Китайски автомобилни производители са замесени в международен скандал, свързан със схема за износ, която им позволява да продават нови автомобили като употребявани. Този механизъм изкуствено завишава данните за продажбите и манипулира статистиката за световната търговия. Въпреки че тези превозни средства се декларират като употребявани, в по-голямата част от случаите те са чисто нови автомобили с нулев пробег, които са били само официално регистрирани в Китай.
Според официални данни, през 2024 г. от Китай са изнесени 436 хиляди леки и търговски превозни средства, класифицирани като употребявани. Експерти обаче твърдят, че над 90% от тях изобщо не са имали пробег. Това означава, че в много случаи става въпрос за чисто бюрократична процедура – автомобилите се регистрират официално в Китай и веднага след това се изнасят в чужбина като употребявани. Този механизъм позволява на китайските марки да заобикалят търговски ограничения, които биха могли да се прилагат за внос на нови автомобили. Същевременно, тези продажби се отчитат като пълноценни на вътрешния пазар, което изкуствено подобрява статистиката им.
Местните власти също участват в подобни манипулации, виждайки в това възможност за постигане на икономически цели, поставени от централното правителство. Например, община Шънджън обяви мащабно разширяване на специален логистичен център за съхранение на „употребявани автомобили с нулев пробег“, за да се достигне целта от 400 000 изнесени бройки. Някои градове дори временно облекчават ограниченията за регистрация на автомобили, за да подкрепят схемата.
Същевременно, тази ситуация буди безпокойство не само сред международните наблюдатели, но и в самата китайска автомобилна индустрия. Вей Джиенджун, един от водещите представители на сектора, открито критикува практиката на масов износ на „нови употребявани“ автомобили. Според него, подобна политика може да доведе до дълбока криза в индустрията, тъй като нарушава пазарния баланс, стимулира свръхпроизводството и изкривява реалните икономически показатели.
На фона на все по-строгите мерки от страна на Европейския съюз, Съединените щати и други страни, които разглеждат китайския износ като заплаха за местната си автомобилна индустрия, подобна схема би могла да има сериозни последици за международния имидж на Китай и да предизвика нови вълни от тарифни бариери.
По този начин, въпреки очевидните икономически ползи от подобна стратегия за определени китайски региони, тя повдига много въпроси както относно прозрачността на световната търговия, така и относно етиката на бизнес практиките в индустрия, която играе все по-важна роля в световната икономика.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хасковски каунь
Коментиран от #3
09:54 30.06.2025
2 Всеки Търси Начин !
Да се Приоритезира !
09:55 30.06.2025
3 Шафор
До коментар #1 от "Хасковски каунь":
Така и.Коментиран от #7
09:55 30.06.2025
4 В Китай сигурно 500 милиона човека
09:56 30.06.2025
5 хаха
Коментиран от #6, #16
10:44 30.06.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Наистина
До коментар #3 от "Шафор":
Е така!(Не можа ли просто да сложиш един плюс, вместо да напишеш коментар "така е")
11:55 30.06.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Техно
А че на официалните данни за продажбите на чайната не може да се има доверие е ясно.
13:53 30.06.2025
11 Мерцавия Доналда Фредовича
До коментар #8 от "Пцдрцдрд":
Някой са позабравили кой все пак е измислил търговията.. За неграмотните един жокер: НЕ СА краварите!Коментиран от #21
14:13 30.06.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Защо се ограничаваш
До коментар #5 от "хаха":
Защо само в Великобритания? Това си е масова практика, автомобилите да бъдат отчетени като продадени, Още е в момента в който излязат от завода и пътуват към дистрибутора, който на практика се води първи собственик и продава автомобилът на крайния клиент.Единствено при Тесла доколкото знам, продажбата се води за такава, чак след като клиентът се подпише, че я е получил, просто защото нямат дистрибутори и номера на другите не минава. Иначе и те биха се възползвали от същата схема.
Тоест всички го правят, но когато и китайците го направят, изведнъж това става лоша практика, която трябва да се порицае.
08:36 01.07.2025
17 незнайко
08:43 01.07.2025
18 Джо-банана
Коментиран от #19
13:03 01.07.2025
19 Ха-ха
До коментар #18 от "Джо-банана":
Това ме подсети за един виц от едно време-Какво е това китайка?
-Това е японка менте.
Как обаче се върти колелото на историята. Вече китайците изпревариха технологично японците и японците щат не щат ще започнат да копират китайците и Вица ще трябва да се обърне - японката е китайка менте.
13:27 01.07.2025
20 Дивака
15:34 01.07.2025
21 гост
До коментар #11 от "Мерцавия Доналда Фредовича":
Търговията когато е измислена те краварите не са съществували , също и много други!16:27 01.07.2025