Last news in Fakti

6 Август, 2013 11:35 5 394 0

Управителят - мениджър или счетоводител?

  • счетоводство-
  • финансов отчет-
  • фирма-
  • предприятие-
  • мениджър

Кой е диригентът на счетоводния оркестър във фирмата

Ако кажем, че счетоводната отчетност на дадено предприятие е задължение само на счетоводителите, няма да бъдем достатъчно точни и прецизни в това си твърдение.

Счетоводството – втора „професия” на всички управители

Когато един управител слага своя подпис под годишния финансов отчет, изготвен и поднесен от съставителя-счетоводител, той трябва да знае, че неговата отговорност като висш управленски орган е голяма. Дори да няма никакви счетоводни познания, преди да подпише поднесения финансов отчет, управителят следва добре да разбере, че именно той е органът, който определя цялата счетоводна политика на предприятието.

От друга страна, самата счетоводна политика изисква от отчитащото се предприятие да разработи и внедри вътрешни актове на самото предприятие, които до голяма степен да отразяват спецификата на дейността му.

Задължението да определи и ръководи тази счетоводна политика на отчитащото се предприятие е не кой друг, а самия управляващ орган.

Функцията на управляващия орган, натоварен с определянето на счетоводната политика, е регламентирана с изискването на параграф 25.2. от СС 1 – Представяне на финансови отчети”. Нещо повече, съгласно чл. 5, ал. 1 от Закона за счетоводството, ръководството на предприятието следва да утвърди и индивидуалния сметкоплан на предприятието, посредством който следва по дебита и по кредита на счетоводните сметки да се записват в хронологичните счетоводни регистри всички стопански операции.

Управителят – възможният „манипулатор” на финансовия отчет

„Манипулатор” според общите ни представи е човек, който с умисъл и по сравнително нечестен и хитър начин въздейства на околните така, че другите да направят неща, необходими на него и на целите му. В случая обаче нека разглеждаме това понятие в един положителен аспект, като синоним на думата „мениджър”. Това е човекът, който има права и възможност да представи по определен начин финансовия отчет на управляваното от него дружество.

Тук въобще не става въпрос за манипулиране и изкривяване на докладваната информация. Още по-малко имаме предвид действия, наподобяващи измама или прикриване на финансово-счетоводна информация, целяща укриване на данъци или преследване на отклонение от данъчното облагане.

Смисълът, който влагаме във възможността управителят до известна степен да може да влияе на финансовия резултат, който се докладва във финансовия отчет, е свързан с определянето от негова страна на счетоводната политика на отчитащото се предприятие в съответствие с възможностите, регламентирани в самите приложими счетоводни стандарти.

Приблизителните счетоводни оценки – лост в ръцете на управителя

Може да ви се струва невероятно, но посредством утвърждаване на счетоводната политика управителят пряко може да повлияе на текущия финансов резултат на предприятието.

Като най-типичен начин за това ще използваме функцията на приблизителните счетоводни оценки като прийом за влияние върху печалбата и загубата на отчитащото се предприятие.

Под приблизителни счетоводни оценки се разбира установената с известно приближение стойност на даден обект на счетоводно отчитане – дълготрайни материални активи, материални запаси, вземания, задължения и др. подобни, поради липса на по-прецизно и точно средство за нейното измерване. До голяма степен приблизителните счетоводни оценки се свързват със субективно мнение, като именно в резултат на възгледите и вижданията на ръководството по отношение на счетоводните обекти на отчитане, за които счетоводните стандарти допускат да бъдат оценявани по приблизителни счетоводни оценки, управителят има възможност да променя счетоводната информация във финансовите отчети.

Най-често практическото проявление на прилагането на приблизителните счетоводни оценки можем да онагледим с:

• Обезценка на материалните запаси по реда на СС 2 – „Отчитане на стоково-материалните запаси”;

• Обезценка на дълготрайните материални и нематериални активи по реда на СС 36 – „Обезценка на активи”;

• Обезценка на положителна репутация, възникнала при бизнескомбинация по смисъла на СС 22 – „Отчитане на бизнескомбинации” във връзка с прилагането на СС 36;

• Начисляване на разходи за амортизация на амортизируемите дълготрайни материални и нематериални активи по смисъла на СС 4 – „Отчитане на амортизациите”;

• Начисляване на отсрочените данъци по смисъла на СС 12 – „Данъци от печалбата”;

Начисляване на провизии по очакване задължения по сключени договори (вкл. и по договори за строителство) по силата на СС 37 – „Провизии, условни задължения и условни активи” (вкл. и по реда на СС 11 – „Договори за строителство”);

• Начисляване на неизползвания годишен платен отпуск, включително осигуровките върху него, във връзка с прилагането на СС 19 – „Доходи на персонала” и други подобни хипотези.

• Обезценка на финансови активи, съгласно изискванията на СС 32 – „Финансови инструменти”.

 

Пример:

Предприятие закупува административна сграда в размер на 900 000 лева. Същата е въведена в експлоатация, считано от 30.06.2013 г. До момента за тази категория амортизируеми дълготрайни материални активи – сгради, дружеството е използвало амортизационна норма, идентична с максимално допустимата данъчна амортизационна норма за тази категория данъчни активи, определена в чл. 55, ал. 2 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО), а именно 4% годишна амортизационна норма.

Управителят счита, че тази нова сграда е построена съгласно най-новите и модерни технологии в момента, затова той смята, че сградата ще може да носи икономически ползи на предприятието за минимум 60 години. Поради тази причина той решава при документиране на въвеждането на сградата в експлоатация за същата да се начисляват разходи за амортизация, обвързани с предполагаемия полезен живот на недвижимия имот в размер на 60 години.

В случай че управителят избере един от двата възможни варианта – да се разпореди сградата да се амортизира с амортизационна норма в размер на 4% (т.е. сградата да се амортизира за 25 години) или за период от 60 години, ефектът от счетоводно начислените разходи за амортизация за отчетната 2013 г. при изготвяне на финансовия отчет по реда на НСФОМСП ще бъде следният:

 

Вариант 1 – срок на годност = 25 години, т.е. амортизационна норма = 4%

Разходът за амортизация, който ще се докладва в текущия финансов резултат (печалба или загуба), ще бъде в размер на 18 000 лева, изчислен като амортизируемата сума 900 000 лева се раздели на 25 години и тъй като става въпрос за половин година (периода от 01.07.2013 г. до 31.12.2013 г.), полученият резултат следва да се раздели на две [(900 000 лв. / 25 г.) / 2 = 18 000 лв.].

 

Вариант 2 – срок на годност = 60 години, т.е. амортизационна норма = 1,67%

Разходът за амортизация, който ще се докладва в текущия финансов резултат (печалба или загуба), ще бъде в размер на 7 500 лева, изчислен като амортизируемата сума 900 000 лева се раздели на 60 години и тъй като става въпрос за половин година (периода от 01.07.2013 г. до 31.12.2013 г.), полученият резултат следва да се раздели на две [(900 000 лв. / 60 г.) / 2 = 7 500 лв.].

 

Нека хипотетично да приемем, че дружеството няма други разходи и през текуща година е отчело приходи от услуги (отдаване под наем на офис помещения) в размер на 15 000 лева. Съгласно изходните данни отчитащото се предприятие ще отчете финансов резултат, както следва:

Вариант 1 – загуба в размер на 3 000 лева (15 000 лв. приходи – 18 000 лв. разходи = -3 000 лв. загуба).

Вариант 2 – печалба в размер на 7 500 лева (15 000 лв. приходи – 7 500 лв. разходи = 7 500 лв. печалба).

Ето как на база утвърдената от страна на ръководството счетоводна политика по отношение на приблизителната счетоводна оценка – амортизация на ДМА, финансовият резултат може да бъде „манипулиран” и да бъде докладван или като печалба или като загуба.

 

Цялата статия можете да прочетете в бр. бр. 7 (21) 15 юли - 15 август, 2013 г. на списание „Право, бизнес и данъци” на издателство Резон България.

Можете да поръчате списанието он лайн директно от издателството:

http://cdr.rezon.bg/cgi-bin/reqcdpb.cgi

И да се запознаете с условията за продажба на:

http://www.rezon.bg/pravo_i_bisness.htm

В последните броеве можете да прочетете още:

• „УЗАКОНЯВАНЕ” НА НЕЗАКОННОТО

Нови удължени срокове за узаконяване на незаконни строежи по ЗУТ

ДАЛЕЧ ОТ ДОБРОСЪВЕСТНИЯ БИЗНЕС

Закон за мерките срещу изпирането на пари

ТЕОРИЯ И РЕАЛНОСТИ

Сблъсък на икономическите теории, общ модел на кризите и как реагира пазарът

АПЕТИТЪТ ИДВА С ЯДЕНЕТО

Прехвърляме ли средства от единия джоб в другия, когато дружеството наеме личния автомобил на съдружник

други интересни теми.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Платена публикация


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА