Днес спираме вниманието ви на една интересна съветска разработка или по-конкретно на Москвич от така нареченото „четвърто поколение“ със заводски индекс 2141. Именно този модел се превърна, така да се каже, в пробив на московския АЗЛК. И на фона на днешните разговори за съдбата на новото руско предприятие със същата емблема, имаме основание да ви припомним близкото минало на продукцията на този завод.
Знае се, че 2141 е заимствал външния вид от френския модел Simca 1307/1308/1309, който е пуснат през 1975 г., а още на следващата година печели конкурса за Европейска кола на годината. Гледайки двете коли, няма как да не направите паралел, но съветските дизайнери твърдят, че са направили толкова много промени в дизайна на Москвич, че французите не могат да имат никакви претенции към интелектуалната собственост.
Групата PSA, която поема европейските операции на Chrysler (до 1978 г. Simca е част от Chrysler), не събира смелост да повдигне въпроса за плагиатство. Наистина, ако сравните Simca и 2141, ще видите, че не са близнаци, но прилика определено има. Може би най-очебийният детайл, е предното стъкло.
В западните страни новият съветски автомобил се предлага или като Алеко 141, или като Лада Алеко (марка е предпочитана по маркетингови причини). Страните от Източна Европа например го познават с оригиналното му име, тъй като известно време тази кола се продаваше и там.
Хечбекът с пет врати е добър, но седаните са предпочитани в СССР, така че идеята да се добави този тип каросерия е логична. Разработката на колата започва през 1986 г., но нещата някак си се объркват. А през 1991 г. Съветският съюз се разпадна, децентрализираната икономика претърпя дълъг спад чак до края на хилядолетието.
АЗЛК-2142 е представен през 1990 г. Автомобилът е тестван и напълно готов за серийно производство, което е планирано за януари 1992 г. По това време предприятието губи предишното си име "Автомобилен завод имени Ленина Комсомол", приватизира се в акционерно дружество и името му се променя на ОАО "Москвич".
Забавянето на подготвителната работа се дължи на рецесията плюс някои технически трудности. Директорът на АЗЛК Валентин Коломников не иска да повтори грешката на проекта 2141 с остарели двигатели от оригиналния модел и той гласува с две ръце за новите 1.8-литрови агрегати от серия 414, но те така и не влизат в производство.
Минава време и през 1997 г. най-накрая е решено да се започне производство, но не в основната версия, а в подобрена. По това време Москвич е решава да кръсти модернизираните си модели на значими личности от руската история. Новият генерален директор на предприятието Рубен Асатрян (1996-2004) настоява за производството на по-луксозни автомобили от среден клас в малки серии, тъй като според него това е по-рентабилно.
Произведени са две версии, като по-евтиният седан е наречен "Княз Владимир". Страничните части на каросерията запазват оригиналния вид, което придава много специален вид, особено в комбинация с хромирани аксесоари. На свой ред седанът, който наследява индекса "2142", е разтегнат. Междуосието е увеличено с 20 см (до 2.78 метра), както се вижда от допълнителен страничен прозорец във втората двойка врати.
Подобно на модернизирания Москвич-2141, и Княз Владимир получава фарове от Hella, като те са по-тесни и следователно формата на предния капак е променена. Хечбековете на по-дългото шаси са наречени "Юрий Долгоруки", но те имат различна "муцуна" и рефлектори.
На почти правата кърма на седана има вертикални задни светлини - по форма те приличат на американски автомобили. Задните колони са доста масивни, надвесът се е увеличил, но в същото време обемът на багажното отделение е останал почти същият. Дължината на седана е 4 710 мм, широчината - 1 690 мм, а височината - само 1 400 мм.
Първите "князе" са оборудвани с двулитров двигател Renault F3R с мощност 83 kW (112 к.с.). Капакът на двигателното отделение получава дългоочакваната шумоизолация. Хидравличното кормилно управление е доставено от ZF, предното независимо окачване с подпори McPherson е модифицирано, колелата са лети джанти с размер 14-цола.
По-голямото разстояние между двете оси има положителен ефект върху пътниците отзад, особено тези, чиято височина е над 180 см - с коленете си те не докосват облегалките на седалките пред тях. Екипажът може да използва всички съвременни удобства на борда, включително електрически стъкла и външни огледала, климатик, индивидуално вътрешно осветление и накланящ се заден подлакътник. Само таблото и воланът изглеждат и са морално остарели ...
През декември 1998 г. "Княз Владимир" неочаквано става 5-милионният автомобил, произведен от завода "Москвич" в цялата му история. През 2000 г. е разгледан въпросът за рестайлинг на автомобила и замяната на задната торсионна греда с окачване с три връзки Panhard. През 2002 година обаче производството в завода е прекратено.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марто
12:18 14.10.2022
2 свидетел
Коментиран от #18
12:27 14.10.2022
3 гарабет
12:40 14.10.2022
4 Съдията Дред
Коментиран от #52
12:53 14.10.2022
5 Чакаме
12:56 14.10.2022
6 КОй
13:13 14.10.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Цвун цванг
13:30 14.10.2022
9 Солей
Коментиран от #19
13:44 14.10.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Блятман
14:01 14.10.2022
12 Не сте прави!
Руснаците решили да правят качествени коли като японците. На едно посещение в „Тойота“ главният инженер на “Москвич“ разгледал последните постижения на японското автомобилостроене. Накрая видял, че във всяка нова тойота затварят по една котка. Попитал защо, а японците казали: „Проверка на уплътнението. Ако на сутринта котката не е жива, значи уплътнението е както трябва.“ Прибрал се в Русия и веднага приложил наученото. Във всеки москвич почнали да затварят по една котка и ако на сутринта котката била още в москвича, значи уплътнението ставало.
Коментиран от #36, #37
15:14 14.10.2022
13 Гост
Коментиран от #26
15:33 14.10.2022
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 тони
16:21 14.10.2022
16 алеко
16:43 14.10.2022
17 Цоко Смоко
Коментиран от #20
16:56 14.10.2022
18 Хохохо
До коментар #2 от "свидетел":
Направо ми взе думите от устата.17:18 14.10.2022
19 Бабун
До коментар #9 от "Солей":
Ами то на шофьорската врата отстрани си пише- сделано с топорам.17:21 14.10.2022
20 Шофер
До коментар #17 от "Цоко Смоко":
Те и за това не стават.18:32 14.10.2022
21 Хахахахх
18:45 14.10.2022
22 путински рай
18:49 14.10.2022
23 Костя
18:49 14.10.2022
24 А бе,
18:57 14.10.2022
25 Бацо прецедател
Коментиран от #27
19:07 14.10.2022
26 отворко
До коментар #13 от "Гост":
Какво Ауди А8 ,човека кара Форд Мондео!20:57 14.10.2022
27 умньо
До коментар #25 от "Бацо прецедател":
Марш в първи клас да научиш азбуката и да пишеш грамотно!21:01 14.10.2022
28 РУСКА СКРАП
21:01 14.10.2022
29 Аууу
21:11 14.10.2022
30 Факт
21:47 14.10.2022
31 Чичо
Зиме и лете...Никога на пътя не ме е оставял....МОСКВИЧ 2140/412...
Пет пъти му се превъртя километража,започвайки от нулата....Мъчно ми е за него..
Вероятно и за...младостта
Коментиран от #32
22:19 14.10.2022
32 Чичо,
До коментар #31 от "Чичо":
май послъгваш малко.Коментиран от #34
00:56 15.10.2022
33 Готин
02:59 15.10.2022
34 2140Д
До коментар #32 от "Чичо,":
Може и да послъгва малко, защото ако пет пъти му превърти километража, ще е изминал не 250 000 км, а 500 000 км.Без преувеличение, Москвич 2140Д = дефорсиран е наистина надежден и машина на времето. Гори 7л бензин на междуградско, при скорост до 100-110 км и е евтин за подръжка. Возията му е по-добра от много западни коли, защото е на ресори и на амортисьори. Не е капризен и няма никаква електроника, което приемам за екстра.
Единственият проблем на Москвич 2140 е бензиновата помпа, която е над колектора и при прегряване платното й омеква и трябва да се спре и да се охлади. Бензинът на Марешки е противопоказен за бензинови помпи, защото купува virgin naphta с октаново число 76 и го прави до 95 като му прибавя тулол, като последния скапва бензиновите помпи.
Коментиран от #35, #44
03:04 15.10.2022
35 гост
До коментар #34 от "2140Д":
Вероятно имаш предвид толуол, а не тулол. А предполагам virgin naphta с октаново число 76 трябва да означава нискооктанов бензин, иначе в буквален превод virgin naphta -девствен бензин ми звучи странно. Като човек ,който от 30 години се занимава с производството на горива мога да кажа, че няма как само с толуол да повишиш октановото число до 95. Освен това провери в нета, цената на чистият толуол е 20 лв./л. За повишаване октановото число нискооктановия бензин, преминава през преработка в каталитичен риформинг, необходими са и компоненти като крекинг бензин, МТБЕ, алкилат, изопентан и т.н.Коментиран от #43
08:15 15.10.2022
36 Глоба!
До коментар #12 от "Не сте прави!":
5 лв. за стар и изтъркан виц...!08:19 15.10.2022
37 Тук нещо вица ти не е в ред!
До коментар #12 от "Не сте прави!":
,,Проверка на уплътнението. Ако на сутринта котката не е жива, значи уплътнението е както трябва.“А ако си полегнеш в тази японска кола,да си починеш и разсъниш от дълъг път,нали после ще те намерят умрял като...котката...!А в руската ще си останеш свеж,здрав и проветрен...😁😁😁!
08:24 15.10.2022
38 Бойко Борисов Лидер
08:31 15.10.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Като
17:57 15.10.2022
42 Верно
20:59 15.10.2022
43 2140Д
До коментар #35 от "гост":
Точно толуол (тулол) или още толуен имам предвид.Virgin naphta е търговско наименование на нискооктановия бензин, който се докарва до високооктанов с толуен и вероятно с това което си описал.
Резултатът е скапване на платното на бензиновата помпа, за разлика бензина с по-висок октан директно от крекинг процеса при преработката на суровия нефт.
Патил съм от евтиния бензин на Марешки...
14:03 16.10.2022
44 Шофьор
До коментар #34 от "2140Д":
Голям механик бравус дядовата само че трябва да се носи резерви бензинова помпа чукчи и наковалня свещи и 10 литър бензин и 10 литър вода ГОЛЯМИ СПЕЦИАЛИСТИ СМЕ ВСИЧКИ МЕРЦЕДЕС Е ГОЛЯМ ПРОБЛЕМ САМО МОСКВИЧ ТОВА Е ИСТИНАТА 🤣😂🕐15:13 16.10.2022
45 Шофьор
19:03 16.10.2022
46 Империята на злото
20:24 16.10.2022
47 Не наистина
01:52 21.10.2022
48 ела
Коментиран от #51
19:19 19.11.2022
49 нено
22:31 19.11.2022
50 бузю
00:14 20.11.2022
51 Чест и достойнство
До коментар #48 от "ела":
Западните компании си имат чест и достойнство.Не искат да подхранват тероризма!Коментиран от #53
11:30 25.11.2022
52 спомням си
До коментар #4 от "Съдията Дред":
Навремето ако си купиш москвич първо трябваше да изкопаеш канал идваха братчеди баджанаци да памагат после 3 дена банкет в чест на канала и още две в банкети за москала.07:19 26.11.2022
53 Ангел
До коментар #51 от "Чест и достойнство":
Ти в капиталисти търсиш чест и достойнство. Та ако ги имаше нямаше да откраднат труда на работниците за да генерират печалба .21:35 21.12.2022