Стара планина е разположена по цялата дължина на България и в инфраструктурен смисъл разделя условно страната на Северна и Южна България. Именно думата "условно" обаче буди недоумение у водачите, на които им се налага да прекосяват Балкана с автомобил.
По статистически данни проходите през Стара планина, през които са прокарани пътища, са осемнайсет на брой. Ако чужденец прочете тази информация и има бегла представа за географията на страната ни, ще си каже, че предвид ширината на България, бройката съвсем не е малка.
У нас обаче се знае добре, че повечето от проходите се намират в изключително лошо състояние. Пътната настилка е под всякаква критика, а безобразно многото завои, недостатъчната ширина на платното и нередовното снегопочистване допълват факторите, вгорчаващи живота на шофьорите.
Един единствен път, прекосяващ Балкана, отговаря на европейските критерии, които иначе така целеустремено гоним. Благодарение на немалкото виадукти и тунели магистрала "Хемус" спестява много време и нерви. И тук обаче може да се отвори една скоба, защото едва ли някой си спомня момент, когато всички платна по въпросния аутобан да са били отворени едновременно. Предвид състоянието на останалите проходи обаче не можем да имаме претенции към северната магистрала.
"Арабаконак" и "Хаинбоаз" са другите два прохода, които много условно можем да определим като нормални за преминаване. Останалите петнайсет се нуждаят от сериозна рекунструкция и обновяване. Ако живеехме в нормална държава, тези пътища отдавна щяха да са съобразени със съвременните мерки за безопасност и пътни стандарти. Да, ама не живеем в такава страна. У нас всичко става бавно или въобще не се случва.
През 2008 година се заговори за тунел под прохода "Петрохан", който ако беше направен щеше да съкрати със 100 км разстоянието от Видин до София. Този проект обаче беше отхвърлен, като от "Пътна инфраструктура" заявиха, че инвестицията не е оправдана, при положение, че се работи върху изграждането на четирилентов път от Дунав мост 2 до Ботевград.
Сега, една друга идея, датираща още от края на 19 век отново излезе на дневен ред. В най-новата ни история темата за изграждане на тунел под Балкана е възродена от кмета на Габрово Иван Ненов, като през 1994-а дори символично е направена и първата копка. Впоследствие с реализацията на проекта се ангажират правителствата, и на Беров, и на Костов, но и двете не направиха нищо съществено. Виденов тотално вкара проекта в глуха линия с аргумента, че такъв тунел „не стои на дневен ред“. В началото на годината обаче премиерът Борисов заяви: "Ако имаме втори мандат, ще направим и тунела под Шипка". Но всичко отново си остана само на приказки.
Единствената нотка на надежда, относно по-лесното преминаване през Балкана е съвсем "пресното" изказване на министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, според което тунелът под връх Шипка е един от приоритетните обекти на правителството за следващия програмен период и до края на следващата година трябва да получи разрешително за строеж.
Ако това предложение бъде подкрепено с конкретни действия, то с тунелът под Шипка ще се подобрят значително транспортните комуникации между Северната и Южната част на страната. Освен това съоръжението ще благоприятства интегрирането на националната с европейската транспортна система и преодоляването на различията и изостаналостта на отделните региони. Не е тайна, че с развиването на пътната мрежа в посока Север - Юг ще бъде преодоляно и обезлюдаването на големи територии в северната част на страната.
Проекти има, но на този етап те са само на хартия. А какво е нужно за да може думата "условно" да си дойде на мястото - финансови средства и воля от страна на правителството. Защото ако това не се случи, сега съществуващите проходи ще продължават да разделят вместо да свързват страната ни, ще продължават да създават трудности на обикновените хора, на бизнеса и не на последно място ще си останат предпоставка за сериозни пътно-транспортни произшествия.
Проходи през Стара планина от изток на запад
1. Понорийски проход - Намира се по пътя от Бургас за Варна през Обзор. Това е един от основните пътища, свързващ южното със северното Черноморие. Отворен е през цялата година.
2. Дюлински проход. Намира се по пътя от Варна за Каблешково и Южна България. Основното движение на камиони от и за Варна минава оттам. Отворен е през цялата година.
3. Айтоски проход. Намира се по пътя от Айтос за Шумен и Варна. Движението на автомобили е слабо поради изключително лошия път. Проходът е отворен за преминаване през цялата година.
4. Ришки проход. Намира се по пътя от Карнобат за Шумен. Пътната настилка също е много разбита, но движението е натоварено. Отворен за преминаване през цялата година.
5. Върбишки проход. Намира се по пътя от Петолъчката за Шумен през с. Върбица. Поради състоянието на пътя е почти неизползваем. Отворен за преминаване през цялата година.
6. Марашки проход. Намира се по пътя от Петолъчката за Омуртаг. Всъщност това е нормален за нашите разбирания проход, но с доста опасни завои.
7. Аврамовски проход. По състояние и структура е сходен с Марашкия.
8. Котленски проход. Отворен през цялата година, труден за преминаване.
9. Проход "Вратник". Намира се по пътя от Сливен за Елена. Този път е почети непроходим.
10. Твърдишки проход. Намира се по пътя от Твърдица за Елена. Движението по него е доста слабо.
11. Проход на републиката ("Хаинбоаз"). Намира се по пътя от Гурково за Велико Търново и представлява най-пряката шосейна връзка между границата с Румъния при Русе с Турция и Гърция, заради което е един от проходите с най-натоварено движение. Отворен е през почти цялата година.
12. Шипченски проход. Намира се по пътя от Казанлък за Габрово. Движението на автомобили по този път е натоварено. Отворен за преминаване през цялата година.
13. Троянски проход ("Беклемето"). Намира се по пътя от Кърнаре за Троян. Това е най-високият трако-римски път на Балканите, част от пътя Ескус – Филипопол. Зимно време проходът е затворен.
14. Златишки проход. Намира се по пътя от Златица за Етрополе. Движението е слабо, настилката - лоша. Зимно време проходът е затворен.
15. Ботевградски проход ("Арабаконак"). Намира се по пътя от София за Ботевград. Движението е доста натоварено, но структурата на пътя и настилката са сравнително добри. Отворен е целогодишно.
16. Проход "Витиня". Намира се по пътя от София за Ботевград. Пригоден за автомобили през 1934 г., дублиран от магистрала "Хемус" и служи за резервен маршрут, когато аутобанът се ремонтира. Отворен през цялата година.
17. Прохода "Петрохан". Проходът е дълъг и с много завои, но с малък наклон, затова остава проходим и през зимата, даже и при ненапълно почистен сняг. Още от комунистическо време съществуват планове за изграждане на тунел под връх Петрохан, който би улеснил многократно пътуването до северозападна България и би подобрил транспортните връзки с Румъния. Евентуален тунел би съкратил разстоянието от София до Видин със 100 км. На места пътната настилка е лоша. Частично затворен през зимата.
18. Белоградчишки проход. Намира се на границата на България със Сърбия в близост до гр. Белоградчик. Слабо натоварен.
16 Април, 2011 18:44 16 392 74
Ще има ли тунел под "Шипка" ?
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Стоян Милушев
16:01 08.09.2011
2 Калоян
16:01 08.09.2011
3 KRAISO
Коментиран от #7
16:01 08.09.2011
4 серсемина
16:01 08.09.2011
5 Honda_power
16:01 08.09.2011
6 nikito
16:01 08.09.2011
7 ddd
До коментар #3 от "KRAISO":
da pravilno Kraiso ako ne beshe Bate Boiko shtqhme da vidim magistrali na praznika na albanskite jeleznici glasuvaite za 4oveka 4e pone se opitva neshto da napravi kolkoto i da e malko to !!!16:01 08.09.2011
8 Feuerwehrmann
Иначе за статията - едно ГОЛЯМО БРАВО : )
16:01 08.09.2011
9 Ghost_Town
А вземете 20-те най бедни страни коя има магистрали???
Нека сега се строи пък един ден ако комунистите и доган пак са на власт ние да си имаме пътища пък те пак да си тъпчат на място и да крадат...
16:01 08.09.2011
10 ТЪПОТИЯ
Коментиран от #12, #18, #19
16:01 08.09.2011
11 Пенев
16:01 08.09.2011
12 Тошо
До коментар #10 от "ТЪПОТИЯ":
Като не ти е интересно,защо го четеш?!?!Коментиран от #20
16:01 08.09.2011
13 да бе да
Аз съм почти сигурен че ще го започнат защото ще има от къде да крадат пари много пари тунела ако струва лев те ще го изкарат два
Коментиран от #66
16:01 08.09.2011
14 123
16:01 08.09.2011
15 Д
Това е пълна недомислица. Този проход е ремонтиран от "Батко и братко". В интерес на истината е много добре направен.
Прохода Твърдица - Елена. СЪВЕТВАМ никой да не минава от там освен ако не е с джипка или някоя стара руска машина!!!
16:01 08.09.2011
16 запознат
16:01 08.09.2011
17 петър
16:01 08.09.2011
18 Колев
До коментар #10 от "ТЪПОТИЯ":
материалът е написан много добре16:01 08.09.2011
19 KRAISO
До коментар #10 от "ТЪПОТИЯ":
Материалът е страхотен наистина- и ти сам не знаеш, какво значение ще има този тунел за икономиката на България!!! Само колко време и пари ще спести на обикновения български гражданин!!!Коментиран от #68
16:01 08.09.2011
20 ТЪПОТИЯ
До коментар #12 от "Тошо":
НЕ ГО ЧЕТА. ОМРЪЗНАЛО МИ Е ДА ЧЕТА, СЛУШАМ И ГЛЕДАМ КОЙ КАКВО ЩАЛ ДА НАПРАВИ, НИЕ ПЛАЩАМЕ КАТО ПОПОВЕ И НАКРАЯ АКО ВЪОБЩЕ НЕЩО СЕ НАПРАВИ ТО Е ПЪЛЕН БОКЛУК. ТА ДА ПУСКАТ НЯКАКВИ АКТУАЛНИ ТЕМИ ЗАЩОТО ЕТО ТАЗИ "ИНТЕРЕСНАТА" СА Я ОБСЪДИЛИ 15 ЧОВЕКА ЗА 2 ДЕНА.Коментиран от #21
16:01 08.09.2011
21 петър
До коментар #20 от "ТЪПОТИЯ":
Би ли ни казал на колко години си?16:01 08.09.2011
22 G777
16:01 08.09.2011
23 kolata
16:01 08.09.2011
24 Stiopata
3. Айтоски проход. Намира се по пътя от Айтос за Шумен и Варна. Движението на автомобили е слабо поради изключително лошия път. Проходът е отворен за преминаване през цялата година. - Миналата година минах - Пътя е в отлично състояние и няма никакви коли!
14. Златишки проход. Намира се по пътя от Златица за Етрополе. Движението е слабо, настилката - лоша. Зимно време проходът е затворен. - Пътя е затворен целогодишно. Преминаването е възможно но с джип.
16:01 08.09.2011
25 ++++
16:01 08.09.2011
26 ОПАСНОСТ
МОЛЯ МОБИЛЕТО.БГ ДА НЕ ОРГАНИЗИРА ПОВЕЧЕ ПРОТЕСТИ.
СПРЕТЕ ПРОТЕСТИТЕ !
НЕ СИ ИГРАЙТЕ С ОГЪНЯ !
БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ДА СЕ РАЗПАДНЕ ОТ ПРОТЕСТИ.
БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ДА СЕ РАЗПАДНЕ ОТ ПРОТЕСТИ.
БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ДА СЕ РАЗПАДНЕ ОТ ПРОТЕСТИ.
БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ДА СЕ РАЗПАДНЕ ОТ ПРОТЕСТИ.
В РЕГИОНИТЕ КЪРДЖАЛИ И ПИРИНСКА МАКЕДОНИЯ НАСЕЛЕНИЕТО ОТКРИТО И ГЛАСНО МРАЗИ БЪЛГАРИЯ И НЕ ИСКА ДА Е ЧАСТ ОТ БЪЛГАРИЯ !
НЕ ПОДБУЖДАЙТЕ КЪМ ПРОТЕСТИ НАСЕЛЕНИЕ СЪС СМЕСЕНИ ЧУВСТВА КЪМ БЪЛГАРИЯ.
БЕДНОСТТА, СТРАХЪТ, ОТЧАЯНИЕТО И НЕДОВОЛСТВОТО ЩЕ СЕ ТРАНСФОРМИРАТ В ОМРАЗА И ЩЕ СТАНЕ ВОЙНА.
16:01 08.09.2011
27 В-Н-И-М-А-Н-И-Е
БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ДА СЕ РАЗПАДНЕ ОТ ПРОТЕСТИ.
В РЕГИОНИТЕ КЪРДЖАЛИ И ПИРИНСКА МАКЕДОНИЯ НАСЕЛЕНИЕТО ОТКРИТО И ГЛАСНО МРАЗИ БЪЛГАРИЯ И НЕ ИСКА ДА Е ЧАСТ ОТ БЪЛГАРИЯ !
НЕ ПОДБУЖДАЙТЕ КЪМ ПРОТЕСТИ НАСЕЛЕНИЕ СЪС СМЕСЕНИ ЧУВСТВА КЪМ БЪЛГАРИЯ.
ЩЕ СТАНЕ ВОЙНА.
ЩЕ СТАНЕ ВОЙНА.
ЩЕ СТАНЕ ВОЙНА.
16:01 08.09.2011
28 В-Н-И-М-А-Н-И-Е
ВОЙНА ЛИ ИСКА И ВЪОБЩЕ КАКВО СИ МИСЛИ ЧЕ ПРАВИ ПИШЛЕМЕКА ?
16:01 08.09.2011
29 Този коментар е премахнат от модератор.
16:01 08.09.2011
30 Този коментар е премахнат от модератор.
16:01 08.09.2011
31 Този коментар е премахнат от модератор.
16:01 08.09.2011
32 ТЪП-ГЪЗ ЗА МОДЕРАТОР
16:01 08.09.2011
33 МОДЕРАТОРА Е ПЕДЕРАСТ
16:01 08.09.2011
34 ЦЕНЗУРИРАТ САМО ИСТИНАТА
16:01 08.09.2011
35 МОДЕРАТОРА Е ПРОДАЖЕН
16:01 08.09.2011
36 МОДЕРАТОРА Е ГЛУПАК
16:01 08.09.2011
37 МОДЕРАТОРА ДА МИ НАПРАВИ СВИРКА
16:01 08.09.2011
38 МОДЕРАТОРА КРИЕ ИСТИНАТА
16:01 08.09.2011
39 МОДЕРАТОРА ЦЕНЗУРИРА ИСТИНАТА
16:01 08.09.2011
40 МОДЕРАТОРА ВРЕДИ НА БЪЛГАРИЯ
16:01 08.09.2011
41 и Този коментар е премахнат от модератор.
16:01 08.09.2011
42 МОДЕРАТОРА Е ПРЕДАТЕЛ
16:01 08.09.2011
43 МОДЕРАТОРА ЗАБЛУЖДАВА ХОРАТА
16:01 08.09.2011
44 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА ХОРАТА
16:01 08.09.2011
45 МОДЕРАТОРА МАМИ НАРОДА
16:01 08.09.2011
46 МОДЕРАТОРА ЗЛОУПОТРЕБЯВА
16:01 08.09.2011
47 МОДЕРАТОРА E СРЪБСКИ АГЕНТ
16:01 08.09.2011
48 МОДЕРАТОРА ИСКА БЪЛГАРИЯ ДА Е ЗЛЕ
16:01 08.09.2011
49 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА МНЕНИЯТА
16:01 08.09.2011
50 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
51 kkk
16:01 08.09.2011
52 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
53 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
54 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
55 ...
16:01 08.09.2011
56 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
57 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
58 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
59 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
60 МОДЕРАТОРА МАНИПУЛИРА КОМЕНТАРИТЕ
16:01 08.09.2011
61 Anonymous.
16:01 08.09.2011
62 Maksito
16:01 08.09.2011
63 123
А Тунела под Шипка наистина както каза някой това си е чиста проба популизъм! Ние един мост над дунава неможеме да построиме, копае един багер там та чак през планини ще минаваме типично в стила на Боко супермена е това изказване!
16:01 08.09.2011
64 321
Моста от страна на BG е готов....лично го видях преди 10 дни...до средата на Дунав е Пропагандираш аааа .....социалистическа !!!
16:01 08.09.2011
65 вай-вай-вай
16:01 08.09.2011
66 ЛЕВСКИ
До коментар #13 от "да бе да":
ПО ДОБРЕ ДА ПРАВЯТ НЕЩО И ДА КРАДАТ ОТ КОЛКОТО НИЩО ДАНЕ ПРАВЯТ А САМО ДА КРАДАТ!!!!!!!!!!!16:01 08.09.2011
67 321
Я погледни тук....http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3758211
Едни багер ли виждаш???
16:01 08.09.2011
68 ЛЕВСКИ
До коментар #19 от "KRAISO":
НЯКОИ ХОРА НЕ ГИ ВЪЛНУВАТ ТЕЗИ НЕЩА-ЧЕ ЩЕ СЕ ОБЛЕКЧИ ТРАНСПОРТА Т Н Т-ТЕ СЕДАТ И ЧАКАТ НЕЩО ДА СЕ СЛУЧИ ЗА ДА ГО ОПЛЮЯТ ЗА ТОВА СМЕ НА ТОВА ДЕРЕДЖЕ!!!!!!!!16:01 08.09.2011
69 nemo
иначе, че ще се поприбере по някоя комисионна нема значение - има господ за тези работи той ще накаже грешниците ...
16:01 08.09.2011
70 vdoshev
16:01 08.09.2011
71 николай
16:01 08.09.2011
72 хахаха
16:01 08.09.2011
73 Georgi
16:01 08.09.2011
74 Georgi
16:01 08.09.2011