Първата шофьорска книжка не само в Германия, но и в света, е издадена преди повече от 130 години, въпреки че по онова време документът е бил наречен по друг начин. По-конкретно, през 1888-а автомобилният изобретател Карл Бенц получава от областните власти на Велико херцогство Баден в Манхайм разрешение да извършва "пробни шофирания с патентованото от него моторно превозно средство". Това предаде Motor 1.
Автоконцернът от Щутгарт представя интересния документ от историята на Mercedes, който се състои от няколко страници пожълтяла хартия, изписана с ръкописен курсивен текст. По-късно, през 1909-а, Германската империя въвежда познатата и до днес шофьорска книжка, която остава валидна до Наредбата на ЕС за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства от 1 януари 1999-а.
Франция, Великобритания и САЩ обаче са по-бързи в този административен процес. В Обединеното кралство например притежанието на шофьорска книжка е задължително от 1 януари 1904-а, докато Щатите въвеждат "лиценза за управление МПС" още през 1903-а. Франция пък, където автомобилът започва да набира триумфалната си популярност особено рано и бързо, започва да изисква притежанието на шофьорска книжка още през 1899-а. През тази година са издадени почти 1 800 свидетелства за управление на МПС само в района на Париж.
Шофьорски училища пък съществуват от началото на 20 век. Така през 1904-а се основава първата шофьорска школа Benz. Първият немски шофьорски изпит пък се провежда през същата година в Прусия.
Свидетелство за управление на МПС от този ранен период е изложено и в музея на Mercedes-Benz в Щутгарт. То е издадено на шофьора и служителя на компанията Йозеф Щрасл на 10 септември 1910-а.
Днес шофьорските книжки отдавна не са "книжки", а са под формата на карти, като дори в страни като Естония, Косово и Норвегия има мобилни приложения за свидетелства за управление на МПС.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 сила
Коментиран от #6
12:06 29.08.2020
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Пламен
Коментиран от #4
12:09 29.08.2020
4 ДГД
До коментар #3 от "Пламен":
И за всичко плащат с крадени пари, щото те други нЕмат!!!13:04 29.08.2020
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Непълна информация
До коментар #1 от "сила":
Покажете какви са били шофьорските книжки на българските файтонджии непосредствено след Освобождението. Каруците им дали са имали гражданска,Каско и стикер за преминат технически преглед?Едно обаче е сигурно - отговаряли да на стандарта Евро 8 за нулеви вредни емисии!
14:54 29.08.2020
7 Непълна информация
Едно обаче е сигурно - отговаряли са на стандарта Евро 8 за нулеви вредни емисии!
14:56 29.08.2020
8 Шофьорска книжка
18:23 29.08.2020