През последните дни стана ясно, че г-н Бойко Борисов сключва поредното енергийно споразумение при пълна липса на прозрачност и отчетност. И този път договорката е с руската страна, която иначе била „вероломна“ и сме щели да „напляскаме“. Това заявяват в официална позиция на Движение "България на гражданите".
Във връзка със задкулисните договорки на г-н Борисов, ние от „България на гражданите“ настояваме за отговори на следните въпроси:
Колко ще струва „Южен поток“ и кой ще плати сметката?
Предпроектното проучване за българската отсечка все още не е готово, а вече се говори за фантастичните над 3 млрд. евро. Само преди две години се говореше за сума в пъти по-ниска, каквито са например цените при строителството на „Северен поток“. Въпросът е фундаментален, защото колкото по-скъпа „изкарат“ тръбата през България, толкова повече години страната няма да получава транзитни такси, но пък толкова по-големи поръчки ще спечелят подизпълнителите!
Какви ще са приходите за страната ни от транзитни такси?
Как беше „изчислено“, че точно до 2030г. не би трябвало да получаваме транзитни такси? В момента България получава 1,73 долара за пренос на 1000 куб.м. на всеки 100 км., а миналата година приходите за страната ни са в размер на 312 млн. лв.
Колко от досегашните приходи от транзитни такси ще изгуби България?
Към момента ежегодно транзитираме за Турция, Гърция и Македония ок. 17 млрд. куб.м. газ. За Турция – ок. 14, за Гърция ок. 3 и минимални количества за Република Македония. Вярно ли е, че правителството ни е договорило клаузи, заради които неизползваеми ще станат около 90 км. и една компресорна станция от сегашната ни мрежа, които са изплатени и оттук насетне могат да работят само на печалба? Вярно ли е, че поради тази причина България в лицето на държавната компания „Булгартрансгаз” ще отчита пропуснати ползи за около 30 млн. долара годишно?
Договорена ли е клауза „Доставяш или плащаш”?
Това означава, че транзитни такси се дължат дори, когато доставчикът не е успял да достави декларираните от него количества синьо гориво. Подобна клауза е фундаментална, защото внася прогнозируемост относно бъдещите парични потоци и изплащането на инвестицията. Т.е. транзитни такси ще трябва да бъдат плащани дори при неспазване на ангажимента на доставчика за съответните количества.
Ще бъде ли гарантиран достъпът на трети страни до тръбата?
Това важи включително за хипотеза, при която бъде открит природен газ в Черно море. Т.е. ще може ли този газ също да бъде транспортиран по „Южен поток“, за да се избегнат допълнителните гигантски и отнемащи много време инвестиции в успоредни дублиращи газопроводи, както да се избегне и създаването на монопол поради липса на конкуренция. Ако възможността за такъв достъп не е осигурена в договора, то България е длъжна да получи дерогация от Европейската комисия, каквато ние се съмняваме, че е получена.
Избрани ли са вече „правилните“ изпълнители, които да изградят българската отсечка от Южен поток?
В чии ръце ще отиде колосалната за българските условия сума от над 3 млрд. евро? Наблюдението върху стила и методите на настоящото управление ни дават сериозни основания за тревога, че изкуствено завишената цена на Южен поток е такава именно, за да се осъществи по-голямо лично, партийно и корпоративно облагодетелстване чрез „свои“ фирми за сметка на обществения и националния интерес.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 неутрален
12:47 02.10.2012
2 наблюдател
!!!!
13:14 02.10.2012
3 Моделиер
Tolkova vi otivaha, kude gi skrihte, nosete si gi, пари сте плащала.
Kolkoto i da se prestruvate qe ste za naroda, niama koi da viarva.
Kakto i da smenite drehite, niamate biografia za doverie, mnogo obiqate parite - idete v chastnia sektor ili v banka - оставете хората!
20:33 12.10.2012