Мнозина имаха илюзията, че след края на извънредното положение, хората ще се върнат към нормалния си начин на живот. С течение на времето и развитието на пандемията от коронавирус, все по-малко хора вярват, че това ще се случи.
Истината е, че определено режимът на живот, и най-вече на работа ще бъде коренно променен поне за следващите няколко месеца, да не кажем дори година. Предизвикателството наречено „коронавирус” тепърва ще ражда още редица предизвикателства и то най-вече сред работодателите. На тях им предстои да реорганизират процеса на работа на своите служители и да обезопасят работното място. И ако видяхме как това се случи буквално за дни в хранителните магазини, сега предстои да разберем дали толкова успешно ще се справят и фирмите.
Какво трябва да се направи?
Безспорно, както и досега, ще вземаме пример от останалите държави. На 4 май половината от рестриктивните мерки, които Италия приложи, трябва да отпаднат. Какво ще стане след това? На първо място специалистите предупреждават, че човек е така устроен, че той не приема пандемията, докато „не се сблъска челно с нея”. В действителност, докато не се открие ваксина за коронавирус (между 12 и 18 месеца) светът определено няма да е същия както преди появата му. „Хората не приемат пандемиите, докато не сблъскат с тях челно. Социалното дистанциране е един от стълбовете, при рестартирането на 4 май на живота в Италия. В работната среда това означава въвеждане на сменен режим на работа, дори за офиса. Продължаване на налагането на интелигентен начин на работа. Истински интелигентния начин на работа изисква обучение на мениджъри на интелигентни работещи, нов начин на управление, създаване на ангажираност на екипите”, казва инж. Стефан Барбоса, управител на Frareg – компания, специализирана в предоставянето на консултантски и обучителни услуги на фирми в областта на трудовата безопасност, системи за управление и организационни модели на работа по време на Webinar „Как да се справим с извънредното положение около Covid-19 и как да продължим след него” организиран с подкрепата на Италианската търговска камара в България.
Променя се всичко – от начина на влизане в сградата до околната среда на бюрото. „Необходимо е избягване на събиране на паркинги, на входа на предприятието или офис сградата. Това автоматично удължава времевия диапазон, в който служителите могат да влизат и излизат. Реорганизация има и по отношение посещението на столовата, лавките и местата предназначени за отдих. Времето за престой в тях ще е намалено и на смени. Необходимо е да се организира възможност за отделно влизане и излизане от тях. Необходимо е също така мениджърите да отменят и срещите лице в лице. Редуцирано трябва да е и движението на доставчици в офисната сграда”, казва инж. Барбоса.
Необходимо е мениджмънта на компанията да създаде и отделни екипи, които да не са в контакт помежду си. Става дума най-вече за магазини, фирми, които работят на смени, използване на служебен автомобил и т.н. Целта е ако някой се разболее от единия екип да не го предаде на член на другия.
Самото работно място като бюро също трябва да претърпи промяна с цел опазване здравето на служителя. Инж. Барбоса смята, че ефективен начин е създаването на физическа бариера между работните места, като например плексиглас плоскости.
Хигиената трябва да стане тема №1 за компаниите
Последните трябва да снабдят служителите си с носни кърпички, кошчета за отпадъци с автоматично или педално отваряне, сапун, гел, кърпички за еднократна употреба. Почистването на офисите трябва да се увеличи. Някои експерти съветват те да се почистват два пъти на ден – сутрин и на обяд. Дръжките на вратите, масите, бюрата и ключовете за осветление е необходимо да бъдат почиствани редовно. Служителите трябва да почистват бюрата си в края на работния ден.
„Много важно е климатичната система да не се използва. Вирусът няма как да влезе през отворения прозорец, но спокойно ще излезе. Затова проветрявайте, вместо да ползвате климатици”, призовават специалисти.
„Почти навсякъде ще бъде задължително носенето на маски. Италия определи, че на месец са ѝ необходими 1 млрд. маски, или по 35 млн. броя на ден”, казва инж. Барбоса.
Пандемията от коронавирус дава мощен тласък на разработването и пласирането на безконтактните технологии – нещо, което доскоро смятахме за абстрактно и очаквахме да навлезе в ежедневието ни поне след 5, да не кажем 10 години. Почти всичко ще се управлява чрез приложения – извикването на асансьора и посочването на кой етаж искате да отидете, автоматите за кафе и други.
Как се подготвя Италия за връщане към нормалния живот?
Работна група от експерти е изготвила доклад относно рестартирането. За да се определи кои дейности ще се отворят първо, те са разработили инструмент за създаване на „рискови категории”. Той е класическа матрица, базирана на два елемента – експозиция и близост. Експозицията определя вероятността от контакт с източници на зараза при изпълнение на специфични работни дейности като например здравен сектор, управление на специални отпадъци, изследователски лаборатории и други. Близостта включва присъщите характеристики на изпълнението на работата, които не позволяват достатъчно социално дистанциране, като например специфични задачи в монтажните линии за част или за цялото работно време.
„Благодарение на инструмента дейности като строителство, селско стопанство, транспорт, логистика, офиси са изложени на „нисък риск” и първи ще възобновят дейността си. Образованието е със „среден риск”, а към групата на дейностите с „висок риск” са аптеките, полицията, фризьорите и здравните услуги”, казва инж. Барбоса. Той допълва: „Италия ще отвори отново, но във всеки момент може да обяви някоя зона за „червена” и да я блокира. Това ще стане в случай, че е налице едно от тези три условия: пик на заразяване, липса на терапевтични легла или липса на маски”.
Какво ще се случи в действителност ще видим след 4 май 2020 г. Безспорно колкото и да се премислят стъпките, които трябва да бъдат извършени, за да може по най-безболезнения начин хората да се върнат към нормалния си начин на живот, реализирането ще е съпътствано от принципа на пробата и грешката и работният процес ще е доста по-различен отпреди началото на пандемията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ужас
Коментиран от #11
20:25 24.04.2020
2 Ръмпези
Коментиран от #6
20:26 24.04.2020
3 Човек
20:34 24.04.2020
4 1234
Коментиран от #8
20:47 24.04.2020
5 Mirko
21:17 24.04.2020
6 А Ти....О!
До коментар #2 от "Ръмпези":
Българите ужасно трудно ще преодолеят синдрома на простака, ти ли ще ми кажеш на мен ,това е резултат от струпване на огромен брой простаци в големите градове, забогатяване на хора, които са от ъндърграунда и с комунистическо барабаджииски манталитет, дори и второ поколение граждани (столичани),в магазини те масово работят без маски,на касите няма социална дистанция,сортират продуктите и артикулите без маски,на разстояние от лицата си 10/20 сантиметра,същото ще се получи и във фирмите,нека не забравяме, там работят млади хора със самочувствие и знания, без да са получили едно строго възпитание от родители и общество,по това се различаваме от западният свят, в който нормите и правилата са закон,спазвам от всички,вижте движението по пътищата у нас и на запад.Коментиран от #10
08:41 25.04.2020
7 HAH
Коментиран от #12
09:26 25.04.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Пак малкия дявол
До коментар #1 от "Ужас":
Ти гледай да не трябва да ходиш при него без пижама.18:30 25.04.2020
12 Пояснение
До коментар #7 от "HAH":
Всичките станахте големи западняци или англичани,как да ви нарека. Хоум офис били, леле леле, преди 20 години се редиха за хляб по опашки,днеска са хоум офис.18:33 25.04.2020
13 агент08
22:08 25.04.2020
14 123458
15:04 26.04.2020
15 ККК
08:14 27.04.2020
16 Нестандартен
10:48 27.04.2020