Last news in Fakti

8 Април, 2014 11:48 16 143 23

Спомени за съветското Ferrari

  • зил-
  • 112с

През 60-те години на миналия век Съветският съюз е на върха на технологичната си мощ. Страната строи огромни заводи, електрически централи и праща ракети в Космоса.

През 1962 г., когато се състои първият в историята групов полет на корабите Восток-3 и Восток-4, а Нобеловата награда за физика получава съветският учен Лев Давидович Ландау, на състезателните трасета се появява ЗиЛ-112С. Както във всичко друго, СССР се старае да не изостава от останалия свят дори в пистовите състезания.



112С е последният от цяла серия спортни автомобили на Завод имени Лихачова. Историята им започва още преди Втората световна война с легендарния ЗИС-Спорт. През 50-те и 60-те години на XX век флагманът на съветското автомобилостроене удивлява с крайно необичаен за онези ширини дизайн.



Ръководството на ЗиЛ поощрява ентусиастите от Лабораторията за спортни автомобили, ръководени от Сергей Василиевич Глазунов. Над колите се трудят най-добрите конструктори и художници на завода.



Ситуацията с техническата част обаче е по-сложна. Използват се съществуващи възли и агрегати от ЗИС-110 и ЗИЛ-111. Външно ЗИЛ-112С прилича доста на Ferrari 250, но отвътре... Инженерите са принудени да се справят с наличностите.



Състезателният ЗиЛ има пространствена рама от тръби и каросерия от фибростъкло. Оборудван е с 6.0-литров двигател с мощност 240 к.с. Съединителят и тристепенната скоростна кутия са взети от стандартен ЗИС-110, а предното окачване и кормилната система са приспособени от ГАЗ-21.



През 1962-ра е създадена по-усъвършенствана модификация с дискови спирачки отпред. По онова време в СССР не съществуват такъв възел, а вносът е невъзможен. В ЗиЛ решават, че ще бъде най-лесно да разработят собствена конструкция.



Не теория красивият ЗИЛ-112С може да развие 260 км/ч - немислима за онези години в СССР скорост. Руското Ferrari не може да се мери със западните аналози нито по динамика, нито по управляемост, а редом с тогавашните Grand Turismo на Mercedes-Benz и Jaguar изглежда като гаражна самоделка. Въпреки това двуместният болид отбелязва редица успехи в т.нар. съветска Свободна формула.



Заради промяна в регламента през 1964 г. на единия от двата ЗИЛ-112С е монтиран двигател от ГАЗ-13 Чайка с мощност 200 к.с. С тази кола Генадий Жарков завоюва бронза в националното първенство. Година по-късно се появява и най-успешната модификация на модела с експериментален двигател ЗИЛ-114 с мощност 260-270 к.с. С нея Жарков печели шампионата на страната във Формула-5.



ЗИЛ-112С стига и до дребносерийно производство. Няколко специално подготвени коли са пратени да премерят сили в състезания за издръжливост като 24-те часа на Льо Ман и Спа. До реален сблъсък със западната конкуренция обаче така и не се стига.



По-нататък следите на прототипите се губят. Предполага се, че са унищожени. Единият от двата оригинални автомобила от 1962-ра катастрофира и изобщо не е реставриран. Благодарение на ентусиасти от Рига обаче вторият ЗИЛ-112С се съхранява и до днес в музея на естонската писта "Бикерниеки".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Естребовски

    8 27 Отговор
    Напънала се жабата и се на.рала!!!!!!!!
  • 2 Симеон Тасев

    5 24 Отговор
  • 3 Симеон Тасев

    6 25 Отговор
    МНОГО СЛАБО ИЗПЪЛНЕНИЕ
  • 4 Дошo

    8 24 Отговор
    Типичен Съветски боклук
  • 5 IVAN

    5 22 Отговор
    KAPA4KATA ZA REZERVOARA KATO OT MOSKVI4 A ZA JABKATA NQMAM DUMI HAHAHAHAHA
  • 6 Maurice

    7 25 Отговор
    Като гледам тези комунистически боклуци с още по-голяма ярост започвам да мразя малоумната Российская Федерация.
  • 7 Веско Павлов

    22 7 Отговор
    Добра или лоша, тази кола е част от автомобилната история и е много хубаво, че е оцеляла до днес. Обожавам стари редки автомобили, така че определено харесвам и тази.
  • 8 Владислав Димитров

    5 18 Отговор
    Жабката е супер !
  • 9 Vasik Atanasova

    24 6 Отговор
    КОЛА С ИСТОРИЯ И ИНДИВИДУАЛНОСТ
    ОПРЕДЕЛЕНО МИ ХАРЕСВА
  • 10 Бай Иван

    4 22 Отговор
    Не забравяйте,че мозъците на тези хора са били току ,що измити и насапунисани от таварищ Сталин! Не е било лесно някой да има собствено мнение а е било и доста опасно. СССР е имнал добри инженери но комунизма ги е превърнал в зомбита.Сами виждате с колко наивност и комсомолска решителност е скована колата.И все пак е история.Жалко с колко години е изостанала тази нация от световните новости!

    Коментиран от #12, #13

  • 11 бат батков

    3 20 Отговор
    Ха ха ха ха,наистина е самоделка а не плод на конструкторско бюро.Това не е автомобил вижте му педалите,таблото,сглобката прилича на творение по трудово на ученици от 6клас .Ха ха ха,тея от зис зил и тем подобни съкращения са супер неграмотни
  • 12 триста итридесети

    17 5 Отговор

    До коментар #10 от "Бай Иван":

    Ванка ти самия си насапунисан индиректно от тавариш сталин, замисли се върху това.
    И като такъв даваш оценка.
    пфу
  • 13 Vasik Atanasova

    13 3 Отговор

    До коментар #10 от "Бай Иван":

    РУСНАЦИТЕ ВИНАГИ СА ИМАЛИ МОЗЪЦИ
    НО ДОСТА ГИ ИЗКУПИХА АМЕРИКАНЦИТЕ ВЪВ ВСЯКАКЪВ СЕКТОР
    ПРЕДЛОЖИХА ИМ ЖИВОТ ЛУКС КОЛИ КЪЩИ И ГОЛЕМИ ХОНОРАРИ ДА РАБОТЯТ ЗА ТЯХ
    ПРОФЕСОРИ МЕДИЦИ И РЕД ДРУГИ УЧЕНИ
    ЕВРЕИ ВЕ ВАНКА ЕВРЕИ

    Коментиран от #18

  • 14 Dimitar Nikolov

    2 20 Отговор
    Не знам защо, но тази кола адски много прилича на Шелби Кобра - някой много здраво е копирал от другия още повече, че и двете са произвеждани горе - долу по едно и също време

    Коментиран от #15

  • 15 Бай Иван

    2 16 Отговор

    До коментар #14 от "Dimitar Nikolov":

    Mи защото си е гротеско копие на Шелбито. Тъжно е ,че нация с такива велики инженери е докарана до състояние на нирвана и произвежда жалки подобия на коли от каменната ера! И все пак история, няма как да я игнорира човек!

    Коментиран от #17

  • 16 Атанас Димитров

    1 20 Отговор
    .ahti kenefa
  • 17 Име:

    13 6 Отговор

    До коментар #15 от "Бай Иван":

    А щото шелби кобра не е копие на ферари, хич....
    --------------------------------------------------
    На тортата за рождения ден на директора на завода "ВАЗ" три пъти й сменяли свещите...
  • 18 бат батков

    2 18 Отговор

    До коментар #13 от "Vasik Atanasova":

    За никъв к.. не стават освен за алкохолици където са винаги на първо място

    Коментиран от #19

  • 19 Vasik Atanasova

    10 3 Отговор

    До коментар #18 от "бат батков":

    АКО НЕ БЯХА ТЕ СИГУРНО ОЩЕ ЩЯХМЕ ФЕСОВЕ ДА НОСИМ
    МНОГО ИСТРАДАЛ НАРОД САМО ВЪВ ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА СА ЗАГИНАЛИ 27 МИЛИОНА МЪЖЕ

    Коментиран от #20, #21

  • 20 Стоян Стоянов

    2 14 Отговор

    До коментар #19 от "Vasik Atanasova":

    може би е така, можеше и по друг начин да се бяха развили нещата - кой знае ...
    Относно тази гротеска на снимките - много е жалко наистина. Руснаците имат много умове, разработват не-малко технологии, но това наистина прилича на набързо сглобено в час по трудово.
  • 21 Име:

    0 9 Отговор

    До коментар #19 от "Vasik Atanasova":

    Заблудена си от "чистата" идея на освободителите. Че ние и до сега сме си роби. Има 1 паметник на 1 български политик със посечена глава в градинката на Кристал. Можеше сега да сме втората Швейцария ама какво да се прави "братски" народи сме....

    Коментиран от #22

  • 22 Vasik Atanasova

    4 1 Отговор

    До коментар #21 от "Име:":

    МЛАДО МОМЧЕ СИ ОЩЕ НЕ ГИ РАЗБИРАШ НЕЩАТА
    ГЛЕДАЙ ФИЛМА ВРЕМЕ РАЗДЕЛНО ТАМ МНОГО ТОЧНО Е ОПИСАНА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА В КОЯТО СА ЖИВЕЛИ БЪЛГАРИТЕ ПОД ТУРСКО РОБСТВО И БЪДИ ЩАСТЛИВ ЧЕ НЕ СИ СЕ РОДИЛ РОБ
  • 23 Ford

    0 5 Отговор
    Начи да ви кажа,няма освободители на бели коне.Има истината и тя е,че след войната Чърчил и Сталин си поделят Европа и ние за лош късмет попадаме в по-лошата зона. Е например гърците,дето са по мързеливи от нас поне 5 пъти и по големи селяндури поне 3 пъти, те извадиха късмет и попаднаха в правилната зона.Който не знае ,в Гърция по онова време е имало доста комунисти и това движение е било популярно,но социалистическа революция така и не става-щото са в на Чърчил зоната.Ей тва е.