Целта на Европейския съюз за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. остава в сила, но пътят към изцяло електрически автомобилен парк изглежда все по-дълъг и криволичещ. Въпреки че съществуващите автомобили с ДВГ ще могат да се управляват и след 2035 г., последните данни сочат, че преходът към електрически автомобили ще бъде маратон, а не спринт, и някои се питат дали финалът някога ще бъде достигнат. От близо 249 милиона автомобила по пътищата на ЕС през 2023 г. чисто електрическите превозни средства представляват едва 1,8 % от общия брой.
Цифрите, публикувани наскоро от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), подчертават предизвикателството, пред което са изправени електрическите превозни средства. Въпреки дългогодишните правителствени стимули, данъчни облекчения и други привилегии, изцяло електрическите автомобили остават малка част от общия автомобилен парк в Европа. Дори при отчитане на хибридите с възможност за зареждане, автомобилите с порт за зареждане съставляват едва 3,9% от автомобилния парк на ЕС през 2023 г., според ACEA.
С рязкото покачване на цените на новите автомобили европейците задържат по-дълго старите си автомобили. Средната възраст на автомобилите в ЕС вече е 12,5 години, като най-старият автомобилен парк е в Гърция (17,5 години), а най-младият - в Люксембург (8 години). За съжаление, данни за България не фигурират в тази класация, за да разберем как се движи страната ни.
Притежанието на автомобили в ЕС варира значително, като най-висока е гъстотата на автомобилите в Италия (694 автомобила на 1000 души), а най-ниска - в Латвия (381 автомобила на 1000 души). Средностатистическият европейски шофьор изминава около 12 346 км годишно.
Интересно е, че през 2024 г. се наблюдава лек спад в пазарния дял на чисто електрическите автомобили в ЕС, който намалява с 1% до 13,6%. Продажбите на Plug-in хибриди също са намалели - от 7,7% на 7,1%. В по-широкия регион на ЕС+ЕАСТ+Великобритания електромобилите отбелязват незначителен спад - от 15,7% на 15,4%, а PHEV - от 7,7% на 7,3%.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Госта
15:27 04.02.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Анонимен
15:29 04.02.2025
5 Директора
Статия, директно преведена от сайта мотор1.ком (просто сте сложили защита, да не се постват линкове)
Напишете в Гогъл: only 1.8% electric cars in eu
Коментиран от #10, #16
15:30 04.02.2025
6 ЕСССР
15:33 04.02.2025
7 Жуп
15:34 04.02.2025
8 али раза
15:36 04.02.2025
9 ДВГ
САЩ защо излязоха от парижкото споразумение за климата.
Тока защо поскъпва постоянно, нали еко и леко......?
15:40 04.02.2025
10 Японеца
До коментар #5 от "Директора":
Статията е на От Адриан Падеану, а тук е от Галин15:42 04.02.2025
11 ХорАта
15:45 04.02.2025
12 пак този
15:50 04.02.2025
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
🤔"Дали ще успея да стигна или...?"🤔
15:54 04.02.2025
14 Като искат ток
Сега производителите искат цяла нова кола да произвеждат и клиентите да се набутват да плащат отново лизингови вноски няколко години
Коментиран от #17
15:55 04.02.2025
15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
15:57 04.02.2025
16 Механик
До коментар #5 от "Директора":
Виж сега, колега. Точно тоя младеж даето претендира да разбира от автомобили, абесолютно нищичко не разбира от това. Може би да разбира от "широка лайсна", "фейслифт" и др. модерни приказки, но технически е тотално неграмотен.Освен това в тоя сайт журналистите, макар и силно ориентирани евро-атлантически, масово не могат да ползват английски, поради което превеждат с гугъл и се получава една голяма манджа с грозде.
Но.... Има едно голямо НО. Но, читателите им в по-голямата си част са точно на същото ниво като аФтУрите и на никой не му прави впечатление. В противен случай, тоя младеж, както и другите му колеги, много отдавна щяха да редат щайги с картофи в някой склад.
Лично аз посещавам сайта, а и рубриката, за да се посмея над тия хора.
Коментиран от #26
16:00 04.02.2025
17 Механик
До коментар #14 от "Като искат ток":
Гледам имаш цели два плюса до тука. Значи поне двама човека не могат да мислят.Я кажи къде ще събереш батерия с размери 2 на 1.5 метра в сегасъществуващ автомобил. На електричките в е пода, на сегашните автомобили с ДВГ, къде?
И не е само там проблема. Проблемите в превръщането на сегашен автомобил в електричка са мнооооого повече от колкото на самите електрички, защото представляват стандартните проблеми на ел. колите + техническите проблеми по това дето искаш да се прави.
Коментиран от #18
16:05 04.02.2025
18 Има видео в ЮТЮб
До коментар #17 от "Механик":
Виж как ги правят във ВеликобританияКоментиран от #20, #22
16:08 04.02.2025
19 Виж видеото
16:15 04.02.2025
20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #18 от "Има видео в ЮТЮб":
Колега, то в България отдавна направиха Голф-2 на ток. За завода обаче е по-лесно и рентабилно чисто нова архитектура на купето заради различните изисквания на принцип на работа, на механика, безопасност и пр.❗16:19 04.02.2025
21 Не щем мотокари
Друг е въпроса, че нслагането на ел коли е само заради това да нямаме лични коли, защото мобилноста е част от свободата на личността, колата не е лукс, а необхофимост за циеилизования човек!
16:22 04.02.2025
22 Мнение
До коментар #18 от "Има видео в ЮТЮб":
Една баба/леля каза, не значи, че е технически, финансово и екологически обосновано да се прави масово!Както колегата "Механик" ви намекна, опитвайте се да мислите повече и по-надалеко от носа си!
И не забравяйте как работи капитализма:
Ако това тримесечие нямате ръст на печалбата, значи предприятието ви е пред фалит?!
А възможна ли е безкрайна печалба и безкраен ръст на финансите на планета с ограничени ресурси (вкл човешки)?!
Абсолютно НЕ!!!
Всичко, което се лансира по овладените медии за т.нар. "иновации" тип електрички, е с цел да се запази хегемонията и безконтролното печатане на зелена тоалетна хартия от дълбоката държава във фащ!!!
Съвременните ел автомобили са пълна глупост за наивници, която глупост е и доста по-замърсяваща спрямо автомобилите с двг!!!
За да върви капитализма (консуматорското общество) трябва да има постоянна консумация на всичко!!!
Да обаче хората като си купят основните неща в живота (жилище, автомобил, обзавеждане) и друго не им трябва за доста време напред!
Как да ги принудим да купуват постоянно?!
Ами като правим некачествени стоки, издържащи едвам гаранционния период!!!
Освен това ще ги принудим да купуват топ невероятната "иновация" на съвременния ел автомобил (свързани последователно батерии от джиесеми) като им обясним колко еко била тя?!
И в крайна сметка доста немислещи хора се връзват на такава пропаганда!!!
Затова мислете повече!!!
Напр, кое според вас е по-еко?!
Двг автомобил издържащ 2
Коментиран от #23, #27
16:28 04.02.2025
23 Мнение
До коментар #22 от "Мнение":
...Автомобил с ДВГ издържащ 20г (с минимална поддръжка), или ел автмобил на който трябва да се сменя батерията на всеки 5г?!
16:29 04.02.2025
24 Тити
16:41 04.02.2025
25 Като почнат да монтират
16:46 04.02.2025
26 Директора
До коментар #16 от "Механик":
Поне да слагат източник. Срамота е!Коментиран от #28
16:52 04.02.2025
27 Те в България едни хубави пътища
До коментар #22 от "Мнение":
Танкерите с петрол са руска рулетка с Черно мореТранспорта на петролни продукти и газ до бензиностанциите е без пари
Докато електрически автомобили може да си го зареждаш в къщи от АЕЦ ТЕЦ ВЕЦ даже с фотоволтаик
Коментиран от #30, #31
17:00 04.02.2025
28 Механик
До коментар #26 от "Директора":
Като цяло, колегата е от новите модерни, завършили ютуб-академията. Тия кълват и на гола кука и за тях нещата стоят така "щом го дават по телефона, начи е истина."Наскоро един човек, който аз имах за умен и дори техн. грамотен, ми дойде да ми дам съвет как да свърже електрически един електромотор (300 вата монофазен) с един автомобилен генератор (300 вата). Да ги сложи на една рама и да свърже шайбите им с ремък. Идеята е като развърти с дрелката елетромотора, а той завърти генератора, генератора с едната си фаза да даде ток на мотора, като по тоя начин го захрани и се получи "перпетуум мобиле. А тъй като автомобилния генератор е трифазен, от него да отведе една НУЛА и едната фаза и да си зхранва електрически крушки на село.
следва продължение:
17:03 04.02.2025
29 Механик
Та, обясних му аз, че това нещо не е възможно, защото противоречи на опредлени закони на физиката...
Човека подскочи. Вика: "Абе и ти ли си международната мафия, дето гледа да си продава петрола? Ето, гледай тука човека го е направил." И ми пуска клип от тубата в който надълго и нашироко се показва как това нещо работи.
Е, какво да му кажеш на такова шиле? Как да му обясниш?
Та така и на колегата, дето вероятно през живота си не е завил една гайка, но е решил, че ще превръща автомобилите с ДВГ с електрички.
17:06 04.02.2025
30 Механик
До коментар #27 от "Те в България едни хубави пътища":
Гледам вече си избъразл да си сложиш +.Та в тоя ред на мисли, ти имаш ли вече електромобил?
17:10 04.02.2025
31 Мнение
До коментар #27 от "Те в България едни хубави пътища":
Той щоту тежката минна техника, която копа руда за батерии, изобщо "НЕ" ползва въпросният петрол, който описваш?!Да не говорим, че рециклирането на тия автомобилни литиево йонни батерии, по официални данни е около 5% в световен мащаб!!!
Както вече споменах, мислете по-надалеч от носовете си!
Не вярвайте на "цънците" по овладените медии!
Лъжат ви като за световно!!!
17:20 04.02.2025
32 Анонимен
17:30 04.02.2025