След промените в Закона за движение по пътищата и въвеждането на задължително каране с включени светлини, освен традиционните спорове - "за" или "против" използването на фарове през деня, на които вече обърнахме достатъчно внимание - се пояиха и други въпроси свързани с т.нар. дневни светлини. Един от тях е: "Законни ли са дневните светлини?" Отговор на този въпрос дава Красимир Костов - главен инспектор в Пътна полиция при Генерална дирекция "Национална полиция"
"Законни са дневните светлини, които са монтирани фабрично при производство на новите автомобили. В България вече има много автомобили, които са с фабрично монтирани дневни светлини. Те се включват още със завъртането на контактния ключ. Всякакви импровизации - монтиране на самоделни дневни светлини с неподходящи крушки и нанасяне на корекции на рефлекторите, пробиване на отвори в тях с цел монтаж на допълнителни светлини са незаконни и терминът за това нарушение е "неразрешена промяна в конструкцията в превозното средство". Ако нямате нови дневни светлини, които са фабрично монтирани, не може да правите допълнения и следва да се движите с включени къси светлини през деня."
Ако не сте съгласни или искате да чуете мнението на "Пътна полиция" по други въпроси свързани с дейността на пътните полицаи, можете да зададете онлайн своите въпроси към главен инспектор Красимир Костов до 17 август в нашето ProИнтервю
Поставете оценка:
☆
☆
☆
☆
☆
3.6
Оценка 3.6 от 5 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Цветелина Георгиева
Коментиран от #6, #8
11:07 16.08.2012
3 yellow
11:11 16.08.2012
4 Миро
11:16 16.08.2012
5 Иван Костов
11:16 16.08.2012
6 Миро
До коментар #2 от "Цветелина Георгиева":
Забранено е за да си слагаш лед дрл сам, щото на мен може да ми се прииска да си сложа фар от влак и ти да катастрофираш заради мен. Аман от 18 годишни дето коментират законите, просто ги спазвайте за сега ще дойде и вашето време да ги променяте както смятате за редно.11:20 16.08.2012
7 Симо
11:25 16.08.2012
8 Жоро
До коментар #2 от "Цветелина Георгиева":
кой точно те квалифицира да слагаш ЛЕД светлини, и как могат другите да са сигурни че те отговарят на какито и да е било стандарти? По автомобила не е разрешено да се правят каквито и да е било промени по основната конструкция, до и замяната с части, които нямат съответните сертификати, това че всички българи сме много големи тарикати, хитретци си е наш проблем от който очивидно страдаме само ние11:28 16.08.2012
9 Виктор Георгиев
11:37 16.08.2012
10 JOE
11:38 16.08.2012
11 Karlo
Иначе за по-старите коли ще правим модификации - връзване на късите на ключа за контакта. Пак е промяна, но полицаите не я виждат! Като не дават да се накичим с ЛЕД-ове като цигански катун, това ще правим. Има и релета за автоматични фарове. Пари на вятъра, както се казва.
11:40 16.08.2012
12 Миро
Коментиран от #23
11:46 16.08.2012
13 шофьорът
11:46 16.08.2012
14 i500
11:52 16.08.2012
15 хм
11:55 16.08.2012
16 Alfa_156
11:56 16.08.2012
17 iko
Управляват ни и създават законите ПЪЛНИ глуп*ци ...
12:07 16.08.2012
18 ЯКО
12:12 16.08.2012
19 иван иванов
Допълнително монтираните дневните светлини са разрешени но трябва да си имат обозначение на стъклото и си имат определено място за монтаж. ПОЛИЦАИ ПРОЧЕТЕТЕ ТОВА ОНОВА ПРЕДИ ДА СЕ ИЗКАЗВАТЕ НЕПОДГОТВЕНИ.
http://www.rta.government.bg/n_uredba/naredbi_tip/naredba_080.pdf
http://www.rta.government.bg/n_uredba/naredbi_tip/naredba_086.pdf
12:30 16.08.2012
20 scIROCco
12:39 16.08.2012
21 Лъчезар Стоянов
12:43 16.08.2012
22 Жоро
12:52 16.08.2012
23 JOE
До коментар #12 от "Миро":
Май не разбираш какво значи понятието сертификат. Това означава, че отговарят на определен стандарт (интензитетът на светлината трябва да бъде в границите между 400 кандела и 800 кандела), След като отговарят на тоя стандарт и са поставени в сервиза по описания начин, какъв технотест те гони. На технотеста само могат да измерят интензитета на светлината но това е логично да се прави на светлини без сертификат. Просто ти и повечето ченгета не обичате да се напрягате умствено и за това се стига до такива абсурди.12:58 16.08.2012
24 лед
13:03 16.08.2012
25 Гост
13:05 16.08.2012
26 Лис
13:23 16.08.2012
27 Рено Меган
13:42 16.08.2012
28 ivo
14:02 16.08.2012
29 петясд дойчева
До коментар #1 от "avtomobilen_fen":
В закона пише, че може да се ползват дневни светлини и никъде не е определено, че трябва да са заводски монтирани. Това за заводския монтаж беше стара редакция, която в момента не важи.14:20 16.08.2012
30 Gogo
14:24 16.08.2012
31 JOE
14:31 16.08.2012
32 Георги
До коментар #1 от "avtomobilen_fen":
Аз предлагам освен с включени светлини да караме и с включен клаксон! Ако светлините през един слънчев ден помагали на слепците да правят по-малко катастрофи, то нека помислим и за нашите "глухи" колеги!Предлагам също така, тъщата да тича пред колата и да вика:
Бегай, зето иде!
14:35 16.08.2012
33 PlimP
14:57 16.08.2012
34 лигльо
14:58 16.08.2012
35 D0kT0pA
15:06 16.08.2012
36 Gost
Коментиран от #37
15:06 16.08.2012
37 Петър
До коментар #36 от "Gost":
дневни светлини има в почти всички нови коли. Не е нужно да са с LED технология, може да са си нормални крушки, каквито са на моя Golf VIКоментиран от #77
15:33 16.08.2012
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Karizmata
16:02 16.08.2012
40 ЛимбоРок
До коментар #1 от "avtomobilen_fen":
1. В Закона за движение по пътищата е регламентиран терминът „Дневни светлини”. В чл. 70, ал.(3), изменена през 2006 г. е записано, че автомобилите имат право да се движат с включени Дневни светлини през деня.2. В Наредба № 86 е описано обстойно какви са изискванията към Дневните светлини и има препратки към Правило 87 на ИКЕ на ООН.
3. В правило 87 на ИКЕ на ООН е описано какви трябва да бъдат характеристиките и маркировката на Дневните светлини. Ако те имат нужната маркировка и са сертифицирани в една Европейска държава, то би трябвало този сертификат да важи за всички държави-членки на Европейския съюз.
4. В правило 48 на ИКЕ на ООН е описано как и къде трябва да бъдат монтирани Дневните светлини.
5. В заключение – ако Вашите Дневни светлини имат нужните обозначения, доказващи, че са сертифицирани като „Дневни светлини” и са монтирани по стандарта, определен в Правило 48, то органите на КАТ нямат основание да констатират нарушение или, ако го направят, Вие можете да обжалвате този акт.
Коментиран от #68
16:05 16.08.2012
41 мммм
На 4 000 000 коли в България - това прави 32 милиона лв. повече на месец наливаме в Лук Ойл.
На печелившите честито !
Коментиран от #42, #44
16:11 16.08.2012
42 ххх
До коментар #41 от "мммм":
Доказано е, че движението на един автомобил повишава разхода с пет до петнадесет литра на 100 спрямо държането й в гаража.Извода - като нямаш кинти, дръж си я в гаража........
Коментиран от #46
16:28 16.08.2012
43 Бюлент Шахин
Искам да ви попитам,дали е разрешено да се движа през деня със включени къси светлини и със включени халогенни фарове които са монтирани фабрично?
16:34 16.08.2012
44 лимонад
До коментар #41 от "мммм":
4 млн коли по 1000 км на месец .... - добре смяташ :).сигурно има и условност всичките тия 1000 км да са минати само през светлата част на деня и принципно да не караш на фарове досега.
па то отпаднаха по тия критерии 1 000 000 коли. другите 3 000 000 едва ли минават по повече от 300-400 км /месец през деня било то заради малки населени места или просто други коли.
та сметката е красива но никак не е вярна
16:40 16.08.2012
45 taliban
Коментиран от #47
16:58 16.08.2012
46 мармалад
До коментар #42 от "ххх":
@42 12месеца x 1000км = 12 000км. Е аз като съм навъртял за 2 години 80 000 и то 90% в светлата част? А като сложим автобуси, камиони и таксита с по над 100 хиляди гофишно?! Я излез с колата петък след обяд и събота през ноща. Дали пък през ноща са повече от 5 % от трафика през деня, а? И 300-400 на месец може да кара баща ти на село или като ходите веднъж седмично до село и обратно (през светлата част на деня!) иначе хората си карат по доста повече. Точна сметка едвали някой може да даде, но сметката определено е поне няколко десетки милиона в ПОВЕЧЕ от досега!@42 Не става въпрос дали имаш или не. Огромно лицемерие е да се правят на загрижени за здравето на хората (ще се види след година дали упрелите по пътищата ще станат значително по малко), а всъщност си пълнят бюджета с грешни пари. А какво става с екологията? Хората въвеждат зорлем Евро норми, ние зорлем повишаваме емисиите!? И пич, дано мама да не ти спре кранчето, че ще си седиш в гаража ;)
17:03 16.08.2012
47 тоя па
До коментар #45 от "taliban":
@45 май е обратното. Като знаеш, че ще се увеличат разходите на шофьорите с едни да речем минимум 30млн годишно и като се знае каква част са данъци и акцизи (горива)...17:05 16.08.2012
48 бат' Ицо
17:09 16.08.2012
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 .............
17:19 16.08.2012
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 ххххх
Коментиран от #76
17:36 16.08.2012
53 eiiiI
17:41 16.08.2012
54 Тиква непоръбена
17:47 16.08.2012
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 еииии
17:56 16.08.2012
57 оня
18:58 16.08.2012
58 15398
19:12 16.08.2012
59 bagera
Коментиран от #74
19:36 16.08.2012
60 Беден Даскал
1. Докато съм в задръстване, задължително изключвам светлините.
2. Карам на габарити, и вместо да си гледам пътя, непрекъснато се оглеждам за пътни полицаи, които като ги видя веднага включвам късите. По този начин ставам опасен за движението и създавам предпоставки за ПТП, чудесен резултат от новия закон.!!!!
3. Планирам да си купя законни светодиодни DRL, защото в тия жеги и слънце ще ми се запалят кабелите.
В заключение, карането на фарове през деня в ГРАДА е пълна глупост
19:46 16.08.2012
61 Евлампи
19:53 16.08.2012
62 диня
19:59 16.08.2012
63 Славчо
20:08 16.08.2012
64 диня
Коментиран от #80
20:11 16.08.2012
65 Иван Фамилия
20:28 16.08.2012
66 буден гражданин
20:44 16.08.2012
67 Юлиан Михаилов
21:12 16.08.2012
68 Ма Як
До коментар #40 от "ЛимбоРок":
40 градусово Слънце с фарове го заслепявам, кеф :-) Следва нов закон - 4 мигача да мигат и клаксона да свири музика, че дан се блъснем у некой дирек с шапка и палка, дет иска да ни глоби :-))21:27 16.08.2012
69 Миро
21:34 16.08.2012
70 manchooooo
21:41 16.08.2012
71 Jack Bauer
21:52 16.08.2012
72 МИМО
22:09 16.08.2012
73 николай маринов
22:12 16.08.2012
74 ВИКТОР СЛАВОВ
До коментар #59 от "bagera":
Закона забранява карането на габарити, писали са ми за това акт22:13 16.08.2012
75 МИЛЕН МИНКОВ
22:15 16.08.2012
76 ВИКТОР СЛАВОВ
До коментар #52 от "ххххх":
Ако наистина си "полицай" ти нямаш мнение!22:15 16.08.2012
77 ВИКТОР СЛАВОВ
До коментар #37 от "Петър":
Твоя "Голф 5" Отдавна не е "нова кола" колкото и да ти се идка да го изтъкнеш :)22:17 16.08.2012
78 W124.021
От 6 г карам w124 от '90 г. от опит знам че издръжката и е 10 пъти по евтина от новите. а върши същата работа т.е. да ме носи от точка А до точка Б. Карането цял ден с включени светлини е вярно че повишава разхода и напълнява нечий джоб. При старите коли включването на къси светлини включва още табло, лампи на рег. номер отзад, които през деня са напълно ненъжни. заради това са се измислени дневните светлини. А те пък били незаконни......
22:18 16.08.2012
79 МИЛЕН МИНКОВ
22:28 16.08.2012
80 МИЛЕН МИНКОВ
До коментар #64 от "диня":
brei tipi4no govori6 kato policai pulni gluposti sme6en si ДИНЬО ILI TAM KOT BE6E KO GI ZA6TITAVA6 BE A?4EL LI SI IZOB6TO ZAKAONA I NAREDBITE AAA ZEMI PRO4ETI PURVO PUK AZ UTRE 6TE SI KARAM NA DNEVNI SVETLINI ARE22:39 16.08.2012
81 Boko Boko
22:41 16.08.2012
82 Boko Boko
Коментиран от #83
22:43 16.08.2012
83 МИЛЕН МИНКОВ
До коментар #82 от "Boko Boko":
pravilno suglasen sum i na men mi pisna da ni tup4at DOKOGA 6TE PRODULJAVA TOVA PITAM I AZ???????????22:46 16.08.2012
84 umeren
22:49 16.08.2012
85 Иво
Коментиран от #86
22:52 16.08.2012
86 МИЛЕН МИНКОВ
До коментар #85 от "Иво":
PRAVILNO SUGLASEN SUM S TEB MNOGO TO4NO ETO 4OVEK KOITO E ZAPOZNAT I E 4EL !22:56 16.08.2012
87 кирил
23:06 16.08.2012
88 Гост
23:16 16.08.2012
89 пунчо
Коментиран от #92
23:32 16.08.2012
90 Иванов
23:41 16.08.2012
91 rrr
На Шкода Супърб DRL-ите са долу до светлините за мъгла - иди обяснявай на родната полиция че това са дневни светлини. Всички са като полицая-журналист Костов - почват да ти обясняват едни приказки, ама то това не е точно онова... и затова сега санкция. Пише ли в закона че може да се кара с дневни - пише. Точка. Всички други извъртания по темата са с цел да напълнят джобовете на една определена група хора.
23:43 16.08.2012
92 sim
До коментар #89 от "пунчо":
До колкото си спомням в Австрия го отмениха, тъй като в града са се увеличили инцидентите с пешеходци и велосипедисти. В градски условия при наличието на множество движещи се светлини, се получава игнориране на останалите движещи се обекти като пешеходците, които няма как да "светят".23:57 16.08.2012
93 кирил
00:07 17.08.2012
94 Сашо Александров
Какви са доводите да не може да се кара на хомологирани дневни светлини монтирани според изискванията „Светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН), като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.
Монтирането им на автомобила трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН.”
В Правило 87 е записано, че интензитетът на светлината трябва да бъде в границите между 400 кандела и 800 кандела. За сравнение – лампа с нажежаема жичка 100W има интензитет 100 кандела.
В правило 87 се определя също така маркировката, която потвърждава, че продуктът е сертифициран като „фар за движение през деня” или дневни светлини. На стъклото на светлините трябва да има буквата „Е”, оградена с кръг. След буквата „Е” следва кодът държавата от Европейския съюз, която е сертифицирала продукта. Обикновено там пише „Е4” , което означава, че продуктът е сертифициран в Холандия. Обозначението за дневни светлини е „00RL”. В близост до знака „Е” трябва да е изписан и номерът на сертификата.
В Правило № 48 е записано как трябва да бъдат монтирани дневните светлини. Външният край на светлините не трябва да бъде на повече от 400 мм. от най-крайния външен ръб на превозното средство. Разстоянието между вътрешните краища на двете дневни светлини не трябва да бъде под 600 мм. и
00:30 17.08.2012
95 Евлампи
не си в час с изпълненията на въпросният елемент и ако той за теб е специалист, значи е време да прегледаш земеделските теми или други по избор, но остави автомобилния транспорт! Казвам го,тъй като съм сърбал попарата на тези "специалисти"! Щото моето лично мнение е, че ако курса за водач МПС беше поне на половина от нивото преди 20 години, движението щеше да е цветенце и подобни дивотии изобщо нямаше да се мислят дори! Би трябвало да се обърне внимание на квалификацията на първо време, а за всички останали в Европата хич не ми е зор, така, както на тях не им е зор за доходите в България!Ти сигурно си от хората,които като карат по тесен път с много завои и свирят с клаксона да не би ако има отсреща някой и тъй като не можеш да реагираш адекватно на къса дистанция да не би да катастрофираш. И ако обичаш, не давай компетентни мнения за това на кого циганите плащат рушвети, щото гаранция на е е на КАТаджиите по улиците! Що се отнася до "киченето"-не ми е много ясно какво точно дефинираш по този начин, но не ми е ясно и защо едни прилично монтирани в предната броня светодиодни светлини да са "промяна в конструкцията" за някой, освен ако не се защитават интереси! Да не съм отрязал рамата случайно? Отделно от това-при работа,т.е. светене, фаровете окомплектовани с нажежаема жичка се нуждаят от охлаждане! При нощен хлад няма проблем, при дв-ние с по- висока скорост също, но при 50 градуса на слънце и допълнително напичане от ДВГ и клеченето по задръствания, дали е нужно да обяснявам какво се случва, или ти стига въображението?
01:09 17.08.2012
96 Захари
01:21 17.08.2012
97 гост5555
07:27 17.08.2012
98 пр
Коментиран от #100
07:57 17.08.2012
99 шофьор
08:18 17.08.2012
100 от "шофьор"
До коментар #98 от "пр":
колега,направи си справка със ЗЗДП,за да не отнесеш плувката.понятие дневни светлини може да няма,но габаритите пък се използват,когато си спрял за да се обозначиш,в тъмната част на денонощието.то и тези с жълтите"буркани"си мислят,че трябва да им се дава предимство....08:29 17.08.2012
101 ммм
Коментиран от #110
08:37 17.08.2012
102 марино
09:23 17.08.2012
103 подкуп
До коментар #1 от "avtomobilen_fen":
1. В Закона за движение по пътищата е регламентиран терминът „Дневни светлини”. В чл. 70, ал.(3), изменена през 2006 г. е записано, че автомобилите имат право да се движат с включени Дневни светлини през деня.2. В Наредба № 86 е описано обстойно какви са изискванията към Дневните светлини и има препратки към Правило 87 на ИКЕ на ООН.
3. В правило 87 на ИКЕ на ООН е описано какви трябва да бъдат характеристиките и маркировката на Дневните светлини. Ако те имат нужната маркировка и са сертифицирани в една Европейска държава, то би трябвало този сертификат да важи за всички държави-членки на Европейския съюз.
4. В правило 48 на ИКЕ на ООН е описано как и къде трябва да бъдат монтирани Дневните светлини.
5. В заключение – ако Вашите Дневни светлини имат нужните обозначения, доказващи, че са сертифицирани като „Дневни светлини” и са монтирани по стандарта, определен в Правило 48, то органите на КАТ нямат основание да констатират нарушение или, ако го направят, Вие можете да обжалвате този акт.
09:26 17.08.2012
104 подкупил
„Светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН), като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.
Монтирането им на автомобила трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН.”
В Правило 87 е записано, че интензитетът на светлината трябва да бъде в границите между 400 кандела и 800 кандела. За сравнение – лампа с нажежаема жичка 100W има интензитет 100 кандела.
В правило 87 се определя също така маркировката, която потвърждава, че продуктът е сертифициран като „фар за движение през деня” или дневни светлини. На стъклото на светлините трябва да има буквата „Е”, оградена с кръг. След буквата „Е” следва кодът държавата от Европейския съюз, която е сертифицирала продукта. Обикновено там пише „Е4” , което означава, че продуктът е сертифициран в Холандия. Обозначението за дневни светлини е „00RL”. В близост до знака „Е” трябва да е изписан и номерът на сертификата.
В Правило № 48 е записано как трябва да бъдат монтирани дневните светлини. Външният край на светлините не трябва да бъде на повече от 400 мм. от най-крайния външен ръб на превозното средство. Разстоянието между вътрешните краища на двете дневни светлини не трябва да бъде под 600 мм. или 400 мм., когато общата ширина на превозното средство е под 1 300 мм. Височината от земята трябва да бъде между 250 мм. и 1 500 мм.
Пълните текстове на Правилата могат да бъдат намерени на Интернет адрес: http://www.rta.government.bg/n_uredba/pravila_oon/pravilaoon.html .
09:31 17.08.2012
105 Марин Борисов
09:44 17.08.2012
106 nbvc
10:00 17.08.2012
107 Сиско
10:23 17.08.2012
108 Атонас Янков
10:40 17.08.2012
109 abv
Коментиран от #113
10:47 17.08.2012
110 Kvo da kaja ...
До коментар #101 от "ммм":
Това не е вярно.11:33 17.08.2012
111 Иво Маслинков
11:33 17.08.2012
112 митко
12:04 17.08.2012
113 Стойо Табаков
До коментар #109 от "abv":
И как ги изчисли тия 140 - 160w, като стандарт за всчики автомобили 55-60w? 55W крушка на хонда, изразходва толкова ток, колкото и на жигула.14:18 17.08.2012
114 Марто
16:59 17.08.2012
115 Илиян Милков
19:53 17.08.2012
116 мъфи
макар че и с един фар се вижда дали идва автомобил
пък и защо ли ги искат тези медицински като всички водачи са слепи
и не могат да видят лека кола ли идва или ТИР че трябва да караме със светлинии
20:13 17.08.2012
117 Петър
...щото ко свърши, маса народ ще си отворят очите и ушите..., а това както сидурно се досещаш - Е НЕУДОБНО ЗА ОНЕЗИ КОИТО ИСКАТ "ОВЦЕТЕ" ДА ПРОДЪЛЖАТ ДА ЖИВЕЯТ КАТО "ОВЦЕ" !
Само едно не им е ясно... че в следващия им живот - те самите ще бъдат преродени като овце !...махалото винаги се люлее...
20:16 17.08.2012
118 вуьо
21:03 17.08.2012
119 DDDDD
Нямам нищо против фаровете, но трябва да следите шофьорите които карат с ксенони и не регулирани фарове, защото те са РЕАЛНИ УБИЙЦИ!!!
21:05 17.08.2012
120 яяяя
Нямам нищо против фаровете, но трябва да следите шофьорите които карат с ксенони и не регулирани фарове, защото те са РЕАЛНИ УБИЙЦИ!!!
21:05 17.08.2012
121 яя
Нямам нищо против фаровете, но трябва да следите шофьорите които карат с ксенони и не регулирани фарове, защото те са РЕАЛНИ УБИЙЦИ!!!
21:06 17.08.2012
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 промит мозУк
22:03 17.08.2012
124 симеон
така че да издържи в съда защото закона се спазва дословно ако няма забраняващ текст значи няма забрана интересно на какво мнение ще са съдиите които така вадят очите на властта и имат да си връщат на мвр
22:31 17.08.2012
125 симеон
22:34 17.08.2012
126 comment
22:52 17.08.2012
127 Гост65
09:25 18.08.2012
128 gost5
09:59 18.08.2012
129 подкуп
Когато върху стъклото на дневните светлини има знак за хомологация,сертификат номер и канделите са 600,и са монтирани по правило 87 ИК ООН,дневните светлини са абсолютно законно поставени и могат да се използват!!!
ХОДЕТЕ СИ В КЪЩИ КОСТОВ И НЕ ИЗЛИЗАЙТЕ ОТ ТАМ!!!
КАТ ИСКАТ ДА ЛАПАТ НОН-СТОП !!!
10:48 18.08.2012
130 "овча" купел
Какво означава фабрично г-н ???
Европа издава сертификат за дневни светлини като указва и правилник за монтаж на- обаче тук не ВАЖИ!!!
Монтирал съм такива на своя автомобил които са означени с "Е4" правилника за монтажа също е спазен, и сега чакам някой местен "шериф" да ме спре и напише акт.При обжалването ще поканя и някоя медия много ми се иска да репортажа да го води М. Бенатова. Да видим съда какво ще каже !!!
Хайде хора събудете се!!!!
15:29 18.08.2012
131 симеон
[email protected]
ще се радвам да има и други като мен нека им разкажем играта
17:44 18.08.2012
132 Кой кой е?
How do other EU countries deal with the issue of daytime running lights?
The European Commission generally supports a uniform solution regarding daytime running lights and has decided that all new cars must be fitted with DRL's as of 2011. Until then there are different rules in the countries.
The following overview offers information on the current status (June 2009, source: ADAC - no responsibility is taken for the correctness and completeness of this information):
All-season compulsory daytime running lights in:
Bosnia-Herzegovina, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Hungary*, Iceland, Italy*, Latvia, Lithuania, Macedonia, Montenegro, Norway, Poland, Romania*, Russia*, Slovakia, Slovenia and Sweden
* on motorways and outside towns
Winter half year compulsory daytime running lights in:
Bulgaria (1. November until 31. March), Croatia (last sunday in October until last sunday in March)
Limited duty of daytime running lights in:
Portugal - only on the IP5 from Vilar Formoso to Aveiro
Recommendation of daytime running lights in:
France, Germany and Switzerland
Prohibition of daytime running lights only in:
Greece (except vehicles with automatic DRL's)
In addition - in some countries like Croatia, Macedonia, Montenegro, Russia, Serbia, Slovakia and Spain - you have to carry replacement lamps with you. This is also recommended in Czech Republic, France, Hungary, Norway, Portugal and Slovenia. Also in that case, spare lamp kits with lamps for fundamental lighting functions are very convenient.
И за тези които твърдят, че дневните / така наречените DRL светлини - ама сертифицирани/ са незаконни, нека седне и да прочете - има доста написано тук /и не само тук/ за законността им! Законни са! А като Ви спре полицай и реши да Ви пише акт, кажете му че ще го съдите лично него - за това, че е некомпетентен, не познава закона и поради това не му е мястото на пътя да контролира. Още повече, че Ви е загубил от времето - вашето време и вашите ангажименти, са и ще "отидат на кино", а него вятър го вее на бяла кобила - въобще не го еня, че Вие ще се редите по опашки в КАТ, ще подавате възражения, ще отсъствате от работа, ... / тук въобще не става въпрос за това, когато наистина сте направили нарушение - без колан, с телефон, на червено .../ И ако случайно се случи така, че да Ви отменят наказателното постановление - за този който Ви го е съставил няма да има никакви последствия. Та за това - завеждате дело срещу конкретното лице - автоконтрольор или какъвто се води на длъжност - пише го в АУАН - искате му данните - имена, длъжност, отдел и управление. Ако не желае да Ви ги предостави на момента звъните в полицията - разговорите се записват - и обяснявате всичко. После звънете на някой да дойде възможно най бързо за свидетел. И на края ще видим кой кого. Не се оставяйте да Ви мачкат задръстени , които по незнайно какъв начин са се докопали до службица.
И умната на пътя - има и други!
P.S. Полицайте защо си мислят, че не нарушават закона след като изключително редовно карат без фарове /те и колани не слагат, и по телефона си говорят без слушалка, и на червено минават, .../. И как може да им се състави акт на тях?
20:08 18.08.2012
133 Harry
Нали това беше идеята - да сме супер видими за другите участници. ДРЛ-ите са по-видими от фаровете на някои коли. То като са нефабрични не значи, че са неефективни. Ми то радиото, джантите и куп друге неща не са фабрични, но няма да отнеса акт за тях. В другите държави тая тъпотия я няма, ама ние ще сме откивателите на топлата вода. Работят си ни през гащите, а ние се наместваме да им е по-удобно....Тия фарове могат да спасят живот само и единствено, ако част от парите, които олигарсите ще приберат се дадът за лечение на хора ! Да, ама това няма да стане щото мафията не дава !
00:02 19.08.2012
134 Harry
Нали това беше идеята - да сме супер видими за другите участници. ДРЛ-ите са по-видими от фаровете на някои коли. То като са нефабрични не значи, че са неефективни. Ми то радиото, джантите и куп друге неща не са фабрични, но няма да отнеса акт за тях. В другите държави тая тъпотия я няма, ама ние ще сме откивателите на топлата вода. Работят си ни през гащите, а ние се наместваме да им е по-удобно....Тия фарове могат да спасят живот само и единствено, ако част от парите, които олигарсите ще приберат се дадът за лечение на хора ! Да, ама това няма да стане щото мафията не дава !
00:03 19.08.2012
135 Joro
21:55 19.08.2012
136 Боби
21:50 20.08.2012
137 ABT Sports Line
И тея бастуни ще ми кажат че не са законни понеже не са заводски.
23:17 20.08.2012
138 Светльо
Не сме нито със скандинавски климат нито пък вали 10 месеца в годината и е мрачно както в Англия. Говорят за екология, да намаляваме вредните емисйи, а същевременно внасят законови промени, които влияят негативно на Екологията!
14:24 21.08.2012
139 Светльо
Не сме нито със скандинавски климат нито пък вали 10 месеца в годината и е мрачно както в Англия. Говорят за екология, да намаляваме вредните емисйи, а същевременно внасят законови промени, които влияят негативно на Екологията!
14:32 21.08.2012
140 бтб тбт
Проблема е че полицаите не могат да го проумеят, и призовавам Цв.Цветанов, да излезе по телевизията и да обясни, щото в Бг. това важи, какво ще кажат по телевизията.
Обръщам внимание, не карайте на дълги светлини, забранено е, и нарушава зрението на тези които срещате!!!!!
22:47 21.08.2012
141 Андрей Илиев
19:47 22.08.2012
142 mordohy
По тая логика не трябва нито да слагаме нови модели гуми, крушки, масла, спирачна течност, накладки, лагери....
Списъкът може да е много дълъг.
Ситуацията е точно както, когато се появиха халогенните лампи. Пак бяха забранени от разни дувари с проблеми в простата и старческо оглупяване.
Същите , карайки раздрънкани Лада Нива , определят скоростта по пътищата и слагат знаци, спрямо наличието на голям шеф .
Абе....
22:20 22.08.2012
143 Пламен
13:51 24.08.2012
144 Теодор
23:35 24.08.2012
145 Теодор
23:37 24.08.2012
146 Гост
17:30 26.08.2012
147 БИГ
08:48 11.09.2012
148 quirtin
Всяко поставяне на допълнителни светлини по автомобила, това е изменение на конструкцията, това не е забранено, но трябва да мине през съответното одобрение,” обясни Богдан Милчев. От Министерството на транспорта съобщиха , че техническите служби, които издават съответното одобрение се нуждаят задължително от лицензия за тази дейност.
16:41 13.09.2012
149 quirtin
Всяко поставяне на допълнителни светлини по автомобила, това е изменение на конструкцията, това не е забранено, но трябва да мине през съответното одобрение,” обясни Богдан Милчев. От Министерството на транспорта съобщиха , че техническите служби, които издават съответното одобрение се нуждаят задължително от лицензия за тази дейност.
17:15 13.09.2012
150 Teodor
11:25 19.09.2012
151 Александър Стефанов
09:58 25.10.2012
152 Разбиращ от техника
14:55 26.10.2012
153 Разбиращ от техника
15:07 26.10.2012
154 Бай Васо то може
21:23 28.10.2012
155 до -кога-бе-ее
00:51 02.11.2012
156 невенов
11:33 20.11.2012
157 galiley
До коментар #1 от "avtomobilen_fen":
1 к.с. = 735 W, при 140 W консумация, загубите на мощност ще са около 0,2 к.с. (смятам ги на ум), след като се вземе КПД на генератора в автомобила, който е около 90%. Това значи, че разхода на гориво за масовите автомобили, ще е много под 1 % в повече, при включени светлини. Научете физика колеги, тогава давайте мнения. ТИР-овете като карат с по 20 включени лампи, да не би да носят допълнителен резервоар с нафта за фаровете?????11:52 07.12.2012
158 аз
01:01 13.12.2012
159 electronic
14:32 28.01.2013
160 electronic
14:34 28.01.2013
161 ПЕШО
Монтирането им на автомобила трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН.” В Правило № 48 е записано как трябва да бъдат монтирани дневните светлини. Външният край на светлините не трябва да бъде на повече от 400 мм. от най-крайния външен ръб на превозното средство. Разстоянието между вътрешните краища на двете дневни светлини не трябва да бъде под 600 мм. или 400 мм., когато общата ширина на превозното средство е под 1 300 мм. Височината от земята трябва да бъде между 250 мм. и 1 500 мм.
20:33 08.03.2013
162 УМЕН
хайде сега да си носим рулетка и кандело-метър за дрл-ите които са незаконно(пхахахах)монтирани...Сори баце ама НЯМАМ 20 000 лева за нова кола.за сравнение Голф 7-ца автомат турбодизел металик-боя е 45 000 лева...АЗ ГИ НЯМАМ...ТОЧКА.И все пак си включвам светлините,само заради ВАШИТЕ ИДИОТЩИНИ...
А КАЖЕТЕ МИ ДАЛИ ПРИ ЯРКО СЛЪНЦЕ МОИТЕ КРУШКИ СВЕТЯТ ПО-СИЛНО ОТ НЕГО(СЛЪНЦЕТО)
също така знаем всички, че нов закон в държавата се появява след НЕЧИИ КЕЛЕШЛЪК, за да бъде този КЕЛЕШЛЪК ОТСТРАНЕН...
И така зарад един КЕЛЕШ патят още 7 000 000...
И после кръга се затваря с производства, закони, следене за спазването им и сервизни манипулации по замяна на дефектирали електрически и електронни СКЪПОСТРУВАЩИ части...
НЯМА да я бъде тази работа,
отсега ви го казвам мистър майоре..
а иначе-ТВЪРДО ЗА СЪМ ВКЛЮЧЕНИТЕ ГАБАРИТИ,ТЕ СА ЗА ТОВА ДА УКАЗВАТ ИМЕННО ГАБАРИТНИТЕ /ШИРИНА И ДЪЛЖИНА/РАЗМЕРИ НА ПРЕВОЗНОТО СРЕДСТВО...
И ДА СВЕТНА ВСИЧКИ НЕПРОСВЕТЕНИ:
СЛОЖЕТЕ СИ ЗА ГАБАРИТИ ДИОДНИ КРУШКИ!!! ЩЕ ВИ СЕ ИЗПЛАТЯТ А И НЯМА ДА ВИ ХАРЧАТ ПОВЕЧЕ ОТ ПРЕДИ ГОРИВО,И ЩЕ ГОРЯТ МНОГО РЯДКО ОТ ТЕЗИ КОИТО СА С НАЖЕЖАЕМА ЖИЧКА...ЗА ЗАДНИЯ НОМЕР АЗ ВЕЧЕ ИМАМ НЯКОЛКО СПИРАНИЯ ОТ КАТ, ЧЕ КАРАМ С БЕЛИ СВЕТОДИОДИ И ТЕ МИ КАЗВАТ, ЧЕ БИЛО СИНЬО...ХАХАХА,ТАКА БИЛО ИЗГЛЕЖДАЛО ВИКАТ...
13:42 22.08.2014
163 капутин
Не знам вече колко пъти съм настръхвал от български некадърници на пътищата, които спазвайки този закон не си правят труда да включват ръчно къси светлини и респективно габарити при преминаване на тунел, в мъгла и дъжд или привечер.
Миналата година имаше верижна катастрофа в мъгла и съм сигурен, че е било пълно с такива тогава. Била се сгъстила като стена изведнъж видите ли. Хайда де! Има си и допълнителни светлини отзад за такива условия, но масово никой не ги ползва.
И това е само защото се роди едно поколение пътни кифли, дето автоматиката и закона направиха опасни за всички на пътя.
Не съм чувал такива да бъдат санкционирани
14:07 17.01.2015
164 Независим
15:36 12.03.2015
165 petko51
17:27 07.07.2015
166 Цецо
12:52 24.11.2015
167 Този коментар е премахнат от модератор.
168 Петър
08:09 02.02.2018
169 Валери
/Ще коментирам така както смятам да направя. Не смятам мнението си за най-най/
Който и да е колега реши за себе си, че ще му е по изгодно може без какъвто и да е проблем да си монтира/монтират дневни светлини.
НО за целта, допълнителните LED светлини не са евтини-НЕ СЕ заблуждавайте с цени от 20-30 лева. Става дума за цени от 150-160 и нагоре. ОБЪРНЕТЕ много добро внимание на лицевата част на всяка светодиодна конзола за символа "Е4"
От тук нататък обаче има една много значима подробност дали да са законни дневните светлини или не. Документа/сертификата ще ви коства 30 или 35 лв / ТИАТ / който си реши всичко да му е изрядно.
Няма да са малко колегите, които ще реагират като, Еееее баш пък и ТИАТ_ли ? Ами да не забравяме, че живеем в България драги сънародници. Защото не се знае на какъв ще попаде. Все още се намират и такива, които е възможно да се заядат.
23:33 10.06.2018
170 1122
18:28 16.05.2019
171 1122
23:15 16.05.2019
172 Димо
14:58 17.05.2019
173 Димо
14:58 17.05.2019
174 Този коментар е премахнат от модератор.
175 Красимир Иванов
23:02 03.08.2022