Според мнозина, автомобилите, произведени през 80-те и 90-те години на миналия век, са били много по-здрави и надеждни от съвременните модели. Често се твърди, че тези коли са изминавали стотици хиляди километри без нужда от основен ремонт и с подходяща грижа, много от тях са в движение и до днес.
От качество към планирано остаряване
Една от основните причини за тази разлика е промяната в бизнес модела на автомобилната индустрия. В миналото производителите са се фокусирали върху издръжливостта и дълготрайността на продукта. Тогава за качествен автомобил се е смятал този, който е служил дълго време. Компонентите и механизмите са били проектирани да издържат на значителни натоварвания и са позволявали лесни ремонти.
С течение на времето обаче, маркетолозите са започнали да доминират в процеса на разработка, като въвеждат концепцията за "планирано остаряване". Това означава, че продуктите умишлено са проектирани да се развалят или да станат морално остарели след определен период. Така се стимулира търсенето на нови модели, които се сменят всяка година чрез рестайлинг и други промени.
Промени в дизайна и материалите
Промяната в подхода се отразява и в конструкцията на самите автомобили. Ето някои от основните разлики:
Простота срещу сложност: Старите автомобили са били с по-прост механичен дизайн и минимално количество електроника. Това е позволявало на собствениците да извършват сами голяма част от ремонтите в домашни условия. Съвременните коли са компютри на колела, чиято поддръжка изисква специализирана апаратура и умения.
Материали: В миналото за производството на автомобилите са се използвали по-здрави и дебели материали. Каросерийните панели са били изработени от по-дебели листове стомана, което е осигурявало по-добра защита. При новите модели се използват по-тънки ламарини и пластмасови части, които намаляват теглото, но за сметка на здравината и издръжливостта. В резултат на това, пластмасовите интериорни части бързо се износват и губят атрактивния си вид.
В крайна сметка, докато старите автомобили са били създавани с идеята да издържат възможно най-дълго, съвременните модели са проектирани за краткосрочна употреба, след която се очаква да бъдат заменени с нови.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сила
Коментиран от #7, #44
10:15 15.08.2025
2 Опааа
10:16 15.08.2025
3 Петър
10:23 15.08.2025
4 Олд таймер
10:25 15.08.2025
5 Дзъ
10:30 15.08.2025
6 Механик
Но причината за "еднодневките" точно сте я назовали. Това са маркетолозите.
А най-голамата прична е налагането на "потребителско общество".
Идеята е да се чупи бързо, за да се купува отново. Да не може да се ремонтира, за да се купува отново.
За всичко това спомагат маркетолозите и техните стратегии. Проглушават ви ушие с нови модели, нови екстри, които така и няма да ползвате, нови форми, които не ви харесват, но са модерни и пр.
С две думи, правят ни футболни агитки. Всеки държи на неговия си отбор, ама и той не знае защо. При това, тоя отбор отдавна не играе футбол и всичко е режисирано. Но ние си държим на отбора.
10:31 15.08.2025
7 Тенекеджия
До коментар #1 от "Сила":
За VOLVO 740,760,780 произведени до началото на 90те . Бяха “ ръбести “ , но това се е дължало на факта , че шведите са използвали твърда и дебела ламарина , която пресите не са били в състояние да пресоват обло .Коментиран от #45
10:32 15.08.2025
8 новите издържат
10:35 15.08.2025
9 такива работи
Но какво си е помислил предишния собственик- швейцареца като към 10-тата година е почнал да гние, моторът е дал фира, вероятно на е минал преглед и всъщност се е отървал за само 2000 долара. Ако сега същият има автомобил, такива работи е много малко вероятно да станат. Та големи неистини са тези приказки-стари качествени, нови некачествени.
Коментиран от #39, #41, #42
10:35 15.08.2025
10 така е
Коментиран от #12
10:38 15.08.2025
11 Дисплей и мултимедия
11:12 15.08.2025
12 Не знаеш ли какво става със старите?
До коментар #10 от "така е":
Значи не караш кола. Старите автомобили се предват в пунктове за рециклиране, където се разглобяват и различните материали отиват като суровина за нови изделия.Коментиран от #13, #17
11:14 15.08.2025
13 брей
До коментар #12 от "Не знаеш ли какво става със старите?":
Не може да бъде! Ти сериозно ли?11:17 15.08.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Гост
12:01 15.08.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 мдааааааааааа
12:13 15.08.2025
19 6135
Ако трябва нова, семейна, НАДЕЖДНА кола, към какво да се насочи човек?
Коментиран от #21, #26, #32
12:22 15.08.2025
20 Анонимен
12:44 15.08.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Йдлдкфлк
По аналогия, истинските виновници за проблемите с наркотиците не са пласьорите.
13:37 15.08.2025
23 Инж. Андон Иванов
По-новото не винаги е по-добро! Това е една логическа грешка, която ни се втълпява от корпорациите, за да може те да продават и да печелят все повече.
Коментиран от #24
13:44 15.08.2025
24 инженерче
До коментар #23 от "Инж. Андон Иванов":
Колега, 2000-та година беше преди 25, а 1990-та - преди 35 години. Технологията си е технология, но материалите се изморяват. Нормите за безопасност и екологичност стават по-строги. Няма как да живеем само в миналото.Коментиран от #30
13:53 15.08.2025
25 Име
14:29 15.08.2025
26 Сър Мастър Бейтс
До коментар #19 от "6135":
Това, което търсиш вече не съществува. След като и Тойота Корола на 5 години почна да тече охладителна течност, не мога и нова Тойота да препоръчам. Търси втора ръка японска или корейска марка с атмосферен двигател, без директно впръскване от първи собственик. Ръчна скоростна кутия. ако ще е автомат само хидротрансформатор, никакви CVT, двойни съединители или роботизирани кутии. На стара кола е важно купето да не е прогнило, всичко друго се прави. И късмет, разбира се.Коментиран от #38
14:36 15.08.2025
27 ...
"автомобилите, произведени през 80-те и 90-те години на миналия век, са били много по-здрави и надеждни"
срещу
"Това е позволявало на собствениците да извършват сами голяма част от ремонтите в домашни условия"
т.е. разваляли се, ама си си го оправял сам, не че не се развяляло.
"Съвременните коли са компютри на колела, чиято поддръжка изисква специализирана апаратура и умения."
т.е. съвременните хора са калпави в ръуцете и нямат умения и апаратура
"Каросерийните панели са били изработени от по-дебели листове стомана,"
"В резултат на това, пластмасовите интериорни части бързо се износват и губят атрактивния си вид"
е нали говорихме за каросерия и здравина, сега па за външен вид и износване на интериора.
за справка - съвременните пластмаси са в пъти по-зрави и надежни от стоманата. Просто колите в 80те и 90те бяха в ПЪТИ ПО-МАЛКО по улиците. И скоростта им на движение беше много по-ниска (да имаше и бързи но те бяха в дестки пъти по-малко отколкото сега)
А заключението е убиец на базата на статията и хващането в лъжа.
Коментиран от #33
15:34 15.08.2025
28 те да видим защо
Голф 2 - 1985-1992
Голф 8 - 2019-
Коне:
Голф 2 - 45 до 90 коня без лимитираните и ГТИ
Голф 8 - 90 до 190 коня без лимитираните и ГТИ
Максимална скорост
Голф 2 - 155 - 176 км/ч
Голф 8 - 188 до 238 км/ч
От 0 до 10км/ч
Голф 2 - 11 до 17 сек
Голф 8 - 7 до 11 сек
Коментиран от #40
15:43 15.08.2025
29 Митко
Първо, Мерцедес, след като правиха здрави автомобили към края на миналия век, едва не фалираха в началото на този.
Второ, един "здрав" стар автомобил на 30 години, пак ще има сумати неща за ремонт, ако не и нужда да се реставрира целия. От всичко гумено като тампони, уплътнения, маркучи за охлаждане, цялото окачване (особено ако е каран в българия), най-вероятно за ремонт на двигател и така нататък.
Та не се заблуждавайте, че ако си купите стар "железен" автомобил днес, само ще карате!
Коментиран от #37
16:11 15.08.2025
30 Инж. Иван Андонов
До коментар #24 от "инженерче":
Разбирам колега, но как ще обясниш, че Корола Е80 и Карина, и двата с дизелови двигатели от 1980-1985 г., имат сходна иконимя на гориво с Пежо 508 и БМВ 320д от 2024 г.? Единствено модерните турбо бензини могат да бият стари японски атмосферни бензини при извънградско шофиране, докато при градско разходът е с не повече от 1 литър разлика. Извод: за почти половин век, при новите коли не се гони реална икономия и надеждност, а се наблъскват с екстри, електроника и допълнителни системи. Да, често са по-големи, като размери, обем, по-скъпи за закупуване и обслужване от средната класа и бедните хора, по-бързо заменяеми. Това не е точно прогрес в чист вид.16:17 15.08.2025
31 Некой си
Откакто финансовият капитал превзе управлението на т.нар. "цивилизовано общество", преди около 35 години, основен принцип на всички, повтарям ВСИЧКИ, е "ежегоден и непрекъснат РЪСТ на приходи/печалби".
В което няма нищо лошо, но!!!
Да погледнем Европа, в която живеем:
Населението на Европа драматично застарява и тенденциозно намалява, въпреки героичните усилия някои да компенсират със сирийци, африканци, украинци и др.
С остаряване, потребителят спира да купува по много, на често или изобщо спира да купува определни групи стоки.
С намаляване на популацията намаляват потрбителите.
Имигрантите от Африка и Азия НЕ СА ЦЕЛАВА ГРУПА на автомобилните производители, на тези на електроника и електроуреди.
Как, тогава, да спазим директивата на финансовия капитал за непрестанен ръст? Има три варианта, които активно се прилагат:
1. Чрез регулации и репресии - принуждават потребителите да купуват нови продукти, защото са старите не са екологични, забранява се използването им, директно от държавните бюджети се субсидира купуване на нови продукти.
2. Чрез реклами - рекламите стават все по-агресивни, многобройни и чести.
3. Чрез занижаване качеството на продуктите, което обуславя честата им подмяна.
Та, те така!
17:05 15.08.2025
32 Некой си
До коментар #19 от "6135":
Няма спасение, уважаеми.Пиша го с огромно съжаление.
Затова влагам в пълно реставриране на автомобил от 1994 година пари колкото за А6 на 3 години.
17:10 15.08.2025
33 Тхпвнпзсп
До коментар #27 от "...":
Съвременните потребители дори и да искат да ремонтират, производителите се грижат всичко да е заключено и практически недостъпно (преносно и буквално!).И пластмаси в двигателния отсек и по окачването е безумие, така че тези приказки за хубавите пластмаси също са лъжа.
17:13 15.08.2025
34 Да ама не
20:12 15.08.2025
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Читател
До коментар #29 от "Митко":
Митко карам стара Хонда акорд 2005 годинс 2,4 бензин, автоматик от 3 години и съм сменил 1 маркуч на хидравликата на волана само 3 години и само бензин.Пък ти си карай за хиляди евро пластмасови кашони.20:58 16.08.2025
38 антрашпиц
До коментар #26 от "Сър Мастър Бейтс":
По принцип си прав за Тойотата,но моя Туран 1.9 тди не го сменявам за нищо на света,макар цифрата на километража да плаши вече...Аз лично по-корав мотор от 1.9 тди не признавам.Айде можеби 2.5д на 124ка.10:17 18.08.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Никси
До коментар #28 от "те да видим защо":
а колко ще изкара години един голф2-ка па колко ще изкара един голф 8-ца , така пра дядо ти ако е дрифтил с каруцата и воловете или коньете цялото семейсво ще е гладувало тогава , щото ще са здали багажа и каруцата и коньете , че нема да мое да оре на нивата или да си кара сеното и фуража за другите домашни животни , та с това написаното ти кво искаш да кажеш в случая че нещо не те разбрах !!!.14:04 18.08.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Никси
До коментар #9 от "такива работи":
нарочно ли пишеш тия глупости или се правиш на интересен и си предаваш важностидокарал си на деда ти воловете, който отиде да си купува автомобил ще гледа да е читав
без ръжди да има по него и да е в идеално състоние
ти кво си гледал като си го вземал идея си нямам
може би от кеф и си бил яко заслепен
и никъде на тия стари мерцедеси не пише да им се сменява веригата на всеки 100 хил км
това не са ти новите , за тях може тъй като ангренажната верига е едно редова и е тънка като на колело
естествено че е по слаба и лесно се изтегля , ти може би си попаднал на някое такси мильонник , и за това старите издържат и на вериги и на бутала и на клапани и на валове
въобще като цяло Газоразпределителния Механизъм им е много здрав от сегашните модерни автомобили правени в ширпотреб или по трудово обучение , без Качество !!!.
11:02 19.08.2025
43 Име
15:24 03.11.2025
44 Съгласен
До коментар #1 от "Сила":
Моето е такова, 300 d с 5 скорости. Карам го само през лятото. Тази година навърши 40 и няма никакво намерение да се предава. Чук! Не го сменям за нищо друго.16:25 03.11.2025
45 Име
До коментар #7 от "Тенекеджия":
Modus vs volvo 940 - клипче в нета, и ще видите кое е по-здраво! Новите автомобили са чупливи, но като купе са по-здрави.21:45 04.11.2025