През 60-те години на миналия век Съветският съюз е на върха на технологичната си мощ. Страната строи огромни заводи, електрически централи и праща ракети в Космоса.
През 1962 г., когато се състои първият в историята групов полет на корабите Восток-3 и Восток-4, а Нобеловата награда за физика получава съветският учен Лев Давидович Ландау, на състезателните трасета се появява ЗиЛ-112С. Както във всичко друго, СССР се старае да не изостава от останалия свят дори в пистовите състезания.
112С е последният от цяла серия спортни автомобили на Завод имени Лихачова. Историята им започва още преди Втората световна война с легендарния ЗИС-Спорт. През 50-те и 60-те години на XX век флагманът на съветското автомобилостроене удивлява с крайно необичаен за онези ширини дизайн.
Ръководството на ЗиЛ поощрява ентусиастите от Лабораторията за спортни автомобили, ръководени от Сергей Василиевич Глазунов. Над колите се трудят най-добрите конструктори и художници на завода.
Ситуацията с техническата част обаче е по-сложна. Използват се съществуващи възли и агрегати от ЗИС-110 и ЗИЛ-111. Външно ЗИЛ-112С прилича доста на Ferrari 250, но отвътре... Инженерите са принудени да се справят с наличностите.
Състезателният ЗиЛ има пространствена рама от тръби и каросерия от фибростъкло. Оборудван е с 6.0-литров двигател с мощност 240 к.с. Съединителят и тристепенната скоростна кутия са взети от стандартен ЗИС-110, а предното окачване и кормилната система са приспособени от ГАЗ-21.
През 1962-ра е създадена по-усъвършенствана модификация с дискови спирачки отпред. По онова време в СССР не съществуват такъв възел, а вносът е невъзможен. В ЗиЛ решават, че ще бъде най-лесно да разработят собствена конструкция.
Не теория красивият ЗИЛ-112С може да развие 260 км/ч - немислима за онези години в СССР скорост. Руското Ferrari не може да се мери със западните аналози нито по динамика, нито по управляемост, а редом с тогавашните Grand Turismo на Mercedes-Benz и Jaguar изглежда като гаражна самоделка. Въпреки това двуместният болид отбелязва редица успехи в т.нар. съветска Свободна формула.
Заради промяна в регламента през 1964 г. на единия от двата ЗИЛ-112С е монтиран двигател от ГАЗ-13 Чайка с мощност 200 к.с. С тази кола Генадий Жарков завоюва бронза в националното първенство. Година по-късно се появява и най-успешната модификация на модела с експериментален двигател ЗИЛ-114 с мощност 260-270 к.с. С нея Жарков печели шампионата на страната във Формула-5.
ЗИЛ-112С стига и до дребносерийно производство. Няколко специално подготвени коли са пратени да премерят сили в състезания за издръжливост като 24-те часа на Льо Ман и Спа. До реален сблъсък със западната конкуренция обаче така и не се стига.
По-нататък следите на прототипите се губят. Предполага се, че са унищожени. Единият от двата оригинални автомобила от 1962-ра катастрофира и изобщо не е реставриран. Благодарение на ентусиасти от Рига обаче вторият ЗИЛ-112С се съхранява и до днес в музея на естонската писта "Бикерниеки".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Естребовски
12:13 08.04.2014
2 Симеон Тасев
14:13 08.04.2014
3 Симеон Тасев
14:13 08.04.2014
4 Дошo
16:21 08.04.2014
5 IVAN
16:50 08.04.2014
6 Maurice
17:06 08.04.2014
7 Веско Павлов
17:19 08.04.2014
8 Владислав Димитров
17:20 08.04.2014
9 Vasik Atanasova
ОПРЕДЕЛЕНО МИ ХАРЕСВА
19:29 08.04.2014
10 Бай Иван
Коментиран от #12, #13
19:49 08.04.2014
11 бат батков
23:20 08.04.2014
12 триста итридесети
До коментар #10 от "Бай Иван":
Ванка ти самия си насапунисан индиректно от тавариш сталин, замисли се върху това.И като такъв даваш оценка.
пфу
00:14 09.04.2014
13 Vasik Atanasova
До коментар #10 от "Бай Иван":
РУСНАЦИТЕ ВИНАГИ СА ИМАЛИ МОЗЪЦИНО ДОСТА ГИ ИЗКУПИХА АМЕРИКАНЦИТЕ ВЪВ ВСЯКАКЪВ СЕКТОР
ПРЕДЛОЖИХА ИМ ЖИВОТ ЛУКС КОЛИ КЪЩИ И ГОЛЕМИ ХОНОРАРИ ДА РАБОТЯТ ЗА ТЯХ
ПРОФЕСОРИ МЕДИЦИ И РЕД ДРУГИ УЧЕНИ
ЕВРЕИ ВЕ ВАНКА ЕВРЕИ
Коментиран от #18
01:50 09.04.2014
14 Dimitar Nikolov
Коментиран от #15
12:14 09.04.2014
15 Бай Иван
До коментар #14 от "Dimitar Nikolov":
Mи защото си е гротеско копие на Шелбито. Тъжно е ,че нация с такива велики инженери е докарана до състояние на нирвана и произвежда жалки подобия на коли от каменната ера! И все пак история, няма как да я игнорира човек!Коментиран от #17
19:10 09.04.2014
16 Атанас Димитров
20:31 09.04.2014
17 Име:
До коментар #15 от "Бай Иван":
А щото шелби кобра не е копие на ферари, хич....--------------------------------------------------
На тортата за рождения ден на директора на завода "ВАЗ" три пъти й сменяли свещите...
21:55 09.04.2014
18 бат батков
До коментар #13 от "Vasik Atanasova":
За никъв к.. не стават освен за алкохолици където са винаги на първо мястоКоментиран от #19
00:01 10.04.2014
19 Vasik Atanasova
До коментар #18 от "бат батков":
АКО НЕ БЯХА ТЕ СИГУРНО ОЩЕ ЩЯХМЕ ФЕСОВЕ ДА НОСИММНОГО ИСТРАДАЛ НАРОД САМО ВЪВ ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА СА ЗАГИНАЛИ 27 МИЛИОНА МЪЖЕ
Коментиран от #20, #21
02:43 10.04.2014
20 Стоян Стоянов
До коментар #19 от "Vasik Atanasova":
може би е така, можеше и по друг начин да се бяха развили нещата - кой знае ...Относно тази гротеска на снимките - много е жалко наистина. Руснаците имат много умове, разработват не-малко технологии, но това наистина прилича на набързо сглобено в час по трудово.
08:53 10.04.2014
21 Име:
До коментар #19 от "Vasik Atanasova":
Заблудена си от "чистата" идея на освободителите. Че ние и до сега сме си роби. Има 1 паметник на 1 български политик със посечена глава в градинката на Кристал. Можеше сега да сме втората Швейцария ама какво да се прави "братски" народи сме....Коментиран от #22
16:48 10.04.2014
22 Vasik Atanasova
До коментар #21 от "Име:":
МЛАДО МОМЧЕ СИ ОЩЕ НЕ ГИ РАЗБИРАШ НЕЩАТАГЛЕДАЙ ФИЛМА ВРЕМЕ РАЗДЕЛНО ТАМ МНОГО ТОЧНО Е ОПИСАНА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТТА В КОЯТО СА ЖИВЕЛИ БЪЛГАРИТЕ ПОД ТУРСКО РОБСТВО И БЪДИ ЩАСТЛИВ ЧЕ НЕ СИ СЕ РОДИЛ РОБ
02:10 13.04.2014
23 Ford
20:55 14.04.2014