в салона, Scala ни впечатли и с иновации от сорта на дигитални уреди и разни дребни хитринки от поредицата Simply Clever - стъргалка за лед в капачката на резервоара, чадър във вратата на водача и изобретение, което помага на водача да налее безпроблемно течност за чистачки, без тя да се разлива в моторния отсек.

Тествахме новата Skoda Scala

Що се отнася до материалите в салона, то чехите са използвали доста твърда пластмаса, но детайлите не изглеждат евтини. В топ версиите се забелязва изобилие от хром в оформлението, но независимо от старанието, салонът (съвсем умишлено) отстъпва по качество на съплатформеника си от Audi, например.

Тествахме новата Skoda Scala

Всичко в Scala е просто и разбираемо. Опционната Amundsen мултимедия е много добра, но и по-евтината Bolero инфо развлекателна система е прилична алтернатива. Отсъствието на навигация в нея се компенсира от възможността и да се свързва със смартфон.

Уредите пред водача са изцяло дигитални. Това е така наречената екстра Virtual Cockpit, която изглежда много добре, но не е информативна колкото аналоговите прибори. Така че тази опция е излишна и според нас не е от препоръчителните. Още един от малкото недостатъци в салона е по-лошата шумоизолация на колата спрямо пътната настилка.

Екстериор

Тествахме новата Skoda Scala

Макар да е по-сдържан, екстериорният дизайн на хечбека повтаря до голяма степен чертите на концептуалния Vision RS. Scala е първият реализиран проект на новия шеф дизайнер на Skoda Оливер Щефани. Външността на хечбека следва характерния за марката стил. Необичайно агресивни са само фаровете и големите стопове.

Тествахме новата Skoda Scala

Интерес представлява и решението на т.нар. светлинен подпис на дневните LED светлини. Той е ефектен, но чрез него колата не е фирмено разпознаваема. Отзад се забелязват сходства с модели на Volvo, а вместо традиционната емблема, на петата врата е изписано името на марката.

Двигатели

Що се отнася до двигателите, то те са няколко варианта. Базов е трицилиндровият 1.0 TSI, който е с мощност от 95 конски сили. Този мотор определено ни се стори слаб за Scala. Освен това понятието "базов" трябва да се приема буквално, защото в най-ниското ниво на оборудване няма дори климатик.

Вторият трицилиндров вариант е 1.0 TSI с мощност 115 конски сили, който също не предлага отлична динамика, но пък е икономичен и подходящ за хора с неголеми очаквания откъм динамика. Най-добър е 1.5-литровия бензинов двигател, който към момента се предлага само със седемстепенна DSG трансмисия.

Тествахме новата Skoda Scala

Дизелът 1.6 TDI не е лош - икономичен, малко по-шумен и с приличен въртящ момент, но ако искате наистина добър дизел, то трябва да обърнете внимание на по-горе позиционираната Octavia, която разполага с 2.0 TDI и мощ от 150 коня. Така оптимален към момента е 1.5-литровия бензин.

Моторът 1.5 TSI е динамичен, разполага със система за отключване на цилиндрите и с оптимален въртящ момент от 250 Нм. Всичко това и 150-те конски сили водят до равномерно и интензивно ускорение, а що се отнася до разхода на гориво, то по време на теста, при умерена езда, бордкомпютърът отчете 6.1 литра на 100 километра пробег.

Ходови характеристики

Тествахме новата Skoda Scala

Возията на Scala може да се определи по-скоро като мека. Окачването се справя с поставените му задачи, дори и при по-динамично каране, като единствените недостатъци са, че колата има по-голям крен в завои и воланът не е толкова отзивчив. Все пак това не е кола за хора от групата на т.нар. "улични състезатели".

Цена

Продажбите на Scala стартират от май тази година, но колата вече може да бъде поръчана у нас. Прави впечатление, че цената в България е по-ниска от тази в Германия, но въпреки това ни се струва малко надута. В германия най-евтината Scala излиза €21 450, а у нас бюджетното предложение е под 30 000 лв.

Тествахме новата Skoda Scala

Въпреки някоите недостатъци, моделът е добър, предлага всичко необходимо за един съвременен автомобил, а предварителните ни впечатления са за прилични продажби, както в Европа, така и у нас. Ето и цените на Scala, с които моделът ще стартира в България.

Тествахме новата Skoda Scala

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.7 от 3 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Рамбо
(гост)

Неутрално
1 Отговор
VAG са N:1 !!!!!!!!! ----- НЕНАДМИНАТИ !!!

Коментиран от #9, #13


Оценка:
-146 +47

2
Този коментар е премахнат от модератор
Емил
(гост)

Неутрално
3 Отговор
41000 лв. за единствената нормалната кола?! Акъл нямат!

Коментиран от #60


Оценка:
-17 +99

Opel са # 1....
(гост)

Неутрално
4 Отговор
....колкото и да джавкате против марката.....има астри от 93-94 г. ......които още вървят доволно....и хечбеци...и седани.....и комбита.....особено комбитата-та...... продължават масово да се ползват за товарни катъри.....а има МПС-та от всички останали марки след 2000 г. който са вече на скраб....или по-ръждиви......от GM...... ;)

Коментиран от #64


Оценка:
-27 +76

РЕНОМИНАТОР
(гост)

Неутрално
5 Отговор
Само РЕНО е Номер 1

Оценка:
-90 +31

Иван
(гост)

Неутрално
6 Отговор
Преди много години се говореше, че Шкода и Дачия ще станат народни коли. Поне според мен и то в България, това не се получи. Въобще, коя кола за българина е народна?

Коментиран от #10, #30


Оценка:
-4 +123

Формата на
(гост)

Неутрално
7 Отговор
Колата са се изложили. Фаровете са ужас. Особенно отзад. Може да има добър двигател но някой хора не ценят ноща а колко хубава е колата им външния вид.

Оценка:
-59 +18

Факт!
(гост)

Неутрално
8 Отговор
Грозно и недодялано Поло със сменена емблема.Недлучайно и продажбите им са на минус!

Оценка:
-64 +39

9
Този коментар е премахнат от модератор
Най яката кола
(гост)

Неутрално
10 Отговор

До коментар #6 от "Иван":


Трабант 100лв. Най подходящата кола за българина. А най луксозните са за шефа ти. Храни го. Работиш му той ти дава 500лв и ти го правиш богат и той си взима паричките и си ходи на екскурзия има много свободно време. Лежи на плажа със сок в ръка с черни очила и с калбойска шапка и се кефи а ти през това време се бъхтиш за 500лв и се тормозиш и свободата ти е запечатана да се бъхтиш за 500лв. Виждам защо никой вече не му се работи и всеки иска да краде. В крими много крадене много такива статии има все за пари , изневяра , крадене на вещи , прикриване на данъци и куб други престъпления. Бе не ми харесва. Но да си отвориш собствена фирма е много трудно. И не само това ако всеки бг искаше да си е собственик на фирма щеше ли да се бъхти на някой друг за 500лв?

Коментиран от #12


Оценка:
-24 +56

с2н5он
(гост)

Неутрално
11 Отговор

До коментар #2 от "Ицо":


Не знам дали са боклук, но познавам много хора които имат и по-нови и по-стари шкоди и не съм ги чул да се оплакват че били боклуци! Баща ми кара чисто нов супърб от 2012 и няма никакви ядове до сега.
Браво на Шкода, продължавайте все така!

Оценка:
-26 +76

Димитър
(гост)

Неутрално
12 Отговор

До коментар #10 от "Най яката кола":


Като ти чета коментара и ми става ясно колко си неук и неграмотен. В този ред на мисли и 500 лв са ти много.

Оценка:
-27 +53

420
(гост)

Неутрално
13 Отговор

До коментар #1 от "Рамбо":


За MERCEDES не си ли чувал ве джигит

Коментиран от #27


Оценка:
-31 +11

14
Този коментар е премахнат от модератор
Порно
(гост)

Неутрално
15 Отговор
За първи път чувам , че било проблем да налееш течност за чистачки , без да разлееш.

Оценка:
-7 +41

16
Този коментар е премахнат от модератор
бмв
(гост)

Неутрално
17 Отговор
Супер грозотия.Само дачията е може би по-гадно от това.

Оценка:
-43 +20

18
Този коментар е премахнат от модератор
19
Този коментар е премахнат от модератор
Много са остри и сечени линиите
(гост)

Неутрално
20 Отговор
Има детайли които приличат на други марки. НЕ е добър дизайна.

Оценка:
-12 +37

Toko
(гост)

Неутрално
21 Отговор
Сравнено с преките конкуренти Golf, Focus , Cee'd и хюндай i 30 - туй нящо ми се вижда доста не обещаващо ! И като се има в предвид, че за круиз контрол и разни други асистанси ще се доплаща.... Нещо са у гршка чехите! При корейците е без доплащане ! Да не говорим ,че при Хюндай и Киа пластмаси и твърди материали по таблото на практика НЯМА! Еура-тек (дилъра ) да не го коментираме . Сервиза им винаги е претоварен , не смогват със обслужването , чака се много и т.н. А и за бял цвят искат 300 лева доплащане което ми се вида малко прекалено !

Оценка:
-7 +45

Ха ха ха
(гост)

Неутрално
22 Отговор
Най-мощният и бърз вариант на Opel Astra се появи на сцената на автомобилното изложение в Женева. Моделът се нарича OPC EXTREME, напълно готов е за серийно производство и разполага с мощност от 300 к.с.

Opel Astra OPC EXTREME е разработен и настроен на Северната дъга на пистата Нюрбургринг, което означава, че ще има задача да постигне най-добро време на култовото германско трасе. Рекордът за най-бърз автомобил с предно предаване на пистата бе току що счупен от Seat Leon Cupra, който детронира от лидерското място Renault Megane 265 Trophy. В Женева бе представена и новата Honda Civic Type R, която също има амбиции за рекорден резултат на трасето.

Astra OPC EXTREME е базиран на състезателната Astra Cup, като се задвижва от 2.0-литровия агрегат с четири цилиндъра, който се поставя на версията OPC. В случая обаче двигателят е модифициран да генерира мощност от 300 к.с., които се предават към предния мост, посредством ръчна скоростна кутия и диференциал с ограничено приплъзване.

Освен това Astra OPC EXTREME има по-ниско с около 100 кг. тегло в сравнение с обикновената Astra OPC, което е постигнато чрез използването на карбон за определени елементи от каросерията и купето - задните крила, дифузьора, предния спойлер, предния капак, напречната греда за усилване на окачването, колелата, вентилацията на задните колела, покрива, волана и др. Също с цел намаляване на масата предните калници са изработени от алуминий, а задните седалки в купето са премахнати.

Коментиран от #36


Оценка:
-20 +11

Хо хо хо
(гост)

Неутрално
23 Отговор
В резултат на мащабната доработка моделът е способен на ускорение от място до 100 км/час в рамките на 5 секунди. Максималната скорост е ограничена по електронен път на 250 км/час.

Opel Astra OPC EXTREME разполага също така с 6-бутални спирачни апарати Brembo с диаметър на предните дискове 370 милиметра. Гумите са с размер 245/35 и диаметър 19 цола, като са специално разработени за OPC EXTREME. Окачването също е спортно, оборудвано с койловъри.

Най-бързият Opel Astra е напълно готов за серийно производство, което трябва да стартира до края на тази година. Моделът ще бъде наличен в ограничена серия.

Коментиран от #28


Оценка:
-13 +10

24
Този коментар е премахнат от модератор
Българин
(гост)

Неутрално
25 Отговор
1.5 TSI и за тези пари си вземете октавия.

Оценка:
-5 +36

Чеверме
(гост)

Неутрално
26 Отговор
Единственото интересно произведено до момента от Шкода е Суперб трета генерация. Всичко друго е от рода на Дачия.

Оценка:
-15 +29

27
Този коментар е премахнат от модератор
309
(гост)

Неутрално
28 Отговор

До коментар #23 от "Хо хо хо":


Какво си написал човек за тези 5 секунди на опел знаеш ли че има пежо 309 gti от далечната 1988 година и с мотор от 122 коня прави до 100 за 8 секунди.Айде чао.

Оценка:
-16 +14

Васил
(гост)

Неутрално
29 Отговор
От кога Шкода е Чешка като принадлежи на Швабите те само я сглобяват нито произвеждат двигатели или трансмисии. Ако не бях Германците до сега завода да им хлопнал кепенците

Коментиран от #39


Оценка:
-5 +32

Гост
(гост)

Неутрално
30 Отговор

До коментар #6 от "Иван":


Коя кола е добра за българина-БЕЗПЛАТНАТА. Иначе ще е кенеф,невървяща,чупеща се скъпа и още 100причини ще измисли. Малко по-нагоре има коментар на момченце което хвали кола93-94г. Смятай колко ниско сме паднали щом въобще говорим за коли на по 25-30години.

Оценка:
-10 +24

Мартин
(гост)

Неутрално
31 Отговор
Ако на 30 000 лв му казват бюджетна кола, явно живеят в друг свят. Ало вижте средните заплати не са Софията,а за страната и тогава говорете за бюджетна кола..

Оценка:
-4 +51

Франкофон
(гост)

Неутрално
32 Отговор
РЕНО или Умри!

Коментиран от #45


Оценка:
-24 +8

Kiril
(гост)

Неутрално
33 Отговор
Цените на шкода вече въобще не са народни. 2007 г. когато си купувах нова кола помня че Октавията стартираше от около 26000лв. Тая количка с платформа като на Ибиза стартира от 28500лв. ХА ХА ХА ХА.
Има разумни предложения от Корея и Франция за тея пари.

Оценка:
-6 +44

Hui
(гост)

Неутрално
34 Отговор

До коментар #2 от "Ицо":


Poredniq smeshen beemvist kade kara e36 ili nqkva druga
baraka ot na baba mu vremeto i heitva novi koli koito nqma pari da si pozvoli. Haha aman ot smeshnici

Коментиран от #44


Оценка:
-1 +16

Супърб
(гост)

Неутрално
35 Отговор

До коментар #2 от "Ицо":


Явно нямаш пари дори да се снимаш с шкода та за това така коментираш

Коментиран от #37


Оценка:
-6 +16

Toko
(гост)

Неутрално
36 Отговор

До коментар #22 от "Ха ха ха":


Колега ха ха ха , всъщност можеш да се наречеш Тра ла ла! Тук не говорим за карбонови автомобили със спортен характер ! Думаме си за серийни автомобилчета ориентирани към народа! И второ ! Фирмата Опел вече не е същата , няма я вече .... Стана ПЕЖОПЕЛ ... Ха Ха Ха !!! Демек ФалирАха и отидЕ карбона та се не видЕ . Това не е случайно ... за фалита става въпрос . Айде пий си млякото и си лягай ...

Оценка:
-5 +17

37
Този коментар е премахнат от модератор
Е60
(гост)

Неутрално
38 Отговор
За тея пари е60

Оценка:
-17 +7

гост
(гост)

Неутрално
39 Отговор

До коментар #29 от "Васил":


Добре,че не ги правеха в България,иначе и ВАГ вече нямаше да ги има

Оценка:
-2 +10

Ачко
(гост)

Неутрално
40 Отговор
Жалко за хубавите седалки.Сложени са в неправилната кола!Иначе още малко и ще заприлича на Астра от 2010 година :)

Оценка:
-9 +17

41
Този коментар е премахнат от модератор
42
Този коментар е премахнат от модератор
123
(гост)

Неутрално
43 Отговор
Хора изкарващи 1000 лева, каращи коли за 5000 лева, с накладки за 30 лева, ' мноу яки бате',
коментират чисто нов автомобил с последни технологии! Безценно! Някои неща не може да си купиш с пари, трябва да ги прочетеш във Факти!

Оценка:
-8 +24

Терапевт
(гост)

Неутрално
44 Отговор

До коментар #34 от "Hui":


Пиши на български юнак. Ако ли не влезни в някой румънски сайт па пиши.

Оценка:
-1 +10

Германофил
(гост)

Неутрално
45 Отговор

До коментар #32 от "Франкофон":


На фасадата на една сграда беше написано 'ЦСКА или умри'. От там ли взе идеята о велики.

Оценка:
-1 +6

Човека
(гост)

Неутрално
46 Отговор
Нема такива коментари заеби. Пишат за Опел, Пежо и т.н. Бе вие четете ли за какво е статията. Хората са се потрудили да дадат информация за една нелоша нова кола вие....
Сега само остава оня психопат сектанта да се изкаже, за Дъстъра, че е божествен амтомобил и....

Коментиран от #51


Оценка:
-4 +9

Факт!
(гост)

Неутрално
47 Отговор
Е къде сравни Пежо със 100 години история и това чехко ла.но!Чехия е единствено дестинация за азиатци където чу.ат евтини руси момичета!

Коментиран от #53


Оценка:
-10 +8

911
(гост)

Неутрално
48 Отговор
Скала (отвесна) или Скала(небесна) е това?Какво от двете е?

Оценка:
-4 +4

49
Този коментар е премахнат от модератор
Не е ли....OPEL....
(гост)

Неутрално
50 Отговор
...,не ми ги хвали.....евтина поддръжка и сигурна машина .....всичко друго е празни приказки......а богатите да го духате .... идиоти които наливат грешни пари за нищо.......и евтината кола ще те закара от точка А до Б............прости шматки.....

Коментиран от #55, #62


Оценка:
-4 +10

БАРС
(гост)

Неутрално
51 Отговор

До коментар #46 от "Човека":


Ок.Но Дачия се продава много повече от шкода

Оценка:
-2 +9

дявола
(гост)

Неутрално
52 Отговор
Шкода надминаха фолксваген във всичко нека казват че не струват не случайно са най-продаваните коли 2 години във Европа

Оценка:
-4 +10

гост
(гост)

Неутрално
53 Отговор

До коментар #47 от "Факт!":


Шкода е хубава,кола.А Чехия е доста пред България,та да се изказваш така.Прага е един от най-красивите градове в Европа.А за момичетата,може би и България е такава дестинация.Не става с хейтърство,Бг на никъде не върви с такива хора.Стигнете Чехия, а след това и други Европейски държави.

Оценка:
-1 +14

1944
(гост)

Неутрално
54 Отговор
и автоваз скоро пускат такава. през през 2030г.

Оценка:
-6 +2

Госта
(гост)

Неутрално
55 Отговор

До коментар #50 от "Не е ли....OPEL....":


Цървул,ходи с каруца тогава

Оценка:
-3 +5

56
Този коментар е премахнат от модератор
Отец Прецакий
(гост)

Неутрално
57 Отговор
Тествайте това дърво,после се прехвърлете на I 30 И ПОСЛЕ АКО ИМАТЕ ЖЕЛАНИЕ ПАК СЕ КАЧЕТЕ НА ТОВА НЕЩО! Няма да го сторите,сигурен съм

Оценка:
-4 +5

Кубакунилингус
(гост)

Неутрално
58 Отговор
Преди две години, когато купувах нов автомобил от магазина, обиколих повечето марки. Пробвах Хюндай, Киа, Пежо, Рено, Фауве, Шкода. Спокойно мога да кажа, че Шкода рапид е най-голямото недоразумение: твърди седалки, шумно купе, гадна сива пластмаса,на магистралата задницата се мята все едно теглиш ремарке. Продавача се обади от задната седалка: -Не карате ли малко бързо? Не, отговарям му аз, шофирам със 130, но и на мен не ми харесва, как стои тази кола на пътя. При което той ми отговаря, че за класа и парите си, това е най доброто предложение. Казах му: -Моля? Точно преди два часа минах от тук с Пежо 301, с 4000 хиляди лв. по-евтино от вашата Шкода и 4000 хиляди пъти по комфортно на усещане. Той ми каза, че в такъв случай тест драйФа приключи. Казах му: - Да, ще приключи пред автосалона на Пежо, там ще сляза от тази каручка и ще си купя ново Пежо. Слязох от тъпата Шкода и си купих 308.

Коментиран от #59, #63


Оценка:
-3 +13

59
Този коментар е премахнат от модератор
123
(гост)

Неутрално
60 Отговор

До коментар #3 от "Емил":


Ето това е типичния българин - не чете, ама пише. Цената колата в България ще е от 30 000. Даже в ценовата се вижда една за 28 500 лева. И да - това е среден ценови клас - даже нисък. Вече почти няма нормална кола, с нормално оборудване под 30 000 лева. Като се има предвид, че в София, където е половината от населението средната заплата е над 1500 лева - това са 20 заплати - година и половина. И леле, що неграмотен народ още е писал коментари. Някакъв написал, че фаровете отзад били грозни. Мистър комплексар - фарове има само отпред. Друг пък писал, че спадали продажбите - ало, от няколко години Шкода влезе топ марките по продажби и е все нагоре. Трепи пък сравнява с Дачия. Кой точно модел може да сравниш освен Фабия и Рапид. Октавия ли, или Супърб, или Кодиак, или Карок? Не казвам, че Дачия е лош автомобил, ама няма база за сравнения за сега с други марки освен Лада.

Оценка:
-1 +10

5.ко.😎.
(гост)

Неутрално
61 Отговор
Имам,Шкода-Фелиция,20г,я карам и още толкова ще върви.Защото,лоша кола няма,има неподдържана кола.

Оценка:
-1 +4

Госта
(гост)

Неутрално
62 Отговор

До коментар #50 от "Не е ли....OPEL....":


Цървул като теб с какво да се самозалъже ако не с тези приказки нали

Оценка:
-1 +4

123
(гост)

Неутрално
63 Отговор

До коментар #58 от "Кубакунилингус":


Не знам, защо са ми изтрили поста, ама бях написал, че това 308, което си купил е в сегмента на Октавия, не на Рапид. И ценово и като возия. Да ти кажа, Е класата е още по-добра от Рапид.

Оценка:
-1 +3

гост
(гост)

Неутрално
64 Отговор

До коментар #4 от "Opel са # 1....":


Пич ти явно живееш в друга галактика . Даваш за сравнение най раждивата кола от опелите проблема при опел се решава сред 2002 година .

Оценка:
-0 +2

Един
(гост)

Неутрално
65 Отговор
Те колите вече станаха като бялото вино : каквото искаш - само етикети да има! (Ако 6 милиметра са разлика или цвета на интериора, или междуосието с 12 милиметра ... )

Оценка:
-2 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Алексей Милер
Председателят на "Газпром" пред журналисти, цитиран от "Интерфакс":
Газопроводът "Набуко" е сравним с опера, която дълго звуча на сцените на Европа, но после изчезна от репертоара."

Още бисери