За мнозина може би ще е изненадващо да разберат, че в Испания в продължение на повече от половин век са се произвеждали автомобили, които по стандарт, качество и лукс са сравнявани с безспорни грандове сред четириколесните като британската легенда Rolls-Royce и американския Packard в златните му години. Иберийската гордост носи названието Hispano-Suiza и в десетилетното си съществуване може да се похвали с зашеметяващи успехи.
Компанията е създадена преди 98 години
Идеята за създаването на едно от най-престижните автомобилни предприятия в началото на XX-ти век се ражда, след като капитанът от испанската армия Емилио ла Куадра се оказва на ръба на тотален банкрут след твърде неуспешна финансова инвестиция. За щастие той се запознава в Барселона с младия швейцарски инженер Марк Биркигт, който освен с много ентусиазъм и познания разполага и със солидна сума капитал, предназначен за рискови начинания. А какво би могло да бъде по-щура идея в началото на миналия век от това да основеш собствена автомобилна компания. Така, на 14 юни 1904, двамата съсобственици регестрират компания, чието наименование подсказва произхода на нейните основатели - Hispano-Suiza. В резултат на сериозната им работа, само след няколко месеца настъпват и първите успехи. От Hispano-Suiza успяват да патентоват нова уникална конструкция на шаси и двигател, след което в завода на компанията в Барселона започва да кипи усилена дейност.
Световната слава идва пък още с първия представен от фирмата модел, който публиката определя като “крал на пътищата”. Кралският статут на Hispano-Suiza е потвърден още през следващата - 1905 година, когато самият крал на Испания - Алфонсо XIII, избира конструирания от Марк Биркигт автомобил за свое лично превозно средство. Успехи и затруднения съпровождат компанията по време на цялото є съществуване, но средата на 60-те се оказва период пагубен за предприятието. Режимът на Франко национализира голяма част от Hispano-Suiza и там започват да произвеждат автобуси и камиони за “нуждите на държавата”. Оказва се, че в резултат на това, през следващите близо три десетилетия единствените качествени возила с марката Hispano-Suiza, които все още могат да се видят, са в музея. Допреди няколко години, когато барселонската фирма Mazel се зае с възкресяването на легендарната марка. По време на тазгодишното Женевско автомобилно изложение пък иберийците показаха третия си концепткар - HS21-GTS.
Новата Hispano-Suiza е отражение на върховите технологии при спортните возила
Конструкторите са дарили “дамата в червено” с неподправено очарование. Едва ли има мъж, който би останал равнодушен пред излъчването на HS21-GTS. Вратите на двуместната бегачка се отварят нагоре, като разкриват “път” към гостоприемната вътрешност на возилото. Останалите елементи пък излъчват адреналин, агресия и истински спорт на 100 процента. Мощните въздухозаборници, монтирани към задните калници, ниският клиренс, 18-цоловите отпред и 19-цоловите джанти отзад, както и стилната предница бързо могат да отровят дори и най-непревземаемото мъжко сърце. Попаднете ли вътре също няма да имате повод за недоволство. Материалите и изработката дори на най-дребните детайли са подчинени изцяло на принципите за функционалност, практичност и същевременно с това на най-висок комфорт.
Истинското удоволствие идва обаче, когато настъпи момента, в който да изпробвате възможностите на “горещата испанка”. Първото, с което ще ви покори са приятните размери. Дължината на HS21-GTS е 4816 мм, широчината - 1165 мм, а височината й е 1970 мм. Средноразположеният V-образен осмак при иберийката пък е напомпан до пръсване. Работният обем на южняшкото сърце е 6998 куб.см., като осигуряваната от него мощност е повече от впечатляваща. В двигателя на Hispano-Suiza HS21-GTS конструкторите са наблъскали 600 конски сили, както подобава на истинска кралица на пътя. Максималният въртящ момент е 479 Нм при 5000 об./мин. Скоростомерът без проблеми маркира стойности до 350 км/ч. От 0 до 100 км/ч пък спринтьорката дърпа за 3.8 секунди.
Шасито при HS21-GTS е изработено от алуминиеви тръбни профили, а при каросерията изцяло властва фибростъклото. Монтираната скоростна кутия е шестстепенна секвенциална. Спирачните дискове са изработени от карбон.
От компанията Mazel предвиждат да произведат шест екземпляра с пореден номер HS21-GTS, като възнамеряват с единия от тях да участват във всички престижни състезания за скоростни автомобили през следващата година.
Станислав Гавазов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА