ФАКТИ.БГ

43 години от най-голямата авиокатастрофа в България

Загива легендарната треньорка по художествена гимнастика Жулиета Шишманова

Публикувана: 3 Април, 2021 12:54
18 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3548
43 години от най-голямата авиокатастрофа в България
Снимка: бТВ
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.2 от 10 гласа.

Навършват се 43 години от най-голямата авиокатастрофа у нас. Самолет на БГА „Балкан“ с 66 пътници на борда и 7 души екипаж се разбива край врачанското село Тлачене. Оцелели няма. Жертвите са граждани на България и Полша. След тях е и легендарната треньорка по художествена гимнастика Жулиета Шишманова, припомня бТВ.

На 16 март 1978 година по обяд, малко след като излита от София, самолет ТУ-134 на БГА „Балкан" се разбива в околностите на Тлачене. Полетът до Варшава се оказва фатален за всичките 73 души на борда.

Край мястото на трагедията има паметник, до който се стига трудно - по черен път с джип. И после пеша през дървен мост, направен специално за 43-тата годишнина от трагедията. Старият е отнесен.

Кметът на Тлачене Тошко Сашов тогава е бил на седем години. Спомня си, че самолетът летял ниско над селото, преди да падне.

„Беше на не повече от десет метра над земята, много бавно, и на стъклата на прозорците имаше ужасени лица, това не може да се забрави“, разказва Сашов.

Останките от самолета и от телата са пръснати из цялата околност, раздробени до неузнаваемост, разказват очевидци.

„Парчета, пълно, ламарини, падината се напълни цялата, задният колесник бе чак на Габърската межда, страшна работа беше, дрехи хвърчеха из тръняка“, спомня си Тодор Илиев, жител на с. Тлачене.

Огледът в местността Бриша продължава ден и половина. Наложило се е да бъде изместено и руслото на местното дере, където е паднал самолетът, за да бъдат извадени и оттам останки.

Най-големите останки от самолета тежали едва десет килограма, според доклада, предаден на Държавна сигурност.

Информацията за инцидента е оскъдна и без снимки. Поместена е на другия ден на втора страница на врачанския вестник „Отечествен зов“ и на последната на „Работническо дело“ с уточнение, че комисия е поела разследването.

„Питахме се, задавахме си въпроса защо стана, никой не отговори, никой не каза нищо“, казва Тошко Сашов.

Предполагали терористичен акт, дори мистериозно отвличане на пасажерите с цел опити. Официалната версия обаче е електрическа повреда. 43-години по-късно екип на най-голямата полска обществена телевизия засне филм за авиоинцидента.

„На панорамните снимки, на които се натъкнахме, е обозначено мястото, на което е намерена черната кутия на самолета, но не беше описано какво се е случило по-нататък с нея и какво всъщност е регистрирала тя“, разкрива полската журналистка Камила Козар.

Пьотр е на пет години, когато губи в авиокатастрофата майка си. Пътувала до България по работа и повече не се връща.

„Толкова години събира смелост, превъзмогва емоциите си и сега е тук, за първи път“, казва Козар.

Мъжът избира да не дава интервюта, вглъбен в мъката си пред запалената свещ. 39 са загиналите полски граждани в авионцидента.

С финансовата подкрепа на полското посолство у нас предстои да се изградят подходи и монтиран голям железен мост, който безпрепятствено да води до мястото на катастрофата близките на жертвите. А те продължават да чакат отговори.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.2 от 10 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
дааа
1 Отговор
Поляците са носили в куфарите парфюми Bich Moje и сгъваеми чадъри, много квалитетна стока за онова време.

Оценка:
-25 +4

Мхм
2 Отговор
Не бях чувал за тази авиокатастрофа. Статията е много интересна и научих нещо ново и интересно. Бог да прости загиналите!

Коментиран от #4


Оценка:
-0 +44

3
Този коментар е премахнат от модератор.
Ако не си чул за толкова голяма трагедия
4 Отговор

До коментар #2 от "Мхм":


Представи си какво още не си чул и няма и да чуеш никога от това което се е случвало през онези години?

Оценка:
-5 +33

Anonimen
5 Отговор
Около тази катастрофа има нещо,което се крие и до ден днешен.Тогавашната власт го е скрила,крие го и днешната.Странно защо ли...До колкото знам,може и легенда да е,по заповед от високите етажи на ДС,останките от двигателите са хвърлени в яма и заляти с бетон.

Коментиран от #15


Оценка:
-4 +14

Посетител
6 Отговор
Срамота!!! Толкова години безхаберие от наша страна, та сега да разчитаме на поляците да се направи по-нормален достъп до мемориала! Вечна памет на жертвите!

Оценка:
-1 +23

sbs
7 Отговор
Януш Вилхелми (Janusz Wilhelmi) – полски литературен критик, министър на културата и изкуствата на ПНР, ръководител на Комитета по кинематография[3]
делегация от Българската федерация по художествена гимнастика, вкл. националния отбор и придружаващи лица:[4]
Жулиета Шишманова – треньорка
Севдалина Попова – съдийка
Снежана Михайлова – акомпаниаторка
Румяна Стефанова – спортистка
Албена Петрова – спортистка
Валентина Кирилова – спортистка.
ТОВА СА ЗАГИНАЛИТЕ ---ФАКТИ --ТОЛКОВА ЛИ Е ТРУДНО ДА СЕ СПОМЕТ -

Оценка:
-0 +16

Отговора е
8 Отговор
много прост, руска катафалка ТУ-134.

Коментиран от #16


Оценка:
-25 +6

Помнещ
9 Отговор
"Беше много ниско над земята и летеше много бавно , на не повече от 10 метра .На стъклата на самолета имаше уплашени лица " ....казва кметът ...САШОВ ....
Тоя кмет, само ,като му прочета името , пък и и измишльотинините на 100 % съм сигурен, че е от "боята " .
Толкова "бавно" и "ниско " е летял, сякаш е селскостопански "АН-2" с загаснал двигател ...После се намесва и някаква си "Козарка" ли ..."Камила " ли ...абе съвсем на чобанска работа замирисва цялата статия .
А истината е , че самолетът е останал без двигатали , без всякакво електричество за хидросистемите още на височина от над 5-6 000 м ,поради нехайсвото на екипажа , да превключат генераторите след стартта да зареждат . Когато се усещат е твърде късно ,нито имат ток в акумулаторите да рестартират, нито да управляват ,даже май и радиовръзка са загубили ...А самолетът се е забил под ъгъл 60-70 градуса и по гръб-спрямо терена (с корема нагоре) и с най-малко 6-700 км/ч ...А кмета разтяга локуми ,кат дрът циганин .

Коментиран от #11, #18


Оценка:
-7 +21

А БЕ
10 Отговор
ТОВА Е КОМУНИЗМА, И РУСКОТО РОБСТВО, ИЗБИВАХА ВСЕКИ КОЙТО НЕ Е С ТЯХ И ПРОТИВ ТЯХ!

Оценка:
-17 +16

Абе мани
11 Отговор

До коментар #9 от "Помнещ":


Той още малко и щеше да види дали пилота се е бръснал сутринта. Да не говорим че ако такъв голям самолет мине на 10 метра над селото с тая скорост.....абе кмета нямаше да порасне и да стане кмет

Оценка:
-1 +19

12
Този коментар е премахнат от модератор.
КОЙ
13 Отговор
КОЙ каза, колко простотия има в коментарите! ПРОСТ народ слаба държава!

Оценка:
-0 +3

НОВО ПЕТ
14 Отговор
ДРУГАРИТЕ КРИЕХА.....ПРИ СОЦА ТАКИВА НЕЩА НЕ СЕ ГОВОРИХА...ЩО ЛИ

Коментиран от #17


Оценка:
-3 +5

Отровното трио
15 Отговор

До коментар #5 от "Anonimen":


Говори се че родата около Шиши има връзка с инцидента, за бизнес интереси. Публична тайна е че цялата ДС се е отчитала пред фамилията

Оценка:
-6 +0

тнжго
16 Отговор

До коментар #8 от "Отговора е":


боинга пада най често умнико

Оценка:
-4 +4

17
Този коментар е премахнат от модератор.
Диверсант
18 Отговор

До коментар #9 от "Помнещ":


Видял е даже уплашеноте лица по прозорците

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Волен Сидеров
Лидерът на "Атака" обяснява защо РЗС се превърна в партньор на ГЕРБ, въпреки че искаше да "уволни" премиера Бойко Борисов преди изборите:
Ако трябва да определя Яне Янев - не знам болонка ли е, или фокстериер. Мисля, че него го държат с фалшификацията на подписката му."

Още бисери
ТОП 5