Нови автомобили за еднократна употреба или защо старите коли са по-надеждни от сегашните

15 Август, 2025 10:09 21 904 45

  • стари автомобили-
  • качество

Основният фактор е, че маркетолозите са започнали да доминират в процеса на разработка

Нови автомобили за еднократна употреба или защо старите коли са по-надеждни от сегашните - 1
Снимка: Shutterstock

Според мнозина, автомобилите, произведени през 80-те и 90-те години на миналия век, са били много по-здрави и надеждни от съвременните модели. Често се твърди, че тези коли са изминавали стотици хиляди километри без нужда от основен ремонт и с подходяща грижа, много от тях са в движение и до днес.

От качество към планирано остаряване

Една от основните причини за тази разлика е промяната в бизнес модела на автомобилната индустрия. В миналото производителите са се фокусирали върху издръжливостта и дълготрайността на продукта. Тогава за качествен автомобил се е смятал този, който е служил дълго време. Компонентите и механизмите са били проектирани да издържат на значителни натоварвания и са позволявали лесни ремонти.

С течение на времето обаче, маркетолозите са започнали да доминират в процеса на разработка, като въвеждат концепцията за "планирано остаряване". Това означава, че продуктите умишлено са проектирани да се развалят или да станат морално остарели след определен период. Така се стимулира търсенето на нови модели, които се сменят всяка година чрез рестайлинг и други промени.

Промени в дизайна и материалите

Промяната в подхода се отразява и в конструкцията на самите автомобили. Ето някои от основните разлики:

Простота срещу сложност: Старите автомобили са били с по-прост механичен дизайн и минимално количество електроника. Това е позволявало на собствениците да извършват сами голяма част от ремонтите в домашни условия. Съвременните коли са компютри на колела, чиято поддръжка изисква специализирана апаратура и умения.

Материали: В миналото за производството на автомобилите са се използвали по-здрави и дебели материали. Каросерийните панели са били изработени от по-дебели листове стомана, което е осигурявало по-добра защита. При новите модели се използват по-тънки ламарини и пластмасови части, които намаляват теглото, но за сметка на здравината и издръжливостта. В резултат на това, пластмасовите интериорни части бързо се износват и губят атрактивния си вид.

В крайна сметка, докато старите автомобили са били създавани с идеята да издържат възможно най-дълго, съвременните модели са проектирани за краткосрочна употреба, след която се очаква да бъдат заменени с нови.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 68 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сила

    95 6 Отговор
    Това на снимката при добра поддръжка ще се движи по пътищата още минимум 50 години ...същото модел 2020 година вече е за скрап !!!

    Коментиран от #7, #44

  • 2 Опааа

    114 2 Отговор
    Старите разбира се! Защото се правеха от инженери,а новите са правени от икономисти!
  • 3 Петър

    83 4 Отговор
    Да, един автомобил от 80-те години, е много по здрав и надежден от един автомобил от 2020 година(примерно).
  • 4 Олд таймер

    73 7 Отговор
    моето Ауди 80 B3 не го сменям и за чисто ново.....
  • 5 Дзъ

    117 0 Отговор
    Лакомията ще погуби света… всичко е за едни пари да се мятат за нови, за части, за специализирана поддръжка… иначе ние крайните потребители трябва да спасим планетата и да сме еко и био, което си е тотално лицемерие
  • 6 Механик

    85 2 Отговор
    Не е "според мнозина", а е според всички които имат поне 2 грама акъл.
    Но причината за "еднодневките" точно сте я назовали. Това са маркетолозите.
    А най-голамата прична е налагането на "потребителско общество".
    Идеята е да се чупи бързо, за да се купува отново. Да не може да се ремонтира, за да се купува отново.
    За всичко това спомагат маркетолозите и техните стратегии. Проглушават ви ушие с нови модели, нови екстри, които така и няма да ползвате, нови форми, които не ви харесват, но са модерни и пр.
    С две думи, правят ни футболни агитки. Всеки държи на неговия си отбор, ама и той не знае защо. При това, тоя отбор отдавна не играе футбол и всичко е режисирано. Но ние си държим на отбора.
  • 7 Тенекеджия

    47 13 Отговор

    До коментар #1 от "Сила":

    За VOLVO 740,760,780 произведени до началото на 90те . Бяха “ ръбести “ , но това се е дължало на факта , че шведите са използвали твърда и дебела ламарина , която пресите не са били в състояние да пресоват обло .

    Коментиран от #45

  • 8 новите издържат

    56 3 Отговор
    колкото им е гаранцията
  • 9 такива работи

    17 58 Отговор
    Когато докарах такъв като на снимката на реални 140х. и 14г. бензин, автоматик, беше с изгнили вежди, долнища на вратите. Беше правен ремонт на скъсана верига- чест проблем до 100х. на бензиновите модели. Карах го дълго и безпроблемно-никакви ремонти. Харчеше 15 в града, 10 извън.
    Но какво си е помислил предишния собственик- швейцареца като към 10-тата година е почнал да гние, моторът е дал фира, вероятно на е минал преглед и всъщност се е отървал за само 2000 долара. Ако сега същият има автомобил, такива работи е много малко вероятно да станат. Та големи неистини са тези приказки-стари качествени, нови некачествени.

    Коментиран от #39, #41, #42

  • 10 така е

    60 1 Отговор
    До колко е добре за природата на всеки 4 или 5 години да си сменяш автомобила с нов? Какво става със старите?

    Коментиран от #12

  • 11 Дисплей и мултимедия

    44 0 Отговор
    Планираното остаряване е гадна стратегия, плащат си глобите и продължават да пробутват боклуци.
  • 12 Не знаеш ли какво става със старите?

    13 28 Отговор

    До коментар #10 от "така е":

    Значи не караш кола. Старите автомобили се предват в пунктове за рециклиране, където се разглобяват и различните материали отиват като суровина за нови изделия.

    Коментиран от #13, #17

  • 13 брей

    26 4 Отговор

    До коментар #12 от "Не знаеш ли какво става със старите?":

    Не може да бъде! Ти сериозно ли?
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Гост

    43 1 Отговор
    Мааааааркетинг. Това е основата на днешната западна икономика. И същевременно лицемерно реват за запазване на природата ....
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 мдааааааааааа

    39 2 Отговор
    Всичко е от човешката лакомия. Всички искат големи заплати и до потребяват много. Ако колите издържат по 50-60г., заводите ще затворят или ще произвеждат много по-малко. Няма големи заплати. Така е и с всичко друго.
  • 19 6135

    19 1 Отговор
    Мда, а какво да правим сега? Всичко се чупи. Не може вечно да се кара "доброто старо".
    Ако трябва нова, семейна, НАДЕЖДНА кола, към какво да се насочи човек?

    Коментиран от #21, #26, #32

  • 20 Анонимен

    22 2 Отговор
    Съвременната техника ,включително леките автомобили,се създават с цел да угодят на бизнеса,а не са фокусирани към потребителите.Те могат да плащат за безброй ремонти,но за сметка на това по-скъпо.Познайте от първи път кой е печелившият.
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Йдлдкфлк

    34 1 Отговор
    Маркетолозите са едно на ръка, но да не си кривим душата, че основният виновен е клиента. Всички много държат да имат нова играчка, за която да им завиждат другите хора. И както е видно от статистиката, продажбите не намаляват, въпреки негодуванието. Ако повече хора повече действаха, вместо да приказват едва ли щеше да е така. Аз лично, за последно си купих чисто нова кола през 2008 и от тогава категорично отказвам да го направя отново. Дори вече вървя обратно към 20ти век.

    По аналогия, истинските виновници за проблемите с наркотиците не са пласьорите.
  • 23 Инж. Андон Иванов

    25 3 Отговор
    Старите автомобили, особено японските и немските, по-специално от периода 1980-2000 г., са по-надеждни, защото залагаха на сигурни, проверени технологии и се правеха да издържат по над 10 години. Всички знаят за Мерцедес Бенц W123, Корола, Акорд и пр. Освен това тогава нямаше толкова електронни компоненти, свързани с безопасност и намаляване на емисиите на изгорели газове, които са основни причини за повреди. Другото е, че тогава фирмите не правеха еднодневки за до 200 хил. км и да вземеш следващия модел, нямаше го това планирано бракуване.
    По-новото не винаги е по-добро! Това е една логическа грешка, която ни се втълпява от корпорациите, за да може те да продават и да печелят все повече.

    Коментиран от #24

  • 24 инженерче

    15 25 Отговор

    До коментар #23 от "Инж. Андон Иванов":

    Колега, 2000-та година беше преди 25, а 1990-та - преди 35 години. Технологията си е технология, но материалите се изморяват. Нормите за безопасност и екологичност стават по-строги. Няма как да живеем само в миналото.

    Коментиран от #30

  • 25 Име

    5 3 Отговор
    Не знам за надеждност, но старите са по-евтини за подръжка до един определен момент. Но за сигурност, старите не автомобили губят. Изгледайте видеото renault modus vs volvo 940 crash test. Има подобни и с джипките на ровър.
  • 26 Сър Мастър Бейтс

    34 2 Отговор

    До коментар #19 от "6135":

    Това, което търсиш вече не съществува. След като и Тойота Корола на 5 години почна да тече охладителна течност, не мога и нова Тойота да препоръчам. Търси втора ръка японска или корейска марка с атмосферен двигател, без директно впръскване от първи собственик. Ръчна скоростна кутия. ако ще е автомат само хидротрансформатор, никакви CVT, двойни съединители или роботизирани кутии. На стара кола е важно купето да не е прогнило, всичко друго се прави. И късмет, разбира се.

    Коментиран от #38

  • 27 ...

    4 21 Отговор
    да хванем в лъжа и манипулация:
    "автомобилите, произведени през 80-те и 90-те години на миналия век, са били много по-здрави и надеждни"
    срещу
    "Това е позволявало на собствениците да извършват сами голяма част от ремонтите в домашни условия"
    т.е. разваляли се, ама си си го оправял сам, не че не се развяляло.
    "Съвременните коли са компютри на колела, чиято поддръжка изисква специализирана апаратура и умения."
    т.е. съвременните хора са калпави в ръуцете и нямат умения и апаратура

    "Каросерийните панели са били изработени от по-дебели листове стомана,"
    "В резултат на това, пластмасовите интериорни части бързо се износват и губят атрактивния си вид"
    е нали говорихме за каросерия и здравина, сега па за външен вид и износване на интериора.
    за справка - съвременните пластмаси са в пъти по-зрави и надежни от стоманата. Просто колите в 80те и 90те бяха в ПЪТИ ПО-МАЛКО по улиците. И скоростта им на движение беше много по-ниска (да имаше и бързи но те бяха в дестки пъти по-малко отколкото сега)
    А заключението е убиец на базата на статията и хващането в лъжа.

    Коментиран от #33

  • 28 те да видим защо

    7 3 Отговор
    Справка
    Голф 2 - 1985-1992
    Голф 8 - 2019-
    Коне:
    Голф 2 - 45 до 90 коня без лимитираните и ГТИ
    Голф 8 - 90 до 190 коня без лимитираните и ГТИ
    Максимална скорост
    Голф 2 - 155 - 176 км/ч
    Голф 8 - 188 до 238 км/ч
    От 0 до 10км/ч
    Голф 2 - 11 до 17 сек
    Голф 8 - 7 до 11 сек

    Коментиран от #40

  • 29 Митко

    22 12 Отговор
    Нека да отбележим две точки.

    Първо, Мерцедес, след като правиха здрави автомобили към края на миналия век, едва не фалираха в началото на този.

    Второ, един "здрав" стар автомобил на 30 години, пак ще има сумати неща за ремонт, ако не и нужда да се реставрира целия. От всичко гумено като тампони, уплътнения, маркучи за охлаждане, цялото окачване (особено ако е каран в българия), най-вероятно за ремонт на двигател и така нататък.

    Та не се заблуждавайте, че ако си купите стар "железен" автомобил днес, само ще карате!

    Коментиран от #37

  • 30 Инж. Иван Андонов

    14 3 Отговор

    До коментар #24 от "инженерче":

    Разбирам колега, но как ще обясниш, че Корола Е80 и Карина, и двата с дизелови двигатели от 1980-1985 г., имат сходна иконимя на гориво с Пежо 508 и БМВ 320д от 2024 г.? Единствено модерните турбо бензини могат да бият стари японски атмосферни бензини при извънградско шофиране, докато при градско разходът е с не повече от 1 литър разлика. Извод: за почти половин век, при новите коли не се гони реална икономия и надеждност, а се наблъскват с екстри, електроника и допълнителни системи. Да, често са по-големи, като размери, обем, по-скъпи за закупуване и обслужване от средната класа и бедните хора, по-бързо заменяеми. Това не е точно прогрес в чист вид.
  • 31 Некой си

    26 1 Отговор
    Темата е валидна за всяко индустриално производство, с малки изключения (кораби, тежка строителна механизация, поточни линии).
    Откакто финансовият капитал превзе управлението на т.нар. "цивилизовано общество", преди около 35 години, основен принцип на всички, повтарям ВСИЧКИ, е "ежегоден и непрекъснат РЪСТ на приходи/печалби".
    В което няма нищо лошо, но!!!
    Да погледнем Европа, в която живеем:
    Населението на Европа драматично застарява и тенденциозно намалява, въпреки героичните усилия някои да компенсират със сирийци, африканци, украинци и др.
    С остаряване, потребителят спира да купува по много, на често или изобщо спира да купува определни групи стоки.
    С намаляване на популацията намаляват потрбителите.
    Имигрантите от Африка и Азия НЕ СА ЦЕЛАВА ГРУПА на автомобилните производители, на тези на електроника и електроуреди.
    Как, тогава, да спазим директивата на финансовия капитал за непрестанен ръст? Има три варианта, които активно се прилагат:
    1. Чрез регулации и репресии - принуждават потребителите да купуват нови продукти, защото са старите не са екологични, забранява се използването им, директно от държавните бюджети се субсидира купуване на нови продукти.
    2. Чрез реклами - рекламите стават все по-агресивни, многобройни и чести.
    3. Чрез занижаване качеството на продуктите, което обуславя честата им подмяна.
    Та, те така!
  • 32 Некой си

    18 4 Отговор

    До коментар #19 от "6135":

    Няма спасение, уважаеми.
    Пиша го с огромно съжаление.
    Затова влагам в пълно реставриране на автомобил от 1994 година пари колкото за А6 на 3 години.
  • 33 Тхпвнпзсп

    19 2 Отговор

    До коментар #27 от "...":

    Съвременните потребители дори и да искат да ремонтират, производителите се грижат всичко да е заключено и практически недостъпно (преносно и буквално!).

    И пластмаси в двигателния отсек и по окачването е безумие, така че тези приказки за хубавите пластмаси също са лъжа.
  • 34 Да ама не

    8 9 Отговор
    Единици от стари марки и модели автомобили са наистина здрави, единици …. същото се отнася и за новите автомобили. Преди 35 години един Мерцедес W124 не е струвал колкото Фиат Панда Съответно, W124 със съответната поддръжка и ремонти е актуален и днес, докато Панда 141 си е екзотика. Интересно е, че и двата модела си имат силни фенове. Факта е че Пандата 4х4 е използвана на места и по начини за които W124 даже не може и да мечтае. Факт е и че W124 e светлинни години по-комфортен. Така ме….обобщаването не е добра идея. Преди години е имало някои добри и здрави автомобили. Днес съща има някои добри и здрави автомобили. Зависи колко можеш да платиш….Преди 35године W124 си е бил скъп, днес му се радват собственици 4-5-10та ръка. Пандата е била евтин автомобил. Днес му се радват ентусиасти и колекционери, които инвестират в автомобили. Какво му е лошото на мощно съвременно БМВ, което се държи в гараж, кара се както трябва, обслужва се навреме? Лошото е, че не е евтино, а когато дойде в България и гордият му 36ти собственик го счупи защото вдига 100км/ч на първа скорост …. новите автомобили не са добри. Така че: да ама не.
  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Читател

    9 0 Отговор

    До коментар #29 от "Митко":

    Митко карам стара Хонда акорд 2005 годинс 2,4 бензин, автоматик от 3 години и съм сменил 1 маркуч на хидравликата на волана само 3 години и само бензин.Пък ти си карай за хиляди евро пластмасови кашони.
  • 38 антрашпиц

    1 0 Отговор

    До коментар #26 от "Сър Мастър Бейтс":

    По принцип си прав за Тойотата,но моя Туран 1.9 тди не го сменявам за нищо на света,макар цифрата на километража да плаши вече...Аз лично по-корав мотор от 1.9 тди не признавам.Айде можеби 2.5д на 124ка.
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "те да видим защо":

    а колко ще изкара години един голф2-ка па колко ще изкара един голф 8-ца , така пра дядо ти ако е дрифтил с каруцата и воловете или коньете цялото семейсво ще е гладувало тогава , щото ще са здали багажа и каруцата и коньете , че нема да мое да оре на нивата или да си кара сеното и фуража за другите домашни животни , та с това написаното ти кво искаш да кажеш в случая че нещо не те разбрах !!!.
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Никси

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "такива работи":

    нарочно ли пишеш тия глупости или се правиш на интересен и си предаваш важности
    докарал си на деда ти воловете, който отиде да си купува автомобил ще гледа да е читав
    без ръжди да има по него и да е в идеално състоние
    ти кво си гледал като си го вземал идея си нямам
    може би от кеф и си бил яко заслепен
    и никъде на тия стари мерцедеси не пише да им се сменява веригата на всеки 100 хил км
    това не са ти новите , за тях може тъй като ангренажната верига е едно редова и е тънка като на колело
    естествено че е по слаба и лесно се изтегля , ти може би си попаднал на някое такси мильонник , и за това старите издържат и на вериги и на бутала и на клапани и на валове
    въобще като цяло Газоразпределителния Механизъм им е много здрав от сегашните модерни автомобили правени в ширпотреб или по трудово обучение , без Качество !!!.
  • 43 Име

    0 0 Отговор
    Старите автомобили са по-малко чупливи, но в никакъв случай не са по-надеждни за пътуващите в тях!
  • 44 Съгласен

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Сила":

    Моето е такова, 300 d с 5 скорости. Карам го само през лятото. Тази година навърши 40 и няма никакво намерение да се предава. Чук! Не го сменям за нищо друго.
  • 45 Име

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Тенекеджия":

    Modus vs volvo 940 - клипче в нета, и ще видите кое е по-здраво! Новите автомобили са чупливи, но като купе са по-здрави.