На 21.11.2015 г. метеорологичната обстановка на летище София е усложнена. Преобладава силен южен вятър със скорост от 74 км/ч и пулсации до 118 км/ч. При такава обстановка ръководителите на полети от ДП РВД са предоставили цялата актуална информация на екипажите, необходима им за взимане на решение в конкретната ситуация. Изборът за кацане на резервно летище е изцяло решение на екипажа на самолета. Това съобщават от Ръководство на въздушните полети във връзка с появилите се разнопосочни информации по повод кацането на два самолета на летище Пловдив, поради лошите метеорологични условия на летище София, ДП РВД уточнява следното:
Упоменаването на резервно летище е задължителен елемент при попълване на полетните планове от съответната авиокомпания, в случай на невъзможност за кацане на основното летище. В конкретната ситуация на 21. 11. 2015г. двете въздухоплавателни средства са посочили в полетните си планове, като резервно летище Пловдив. ДП РВД не одобрява предварително представените от авиокомпаниите полетни планове, а ги получава за информация и се съобразява с тях.
Обслужването на въздушното движение от страна на ДП РВД е осигурено при спазването на всички изисквания за безопасност. Предоставена е необходимата информация за метеорологичната обстановка и на други летища на територията на страната - Варна и Бургас, където условията са били по-лоши, отколкото тези на летище София. Осъществени са всички необходими координационни действия със заинтересованите страни.
ДП РВД се придържа към ясно определени принципи и процедури за осигуряване на безопасни условия за провеждане на всеки полет и няма отношение към перонното обслужване от какъвто и да било тип. Организацията на тези процеси е в правомощията на летищната администрация.
Пред БНР директорът на пловдивското летище Владимир Щърбанов поиска разследване по случая с пренасочените на летище Пловдив два самолета, които заради силния вятър не успяха да кацнат в столицата и престояха на летището часове наред.
Трябва да бъде извършено задълбочено разследване по случая с пренасочените на Летище Пловдив два самолета, заяви Владимир Щърбанов и припомни, че от няколко месеца Летище Пловдив работи само на дневен режим. Щърбанов подчерта, че спешно повиканите през нощта екипи са реагирали по възможно най-бързия начин.
Според Владимир Щърбанов случилото се е сериозно нарушение - кацане на неоторизирано лещите:
Което е равносилно на кацане на магистрала, ливада и т.н. - без аварийно, медицинско, пожарно осигуряване. Това е т.нар. "сериозен инцидент", който се различава от катастрофата единствено по това, че не е имало жертви.
По думите на директора на пловдивското летище обяснението за този случай трябва да е първо на авиокомпанията, планирала полетите:
И респективно на Управление "Въздушно движение", ако не ги е предупредило, че летището не работи. Това, че летището не работи, е публикувано по най-надлежния ред в сборника за авионавигационна информация. Ние не сме длъжни да поддържаме персонал, никой не е длъжен да поддържа готовност при това време. Хората обаче успяха да дойдат навреме - за 2 часа са дошли и са започнали да обработват самолета. Без обаче да има заявка от страна на авиокомпанията. Нормално е авиокомпанията да ни беше известила своевременно.
След този инцидент трябва да бъдат направени съответните анализи, допълни Владимир Щърбанов, но преди това е необходимо да приключи разследването, което по закон трябва да бъде извършено от:
Звеното за разследване на авиационни произшествия към министъра на транспорта и респективно, тъй като са намесени няколко субекта на Гражданската авиация – летището, "Управление на въздушното пространство", авиационния превозвач, също ще бъде извършено разследване от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Димитър
Това да кацнеш нощем без никаква видимост.... Поне 1 да беше отишъл извънредно да пусне осветлението....
17:21 23.11.2015