Вече са в сила промените в Закона за движение по пътищата, най-обсъжданата от които е въвеждането на задължително целогодишно каране със запалени светлини. Мненията по темата определено са на двата полюса - едни одобряват тази промяна в Закона, а според други това е безмислено, защото единственият ефект от мярката е повишаване на разхода на гориво. За мнение по темата попитахме Красимир Костов - главен инспектор в Пътна полиция при Генерална дирекция "Национална полиция". Ето и становището на полицията за задължителните светлини.
Красимир Костов: "Само преди няколко дни, когато влязоха в сила измененията и допълненията на Закона за движение по пътищата, над 70% от шофьорите в градски и извънградски условия се движеха по свое желание, без да е задължително, с включени фарове на къси светлини. Като имаме предвид, че хората зад волана много рядко, по изключение правят нещо на пътя, без да е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, можем да оценим куриозността на този факт! Единственото обяснение е, че шофьорите масово са единодушни за полезния за тяхната безопасност навик - да се движат с включени фарове. Няма друга по-логична мотивация и обяснение!"
Инспектор Костов продължава излагането на полицейската теза по следния начин. "Можете сами да зададете въпроси на хора, които и преди въвеждане на задължението са карали и в по-светло с включени фарове. Убеден съм, че ще потвърдят нашето становище. Да си видим за другите на пътя по-добре, колкото е възможно по-отрано - това е едно от разковничетата за безопасно движение. Със запалени светлини останалите участници в движението възприемат твоя автомобил, който примерно е трудно забележим в сумрака или пък защото е с тъмен цвят в сенчест участък, много по-отдалече. Тогава и по-агресивните водачи се отказват да започнат изпреварване - запалените фарове ги респектират и възпират."
За нуждата от светлини през деня в градски условия инспектор Костов изтъкна следното становище: "Когато слабо виждащ възрастен човек се кани да пресече платното, той също се отказва на момента, забелязал отдалече включените фарове. На кръстовище в градски условия, когато шофьорът трябва да приеме и реагира на голям обем, бързо променяща се информация в динамиката на движението, при включени фарове той мигновено идентифицира приближаващ автомобил - с периферното си зрение, но това му е достатъчно да намали или да не предприеме опасна маневра!"
Красимир Костов завърши темата така "Добре виждащият и най-вече добре видимият винаги е в по-голяма изгода за безопасността на движението по пътищата. Тази мярка ще помогне определено за значително ограничаване на пътните злополуки, въпреки много и различни коментари на несъгласие. Намалението на пострадалите през последните четири години се дължи определено и на ефекта на включените фарове през деня!"
Ако не сте съгласни или искате да чуете мнението на "Пътна полиция" по други въпроси свързани с дейността на пътните полицаи, можете да зададете онлайн своите въпроси към главен инспектор Красимир Костов до 17 август в нашето ProИнтервю
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Писна Ми
Коментиран от #95
10:27 14.08.2012
2 марито марито
10:34 14.08.2012
3 Станимир Христов
10:36 14.08.2012
4 Pepo
10:36 14.08.2012
5 Стефан Бистреков
ПРЕПОДАВАТЕЛ-ИНСТРУКТОР!!!
10:38 14.08.2012
6 Кофти
10:46 14.08.2012
7 ahaha
10:48 14.08.2012
8 Разумен шофьор
"Качило се секо на кола и писка":)
Коментиран от #16, #28
10:48 14.08.2012
9 ххх
Градско- спорен въпрос
10:50 14.08.2012
10 avtomobilen_fen
10:58 14.08.2012
11 beast
11:03 14.08.2012
12 audi
Ама с тая ярко червена кола, при тва слънчево време ако някой разчита да ми види заради фаровете по-добре да не се качва изобщо.
Не сме някоя скандинавска страна дето по половин година не виждат слънце.
Тука станахме като жабата дето видяла че подковават коня и тя вдигнала крачето.
Коментиран от #30
11:11 14.08.2012
13 Patanov
11:12 14.08.2012
14 Бананова република
11:13 14.08.2012
15 туриста
11:16 14.08.2012
16 Станимир Христов
До коментар #8 от "Разумен шофьор":
ти защо не си смениш ника от "разумен шофьор" на "м...умен шофьор"-повече ще ти отива явно..., нищо лично просто изказванетоти е доста повърхостно приятелю...хайде със здраве.11:25 14.08.2012
17 cory
11:29 14.08.2012
18 cory
11:32 14.08.2012
19 aaaaa
11:38 14.08.2012
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Тони
11:41 14.08.2012
22 The Bear
11:45 14.08.2012
23 Димитър Петров
11:52 14.08.2012
24 skier
Коментиран от #32
11:55 14.08.2012
25 Костадин Ризов
12:00 14.08.2012
26 Ганьо Балкански
Със запалени светлини се вижда автомобила от по-рано и от по-далече. Това е 100% независимо 50 градуса ли е или супер слънце. Вече всеки може да си прави сметките кое му е по-важно, да се вижда или да спести стотинките. А за големите спестовници може да спрат да се стрелкат по светофарите и ще спестят много повече от колкото ще изгорят на фарове.
12:02 14.08.2012
27 122
12:03 14.08.2012
28 PlimP
До коментар #8 от "Разумен шофьор":
8, ти що си мислиш, че твоята "нова" 10-годишна кола не е дърак, или че е на реални 100 и не знам си колко километра, спукали са и шушоните от каране, но ти бъди горд водач :D, не си мислете, че ако затегнат прегледите с по-новите коли ще минете, най-малкото заради великите ви катализатори, щото на 80% от колите втора злоупотреба им е заминал мноого отдавна, щото реално погледнато с моето дърто опелче, което е извън всякви EURO норми ще покрия изискванията ,които са заложени за моделът и годините си oт пройзводителя, въпросът е дали "новите" стари колици, които юркате могат да си защитят EURO 3-то(примерно), което са покривали, когато са биле нови, в 99.9% от случайте отговорът е НЕ, колкото и да ви е неприятно, а пък да не говорим за изправност на спирачки, светлини, ходова част и прочие, за да имаш изрядно МПС просто трябва да се бръкнеш в джоба, но истината боли, няма значение от възръстта му, иска се яко даване на кинти12:08 14.08.2012
29 Експерт
1.Разход на гориво - отиваш на бензиностанцията
2.Съкращаване на живота на акумулатора - отиваш в магазина
3.Изгоряла лампа на фар - глоба с фиш и отиваш в магазина
Иначе относно безопасността на пътя няма никакво значение.
Видимостта през деня би трябвало да не е проблем за хора с нормално зрение.Главния проблем за ПТП е високата скорост и употребата на алкохол от страна на водачите.Това ви го казвам като вещо лице по ПТП.
12:08 14.08.2012
30 Тодор
До коментар #12 от "audi":
Има си устройства , които си пускат светлините , без намесата на водача ! Препоръчвам монтаж на такова !12:11 14.08.2012
31 valio
12:13 14.08.2012
32 PlimP
До коментар #24 от "skier":
24, ако си караме по правилата, фарове денем не ни трябват, тва много добре го знаете всички, тея закони не са писани от прости хора, но са за прости хора, лошото е че сегашните управляващи са прости хора и пишат прости закони, тея 50км/ч в града не случайно са 50, а не 80, просто е установено, че с такава скорост има достатъчно време за реакция, дори и 60 да са, пак има време, а ти си фъркай с 70 или 80 и карай спокоен с включени фарове, пък ако се случи нещо, да знаеш, че като си с пуснати фарове законите на физиката "не" въжат :D12:15 14.08.2012
33 николай маринов
12:25 14.08.2012
34 цветомир маринов
12:29 14.08.2012
35 manqka
12:37 14.08.2012
36 мнение
Тези алабализми казани от някакво инспекторче не са довод.
Аз мога да ви кажа че за 10 часа светене 100 вата консуматори правят 1киловат час енергия хвърлена на вятъра.
Ако сметнем това за 1 милион МПС прави 1 гигават час.Това означава например 6ти блок на АЕЦ Белене да работи 1 час всеки ден защото на инспектор еди кой си и на някои други умни глави им се струвало , че така ще спаднат произшествията.
Ако имаше такива неоспорими доказателства във Франция например фаровете също щяха да са задължителни.Такива мъгляви тълкувания явно са удобни на някои кръгове , които искат да понапълнят хазната с глоби.Естесвено и броя на сменените ел.лампи ще нарастне.....
Напоследък сме свидетели на все такива уж с грижа за хората мероприятия.
Фъндъкова с грижа за хората реши да разшири зоните за платено паркиране и да увеличи таксите им.Къде са отишли тези такси до сега не се знае.
КАТ реши да поръча на определената за целта фирма 170 камери по 50 000 лева.Щели да се изплатят бързо....а дали струват 50 000 не се знае.
И всичко е с грижа за хората.Всички други проблеми са решени и вече сме опрели до такива "важни" мероприятия.
12:58 14.08.2012
37 Димитър Найденов
Професионален шофьор съм от 1980г. с около 1000000км. стаж.
Искам да ти припомня , че преди да станеш такъв голям майстор на
волана си бил ш...н пешеходец !
13:14 14.08.2012
38 Lyd1q
13:18 14.08.2012
39 Иван Костов
13:24 14.08.2012
40 Маняка отвръща на удара
13:28 14.08.2012
41 Маняка
13:31 14.08.2012
42 простия
13:31 14.08.2012
43 Митко
Истина е че като сметнеш разхода на всичките автомобили се получава главозамайваща сума изразходена енергия. Обаче е истина че коал със запалени фарове се вижда от километър. Защо във Франция не е така. Ами във Франция се спазват правилата. Аз всеки ден карам между 40 и 60 км градско без да съм бакшиш или доставчик. Това са ми километрите за да отида на работа и да свърша няколко задачи. Е ако съм полицай ще прибирам по 20 талона на час. Масово шофьорите не знаят правилника и не могат да мислят докато карат. Всеки кара като на нивата и не знае елементарните неща при навлизане в кръстовище, кръгово или какво да направи когато паркира.
Затова не само фарове ами и с клаксон трябва да се кара тук.
13:41 14.08.2012
44 Цветелина Георгиева
13:50 14.08.2012
45 петак
13:50 14.08.2012
46 капитен
14:15 14.08.2012
47 Л.Н.
Коментиран от #66
14:17 14.08.2012
48 стресирана
14:25 14.08.2012
49 гост
14:46 14.08.2012
50 гост
14:52 14.08.2012
51 чунгел
15:04 14.08.2012
52 Ина
15:13 14.08.2012
53 Жоро
Коментиран от #57
15:52 14.08.2012
54 Експерт
Жоро:"Как се увеличава разхода на гориво при запалени фарове?"
Най простото обяснение е като се качиш в автомобил с бордови компютър и го запалиш на празен ход и виждаш моментният разход на гориво.След това включваш фаровете и пак поглеждаш разхода и ти става ясно.Генератора почва да се товари за да произвежда ток.
16:03 14.08.2012
55 nekaf
16:04 14.08.2012
56 Костадин Лазаров
16:24 14.08.2012
57 лальо кисьов
До коментар #53 от "Жоро":
а как се каква разхода при климатик същата работа ти работиш ли без пари16:24 14.08.2012
58 kostov
16:24 14.08.2012
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 natürlich
oil. p.s. Sorry za latinicata.
16:34 14.08.2012
61 6.5/100
16:35 14.08.2012
62 батко
16:45 14.08.2012
63 сиртаки
16:50 14.08.2012
64 стига глупости
Хайде не ни правете на балами не сме всички тука с килийно образование или школата Симеоново.
В тази държава всичко се прави за да се събират и усвояват пари.
Примери много и този е точно един от тях.
17:30 14.08.2012
65 Владислав Пенчев
17:30 14.08.2012
66 учуден
До коментар #47 от "Л.Н.":
ми сигурно крушчиците са ти по две левчета-но на повечето дето караме коли са по 50 -60 лв. на бройка17:37 14.08.2012
67 Владимир Николов
17:41 14.08.2012
68 georgi stefanov
kvo pri sveti petar li ste sveti]
18:02 14.08.2012
69 Куку
18:53 14.08.2012
70 FRIDAM
18:54 14.08.2012
71 adn
18:56 14.08.2012
72 хаха
19:01 14.08.2012
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Радо
19:53 14.08.2012
75 ПИСНА МИ!
20:03 14.08.2012
76 Борислав Рангелов
20:07 14.08.2012
77 JDM
20:09 14.08.2012
78 Svetlyo
20:13 14.08.2012
79 симеон
решението е лесно и струва под 10 лева направете си го и да мирясат от кат да видим какво ще измислят после
20:51 14.08.2012
80 шофьорът
20:54 14.08.2012
81 Жоро
21:03 14.08.2012
82 hienata
21:06 14.08.2012
83 comment
21:12 14.08.2012
84 ангелов
21:23 14.08.2012
85 AAA
Коментиран от #86, #91
21:27 14.08.2012
86 Борислав Рангелов
До коментар #85 от "AAA":
Браво . :)21:33 14.08.2012
87 гост
21:35 14.08.2012
88 Спазващ закона
21:53 14.08.2012
89 Александър Найденов
21:55 14.08.2012
90 hienata
Нека ти го обясня, тези с 1000 ватовите уредби не са и 5% от колите пъплещи из София, но 50% са малолитражки (на тях най-много им влияе пускането на допълнителен консуматор). Карането на фарове повишава разхода им с от 0,2 до 0,5 литра на 100км. Ежедневно в София се движат между 300 000 - 400 000 автомобила (през деня)+ транзитните по околовръсното сигурно надвишават 600 000, ти смятай колко литра в повече от нормалното се изгаря на ден и трови и без това мръсния въздух който го дишаш ти,детето ти и всички ние. Идиотите ги има на всякъде, но у нас са високо концентрирани , но кажи ми как моите пуснати фарове ще спрат идиота пресичащ Цариградско прескачайки мантинелата или малкото дете изскачащо между паркирани коли, или дъртия грип изскачащ пред тролея. Повтарям се ,но пуснатите фарове са ефективни на определени места и нямат никакъв ефект в градското висене по светофари
21:59 14.08.2012
91 ккк
До коментар #85 от "AAA":
До номер 85 -Това което пишеш е вярно.Съгласен съм с теб. Има само едно "обаче" - в сравнение с Америка и Канада и Скандинавия, ние сме безкрайно бедни. Разбери- бедния човек се озлобява от всичко.Дори минималния разход за крушки,рефлектори,нагорели фасоки и акумулатор е достатъчен да ни озлоби. Не можеш да виниш хората ,че искат да се возят на кола.Всеки си купува кола според джоба и като резултат повечето от нас се сдобиват с един отпадък на 12-15 год, който едвам успяват да поддържат . И като дойде и поредния разход наложен с закон - хората се изнервят. Иначе- аз съм напълно съгласен ,че фаровете малко намаляват вероятността от катастрофа.22:02 14.08.2012
92 джонката георгиев
22:11 14.08.2012
93 ицо
22:12 14.08.2012
94 симеон
22:22 14.08.2012
95 право
До коментар #1 от "Писна Ми":
+1 аз съм имал безброй ситуации,в които някои идиот кара в пет сутринта или в девет вечерта без фарове, защото той си вижда пътя,ама дали другите го виждат в сумрака не го е.е22:41 14.08.2012
96 brainless gerber
Да се увеличи периода от окт. - до септ. -ДА, но целогодишно да преследват изтерзания български данъкоплатец- НЕ.
22:49 14.08.2012
97 Банко
22:50 14.08.2012
98 Десен
23:18 14.08.2012
99 симеон
не съм съгласен и не мисля че дневни светлини са конструктивни изменения на автомобила
аз съм си сложил светодиоди и ако имам акт ще оставим съда да определи защото никъде в закона не пише че дневните светлини трябва да са фабрично поставени
23:22 14.08.2012
100 RABOTNIK
23:22 14.08.2012
101 dombata
23:53 14.08.2012
102 георги филио
23:55 14.08.2012
103 валери жеков
23:57 14.08.2012
104 sstoianov
00:18 15.08.2012
105 Отвратен
02:16 15.08.2012
106 Христо Узунов
07:38 15.08.2012
107 Димитър Стойков
Всеки ден УМИРАТ ХОРА, на пътя и дори и 1:10 от тях да умират заради това, че не са видели колата в насрещната лента карането със запалени фарове си заслужава. Помислете си, че следващия труп в пътен инцидент ще бъде на ваш близък или на самия вас и след това пак помислете за пестене на гориво от фарове...
07:43 15.08.2012
108 ...
09:02 15.08.2012
109 заслепен
09:27 15.08.2012
110 eu citizen
09:38 15.08.2012
111 те тава е
09:40 15.08.2012
112 fuerher
09:42 15.08.2012
113 dicho
10:05 15.08.2012
114 123
10:19 15.08.2012
115 Alek
10:26 15.08.2012
116 ChevyVette
Това, че това може да спаси животи хич не е пълна глупост! Напълно реална е възможността да се спасят животи ако се кара с включени светлини, да може да го правят за да ни вдигнат разхода, да може да го правят за да продадат крушките на някой, може 15 далавери да има свързани с това за които да не знаем, НО НЕ МОЖЕТЕ ДА ОТРЕЧЕТЕ, ЧЕ ПОМАГА И ЗА БЕЗОПАСНОСТТА! Както в града така и извън него!
10:32 15.08.2012
117 Фитипалди
Ако някой си мисли, че фаровете спасяват животи, а други фактори като таралясници минали преглед при познати, мутрагени в екс-лимузини изправарващи на забранено място, дупките по пътищата - нямат отношение към сигурността, то много греши.
Ако фаровете ограничават пътните злополуки, то Германия, Франция, Италия...дали нямаше да са го въвели отдавна, и защо нашите политици-полицаи трябва да се правят на най-умните в Европа????
Така че, изходът е - стига писане по форуми, а излизане пред Народното събрание, да си кажем думата като народ, а не овци на заколение.
11:04 15.08.2012
118 умник
11:13 15.08.2012
119 гост
11:14 15.08.2012
120 ВИП АМГ
11:27 15.08.2012
121 милчо йорданов
11:35 15.08.2012
122 милчо йорданов
11:37 15.08.2012
123 wooster
12:38 15.08.2012
124 проповедника
13:46 15.08.2012
125 маняка
14:33 15.08.2012
126 аз
15:06 15.08.2012
127 abv
И какво ? С запалени светлени пак ме удариха .
17:18 15.08.2012
128 Osran Фаров
Навсякъде, където се въвеждат задължителни фарове, инцидентите скачат с 10%. Пример: България след 2006, Полша след 2007, Австрия след 2006 (където, впрочем ги отмениха по същата причина през 2007) и т.н.
Изобщо, цялата концепция противоречи на човешкото естество, и по-специално на устройството на възприятията. Човек възприема ОТРАЗЕНА светлина, а не ПРЯКА. Второто зашеметява зеницата на окото за известно време и точно това е, което Красимир Костов каканиже, че подобрявало сигурността.
17:52 15.08.2012
129 люлю
17:58 15.08.2012
130 Егаси Костов
"Можете сами да зададете въпроси на хора, които и преди въвеждане на задължението са карали с натиснати клаксони. Убеден съм, че ще потвърдят нашето становище. Да си чуваем за другите на пътя по-добре, колкото е възможно по-отрано - това е едно от разковничетата за безопасно движение."
"Намалението на пострадалите през последните четири години се дължи определено и на ефекта на натиснатите клаксони през деня!"
Егаси Костов
18:18 15.08.2012
131 Лостов
18:30 15.08.2012
132 Kolev
20:18 15.08.2012
133 Таня Миразчийска
Коментиран от #137
20:50 15.08.2012
134 кос
21:23 15.08.2012
135 кос
21:45 15.08.2012
136 Дянков
22:28 15.08.2012
137 Венелин Тодоров
До коментар #133 от "Таня Миразчийска":
ЕС директивата влезе в сила на 07.02.2011. У нас малко повече от година по-късно.22:33 15.08.2012
138 костов тъпото
23:00 15.08.2012
139 ВИКТОР СЛАВОВ
01:21 16.08.2012
140 ВИКТОР СЛАВОВ
01:21 16.08.2012
141 Димитър Стойков
За карането на фарове съм съгласен. Излишни са единствено в слънчев ден. Но и тогава в сенчестите участъци е добре да сте със запалени фарове, и за да не се налага да мислете кога да ги пускате и кога не, най- добре е да са постоянно пуснати.
Разбира се, смятам, че тези допълнения и изменения в закона, не са подтикнати от хуманност. Просто защото управниците и по принцип шефовете не дават и 5 пари за подопечните си.
Протестирайте, като спрете да карате автомобилите си, по- рядко!
Коментиран от #142
08:46 16.08.2012
142 Димитър Стойков
До коментар #141 от "Димитър Стойков":
КОРЕКЦИЯ! Протестирайте, като карате автомобилите си, по - рядко :) !08:48 16.08.2012
143 гого
Експериментът "Дневни светлини" в Австрия и провалът му На 1 януари 2006 година парламентът на Австрия въведе задължително използване на светлините на превозните средства при движение. Година и половина по-късно равносметката е следната: 1. Инциденти: (19,102) +12% 2. Ранени: (24,850) +11% 3. Убити: (324) +17% 4. Деца: +13% 5. Колоездачи: инциденти +43 % 6. Мотоциклетисти: инциденти +46%, смъртни случаи +51% Voralberg Online, Kurier, Austrian Press След консултация с офталмолози парламентът на Австрия гласува на 12 декември 2007 отмяна на задължението за движение с включени светлини. Половин година след отмяната на дневните светлини (1 януари 2008) се съобщава за по-малко инциденти: 1. Убити: минус 5% 2. Колоездачи: минус 25% инциденти Weiner Zaitung, Newspool ORF.at След две години DRL експеримент в Австрия, Дружеството на офталмолозите в Австрия отрече и осъди ненужното използване на светлините на превозните средства. Привличането на вниманието върху една група "свързани с трафика обекти" прави всички останали по-малко очевидни, а в най-лошият вариант ако попаднат под прага на привличане на вниманието, да убягнат и да бъдат изцяло "незабелязани", по подобие на всички останали непривличащи вниманието обекти в пътните сценарии (странични и челни удари). Светлоотразителните материали (друг опит да се подобри безопасността на по-уязвимите участници в движението) са неефикасни по отношение (и при наличието) на дневни светлини (DRL). Дразнителите (DRL) причиняват проблеми. Виждането, възприемането и разпознаването трябва да бъдат ясно разграничени едно от друго. Шофьорът трябва да вижда дете пресичащо улицата. Негово внимание и зрителна картина се фокусира на ниво ретина и нормално работещите нервни връзки изпращат тези сигнали до мозъка, където се възприемат като визуална информация. Обаче, тази определено трафик-свързана картина на детето пресичащо улицата, може да изчезне изцяло при наличието на дневни светлини (DRL). Достатъчно е наличието само на четири дразнителя, от рода на DRL, за да бъдат причинени проблеми с краткосрочната визуална памет (VSTM - visual short term memory). След инцидента водачът може да се закълне, че не е видял детето. Грешно! Той е видял детето, но неговият мозък не го е възприел! Пресичащият пешеходец е убягнал в съзнанието
16:51 28.08.2012
144 Метко
12:29 04.09.2012
145 бунтовникът
01:35 05.03.2017