Last news in Fakti

14 Октомври, 2022 12:13 80 746 53

Чували ли сте за Москвич-2142, известен още като „Княз Владимир“

  • москвич-
  • алеко-
  • княз владимир

Една история за седан на базата на добре познатата ни версия Алеко

Чували ли сте за Москвич-2142, известен още като „Княз Владимир“ - 1

Днес спираме вниманието ви на една интересна съветска разработка или по-конкретно на Москвич от така нареченото „четвърто поколение“ със заводски индекс 2141. Именно този модел се превърна, така да се каже, в пробив на московския АЗЛК. И на фона на днешните разговори за съдбата на новото руско предприятие със същата емблема, имаме основание да ви припомним близкото минало на продукцията на този завод.

Знае се, че 2141 е заимствал външния вид от френския модел Simca 1307/1308/1309, който е пуснат през 1975 г., а още на следващата година печели конкурса за Европейска кола на годината. Гледайки двете коли, няма как да не направите паралел, но съветските дизайнери твърдят, че са направили толкова много промени в дизайна на Москвич, че французите не могат да имат никакви претенции към интелектуалната собственост.

Чували ли сте за Москвич-2142, известен още като „Княз Владимир“

Групата PSA, която поема европейските операции на Chrysler (до 1978 г. Simca е част от Chrysler), не събира смелост да повдигне въпроса за плагиатство. Наистина, ако сравните Simca и 2141, ще видите, че не са близнаци, но прилика определено има. Може би най-очебийният детайл, е предното стъкло.

В западните страни новият съветски автомобил се предлага или като Алеко 141, или като Лада Алеко (марка е предпочитана по маркетингови причини). Страните от Източна Европа например го познават с оригиналното му име, тъй като известно време тази кола се продаваше и там.

Хечбекът с пет врати е добър, но седаните са предпочитани в СССР, така че идеята да се добави този тип каросерия е логична. Разработката на колата започва през 1986 г., но нещата някак си се объркват. А през 1991 г. Съветският съюз се разпадна, децентрализираната икономика претърпя дълъг спад чак до края на хилядолетието.

Чували ли сте за Москвич-2142, известен още като „Княз Владимир“

АЗЛК-2142 е представен през 1990 г. Автомобилът е тестван и напълно готов за серийно производство, което е планирано за януари 1992 г. По това време предприятието губи предишното си име "Автомобилен завод имени Ленина Комсомол", приватизира се в акционерно дружество и името му се променя на ОАО "Москвич".

Забавянето на подготвителната работа се дължи на рецесията плюс някои технически трудности. Директорът на АЗЛК Валентин Коломников не иска да повтори грешката на проекта 2141 с остарели двигатели от оригиналния модел и той гласува с две ръце за новите 1.8-литрови агрегати от серия 414, но те така и не влизат в производство.

Минава време и през 1997 г. най-накрая е решено да се започне производство, но не в основната версия, а в подобрена. По това време Москвич е решава да кръсти модернизираните си модели на значими личности от руската история. Новият генерален директор на предприятието Рубен Асатрян (1996-2004) настоява за производството на по-луксозни автомобили от среден клас в малки серии, тъй като според него това е по-рентабилно.

Чували ли сте за Москвич-2142, известен още като „Княз Владимир“

Произведени са две версии, като по-евтиният седан е наречен "Княз Владимир". Страничните части на каросерията запазват оригиналния вид, което придава много специален вид, особено в комбинация с хромирани аксесоари. На свой ред седанът, който наследява индекса "2142", е разтегнат. Междуосието е увеличено с 20 см (до 2.78 метра), както се вижда от допълнителен страничен прозорец във втората двойка врати.

Подобно на модернизирания Москвич-2141, и Княз Владимир получава фарове от Hella, като те са по-тесни и следователно формата на предния капак е променена. Хечбековете на по-дългото шаси са наречени "Юрий Долгоруки", но те имат различна "муцуна" и рефлектори.

На почти правата кърма на седана има вертикални задни светлини - по форма те приличат на американски автомобили. Задните колони са доста масивни, надвесът се е увеличил, но в същото време обемът на багажното отделение е останал почти същият. Дължината на седана е 4 710 мм, широчината - 1 690 мм, а височината - само 1 400 мм.

Чували ли сте за Москвич-2142, известен още като „Княз Владимир“

Първите "князе" са оборудвани с двулитров двигател Renault F3R с мощност 83 kW (112 к.с.). Капакът на двигателното отделение получава дългоочакваната шумоизолация. Хидравличното кормилно управление е доставено от ZF, предното независимо окачване с подпори McPherson е модифицирано, колелата са лети джанти с размер 14-цола.

По-голямото разстояние между двете оси има положителен ефект върху пътниците отзад, особено тези, чиято височина е над 180 см - с коленете си те не докосват облегалките на седалките пред тях. Екипажът може да използва всички съвременни удобства на борда, включително електрически стъкла и външни огледала, климатик, индивидуално вътрешно осветление и накланящ се заден подлакътник. Само таблото и воланът изглеждат и са морално остарели ...

През декември 1998 г. "Княз Владимир" неочаквано става 5-милионният автомобил, произведен от завода "Москвич" в цялата му история. През 2000 г. е разгледан въпросът за рестайлинг на автомобила и замяната на задната торсионна греда с окачване с три връзки Panhard. През 2002 година обаче производството в завода е прекратено.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 75 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марто

    70 31 Отговор
    Супер интересна статийка - далеч от ел. конфекцията по другите сайтове. Поздравления
  • 2 свидетел

    108 37 Отговор
    като бивш собственик на 2141 бих казал - същия бок-лук !!!

    Коментиран от #18

  • 3 гарабет

    92 55 Отговор
    Е това е ватенката дай му да копира от запада и после вика ние сме номер 1
  • 4 Съдията Дред

    84 34 Отговор
    АЗЛК - Ах, Защо Ли те Купих. По добри оди пеш, отколкото да лежиш под москвето.

    Коментиран от #52

  • 5 Чакаме

    27 10 Отговор
    Новият
  • 6 КОй

    77 42 Отговор
    Даже не искам и да разбирам, колкото по малко ни занимават с тая паплач, толкова по-добре. Да си ги правят карат и каквото там правят с тях.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Цвун цванг

    49 14 Отговор
    Може да има добър замисъл но си е същия боклук.Хлопа тропа и не върви.Пупи се лесно голям разход.По хубаво пишете за 403,407 че поне тогава са били нещо.Дори и сега са по красиви и здрави от това недоносче.
  • 9 Солей

    66 15 Отговор
    Типичната руска история: крали отнякъде, след това имали много добри намерения, но пак се получило както винаги.

    Коментиран от #19

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Блятман

    41 10 Отговор
    И по-добре, че не сме чували.
  • 12 Не сте прави!

    57 6 Отговор
    Качеството е било на висота! Котките не са успявали да избягат!

    Руснаците решили да правят качествени коли като японците. На едно посещение в „Тойота“ главният инженер на “Москвич“ разгледал последните постижения на японското автомобилостроене. Накрая видял, че във всяка нова тойота затварят по една котка. Попитал защо, а японците казали: „Проверка на уплътнението. Ако на сутринта котката не е жива, значи уплътнението е както трябва.“ Прибрал се в Русия и веднага приложил наученото. Във всеки москвич почнали да затварят по една котка и ако на сутринта котката била още в москвича, значи уплътнението ставало.

    Коментиран от #36, #37

  • 13 Гост

    38 20 Отговор
    Леле Мале такава красота и стил на-ървих се! Хахаха шегичка! Ако иска Коцето Костадинов, да кара Москвич и не му стигат паричките, да му купя един може, и този и ще ги бартеросаме за западняшкото не комфортно и противно Ауди А8

    Коментиран от #26

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 тони

    23 6 Отговор
    дръгел
  • 16 алеко

    23 7 Отговор
    АЗЛК ах защо ли те купих! ти 4увал ли си го това?
  • 17 Цоко Смоко

    39 13 Отговор
    Имъл съм Алеко и е страшно недоразумение.Харчи много,тешка предница и изпускаха амортисьорите и ходех да ги пълня в ония години и никък не е маневрен.Рашаните стават за голями камиони и военна техника,за коли НЕ

    Коментиран от #20

  • 18 Хохохо

    10 4 Отговор

    До коментар #2 от "свидетел":

    Направо ми взе думите от устата.
  • 19 Бабун

    25 8 Отговор

    До коментар #9 от "Солей":

    Ами то на шофьорската врата отстрани си пише- сделано с топорам.
  • 20 Шофер

    15 5 Отговор

    До коментар #17 от "Цоко Смоко":

    Те и за това не стават.
  • 21 Хахахахх

    33 4 Отговор
    Гледах един зевзешки клип с някакъв Камаз ли беше, или нещо подобно, върви смело през някакви огромни дупки и двама японци гледат и си говорят: Ееееее, какво ли няма да измислят тия руснаци, само и само да не си направят пътища.
  • 22 путински рай

    19 4 Отговор
    Да го почват. До 5 години ще изкарат 1 брой
  • 23 Костя

    19 6 Отговор
    Яз си купих 214006 алеко ,ама дано на следващите избори пак да отидат офсете ,че иначе няма субсидия няма масквич,ще има само квич квич
  • 24 А бе,

    28 3 Отговор
    от зад Опел от пред Пежо в средата изпражнение !
  • 25 Бацо прецедател

    17 5 Отговор
    Зашто? Толко ли нема нормални кеневи за кои да се прават статии? Това е лебедовата песен на недорозомението азлк и след него катинар до ден днешен!

    Коментиран от #27

  • 26 отворко

    11 1 Отговор

    До коментар #13 от "Гост":

    Какво Ауди А8 ,човека кара Форд Мондео!
  • 27 умньо

    8 3 Отговор

    До коментар #25 от "Бацо прецедател":

    Марш в първи клас да научиш азбуката и да пишеш грамотно!
  • 28 РУСКА СКРАП

    22 7 Отговор
    Този модел е перфектен за отглеждане на зайци,за друго не става разбира се,както и всичко руско !!!
  • 29 Аууу

    21 6 Отговор
    Дайте по един на Копейкин Корнелия и Радев да се радват и стига ни дразнете с тези руски боклуци.
  • 30 Факт

    29 5 Отговор
    Когато падна този фалшив социализъм и се отвориха пазарите се видя че боклуците които се произвеждаха в този комунистически концлагер нямат никаква стойност освен като вторични продукти.Ако не беше този голям концлагер в който ни вкараха "братушките"никога нямаше да произведат толкова боклуци защото на световния пазар нямаше да има кой да даде и един Лев за тях.. Още помня каква мъка беше да се живее с всяко нещо произведено от този абортирал строй.
  • 31 Чичо

    27 11 Отговор
    Аз карах Москвич 2140....от 1983--та до ...2001-ва....Уникална издръжливост и елементарно обслужване....250 000 км му навъртях ,като ,,Кооптакси" по Указ 56,а след 92-ра го отрязох ,и пререгистрират,като товарен пикап и работих с него,влачейки дори и ремарке из цяла България..,.
    Зиме и лете...Никога на пътя не ме е оставял....МОСКВИЧ 2140/412...
    Пет пъти му се превъртя километража,започвайки от нулата....Мъчно ми е за него..

    Вероятно и за...младостта

    Коментиран от #32

  • 32 Чичо,

    10 9 Отговор

    До коментар #31 от "Чичо":

    май послъгваш малко.

    Коментиран от #34

  • 33 Готин

    18 8 Отговор
    Колко е добро руското автомобилостроене, аз не мога да оценявам но знам, че най-доброто НАШЕ АВТОМОБИЛОСТРОЕНЕ беше лошо копие на руското. В този смисъл, не мога да разбера с какво самочувствие имате правото да давате оценки!?
  • 34 2140Д

    12 5 Отговор

    До коментар #32 от "Чичо,":

    Може и да послъгва малко, защото ако пет пъти му превърти километража, ще е изминал не 250 000 км, а 500 000 км.

    Без преувеличение, Москвич 2140Д = дефорсиран е наистина надежден и машина на времето. Гори 7л бензин на междуградско, при скорост до 100-110 км и е евтин за подръжка. Возията му е по-добра от много западни коли, защото е на ресори и на амортисьори. Не е капризен и няма никаква електроника, което приемам за екстра.
    Единственият проблем на Москвич 2140 е бензиновата помпа, която е над колектора и при прегряване платното й омеква и трябва да се спре и да се охлади. Бензинът на Марешки е противопоказен за бензинови помпи, защото купува virgin naphta с октаново число 76 и го прави до 95 като му прибавя тулол, като последния скапва бензиновите помпи.

    Коментиран от #35, #44

  • 35 гост

    8 1 Отговор

    До коментар #34 от "2140Д":

    Вероятно имаш предвид толуол, а не тулол. А предполагам virgin naphta с октаново число 76 трябва да означава нискооктанов бензин, иначе в буквален превод virgin naphta -девствен бензин ми звучи странно. Като човек ,който от 30 години се занимава с производството на горива мога да кажа, че няма как само с толуол да повишиш октановото число до 95. Освен това провери в нета, цената на чистият толуол е 20 лв./л. За повишаване октановото число нискооктановия бензин, преминава през преработка в каталитичен риформинг, необходими са и компоненти като крекинг бензин, МТБЕ, алкилат, изопентан и т.н.

    Коментиран от #43

  • 36 Глоба!

    7 0 Отговор

    До коментар #12 от "Не сте прави!":

    5 лв. за стар и изтъркан виц...!
  • 37 Тук нещо вица ти не е в ред!

    12 3 Отговор

    До коментар #12 от "Не сте прави!":

    ,,Проверка на уплътнението. Ако на сутринта котката не е жива, значи уплътнението е както трябва.“
    А ако си полегнеш в тази японска кола,да си починеш и разсъниш от дълъг път,нали после ще те намерят умрял като...котката...!А в руската ще си останеш свеж,здрав и проветрен...😁😁😁!
  • 38 Бойко Борисов Лидер

    7 3 Отговор
    “ Аз предлагам, докато не дойде Станишев, да прекратим разглеждането, да може да се наспинка това момченце.
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Като

    7 9 Отговор
    Всеки Руски Боклук
  • 42 Верно

    6 8 Отговор
    Ако ще и господ да го кръстят, от боклук злато не става, и не знам кой още въздиша по тези недоразумения на инженерната безумица, ти вече завод няма те москвичи още сънуват
  • 43 2140Д

    3 1 Отговор

    До коментар #35 от "гост":

    Точно толуол (тулол) или още толуен имам предвид.
    Virgin naphta е търговско наименование на нискооктановия бензин, който се докарва до високооктанов с толуен и вероятно с това което си описал.
    Резултатът е скапване на платното на бензиновата помпа, за разлика бензина с по-висок октан директно от крекинг процеса при преработката на суровия нефт.

    Патил съм от евтиния бензин на Марешки...
  • 44 Шофьор

    1 2 Отговор

    До коментар #34 от "2140Д":

    Голям механик бравус дядовата само че трябва да се носи резерви бензинова помпа чукчи и наковалня свещи и 10 литър бензин и 10 литър вода ГОЛЯМИ СПЕЦИАЛИСТИ СМЕ ВСИЧКИ МЕРЦЕДЕС Е ГОЛЯМ ПРОБЛЕМ САМО МОСКВИЧ ТОВА Е ИСТИНАТА 🤣😂🕐
  • 45 Шофьор

    3 3 Отговор
    Голям механик бравус дядовата само че трябва да се носи резерви бензинова помпа чукчи и наковалня свещи и 10 литър бензин и 10 литър вода ГОЛЯМИ СПЕЦИАЛИСТИ СМЕ ВСИЧКИ МЕРЦЕДЕС Е ГОЛЯМ ПРОБЛЕМ САМО МОСКВИЧ ТОВА Е ИСТИНАТА 🤣😂🕐
  • 46 Империята на злото

    7 4 Отговор
    От Русия нищо хубаво не е излязло.
  • 47 Не наистина

    3 2 Отговор
    Не съм чувал за тоя Московец "Княз Владимир",но по-важното е ,че не е нито някакъв рядък модел примерно на Мерцедес,нито на БМВ,на Ауди,на Фолксваген.Джуган си е така,че е все тая.
  • 48 ела

    5 2 Отговор
    Рено напускайки Руският пазар с загуба с повече от 2.3 милиарда си мислеше ,че тяхното място ще остане празно ще навреди на Русия Байдън ще ги похвали ще ги поздрави както по времето на ВСВ когато немците окупираха Франция Рено без прекъсване на производството продължи само за Източният фронт произведе повече от 250 хиляди камиони за Немската армия. Но както и в природата няма празно място - веднага Китайците запълниха .И вече никога нямат даже да искат възможност да се върне .Не е Нормално да загубиш 150 милионен потенциален пазар.

    Коментиран от #51

  • 49 нено

    0 2 Отговор
    нищо нехмогат да правят, само разсипват материала
  • 50 бузю

    1 2 Отговор
    ха ха , имаше виц на времето -- собствениците на москвич ги погребвали прави , защото цял живот лежели под москвича
  • 51 Чест и достойнство

    2 4 Отговор

    До коментар #48 от "ела":

    Западните компании си имат чест и достойнство.Не искат да подхранват тероризма!

    Коментиран от #53

  • 52 спомням си

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Съдията Дред":

    Навремето ако си купиш москвич първо трябваше да изкопаеш канал идваха братчеди баджанаци да памагат после 3 дена банкет в чест на канала и още две в банкети за москала.
  • 53 Ангел

    1 1 Отговор

    До коментар #51 от "Чест и достойнство":

    Ти в капиталисти търсиш чест и достойнство. Та ако ги имаше нямаше да откраднат труда на работниците за да генерират печалба .