Автомобилът на старо: Suzuki SX4

Публикувана: 24 Август, 2010 14:43
10 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 33058
ШРИФТ ПЕЧАТ

В последните години Suzuki започна да се ориентира към по-високите автомобилни класове. Японците могат да си го позволят, след като разполагат с поне два евтини, но изключително ликвидни модела. Grand Vitara винаги е бил законодател в сегмента на компактните всъдеходи, а последното поколение на Swift спокойно може да се опре по чар на Mini. Големи надежди се възлагат и на новото Kizashi, което вече се харчи като топъл хляб в САЩ. Все по-засилващото се търсене на кросоувъри и SUV-ове обаче накара маркетолозите на компанията да прибегнат до интересен ход през 2006 г. Тогава се появи SX4 - всъдеходче с размерите на градски хечбек и външност, изпипана от ItalDesign. В разработката на новия модел бяха взели участие и специалистите на FIAT, чиято полза от сделката бе обогатяване на гамата с абсолютно аналогичния като механика Sedici. "Италианският" и "японският" автомобил дори се сглобяват на една и съща поточна линия в завода на Suzuki в Унгария.

През пролетта на тази година SX4 претърпя модернизация и на вторичния пазар все по-чусто могат да се срещнат представители на модела от първата фаза на производството. Цените на употребяваните екземпляри варират от 15 000 до 22 000 лева, което на пръв поглед не е малко за кола от субкомпактния клас. За мускулесто SUV-че с 16-цолови джанти, клиренс от 19 сантиметра и система за задвижване на четирите колела с три режима на работа обаче сумата звучи съвсем приемливо. Друг коз на SX4 е актуалността. В момента все повече производители разработват аналогични возила, но от Suzuki общо взето бяха първи. Говори се дори, че от Audi смятат да използват платформата на японския модел за бъдещата си Q-единица.

Не може да се отрече също така, че решението да се използват услугите на Джорджето Джуджаро е било правилно. В миналото автомобилите на Suzuki притежаваха всичко друго, но не и впечатляващ дизайн. SX4 определено хваща окото, което обезсмисли кардиналните промени при модернизацията през пролетта. Още по-приятно е, че качеството на изработката също си го бива. При оглед на харесан екземпляр трябва да се внимава по-скоро за следи от леки удари и механични наранявания, отколкото за фабрично заложени недостатъци на

каросерията
която се отличава с напълно задоволителна антикорозионна защита. Габаритната дължина на модела нахвърля 4-те метра с едва 11-12 см (в зависимост от модификацията и наличието на пластмасови декорации). Това го прави идеален за града, а сериозният клиренс се оказва доста полезен на българските улици. Самото купе се отличава с подчертана устойчивост на усукване и помага за постигането на 4 от 5 възможни точки от тестовете на челен удар, проведени от EuroNCAP.

Салонът
на SX4 не изненадва с авангардни решения. Акцентът пада по-скоро върху функционалността. Позицията на седалките е изключително висока, което благоприятства видимостта във всички посоки. Използваните материали не могат да се мерят по качество с образците в жанра - пластмасите изглеждат евтино и не са особено приятни на допир. За сметка на това сглобката е на ниво и паразитни шумове тормозят единствено собствениците на съвсем амортизирани екземпляри. Ергономията и оборудването също си ги бива. Приятно впечатление оставят дреболии като дублираното на волана управление на стереото и удобния блок на климатика. Място отпред не липсва, но на задната седалка е тесничко за трима - особено в раменния пояс. Броят на екстрите зависи доста от модификацията, но във всички случаи са налице стандартните към днешна дата глезотии. Багажникът разполага със съвсем нелошите за този сегмент 275 литра.

Освен в Унгария SX4 се произвежда също в родната Япония, Индия, Индонезия и дори Русия. Това налага монтирането на различни

двигатели
според спецификите на съответния пазар. Така например, за американските версии на модела се екипират с двулитров бензинов мотор с мощност 143 к.с. (150 след модернизацията), който може да се смята за сигурен белег за произхода на колата. По същата причина практически не се срещат 1.5-литровите модификации, задвижвани от същия агрегат, който използва Swift. Предназначените на Европа автомобили се оборудват с 1.6-литров бензинов двигател със 107 коня и 1.9-литров дизел със 120, доставян от FIAT. През 2007 г. гамата се обогатява и със станалия вече универсален 1.6-литров HDi на PSA във версия с 88 к.с. Френският мотор е и единствената разлика между механиката на SX4 и близнака му Sedici.

Най-разпространени на вторичния пазар са бензиновите модификации и за това си има обяснение. Освен че има доста жив нрав и обича високите обороти, този агрегат се отличава със съвсем премерен апетит и изключителна здравина. Макар и по-съвременни като концепция и с по-впечатляващи технически показатели дизелите с Common rail са уязвими към непостоянното качество на родната нафта и потенциални неизправности могат да излязат солено на собственика. Имат нужда от квалифициран сервиз и като цяло отстъпват на бензиновия мотор като практичност в български условия.

На SX4 се монтират 5- и 6-степенни

скоростни кутии
с ръчно управление и автоматик с четири предавки. При това видът на трансмисията зависи от моторизацията и типа задвижване. На повечето пазари моделът се предлага както с двойно, така и само с предно предаване, което го превръща в най-обикновен градски хечбек. Другояче стои въпросът със системата i-AWD, първата буква от чието име обозначава “intelligent”. Тя позволява движение в режими с подаване на въртящия момент само към предния мост, автоматично включване на четирите колела или принудително активиране на двойното предаване с блокаж на междуосевия диференциал. Такъв арсенал предполага определени всъдеходни заложби, но всъщност SUV-чето на Suzuki няма такива амбиции. Смисълът на i-AWD се състои в икономията на гориво на нормални настилки, когато няма нужда от втори чифт задвижващи колела. В автоматичен режим, който може да се избере по време на движение, електрониката се грижи за това. Анализ на данните от датчиците на ABS определя кога да се включи задният диференциал. Трансмисията не е предназначена за постоянна експлоатация в този режим, за което има предупреждение в инструкциите. Принудителният блокаж пък е предназначен само за сложни пътни условия. Изключва се автоматично при достигането на 65 км/ч.

Традициите на Suzuki в областта на системите за двойно предаване са отколешни и едва ли звучи изненадващо, че при спазване на елементарни правила за експлоатация трансмисията и силовото предаване на SX4 не създават никакви грижи.

Също толкова висока оценка заслужава и

окачването
Има изключително проста конструкция с МакФерсони отпред и полузависима греда отзад, която му гарантира издръжливост и дълговечност. Возията е доста твърда, но при толкова висок център на тежестта и клиренс това е по-скоро задължително. Настройките подсказват и основното предназначение на модела, който е създаден за градските джунгли, а не за истинските.

ИСТОРИЯ 

Suzuki SX4 (EY/GY)     

Юни 2001 Suzuki пуска в продажба наследника на Baleno. Новата Liana използва същата платформа и се предлага само с каросерия хечбек с пет врати. За задвижване са предвидени бензинови мотори с обем 1.3 и 1.6 литра (90 и 103 к.с.)
  
Март 2002
Стартират продажбите на модификацията седан.
Октомври 2003 Мощността на големия бензинов мотор се увеличава на 106 к.с.
Април 2004 Моделът претърпява модернизация. Изменени са предната броня, радиаторната решетка, арматурното табло и др. Гамата се обогатява с 1.4-литров турбодизел на PSA със система Common rail и променлива геометрия на компресора (90 к.с.).

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
1 700 EUR
Скоростна кутия (механична) 1 600 EUR
Динамо 460 EUR
Стартер 360 EUR
Водна помпа 90 EUR
Ауспух (задно гърне) 350 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 140 EUR
Накладки (предни дискови) 85 EUR
Фар (комплект)

165 EUR

Преден калник 120 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел  Suzuki SX4  /107 к. с./, произведен 2006 г.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери
Отец Сионий
Отец Сионий с коментар за ракията и НАП
Ракията в Троянския манастир е колекция и приемственост"

Още бисери