ЕС го иска, но хората не: Само 1.8% от всички коли в Европа са на ток

4 Февруари, 2025 15:24 860 32

  • електромобили-
  • коли на ток-
  • европа

Данните са на Европейската асоциация на автомобилните производители

ЕС го иска, но хората не: Само 1.8% от всички коли в Европа са на ток - 1

Целта на Европейския съюз за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. остава в сила, но пътят към изцяло електрически автомобилен парк изглежда все по-дълъг и криволичещ. Въпреки че съществуващите автомобили с ДВГ ще могат да се управляват и след 2035 г., последните данни сочат, че преходът към електрически автомобили ще бъде маратон, а не спринт, и някои се питат дали финалът някога ще бъде достигнат. От близо 249 милиона автомобила по пътищата на ЕС през 2023 г. чисто електрическите превозни средства представляват едва 1,8 % от общия брой.

Цифрите, публикувани наскоро от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), подчертават предизвикателството, пред което са изправени електрическите превозни средства. Въпреки дългогодишните правителствени стимули, данъчни облекчения и други привилегии, изцяло електрическите автомобили остават малка част от общия автомобилен парк в Европа. Дори при отчитане на хибридите с възможност за зареждане, автомобилите с порт за зареждане съставляват едва 3,9% от автомобилния парк на ЕС през 2023 г., според ACEA.

С рязкото покачване на цените на новите автомобили европейците задържат по-дълго старите си автомобили. Средната възраст на автомобилите в ЕС вече е 12,5 години, като най-старият автомобилен парк е в Гърция (17,5 години), а най-младият - в Люксембург (8 години). За съжаление, данни за България не фигурират в тази класация, за да разберем как се движи страната ни.

Притежанието на автомобили в ЕС варира значително, като най-висока е гъстотата на автомобилите в Италия (694 автомобила на 1000 души), а най-ниска - в Латвия (381 автомобила на 1000 души). Средностатистическият европейски шофьор изминава около 12 346 км годишно.

Интересно е, че през 2024 г. се наблюдава лек спад в пазарния дял на чисто електрическите автомобили в ЕС, който намалява с 1% до 13,6%. Продажбите на Plug-in хибриди също са намалели - от 7,7% на 7,1%. В по-широкия регион на ЕС+ЕАСТ+Великобритания електромобилите отбелязват незначителен спад - от 15,7% на 15,4%, а PHEV - от 7,7% на 7,3%.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Госта

    40 1 Отговор
    Джендърите нямат шанс за победа!!!
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Анонимен

    39 5 Отговор
    Тойотата ми ще ме надживее. Така и няма да си купя ел. боклук за 70 000 евро.
  • 5 Директора

    24 0 Отговор
    Вземете от някъде статия, бам в Google Translate и хоп... новина. Нищо авторско, никакъв труд.

    Статия, директно преведена от сайта мотор1.ком (просто сте сложили защита, да не се постват линкове)

    Напишете в Гогъл: only 1.8% electric cars in eu

    Коментиран от #10, #16

  • 6 ЕСССР

    21 1 Отговор
    Уточнете, Коминтерна на ЕСССР оглавен ит Другарката Урсула го иска, но народите НЕ! Като всяка тоталитарна структура и ЕСССР налага волята си със сила и репресии волята си над отрудените хора!
  • 7 Жуп

    28 1 Отговор
    Как да го искаш като минава 200 км на 20 градуса и после 4 часа на зарядното. То пред всеки блок ще трябват по 100 зареждачки
  • 8 али раза

    7 2 Отговор
    Аз искам ама няма пари.
  • 9 ДВГ

    21 2 Отговор
    Електрическите зомбита ще са недоволни, ЧЕ ние няма да се набутаме с боклучиви и мръсни електрички.
    САЩ защо излязоха от парижкото споразумение за климата.
    Тока защо поскъпва постоянно, нали еко и леко......?
  • 10 Японеца

    8 0 Отговор

    До коментар #5 от "Директора":

    Статията е на От Адриан Падеану, а тук е от Галин
  • 11 ХорАта

    11 4 Отговор
    Хората го искат, но не разбрахме защо струваха 3 пъти по-скъпи от това, което струваше автомобилът преди короната. Среден клас кола можеше да си купиш нова за 25 хиляди нова, сега електричка (и то по-малка) е мин. 75 хиляди ... ами не е до хората, до доходите и недалновидността на ЕС е цялата дъндания. Формулата беше лесна - милиардите за Украйна да се дадат на Русия за построяване на десетки АЕЦ-ове. После с тези АЕЦ-ове цяла Европа щеше да произвежда колкото си иска коли. После ако искаше и САЩ да са в играта - те щяха да продават урана и така всички щяха да са доволни, най-вече Украйна щеше да е цяла и да не загиват хора.
  • 12 пак този

    15 1 Отговор
    Представям си ако сега бяха 50-60%. Цената на зареждане щеше да е колкото месечен наем на къща.
  • 13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    15 3 Отговор
    Каращите Електрички разбраха какво е да си пешеходец с разстройство❗🤣❗
    🤔"Дали ще успея да стигна или...?"🤔
  • 14 Като искат ток

    7 2 Отговор
    Да махат ДВГ и да слагат електромотори и батерии на вече съществуващите автомобили
    Сега производителите искат цяла нова кола да произвеждат и клиентите да се набутват да плащат отново лизингови вноски няколко години

    Коментиран от #17

  • 15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    13 3 Отговор
    Никой не е ПРОТИВ Електричките, просто БЛИЗКОТО БЪДЕЩЕ на ЕА не е толкова близко❗
  • 16 Механик

    9 0 Отговор

    До коментар #5 от "Директора":

    Виж сега, колега. Точно тоя младеж даето претендира да разбира от автомобили, абесолютно нищичко не разбира от това. Може би да разбира от "широка лайсна", "фейслифт" и др. модерни приказки, но технически е тотално неграмотен.
    Освен това в тоя сайт журналистите, макар и силно ориентирани евро-атлантически, масово не могат да ползват английски, поради което превеждат с гугъл и се получава една голяма манджа с грозде.
    Но.... Има едно голямо НО. Но, читателите им в по-голямата си част са точно на същото ниво като аФтУрите и на никой не му прави впечатление. В противен случай, тоя младеж, както и другите му колеги, много отдавна щяха да редат щайги с картофи в някой склад.
    Лично аз посещавам сайта, а и рубриката, за да се посмея над тия хора.

    Коментиран от #26

  • 17 Механик

    3 0 Отговор

    До коментар #14 от "Като искат ток":

    Гледам имаш цели два плюса до тука. Значи поне двама човека не могат да мислят.
    Я кажи къде ще събереш батерия с размери 2 на 1.5 метра в сегасъществуващ автомобил. На електричките в е пода, на сегашните автомобили с ДВГ, къде?
    И не е само там проблема. Проблемите в превръщането на сегашен автомобил в електричка са мнооооого повече от колкото на самите електрички, защото представляват стандартните проблеми на ел. колите + техническите проблеми по това дето искаш да се прави.

    Коментиран от #18

  • 18 Има видео в ЮТЮб

    1 2 Отговор

    До коментар #17 от "Механик":

    Виж как ги правят във Великобритания

    Коментиран от #20, #22

  • 19 Виж видеото

    1 1 Отговор
    Електрик класик Кар как се конвертира стар автомобил в електромобил
  • 20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    2 0 Отговор

    До коментар #18 от "Има видео в ЮТЮб":

    Колега, то в България отдавна направиха Голф-2 на ток. За завода обаче е по-лесно и рентабилно чисто нова архитектура на купето заради различните изисквания на принцип на работа, на механика, безопасност и пр.❗
  • 21 Не щем мотокари

    6 1 Отговор
    Колата на пърео място трябва да е практична, а мотокарите не са! Когато то почнат да вършат работа като колите на бензин, когато мога спокойно да стигна от Осло до Мадрид с електричката, без е да чакам часове за зареждане и цените станат по-нормални хората ще си купуват такива коли!
    Друг е въпроса, че нслагането на ел коли е само заради това да нямаме лични коли, защото мобилноста е част от свободата на личността, колата не е лукс, а необхофимост за циеилизования човек!
  • 22 Мнение

    2 1 Отговор

    До коментар #18 от "Има видео в ЮТЮб":

    Една баба/леля каза, не значи, че е технически, финансово и екологически обосновано да се прави масово!

    Както колегата "Механик" ви намекна, опитвайте се да мислите повече и по-надалеко от носа си!

    И не забравяйте как работи капитализма:
    Ако това тримесечие нямате ръст на печалбата, значи предприятието ви е пред фалит?!
    А възможна ли е безкрайна печалба и безкраен ръст на финансите на планета с ограничени ресурси (вкл човешки)?!
    Абсолютно НЕ!!!

    Всичко, което се лансира по овладените медии за т.нар. "иновации" тип електрички, е с цел да се запази хегемонията и безконтролното печатане на зелена тоалетна хартия от дълбоката държава във фащ!!!

    Съвременните ел автомобили са пълна глупост за наивници, която глупост е и доста по-замърсяваща спрямо автомобилите с двг!!!

    За да върви капитализма (консуматорското общество) трябва да има постоянна консумация на всичко!!!
    Да обаче хората като си купят основните неща в живота (жилище, автомобил, обзавеждане) и друго не им трябва за доста време напред!
    Как да ги принудим да купуват постоянно?!
    Ами като правим некачествени стоки, издържащи едвам гаранционния период!!!
    Освен това ще ги принудим да купуват топ невероятната "иновация" на съвременния ел автомобил (свързани последователно батерии от джиесеми) като им обясним колко еко била тя?!

    И в крайна сметка доста немислещи хора се връзват на такава пропаганда!!!

    Затова мислете повече!!!
    Напр, кое според вас е по-еко?!
    Двг автомобил издържащ 2

    Коментиран от #23, #27

  • 23 Мнение

    5 1 Отговор

    До коментар #22 от "Мнение":

    ...
    Автомобил с ДВГ издържащ 20г (с минимална поддръжка), или ел автмобил на който трябва да се сменя батерията на всеки 5г?!
  • 24 Тити

    1 0 Отговор
    С тези доходи у нас и без субсидия от държавата мисията невъзможна.
  • 25 Като почнат да монтират

    3 1 Отговор
    Дистанционни имобилайзери на електричните и на ДВГ командвани от дронове на полицията ще стане като филма матрицата
  • 26 Директора

    2 0 Отговор

    До коментар #16 от "Механик":

    Поне да слагат източник. Срамота е!

    Коментиран от #28

  • 27 Те в България едни хубави пътища

    1 2 Отговор

    До коментар #22 от "Мнение":

    Танкерите с петрол са руска рулетка с Черно море
    Транспорта на петролни продукти и газ до бензиностанциите е без пари
    Докато електрически автомобили може да си го зареждаш в къщи от АЕЦ ТЕЦ ВЕЦ даже с фотоволтаик

    Коментиран от #30, #31

  • 28 Механик

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "Директора":

    Като цяло, колегата е от новите модерни, завършили ютуб-академията. Тия кълват и на гола кука и за тях нещата стоят така "щом го дават по телефона, начи е истина."
    Наскоро един човек, който аз имах за умен и дори техн. грамотен, ми дойде да ми дам съвет как да свърже електрически един електромотор (300 вата монофазен) с един автомобилен генератор (300 вата). Да ги сложи на една рама и да свърже шайбите им с ремък. Идеята е като развърти с дрелката елетромотора, а той завърти генератора, генератора с едната си фаза да даде ток на мотора, като по тоя начин го захрани и се получи "перпетуум мобиле. А тъй като автомобилния генератор е трифазен, от него да отведе една НУЛА и едната фаза и да си зхранва електрически крушки на село.
    следва продължение:
  • 29 Механик

    0 0 Отговор
    Продължение:
    Та, обясних му аз, че това нещо не е възможно, защото противоречи на опредлени закони на физиката...
    Човека подскочи. Вика: "Абе и ти ли си международната мафия, дето гледа да си продава петрола? Ето, гледай тука човека го е направил." И ми пуска клип от тубата в който надълго и нашироко се показва как това нещо работи.
    Е, какво да му кажеш на такова шиле? Как да му обясниш?
    Та така и на колегата, дето вероятно през живота си не е завил една гайка, но е решил, че ще превръща автомобилите с ДВГ с електрички.
  • 30 Механик

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Те в България едни хубави пътища":

    Гледам вече си избъразл да си сложиш +.
    Та в тоя ред на мисли, ти имаш ли вече електромобил?
  • 31 Мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Те в България едни хубави пътища":

    Той щоту тежката минна техника, която копа руда за батерии, изобщо "НЕ" ползва въпросният петрол, който описваш?!
    Да не говорим, че рециклирането на тия автомобилни литиево йонни батерии, по официални данни е около 5% в световен мащаб!!!

    Както вече споменах, мислете по-надалеч от носовете си!
    Не вярвайте на "цънците" по овладените медии!
    Лъжат ви като за световно!!!
  • 32 Анонимен

    0 0 Отговор
    Правителството, разумява се, няма нищо против,това са европейски правила,наложени от Брюксел.Никой не пита народът дали е съгласен и има ли средства за препитание.