Как жегата съсипва двигателя на колата

6 Юли, 2025 10:30 6 158 15

  • масло-
  • жега-
  • съвети

И защо маслото е от ключово значение

Как жегата съсипва двигателя на колата - 1
Снимка: Shutterstock

Моторното масло е много повече от просто смазка за движещите се части на двигателя; то играе ключова роля и в неговото охлаждане. Стабилността на двигателя при високи температури зависи пряко от състоянието на маслото, което го прави критичен елемент за дълголетието на автомобила.

Съвременните всесезонни масла са проектирани за целогодишна употреба в повечето случаи, стига да се спазват препоръките на производителя за вискозитет и интервали за смяна. Важни фактори тук обаче са климатът и техническото състояние на автомобила. Например, през лятото може да е по-подходящо използването на по-гъсто масло. Ако производителят допуска както 0W-20, така и 5W-30, то 5W-30 е за предпочитане при горещо време, особено ако зимните температури не падат под -30°C.

Високите температури значително увеличават натоварването върху моторното масло. То старее по-бързо, а сгъстяващите добавки, които поддържат вискозитета му, губят своята ефективност. Това може да се прояви като прекомерна течливост на маслото дори когато двигателят не е загрят. Прегряването, дори и краткотрайно, ускорява химичните процеси в маслото, намалявайки драстично неговите защитни свойства. Още при 115°C вискозитетът започва да спада, което води до увеличено триене и ускорено износване на критични компоненти като буталната група, коляновия вал и ангренажния ремък.

Синтетичните масла предлагат по-висока устойчивост на прегряване. Те се окисляват по-бавно, поддържат по-стабилен вискозитет дори при екстремни условия и осигуряват по-добра защита на двигателя в дългосрочен план. Тази им характеристика ги прави предпочитан избор за автомобили, които често работят при високи натоварвания или в горещ климат.

В допълнение към всичко изброено, при горещо време се увеличава и рискът от течове, дължащи се на износване на гумени уплътнения. Редовната проверка на нивото на маслото и навременната поддръжка на автомобила са ключови за избягването на подобни проблеми и за гарантиране на дълъг и безпроблемен живот на двигателя.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    20 27 Отговор
    В комунистическия концлагер на цифровото евро няма да има коли а само колела и тротинетки.

    Коментиран от #5

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Факт

    16 1 Отговор
    Всеки един производител на двигатели е задал спецификации относно двигателното масло.
    От там насетне, всеки един собственик на дадено возило се съобразява с това, или не се съобразява. Дали примерно е необходимо да бъде 5W-30 или пък 0W-30.

    Коментиран от #7

  • 4 Субар

    17 3 Отговор
    В зависимост от заобикалящата температура , където се експлоатира автомобила:

  • 5 Ножа е на кокал

    16 15 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    ЕЦБ няма интерес от борда, няма контрол върху лева, нашите подписват губещи сделки ежедневно Цанков камък, Белене, Козлодуй, батерии...., ЕС ни съди за Боташ, потапяме еврото. Догодина по това време, ако не сме приели еврото, 500 лв ще струва 1евро, а ти ще викаш Европа ни обра

    Коментиран от #6

  • 6 Малко по темата

    26 3 Отговор

    До коментар #5 от "Ножа е на кокал":

    Яйце ври в канче, какво значение има външната температура, като вътре е над 100 С. Водна, и маслена помпа да са ок, и термостата да отваря навреме, може и без него
  • 7 358

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "Факт":

    Долният индекс е най важен лятото, дообре
  • 8 Буха ха

    9 3 Отговор
    Имам на таблото температурата на маслото, зимата 95, лятото 110, с мръсна газ 125, това няма как да навреди на Мобил 1 синтетично
  • 9 Бахур ха ха

    8 2 Отговор
    Треба да свалиш картона пред радиатора

    Коментиран от #10

  • 10 Джуган

    4 6 Отговор

    До коментар #9 от "Бахур ха ха":

    Има температура на охладителна течност и температура на масло, две отделни уредчета на таблото на някои коли, но твоят коптор не е от тях. На БМВ М първата кове точно в средата, но втората мърда в определени граници. Ти няма как да го знаеш, но пък ако заговорим за арпаджик, ще знаеш всичко.

    Коментиран от #11

  • 11 Водач

    11 1 Отговор

    До коментар #10 от "Джуган":

    Не е точно така. Влезни в скритото меню и ще се изненадаш, от 75 до 105 градуса стрелката си седи на средата без да мърда, ама температурата си играй.

    Коментиран от #14

  • 12 Как влияе маслото на температурата?

    10 1 Отговор
    Реално никак, защото когато автомобила влезе в работен режим си има агрегати, които поддържат този режим.
  • 13 123456

    1 4 Отговор
    и кво излезе сега - лятото с едно масло , есента с друго , а зимата с трето - яко смяна на масло !
  • 14 Джуган

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "Водач":

    Както казах има две (даже три) температури които моят автомобил следи. Антифриз - малки отклонения, масло двигател - по-големи отклонения, масло DKG - няма дисплей, но ако се повиши много минава в limp mode докато се охлади

    Коментиран от #15

  • 15 Егати колата

    5 1 Отговор

    До коментар #14 от "Джуган":

    То както му трепериш на тоз автомобил, бетер от дете да гледаш. Ако колата е в изправност, всичко това се поддържа от системата. Ти караш ли я тази кола или внимааателно само и следиш параметрите.