Вицепремиерът Даниела Бобева предложи втори пакет от мерки за разглеждане в Министерския съвет, целта, на който е да бъде намалена административната тежест. Много от 88-те внесени мерки звучат смислено, но има и такива, които граничат с абсурда. Една от тях е 81-ва и засяга покупко-продажбата на автомобили в България. По-конкретно става дума за отпадане на т.нар. нотариална заверка на подпис или с други думи предложението е при покупко-продажба на МПС да не се "минава" през нотариус.
Според вицепремиер Бобева всяка една от мерките върви с аргументи. Конкретното предложение идва от Асоциацията на вносителите на автомобили, според които практиката в европейските страни е да не се изисква нотариална заверка на подписите при прехвърляне на собствеността на превозно средство. Според предложението и у нас документът, удостоверяващ придобиването на собствеността, трябва да е само договор между продавач и купувач, без да се налага нотариална заверка.
В много от европейските държави това наистина е така, и ако предложението бъде прието, действително ще се спести доста време, нерви и пари от страна на продавачи и купувачи. Основният проблем обаче е друг. Питаме се: Няма ли тази мярка да доведе до драстично нарастване на измамите с коли? Първоначалният смислен отговор, предвид нашата, българска действителност е: ДА, ЩЕ ДОВЕДЕ! Допълнителните аргументи в посока на това твърдение не са малко и точно поради тази причина предложението беше негативно прието от доста хора.
Изниква и още един съществен въпрос: Наистина ли това предложение идва от Асоциацията на вносителите на автомобили и ако е така дали министър Бобева го е разбрала правилно? Защото точно членовете на въпросната Асоциация са регистрирани автокъщи, които продават автомобили само с фактура и оригинални документи и почти нямат вземане-даване с нотариални кантори.
Ако се цели само намаляване на административната тежест, не е ли по-добре да бъдат премахнати излишните сини талони, които са задължителна част от шофьорската книжка, например? Има още доста по-наболели проблеми около бюрокрацията, свързана с автомобилите, по които всеки от нас има собствено становище. Вашето можете да споделите в коментарите под статията.
А еипът ни ще продължи анализирането на тази 81-ва мярка, имаща за цел да намали административната тежест или пък косвено да облагодетелства лицата, занимаващи се с измами при покупко-продажба на автомобили. В продължение на темата очаквайте и всички останали гледни точки.
Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 2 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БУМЕР КАМОР
Коментиран от #2
18:07 18.09.2013
2 skier
До коментар #1 от "БУМЕР КАМОР":
Коментирай по темата плс. Според мен становището на мобиле е правилно, измамите с коли ще се увеличат 100-кратно.18:09 18.09.2013
3 Румен Янев
18:27 18.09.2013
4 Marin Marinov
18:34 18.09.2013
5 майор Костов
90% от автомобилите "нов внос" също се продават само с фактура, без заверки и т.н.
Най-вероятно ще се открие някоя пробойна, но дали в момента е невъзможно да се регистрира крадена кола?
18:38 18.09.2013
6 Ivelina Chernaeva
18:58 18.09.2013
7 Милена Димитрова
Коментиран от #11
19:12 18.09.2013
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 galaxy
19:30 18.09.2013
10 Костадин Ризов
19:35 18.09.2013
11 Славчо Димитров
До коментар #7 от "Милена Димитрова":
Миленче, дано не ти дойде до главата, но някой измамник така ще омотае с някое псевдо договорче, че ще има да се вайкаш после...19:47 18.09.2013
12 EMSKI
Коментиран от #15
19:49 18.09.2013
13 comment
Освен това, в Англия дори и договор не е нужен, какво остава за някакви нотариуси. Талона на автомобила е във формат А3, прегънат през средата. Ако се спазарите, на страница 2 има място за дани за новия собственик. Попълват се от настоящия. Странб=ица 3 и 4 е лист с няколко отрязъка, които се попълват в зависимост за какво се купува колата. Ако е за локално пордаване се попълва и откъсва един отрязък, ако е за продажба с цел износ - друг и т.н. От там нататък, се плаща /имат ограничение за максимална сума в брой само/ и новият собственик си кара с мъничкия отрязък. Старият собственик има задължение да прати по пощата на DVLA /КАТ службите на UK/ стария талон, с което отписва колата от своето име и я прехвърля на новото име. Това е всичко. С отрязъка за износ се минават всички възможни и невъзможни граници при идване на ход с такъв автомобил до Българи1. Лично съм го правил. Там хората ценят времето, парите и нервите на гражданите. Тук е точно обратното.
20:10 18.09.2013
14 Йордан Славов
След като представляват държавата, най-резонно е да са на държавна заплата като лекарите, учителите, полицаите и т.н.
Как сега да изпуснат кокала - ще пускат подобни апокалиптични статийки за измами, ако не продължават да вземат паричките на хората!
Коментиран от #20
20:13 18.09.2013
15 gost
До коментар #12 от "EMSKI":
Подкрепям те напълно, както и гражданската отговорност да е на шофьора, а не на МПС-то. Обаче, държавата ще загуби много пари от това и никога няма да го направи.20:14 18.09.2013
16 бати батев
20:22 18.09.2013
17 Симеон Тасев
Коментиран от #21
20:33 18.09.2013
18 Илия Митов
20:42 18.09.2013
19 Бай Иван
20:44 18.09.2013
20 Пилотирам Багер
До коментар #14 от "Йордан Славов":
Това не е изцяло вярно. Нотариусите са и гарант за изрядността на сделката, включително и за някои дреболии като платен данък за придобиване, данък Превозно средство, наличие на Гражданска отговорност. Доколко това се изпълнява и как, това вече е друг въпрос.Коментиран от #22, #24, #25
20:46 18.09.2013
21 Славчо Димитров
До коментар #17 от "Симеон Тасев":
с това мислене за данъците няма скоро да се оправим, заради такива като тебКоментиран от #28
21:33 18.09.2013
22 аноним
До коментар #20 от "Пилотирам Багер":
не говори неща-които НЕ са ти Ясниосвен ако не си Заинтересовано лице !
Нотариусът събира Такса/запознанство - при проблем с крадено кола - нотариусът НЕ НОСИ НИКАКВА ОТГОВОРНОСТ !!!
---------
т.н. Гаранция от Нотариуса е - гаранция/франция
чети Закона , не говори
докато не се Регистрира автомобилът пред КАТ на купувача-няма гаранция .
при проблем След регистраицята има правило : "Трета независима страна" - т.е. НЕ си знаел,че автомобилът е краден и съотв не носиш отговорност
21:40 18.09.2013
23 Николай Проданов
21:41 18.09.2013
24 Йордан Славов
До коментар #20 от "Пилотирам Багер":
Май не ме четеш изобщо. Нали съм писал, че нотариусът е упълномощен от държавата да я представлява, както е упълномощен един учител да учи децата ни. Само, че нотариуса не е на заплата. А дреболиите които следи, ги следят и в данъчното където получават 300 лева заплата, колкото получава нотариус при изповядване на сделка с 15 годишен Голф.22:03 18.09.2013
25 comment
До коментар #20 от "Пилотирам Багер":
Начилсяването на данък върху продажба на автомобил на старо е незаконно. При първата му продажба данъкът е бил платен. Незаконно е последващо облагане на фактически вече обложена сума. Нотариусът не трябва да се занимава с данъци, застраховки и прочее простотии. Той само и единствено удостоверява, че сделката е извършена в рамките на закона. Проблема е, че по тази логика могат да ни задължат законово и старите си джапанки като продаваме да се удостоверява от нотариус. Пълно безумие е да се плащат едни луди такси при покупко-продажба на движимо имущество. Чукащите минуси май имат полза да се запази статуквото?!?22:05 18.09.2013
26 Йордан Параланов
22:14 18.09.2013
27 Бай Иван
22:28 18.09.2013
28 Симеон Тасев
До коментар #21 от "Славчо Димитров":
какво ми на мисленето че само давам а замяна нищо не получавам като бях безработен някои дами е дал една стотинка а искат да плащам усигоровкиКоментиран от #29
22:45 18.09.2013
29 EMSKI
До коментар #28 от "Симеон Тасев":
Почти нищо не ти се разбира!!!Коментиран от #42, #43
00:23 19.09.2013
30 Иван Николов
00:24 19.09.2013
31 Yanko Kurami
01:05 19.09.2013
32 waveceptor
01:58 19.09.2013
33 Споок Армин
03:01 19.09.2013
34 Споок Армин
03:02 19.09.2013
35 ВИП АМГ
07:03 19.09.2013
36 Атанас Димитров
08:56 19.09.2013
37 brake point
Крайно време е също господа управляващите да преразгледат данъците за МПС.
В момента собственик на МПС до 5 години плаща по голям данък от собственик на камион.В Европа новите коли с евро 4,5 стандарт плащат по малко в България е обратно.
09:52 19.09.2013
38 курти
Коментиран от #57
11:39 19.09.2013
39 Aleksandar Georgiev
алоооооооооооооо
ама някой друг път
11:39 19.09.2013
40 Aleksandar Georgiev
11:40 19.09.2013
41 йордан иванов
11:41 19.09.2013
42 Симеон Тасев
До коментар #29 от "EMSKI":
какво ми има на мисленето че само давам а замяна нищо не получавам като бях безработен някои дами е дал една стотинка а искат да плащам усигоровки дануци и т.н за очила си
Коментиран от #44
12:37 19.09.2013
43 Симеон Тасев
До коментар #29 от "EMSKI":
приет е но трябва да мине през държавен вестник12:40 19.09.2013
44 alex xela
До коментар #42 от "Симеон Тасев":
Монка ма ти си работил???? И какво си работил с основно образование???12:46 19.09.2013
45 божидар пашунов
12:55 19.09.2013
46 alex xela
13:18 19.09.2013
47 Valentin Trifonov
14:10 19.09.2013
48 PROFESIONALISTA
14:18 19.09.2013
49 Alex Ivanov
Коментиран от #50
14:24 19.09.2013
50 Dimitar Nikolov
До коментар #49 от "Alex Ivanov":
А ти откъде си наясно с нотариалните такси господин Иванов. Виждам, че много компетентно се изказваш кой колко пари скубе и понеже такива като теб в тази държава са прекалено много и плюят без да са наясно и с 5% от реалността нека поне малко те светна в качеството ми на помощник-нотариус и човек, който е прехвърлял смея да твърдя повече коли от теб за какво иде реч.Нотариалната такса за прехвърляне на МПС се определя от застрахователната оценка на автомобила или по точно от материалният интерес в договора. Предполагам, че както за всичко и с това не си запознат но застрахователите в нашата мила татковина пишат чисто символично оценки на автомобилите - съответно и таксата при нотариуса е толкова смешна, после като си заверят договора и тичат да се декларират в данъчното като собственици на джипове на стойност 300лв. и ощетяват държавата с хиляди левове. Така, че в повечето коли са при нас с по-малка такса от едно пълномощно със съдържание. Сега като отпадне това съответно ще си прехвърляш каручката на реална цена и вместо 40 лв например на нотариус, ще даваш по 400 лв. на държавата за месни данъци и пр. Много малко са тези който прехвърлят на фирми и пишат реални цени по договорите за да си ги приспадат като фирмен разход. Мислиш си, че нотариусите те скубят или че са се хванали като удавник за сламка за това да правят проверки като луди дали си си плащал данъците, дали страните по сделката са действително те, да попълват един куп деклараций и какво л
Коментиран от #52, #53
16:44 19.09.2013
51 БУМЕР КАМОР
17:43 19.09.2013
52 Йордан Славов
До коментар #50 от "Dimitar Nikolov":
Пич, ясно е, че ще си засегнат пряко, ама с такива апокалиптични глупости не е нужно да лъжеш. От къде ти хрумна, че сега държавата ще взема 400 лева вместо 40? Тия лъжи ги разправяй на друг, както и това с измамите. Да ви назначат и за полицаи, та да спрете престъпността20:25 19.09.2013
53 PROFESIONALISTA
До коментар #50 от "Dimitar Nikolov":
Това дали държавата ще вземе 40 или 400 от сделката няма нищо общо с това дали има или не нотариална заверка. Те могат да намерят механизъм сделките да се облагат на реална цена и сега, а могат да го направят и ако отпадне нот. заверка. Въпроса е обаче, че това колко струва една кола и за колко се продава не подлежи на регламентиране и никой не е в състояние да го направи по някаква универсална схема. Затова и нещата ще си останат такива, по-скоро моагат да въведат задължителна минимална такса прехвърляне, доста по-висока от сегашните. Но няма никакъв смисъл да се продължава с пълненето на гушите на нотариусите. Това го няма в никоя нормална държава.Коментиран от #64
20:40 19.09.2013
54 ВИП АМГ
Коментиран от #55
20:47 19.09.2013
55 БУМЕР КАМОР
До коментар #54 от "ВИП АМГ":
prav si20:48 19.09.2013
56 Бхд БхД
20:52 19.09.2013
57 Bg 2
До коментар #38 от "курти":
За това съм съгласен с теб. Иначе ще е добре да се спести някой лев, но как ще се докаже, че сделката е валидна, а не се е подписал някой случаен човек за продавач. Трябват ти само личните данни на собственика, и си готов.22:31 19.09.2013
58 Димитър Георгиев
23:01 19.09.2013
59 Петър Пешев
02:57 20.09.2013
60 Петър Пешев
02:57 20.09.2013
61 Петър Пешев
02:57 20.09.2013
62 Любомир Петков
07:17 20.09.2013
63 Веселин Милков
07:36 20.09.2013
64 Dimitar Nikolov
До коментар #53 от "PROFESIONALISTA":
А ти наясно ли си че МПС-та подлежат на регистряция в КАТ и Данъчно в срокове след които има глоби и то солени. Отвори си закона и почети малко, това че застраховател ти е пуснал удостоверение за автомобил 300 лв при положение че реалната цена на автомобила е да речем 60 000лв мислиш ли че ще върви в КАТ както до сега, а те трябва да защитят и държавния интерес ? Местния данък се определя като се умножи продажната цена по процент на Общината към която е регистриран купувача - сметни си сам 60 000 лв по например 2,0% колко е или 300 по 2.0% колко е. Не ти говоря дали трябва нотариална заверка или не - живей по европейски стандарт на европейски цени10:07 20.09.2013
65 Цветан Цветанов
(2) (Доп. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г., изм. - ДВ, бр. 54 от 2010 г.) При прехвърляне на собствеността на регистрирани автомобили, на регистрирани ремаркета с товароносимост над 10 тона, на регистрирани колесни трактори и на регистрирани мотоциклети с работен обем на двигателя над 350 cm3 подписите на страните трябва да бъдат нотариално заверени.
Без нотариална заверка се регистрират автомобили, закупени в чужбина и новозакупени в България. За тях също се плащат данъци и застраховки, които нотариусите не проверяват.
Жалките крадци-нотариуси искат да им плащам, за да ме проверяват дали си плащам данъците. Скоро ще поискат и да получавам заплатата си срещу нотариално заверен подпис срещу такса от половината ми заплата, за да проверяват дали са ми удържани данъци и осигуровки.
Документ за собственост на автомобила е регистрационния талон. При издаването му КАТ проверява всички данъци и застраховки. При ГТП всяка година проверяват също. Крадци-нотариуси!!!
Коментиран от #66
10:54 23.09.2013
66 Цветан Цветанов
До коментар #65 от "Цветан Цветанов":
Жалки крадци-нотариуси!!! Купих кола от фирма. Платих по банков път, издадоха ми данъчна фактура с фискален бон. Дадоха ми ключовете на колата и самата кола. Когато отидох в КАТ, за да я регистрирам на мое име ми казаха, че трябва писмен договор за прехвърляне на собствеността с нотариално заверени подписи, че аз съм съгласен да купя, а фирмата е съгласна да ми продаде автомобила. Пълен абсурд. За сравнение. Купих си телевизор със същите документи по-скъп от колата и си го занесох в къщи без нотариална заверка на подписите на купувач и продавач. Дебелата Фидоска вдигна тарифите на нотариусите двойно. Крадци-нотариуси!!!10:59 23.09.2013
67 гост
20:15 29.08.2014
68 Христо 3
03:12 15.05.2019