Справка в Регистъра на свлачищата показва наличието на две свлачища в района на плажа "Алепу", където се намира спорният строеж, като в документите е указан и типът на свличане. Тези свлачища са регистрирани през февруари 2009 година, казва пред БНР инж. Красимир Маринов, гео и хидроинженер.
„Двете свлачища са в края на така наречения шофьорски плаж, където брегът се издига нагоре и става абразионен, защото пясъчната ивица изклинва, намалява нейната ширина и вълнението започва да предизвиква срутване“, обяснява експертът.
Той уточнява, че съществува Наредба 12 от 2001 година за проектиране на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищни райони, която третира начините за укрепване на свлачища.
„В тази наредба има цяла глава, посветена на укрепването на свлачища със самата конструкция на бъдещите сгради. Такива случаи (като този на Алепу – б. а.) има реализирани на много места в страната. Това не е нещо, което се прави за първи път“, казва инж. Маринов.
Той е категоричен, че такъв тип обекти обичайно се реализират в две фази – първо се укрепва свлачището - с изграждане на укрепителни съоръжения, след това се отчита ефектът от тях чрез геодезичен мониторинг. Чак след като се установи, че свлачището е спряно, се изгражда съответната сграда.
Според Маринов до момента изграденото съоръжение е сграда или част от такава, която проектантите са преценили, че може да поеме хоризонталните сили, които се образуват от свлачището.
„Нищо страшно няма да стане. Няма да изчезне плажът отпред. Това съоръжение по никакъв начин не оказва влияние на самия плаж. То е в неговия най-долен край и обхваща само 125 метра. Там няма проблем и с екологията, макар че влиза в комплекс „Ропотамо“, който е защитена зона по Натура 2000, защото не се нарушава предметът и целите на опазване на тази защитена зона, които са публикувани и всеки може да ги прочете“, коментира още инж. Красимир Маринов.
Според него този казус може да се реши, без да се стига до съда и е пресилено да се отива към събаряне.
„Има такава практика – сградата със своето тегло като цяло да укрепва свлачище“, потвърждава пред програма „Хоризонт“ инж. Светлана Николчева, заместник-председател на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Тя е категорична, че изобщо не става дума за брегоукрепване, каквато дезинфомрация се разпространява в момента. Както „Труд“ съобщи в понеделник, брегоукрепване и укрепване на свлачище са две съвсем различни дейности.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 ЪРП
15:10 09.06.2020
3 Хахахаха
15:13 09.06.2020
4 Zizi TOP
15:14 09.06.2020
5 Лекар БГ
Само едни 125 метра.После още едни 250 метра.И така,докато всичкото се подпре с мноооого бетон,паркоместа,чадъри и шезлонги,чалготека,нЕколко весели кръчмета и антураж от миски с джуки и мистъри с ланци.Така се случват нещата,другарю инженер.
15:15 09.06.2020
6 856598
15:15 09.06.2020
7 свински черва
15:16 09.06.2020
8 Чъки
15:16 09.06.2020
9 инженере инженере
15:17 09.06.2020
10 Мариноф
15:23 09.06.2020
11 Ники
15:24 09.06.2020
12 инжинер
15:24 09.06.2020
13 наглеци
15:27 09.06.2020
14 Последния Софиянец
15:27 09.06.2020
15 Роки
15:30 09.06.2020
16 Абе щом
15:33 09.06.2020
17 Т688
15:38 09.06.2020
18 Румен
15:42 09.06.2020
19 Рошко
15:44 09.06.2020
20 Стоян
16:15 09.06.2020
21 Наблюдател
16:54 09.06.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.