Скритите системи на двигателя: Как хидравликата влияе на работата на колата ни

13 Август, 2025 11:13 4 940 10

  • двигател-
  • хивравлични системи-
  • съвети

Основните компоненти, за които става дума, са хидравличните повдигачи

Скритите системи на двигателя: Как хидравликата влияе на работата на колата ни - 1

Съвременните автомобилни двигатели са върхът на инженерната мисъл, съчетавайки висока мощност, икономия на гориво и екологичност. Много от тези постижения станаха възможни благодарение на хидравличните системи, които работят скрити от погледа, но са жизненоважни за ефективната работа на автомобила.

Какво представляват хидравличните системи?

Основните компоненти, за които става дума, са хидравличните повдигачи. Те автоматично поддържат правилния луфт между разпределителния вал и клапаните. Благодарение на тях, ръчното регулиране на клапаните остана в миналото, което прави поддръжката на двигателя по-лесна и повишава неговата надеждност. Освен повдигачите, много двигатели използват и хидравлични обтегачи на вериги, които гарантират постоянно опъване на ангренажната верига, както и различни системи за променливо газоразпределение като VVT, VTEC и MIVEC. Всички тези технологии допринасят за по-висока ефективност, по-нисък разход на гориво и по-добри динамични характеристики.

Проблеми и решения

Въпреки всички предимства, тези хидравлични механизми са изключително чувствителни към качеството и състоянието на двигателното масло. Те работят под налягане, като подават масло през тънки канали. Дори малки замърсявания, нагар или отлагания могат да запушат тези канали и да доведат до сериозни проблеми:

Метални шумове при студен старт или по време на работа на двигателя.
Нестабилни обороти и загуба на мощност.
Преждевременно износване на повдигачите и обтегачите.

Запушването на маслените канали е най-честата причина за "чукането" на хидравличните повдигачи. Те не могат да се напълнят с масло или да поддържат налягане, губейки своята функционалност.

Какво причинява проблема и как да го предотвратим?

Основните причини за това са:
Несвоевременна смяна на маслото.
Използване на масло с неподходящ вискозитет.
Често шофиране на къси разстояния, което не позволява на двигателя да достигне работна температура.
Прегряване на двигателя, което ускорява окисляването на маслото.

За да предотвратите тези проблеми, е изключително важно да спазвате препоръките на производителя за смяна на маслото. Препоръчително е да се използва и промивка при смяната, както и да се подбира масло с правилните спецификации и вискозитет. Ако забележите характерно "чукане" или бръмчене от двигателя, особено при студен старт, това е сигурен знак, че е време да се обърнете към специалист, преди проблемът да ескалира.


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сатана Z

    10 7 Отговор
    Купувайте си коли с механични повдигащи за да нямате ядове

    Коментиран от #3

  • 2 Механик

    5 8 Отговор
    Така ми се иска някой хубав ден, да прочета тук някоя техническа статия, но издържана, обоснована и с правилната терминология.... И все няма и няма.
    Както няма и "хидравлични повдигачи" в автомобила. Нещата за които говорите в статията се наричат "хидро-компенсатори". Тези малки "джаджики" обикновено стоят съвсем неподвижно в главата на мотора, така е няма как изобщо да повдигат каквото и да било.

    Коментиран от #4, #7, #8

  • 3 Механик

    12 1 Отговор

    До коментар #1 от "Сатана Z":

    Тук в сервиза имаме и една Астра, която е 92-ра година. Тя е с въпросните хидро-компенсатори и работи тихо като мушичка. Никога не са сменяни. Така че всичко е относително.
    Тия компенсатори са съвсем простички механизъмчета съставено от един цилиндър, едно бутало и един съчмен (еднопосочен) клапан. (сачма и пружинка)
    Няма какво да им се повреди, освен от лоши масла и нередовната им смяна да се засмолят и да заклинат, я буталцата, я сачмичките.
    А, "механичните" компенсатори, ще се налага някой да ти ги регулира. Да не говорим, че ще усетиш, че нещо не е наред, ако се разчука. Но ако поради естествено подбиване на уплътнителната повърхност на двойката клапан-легло, хлабината намалява и няма да има чукане до момента в който усетиш, че си прогорил клапан.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 супер са си саморегулиращите се клапани

    7 3 Отговор
    виж бизнеса с фалшиви и рециклирани масла е нещо друго...... добре, че идват електромоторите
  • 6 Аффторее

    3 3 Отговор
    Къде ги тези луфтове!???
  • 7 riko

    5 5 Отговор

    До коментар #2 от "Механик":

    Най обичам някой каго теб да се прави на разбирач. статията е супер, а в разговорния език, който е за масата, а не за такива "разбирачи" като теб, е вярна и точна. Ама нали трябва да се направиш по по най от автора... А иначе Радо (не го познавам лично) е специалист, карал толкова коли, колкото ти не си виждал на картинка. И аз харесвам статиите му. Ти като не ги харесваш, решението е просто - не ги четеш.
  • 8 Майстор, Майстор Механик

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "Механик":

    Така ми се иска някой хубав ден и Аз, и Аз Да прочета поне един истински издържан коментар?!
    Нали така Механико?
    Сега, Имаш Право, за правилната Техническа терминология - Така е!
    Но, но ..Много добре Знаеш ,че това е жаргонно и нарицателно название - "хидравличен повдигач" и се ползва масово, като понятие в сервизите и СТАНЦИИТЕ ЗА ТЕХНИЧЕСКО ОБСЛУЖВАНЕ ( С.Т.О.,) от Механиците и прочие там персонал...
    Не се хващай, сега така Дребнаво.
    Верно е - На технически език, така се назовават "хидро-компенсатори".
    Ся, Аз Трябва ли Тука , така като, Теб по същият начин - да Ти пиша, че Тези малки,
    и НЕ както си написал "джаджики" -
    а (Джаджи-Ч-ки), че на някой коли
    НЕ СА ТОЧНО (Джажи-Ч-ки) ами са направо цели ( метални чашки , че до направо Чаши ) от по 2 сантиметра в диаметър
    до 4-5 сантиметра на металното "чело" на Хидро компенсатора или хидро повдигача, както и да го назовеш ВСЕ е ЕДНО !
    Вземи Махни капака ,свали вала на Г.Р.Механизъм .. вземи магнита и бръкни и измъкни един хидро повдигач от нишата - на Някой Турбо Дизел V W Тигуан- Примерно или пък айде Голф 5,
    .,..Да Видиш, че НЕ СА точно (Джажи-Ч-ки).
    Така е, обикновено стоят Съвсем плътно в тк.н легла ( ниши) Но, пък баш пък и Неподвижно в главата на мотора, ..???
    Е, ..Ай стига Ся с тия свободни съчинения де ,
    ще ма извиняваш?!
    Така или иначе, Имат Възвратно постъпателно Движение по вертикалната ос - НАЛИ ТАКА ?!
    Или викаш Те са така там за Красота :-)
    Нали

    Коментиран от #9

  • 9 В сантиметри

    2 3 Отговор

    До коментар #8 от "Майстор, Майстор Механик":

    работят дърводелците....

    Коментиран от #10

  • 10 Е европейските Механици

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "В сантиметри":

    Като теб ..И те така
    ....та й от горе на тва, са
    На всяка "Манджа мерудия"
    за тва, са все на последно място..по всички