На 8 април 2020 г. Институт за пътна безопасност публикува анализ на пътнотранспортния травматизъм за първото тримесечие на 2020 г., отчитайки въведеното извънредно положение.
На 10.04.2020 г. бяха оповестени три случая на ПТП, в два от които шофьорите са управлявали МПС с превишена скорост и след употреба на алкохол. В тази връзка ИПБ реши да бъде сформиран юридически екип, който да извършва постоянен мониторинг на случаите на тежки ПТП. Експертите ще наблюдават развитието на досъдебните производства, ще бъдат в съдебните зали при разглеждане на делата, ще следят законодателните предложения, касаещи безопасността по пътищата, ще участват активно с предложения и становища, ще задават въпроси на отговорните институции и ИПБ ще информира обществеността.
На 15.04.2020 г. ИПБ подготви и изпрати на министър-председателя предложения за мерки, които да бъдат предприети от правителството за ограничаване на пътнотранспортния травматизъм по време и след извънредното положение.
На 19.04.2020 г. жестоката катастрофа, при която бе убит журналистът Милен Цветков, повдигна отново въпросите за факторите, довели до поредната жертва по пътищата.
Един от тях е активното бездействие на държавата и неглижирането на необходимостта от холистичен подход и адекватни, работещи мерки за осигуряване на най-високо възможно ниво на пътна безопасност.
След катастрофата край Своге през август 2018 г., при която загинаха 20 души, правителството си изми ръцете като създаде ДАБДП. След повече от една година Агенцията може да се „похвали“ само с назначени чиновници, призиви, констатации и видео клипчета. Няма предприети мерки, няма направени работещи предложения за намаляване на жертвите на ПТП. Това разкрива липсата на експертиза, което вече е превърнало ДАБДП в поредната паразитираща на гърба на данъкоплатците административна структура. Целта на създаването на Агенцията бе да има работещ инструмент за провеждане на активна политика за пътна безопасност. Основни задачи следваше да бъдат координиране на действията на множеството институции с правомощия в областта на осигуряване безопасността по пътищата, приемане и изпълнение на план за действие, включващ мерки за превенция и добри европейски практики и упражняване на ефективен контрол.
Друг фактор е пренебрегването на сериозността на извършените предходни нарушения. Анализ на ИПБ показва, че при 90 % от случаите на тежки ПТП се установява, че извършителите са имали множество по-малки нарушения в миналото. Има фрапиращи случаи, при които срещу водач с над 50 нарушения, не са предприети мерки за забрана за управление на МПС.
Ненаказуемостта на деянието и избягване на правосъдието поощряват извършването на ПТП. Всеки ненаказан случай насърчава безотговорното и престъпно поведение. Обективното и неповлияно от фактори, извън законовоустановетите, разследване на ПТП, справедливото прилагане на Закона, спазването на прогласения в Конституцията принцип за равенство пред Закона са от съществено значение за намаляване на убийствата по пътищата. За съжаление, не са един или два случаите, при които освен жертви и почернени близки, остава и усещането за безнаказан произвол.
ИПБ посочва примери:
Август 2011 г. 21-годишният син на прокурор убива двама души в София. 8 години по-късно, през ноември 2019 г. САС постановява условна присъда от 1 година и поровина с 3-годишен изпитателен срок. Решението не е окончателно и подлежи на обжалване пред ВКС. Делото – е пример за бавно правосъдие.
През 2015 г. в Пазарджик 27-годишен прегазва с джип „Хамър“ 70- годишен пешеходец. Установени са: превишена скорост, употреба на наркотици (амфетамин) и алкохол и липса на правоспособност за управление на МПС. Присъдата е 3 години и половина затвор.
Април 2017 г. Дванадесетокласник от пловдивска елитна гимназия, шофиращ джип „Тойота“, убива 61-годишна жена на пешеходна пътека в Пловдив. Присъдата: 2 години и 8 месеца затвор и 5 г. лишаване от право да управлява МПС.
Юни 2018 г. – Силвия Зорова, управляваща джип „Мерцедес“ причинява ПТП, при което има един убит и един ранен. Не се открива информация за досъдебно/ съдебно производства.
Законодателството като фактор.
От 5 години се говори за промени в ЗДП, за приемане на нов закон, уреждащ административно-наказателната отговорност и др., но до момента няма резултат.
Фактор е и популизмът и приемането на заканодателство „на парче“ и под обществен натиск, след поредното тежко ПТП.
През март 2019 г. , след поредния случай на убийство на млад човек на пешеходна пътека в Приморско от употребил алкохол и избягал от местопроизшествието шофьор, народни представители от „ОП“ внасят проект на Закон за изменение на НК, с който се предлага увеличаване на размера на наказанията за шофьори, предизвикали катастрофа след употреба на алкохол и/ или наркотици или от която е настъпила телесна повреда или смърт на повече от едно лице, или деецът е избягал от местопроизшествието, или е без правоспособност да управлява МПС или на пешеходна пътека. Предложението е санкцията, предвиждаща от 3 до 15 години лишаване от свобода да бъде увеличена на от 5 до 15 години. До момента предложението не е разгледано дори в парламентарни комисии.
През декември 2019 г. народни представители от ГЕРБ, ВОЛЯ, ДПС и ОП внасят законопроект за допълнение на НК, с който се предлага употребата на наркотични вещества или техни аналози преди управление на МПСда се установява по „надлежния ред“, а именно – по реда на Наредба № 1/ 2017 г. за реда за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/ или употребата на наркотични вещества или техни аналози. Приемането на предложението би довело до ограничаване предметния обхват на нормата на чл. 343 б, ал. 3 от НК, до декриминализиране на случаи, при които употребата на наркотични вещества или техни аналози е доказуема с всички допустими от НПК доказателства и доказателствени средства и до ненаказуемост на деянието.
Към настоящия момент предложението е разгледано на заседание на Комисията по здравеотазване и е прието с 20 гласа „за“ и нито един „против“ или „въздържал се“.
Становища по двете по-горе законодателни инициативи няма представени от институции с правомощия в областта на БДП, включително и от ДАБДП, въпреки че разработването самостоятелно и/или участието в разработването на нормативни актове, свързани с безопасността на движение по пътищата, организация на движението, развитие на транспортната инфраструктура, намаляване на пътнотранспортния травматизъм, състоянието на автомобилния парк и подготовката на водачите е първото правомощие, посочено в Устройствения правилник на Агенцията.
Потреслото цяла България убийство на най-светлия християнски празник Великден извади на повърхността всички горепосочени проблеми, с които държавата ще трябва да се справи, ако не иска невинни граждани да умират по нелеп и жесток начин на пешеходни пътеки, тротоари и не при нарушаване, а при спазване на пътната сигнализация.
Крайно време е червената лампичка да светне за тези, които допуснаха с бездействието си и некомпетентността си обществото ни да загуби един истински журналист, а две деца да останат без баща.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бисер
14:52 21.04.2020
2 Последния софиянец
14:54 21.04.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Герб работят активно
14:57 21.04.2020
5 а бе цървул
14:58 21.04.2020
6 Ръмпези
Коментиран от #50
14:58 21.04.2020
7 цумбрум
15:00 21.04.2020
8 Снайперист
15:01 21.04.2020
9 Тях червеното знаме роди ги
Коментиран от #14, #48
15:03 21.04.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 те ми да да
15:03 21.04.2020
12 Бой&ко
15:04 21.04.2020
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Червен еврейски интернационал
До коментар #9 от "Тях червеното знаме роди ги":
Чифутите са в основата! Комунизма е тяхна идеология а те са ,както в САЩ,така и в Русия.....Впрочем тези двете са една и съща държава а противопоставянето им е ТЕАТЪР!.....Назначените от тях по държави,просто изпълняват-ЗАПОВЕДИТЕ ИМ!15:10 21.04.2020
15 ЗАЩО БОЙКО ГУЗНО МЪЛЧИ
15:13 21.04.2020
16 чичо
До коментар #3 от "az #Победа75":
Семейното ти възпитание,а не ГЕРБ.15:15 21.04.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 ВЛАСТ НАГЛОСТ
15:18 21.04.2020
19 Дето не разбираме
15:19 21.04.2020
20 Отчитане на дейност
15:20 21.04.2020
21 Пепа
15:38 21.04.2020
22 Гост
Някой, компетентен, може ли да ми обясни защо трябва да има такъв голям интервал в присъдите? И не е само в този случай, масово е! Винаги на това съм се чудел! Че това е 5 /пет/ ПЪТИ разлика! Разбирам да е 10-20 -50%, но 500% разлика за едно и също деяние ми се струва като основа за корупция!
15:41 21.04.2020
23 шам фъстък
15:44 21.04.2020
24 Левски
Коментиран от #27
15:55 21.04.2020
25 Политическа статия
Коментиран от #41
16:05 21.04.2020
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Нещо за
17:48 21.04.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Наблюдател
17:59 21.04.2020
31 Трябва
18:50 21.04.2020
32 Вида
Коментиран от #39
20:21 21.04.2020
33 невярващия
20:45 21.04.2020
34 Кака
Коментиран от #45
20:59 21.04.2020
35 Кака
21:00 21.04.2020
36 Кака
21:00 21.04.2020
37 Йокин
21:12 21.04.2020
38 Йокин
21:17 21.04.2020
39 Велин
До коментар #32 от "Вида":
ааписът го има. Глефай го и коментирай. Човекът с количката се включи "по диагонала" и беше закачен от автомобила.22:05 21.04.2020
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 uwofufekufl
До коментар #25 от "Политическа статия":
къде приеха млади водачи да нe им се позволи да карат спортни коли ?06:32 22.04.2020
42 Ben
07:01 22.04.2020
43 Гост 1
08:08 22.04.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Eistee
До коментар #34 от "Кака":
Како, сестро българко, време е по-скоро да си пиеш лекарствата. Че нещо те избива на агресия. По повод и без повод. Статията е, за съжаление, поръчкова. Има интересни елементи в нея, както и рационално зрънце и ако беше списвана обективно, щеше да си спечели бурните ми адмирации. Но в сериозна статия, третираща проблеми на живот и смърт да се използва всеки абзац да се плюе по правителството е смешно. Цялият труд "олеква" и нормалните хора започват да разсъждават със съжаление за евтината журналистическа чест и професионализма за продан на авторката. Жалко. Личи си, че хвърлен труд, но е залудо.Коментиран от #47
22:25 22.04.2020
46 Мите
00:14 23.04.2020
47 Жорж Ганчев
До коментар #45 от "Eistee":
"Поръчкова статия". Ами защо не си видиш отрицателния вод господине,колко човека те одбряват? За да харесвам това управление,означава че съм от тарикатите които направиха милиони за сметка на народа! Тези гербаджии не са друго освен съдистите които 10 г. умишлено държат заплати и пенсии на ниво което е пълна гавра с човешките права и достойнство.Нима 200-300 лв.пенсия не е гавра? Кой може да живее с толкова пари? Или щом си вече възрастен,по-добре е да мреш? За какво "спасение" от вируса говори Борисов след като над милион възрастни са подложени на геноцид от него !!! Хората искат да сме в ЕС,да имаме молове,метро,магистрали,магазини,но когато не можеш да си купиш хтана и лекарства,що за европеец си? Вероятно има стотици хиляди заразени според Д-т Мангъров,но при 46 починали,за каква "чума" говорят и наложиха тази масова психоза и ограничения все едно сме безмозъчни говеда? Само за един месец вредата е към 15 милиарда лв.и срината икономика,заради един от поредния грип! Носете маски,но те не предпазват и могат да причинярчт бактериална бронхопневмония!И....защо тогава да ги харесвам заради това което причиняват ???08:10 23.04.2020
48 Факт
До коментар #9 от "Тях червеното знаме роди ги":
За герб !10:28 23.04.2020
49 волен сидеров
14:10 24.04.2020
50 Видин
До коментар #6 от "Ръмпези":
До друг спя прокорора не е на мотор но други ще срелят23:41 24.04.2020