"Не са били спазени мерките за безопасност при учението край Шабла, при което загина пилотът на падналия МиГ-29 (майор Валентин Терзиев, бел. ред.). Не е спазено правилото, когато мишената не е нормална, да не се изпълнява такава задача. По данните, които имам, мишената е била със скъсан парашут и е започнала да пада с голяма скорост, което затруднява прехващачите".
Това коментира пред БНР бившият военен пилот Величко Дерузов, като обясни, че информацията, според която прави изводите си, е от медиите.
Той обясни, че е имало възможност да се реагира веднага на неизправната мишена:
"В командния пункт, където се води учението, самолетите и целта се следят, за да може да бъде насочен прехващачът към нея".
Величко Дерузов изказа увереност, че при всички случаи ръководството на учението е видяло това, но няма обяснение защо не е прекратило полетите:
"Явно ръководството на учението е искало да се докаже пред натовското командване".
Той подчерта, че броят на часовете на полети, които правят военните пилоти, е много недостатъчен:
"В момента нашите летци нямат стабилна подготовка за полети над море - денем и нощем".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Шкебмак войвода
Коментиран от #42
16:13 18.06.2021
2 Анонимен
Коментиран от #7, #9
16:13 18.06.2021
3 Кофти
16:14 18.06.2021
4 Сандокан
Коментиран от #10, #24
16:17 18.06.2021
5 шумци
Коментиран от #11
16:23 18.06.2021
6 Woody
Коментиран от #16
16:24 18.06.2021
7 Не но
До коментар #2 от "Анонимен":
първата ми мисъл, когато разбрах за случилото се беше защо не е пропуснал мишената? Дори и да е била редовна, след като трябва да слезеш много ниско все пак мирно време е. Голяма работа! Най-много щяха да му помъмрят малко, че сме се изложили на учението, а освен това не съм пилот , но според мен не може във военен самолет да няма висотомер , който да алармира при критично ниско слизане и висока скорост, че е време да се издигнеш и какво толкоз , като се обади това устройство за неприемливия риск, зарязваш мишената, пиеш една студена вода и се връщащ на летището в Графа посран, но жив. Според мен далеч по-добрия вариант е!Коментиран от #21, #49
16:24 18.06.2021
8 АМОН
ПОЛИГОНА В ШАБЛА НА ВВС ЛИ Е ИЛИ НА ПВО???
Естествено самолета е бил мишена на полигона на ПВО.
МИШЕНА И ТО ИСТИНСКА НА НОВО ОРЪЖИЕ НА ПВО.
СВЕТЛА МУ ПАМЕТ НА МАЙОР ТЕРЗИЕВ.
ПРЕВЪРНАХА ГО В ЖЕРТВЕНО АГНЕ ПОДНЕСЕНО ПРЕД ОЛТАРА НА АМЕРИКАНСКИТЕ НИ БРАТЯ ПО ОРЪЖИЕ.
Коментиран от #17, #48
16:38 18.06.2021
9 1235
До коментар #2 от "Анонимен":
Точно така16:38 18.06.2021
10 Коментатор
До коментар #4 от "Сандокан":
Защо да не намерят биологичен материал морето е пълно с риба и какви ли не още живи организми16:39 18.06.2021
11 1235
До коментар #5 от "шумци":
Пред натовското командване няма нужда никой да се доказва там истината се знае много добреКоментиран от #19
16:40 18.06.2021
12 Абе не знам,но
16:41 18.06.2021
13 .......
Коментиран от #15, #31
16:42 18.06.2021
14 РЕАЛИСТ
Коментиран от #18, #29
16:45 18.06.2021
15 Centurion
До коментар #13 от ".......":
Уронва се нещо което го има и реално съществува.Търтеи,паразити и бездарници!17:16 18.06.2021
16 ПРАВ СИ
До коментар #6 от "Woody":
Защо пилота не е докладвал ЧЕ задачата маневрата трудно ще се извърши и е рискова и да се отмени атаката........17:27 18.06.2021
17 Зайко Байко многознайко
До коментар #8 от "АМОН":
Абсолютно правилно, това е полигон още от Татово време на ПВО. Имам четири Шабли, две эимни и две летни! Скъсваха ни подметките с отбой, эа бой да се докажат пред Цар Тодор, началника на полигона! Там щяхме да свалиме МИГ -21 , Скабри беше эабравил да включи РПК-то на огледална стрелба и полковник Бумбаров влеэе в РПК то и искаше да го раэстреля лично! Спомени от 3-та Конска 3енитна Батарея оръдие C-60 номер 4711.Коментиран от #50
17:28 18.06.2021
18 И ПРЕДИ
До коментар #14 от "РЕАЛИСТ":
И СЕГА тия ВЗИМАТ най голями пенсии17:30 18.06.2021
19 Въпрос
До коментар #11 от "1235":
И каква е истината според тебе, че самолетът е свален с ракета ли?17:31 18.06.2021
20 номад
17:32 18.06.2021
21 един от стадото
До коментар #7 от "Не но":
и аз не съм пилот, но такова устройство няма. Чувал си за бръснещ полет, може би и виждал. На клип поне. Но там пилота сам взема решение и е готов да го направи. И го прави успоредно на земя, вода. Ситуацията тука е извънредна/необичайна/и пилота пикира под ъгъл, за да изпълни задачата. Това стана май официална версия вече. Не съм съгласен с нея. При ЖП и авиокатастрофи на- често са ''виновни'' машинистите и пилотите..17:43 18.06.2021
22 Историк
Коментиран от #27, #28
17:46 18.06.2021
23 ISO ASA BDS ГОСТ
Коментиран от #26
17:49 18.06.2021
24 Гагарин
До коментар #4 от "Сандокан":
Така нареди главния пилот-разбра ли18:10 18.06.2021
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 един от стадото
До коментар #23 от "ISO ASA BDS ГОСТ":
по БДС, което го няма всичко е на ред. Като сиренето и кашкавала18:17 18.06.2021
27 Емо
До коментар #22 от "Историк":
Пилота не гледа навън, особено ако е над море. Губи се ориентация, наистина разтоянието лъже. Има си уреди и по тях се лети - висотомер, авиохоризонт. Това с гледането навън е отпреди 100 г. И пак така, над море се губят много самолети.18:30 18.06.2021
28 The Pest
До коментар #22 от "Историк":
Отговорът е че пилотът нищо не вижда . Ноща е била безлунна , няма никакви визуални ориентири , когато самолета е в боен режим на прехващане на цел на хедъп дисплея се проектира само информацията от системата за управление на огъня , а навигационните инструменти изчезват . Вероятно пилотът изобщо не е имал време да осмисли факта че мишената пада бързо и не е на височината на която трябва да е .Коментиран от #32
18:33 18.06.2021
29 Joro
До коментар #14 от "РЕАЛИСТ":
Струва в самисимост от самолета. За Ан-2, лекотоварен бяха 300 долара за час.Су-22 беше 22 000 Евро на час, затова го свалиха от въоръжение. Той беше за удари по земни цели и разузнаване.
МиГ-29 е 26 000 Евро
МиГ-23 - 20 000 Евро, и тях ги свалиха от въоръжение 2003 г.
МиГ-21 - 6 000 Евро на час, тях поне можеше да ги оставят за обучение, с лек ремонт.
Оттук нататък нищо читаво няма на въоръжение. Но няма да се плашите, не е важно само оръжието, но и човека, който го държи. Втората световна война,при американските бомбардировки над България, според въздушната тактика срещу четиримоторен бомбардировач е можело да се извършва атака минимум от звено изтребители (4 самолета). Обаче още в първия въздушен бой двойка български изтребители свалят 3 бомбардировача от група, която е била общо 24. И в един случай началникът на Изстребителната школа Кръстьо Атанасов заедно с още трима колеги инструктори свалят бомбардировач с учебни малки самолети "Оса", въоръжени със само по една 14.5мм картечница.
Сега положението е много по ос ра но от тогава. 12 часа нальот за 5 месеца. По-малко от 2 часа на месец. Това в авиацията е кръгла нула, колкото да можеш да излетиш и да кацнеш, без да разбиеш самолета.
18:46 18.06.2021
30 Реалист
18:48 18.06.2021
31 kkk
До коментар #13 от ".......":
Значи за да "уроним престижа" на армията и държавата първо се налага да викнем багерите и яко да копаем за да го намерим изобщо де е закопан тоя "престиж" дето не съм го срещал нийде от 20+ години, а после ще хванем и лопатите за да го "уроним"18:52 18.06.2021
32 Гост
До коментар #28 от "The Pest":
Е ти го изкара , че е с вързани очи. Не ми се вярва да няма уреди полазващи височина ау …Коментиран от #38
18:54 18.06.2021
33 приказки
Коментиран от #37
18:58 18.06.2021
34 Историк
Представлява включване на сигнал при достигане на 200м. над земята.Самолетът сам започва корекция на височината си под ъгъл 15 градуса.Та много ли е малко ли е.Самолетът се снижава при ъгъл на атака от 30 градуса за 5 секунди при 900км/ч самолетът навлиза в тази критична точка
Коментиран от #39
19:03 18.06.2021
35 Историк
19:06 18.06.2021
36 бечев
19:16 18.06.2021
37 стефанов
До коментар #33 от "приказки":
За ваше сведение според логиката на шапкарите,заплатата е най добрата пенсия.19:30 18.06.2021
38 The Pest
До коментар #32 от "Гост":
Горе долу си е точно с вързани очи , докато атакува мишената следи само нея на проектора , ако си виждал кокпита на МиГ 29 сигурно си виждал че уредите са пръснати на всякъде , не са осветени много добре и е трудно да следиш няколко неща едновременно. Самолетът е пословичен с трудноста си за управление и претовареността на пилота с различни задачи , като това да контролира двигателите и тн. Пилотите понякога инстинктивно не вярват на уредите , особенно малко натренирани като нашите , а и времето за реакция е било много малко със трудна за пилотиране машина като МиГ29Коментиран от #40
19:35 18.06.2021
39 The Pest
До коментар #34 от "Историк":
Това което наричал "Наташа" е просто женски глас предупреждаващ пилота за опасност. В МиГ 29 няма автоматична система за предотвратяване на сблъсък, която да поема контрол над самолета и да го извежда от критични ситуации както при Ф,-16 .19:41 18.06.2021
40 методиев
До коментар #38 от "The Pest":
Полетите с МИГ29 трябва да бъдат забранени!Това не е прецедент с тази машина, 2012година един МИГ29 се разби при излитане в Графа,но това много бързо се забрави,защото нямаше умрели.Коментиран от #41
19:48 18.06.2021
41 The Pest
До коментар #40 от "методиев":
Спирането на полетите не е решение , просто нямаме нищо друго . Логистиката и поддръжката на МиГ 29 е изключително затруднена и това е причината за малкото летателни часове на нашите пилоти . Просто трябваше да се вземе друга машина още преди 10 години . По времето на Станишев бюджетни излишъци от 2-3 милиарда лв се използваха за строене на чешми и пращане на пенсионери на море олинклузив през ноември , вместо за купуване на Грипен , който беше единственият разумен избор тогава . Така беше и през всички следващи управления .Коментиран от #43
20:00 18.06.2021
42 Не е шкембак
До коментар #1 от "Шкебмак войвода":
Министър а служител на фърчилото.И пак фърчилото е начело а не Боко.Тъй,че там е заровено кучето.20:06 18.06.2021
43 Габровница
До коментар #41 от "The Pest":
А къде отидоха МИГ23 ако смея да запитам?Коментиран от #45
21:26 18.06.2021
44 Хм...
21:52 18.06.2021
45 The Pest
До коментар #43 от "Габровница":
Не разбирам за какво му е на някой МиГ-23 през 2021-а ? Един от най катастрофиращите самолети изобщо , признат за не особено успешен още в СССР , каквото и да ти говорят по тв разни пенсионирани пилоти самолета не е сполучлив и това е причината съветите да оставят МиГ-21 на въоръжение паралелно с него . Виж само кои страни ги използват в днешно време. Основните критики към Ф-16 са че е с един двигател и че не е маневрен на ниски скорости колкото МиГ-29 . Е , МиГ-23 е с един двигател и е по неманеврен дори от МиГ-21 . И пак трябваше да разчитаме на Русия за ремонт на двигатели , самолетът е изключително сложен за поддръжка и с много недъзи , за сваляне на двигател се разглабя половината самолет и тн . Освен това никой в СССР не е мислил да проектира и произвежда самолет , който да се експлоатира безпроблемно 40 години , а дори и най новите български МиГ-23 МЛБ бяха по стари от МиГ29.Коментиран от #46
22:28 18.06.2021
46 Габровница
До коментар #45 от "The Pest":
Колега,може ли да обобщим така,по принцип няма лоши самолети,има лоша поддръжка и лоши пилоти,пак казвам,по принцип говоря.Защо никой не каза нещо за лоши метео условия,за лошо ръководене на полетите,за лоши авиолекари на старта,а се набива на някаква мишена с пробит парашут?Като е имало облаци да са спрели,бе!!!Коментиран от #47
22:48 18.06.2021
47 The Pest
До коментар #46 от "Габровница":
Съгласен съм , самолетите са си самолети -машини , по добри или по лоши . Да пуснеш неподготвен пилот със изключително сложна машина да обстрелва мишена , която никой не е проверил дали е изправна , през нощ с нулева видимост над морето си е грешка на командването . Според всички стандарти трябва да има разследване и наказани.23:28 18.06.2021
48 Казваш
До коментар #8 от "АМОН":
че имаш братя убийци, така ли?Аз съм българин и американските убийци не са ми братя.
01:46 19.06.2021
49 Маde in Bg
До коментар #7 от "Не но":
Ако това е причината за трагедията ,то ти си прав,че е трябвало да"отсвири "мишената ииииии🤬 тези гисподинчовци командирчетата е трябвало да го похвалят за това,защото е запазил своят живот и боеспособността на самолета ,за да има възможност да се реализират в реално бойно действие ,ако се наложи!13:54 19.06.2021
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Ани
Всичко останало са празни приказки.
Човекът го няма.
Машини ще се купят някога, часовете ще се увеличат, но един човек го няма и има една майка, която ще гледа към небето и ще се пита какво се е случило със сина и. Един син ще расте с празнота в сърцето.
И няма да има никакъв разумен отговор, както винаги се случва.
Мир на на душата на пилота. Истината си е отишла с него.
22:29 21.06.2021
52 Този коментар е премахнат от модератор.