Депутатите ще направят опит да гласуват на първо и второ четене спешни поправки, с които променят въведените вече по-високи транзитни такси за преноса на руски газ. Поправката се налага, защото към момента се е оказало, че единственият длъжник е държавното дружество "Булгартрансгаз". Компанията вече дължи близо 250 млн. лева, съобщи БНТ.
Увеличението на таксата вече предизвика недоволство и в Брюксел. Унгария се оплака в Европейската комисия и изрази съмнения, че страната ни се възползва от монополното си положение, за да увеличава таксите за пренос без да има причина.
Предложението да бъде увеличена таксата за пренос по т.нар. "Балкански поток" е на Министерството на финансите. Мотивът на ведомството е, че по този начин ще се санкционира Русия. Оказва се обаче, че длъжник в крайна сметка е българска държавна компания, която е трябвало да внесе парите.
"Със сега действащата разпоредба в чл. 5Б се вменява едно непосилно задължение на нашия преносен оператор, а именно той да събира и да е задълженото лице пред митниците да внася средствата свързани с пренос на природен газ с произход Русия", каза Жечо Станков, ГЕРБ-СДС.
"Нека сметнем 511 000 мегаватчаса по 20 са 10 млн. и нещо на ден и това е твърдият резервиран капацитет, газопреносният оператор ще трябва да вземе с едната ръка от Русия, за да даде на хазната и да даде на Асен Василев, но ако не може да си събере, защото исканията са в разрез с международни договори, то ще продължи да дължи пари, защото е данъчно задължено лице", коментира Пламена Митова, ИТН.
Въпреки че България не потребява руски природен газ от две години, страната ни е транзитьор на синьо гориво до Сърбия и Унгария. Всяка година транзитните такси по договор се променят с коефициент на базата на инфлацията и цените на алтернативните горива.
Все още няма позиция на Европейската комисия дали увеличената такса противоречи на правилата на свободната конкуренция.
"Като говорите за предателство тук и кой какви интереси защитава, вие не защитавате интересите на България да си събере стотици милиони от такси, вашият енергиен експерт господин Свиленски, вместо да цитира Европейската комисия, това го разбирам защо не става, защото вашата група не разбира английски, вие четете руски източници, ясно е че там тази информация я няма, но ако прочетете официалните данни, господин Свиленски, ще видите, че становището на ЕК към момента е, че България сама трябва да определя тези правила", обясни Искрен Митев, ПП-ДБ.
С новата промяна, с която депутатите се опитват да поправят собствената си грешка, длъжник вече няма да е "Булгартрансгаз", а парите ще се събират на базата на информация от дружеството към Агенция "Митници".
"Дали сте коалиция, некоалиция, сглобка или сте просто един клуб по интереси, който основната му цел е личното облагодетелстване, а не интереса на българските граждани. Законопроектът е необходим, дами и господа, за да се прикрие правната немощ на управляващите, защото вие сътворихте един огромен скандал", каза Драгомир Стойнев, БСП.
"Ще проверя коя партия днес как е гласувала, защото с така действащото решение задължаваме всеки ден "Булгартрансгаз" да плаща по 6 млн. лева дневно. Налага се да бъде направена промяна", коментира Жечо Станков от ГЕРБ-СДС.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Факти
10:28 16.11.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Тия двата
10:29 16.11.2023
5 Хаха
10:30 16.11.2023
6 Някой
10:32 16.11.2023
7 Умирам от смях
10:35 16.11.2023
8 нннн
10:39 16.11.2023
9 ьмббб
10:43 16.11.2023
10 !!!?
10:44 16.11.2023
11 След като сбъркаха кировите и боковите
10:47 16.11.2023
12 Руси
дава газови такси.
10:51 16.11.2023
13 Чакаме
10:58 16.11.2023
14 Така така
11:02 16.11.2023
15 Бамбука
Коментиран от #20, #26
11:03 16.11.2023
16 Симо
11:05 16.11.2023
17 Жоро Бекъма
11:11 16.11.2023
18 Гал
11:14 16.11.2023
19 Абсурдистан
11:17 16.11.2023
20 бобо
До коментар #15 от "Бамбука":
Грамотни сме и знаем как се събират подобни такси, прблемът е,че некадърните управляващи не знаят, гласуват невъзможни за изпълнение закони, после се сетят, че нещо не е наред и започват да променят, така държава не се управлява.11:18 16.11.2023
21 Идиоти
11:24 16.11.2023
22 пашата
11:26 16.11.2023
23 Съдия
11:28 16.11.2023
24 Диамантената ръка
11:32 16.11.2023
25 ОЛГА
11:36 16.11.2023
26 рфтгъхуи
До коментар #15 от "Бамбука":
Алоооуууу, "грамотнико"- я да разясниш на хората сега как се събират разните такси за пренос на нещо си и по-интересното- ЗАЩО ПРИНУЖДАВАШ фирма Х да изплати едни пари които се дължат от фирма У?Да те открехна- за ползването на тая тръбЪ си има сключени международни договори и таксите за пренос се определят по някаква си там формула... Когато някой промени ЕДНОСТРАННО условията обичайната практика е му нахендрят едни зверски глоби и неустойки по съдебен път...
Трагичното в случая е там, че от тази нова такса се очакват 2+млрд. приходи в бюджета, а тези 2млрд. са около 1% от БВП-то на миризливата ви дупка и около 5% от данъчните приходи които са заложени в бюджета за 2024г.- да ти обясня ли какво означава рязко да ти се изпарят 5% от заложените приходи?
Коментиран от #29
11:37 16.11.2023
27 Сашо
11:55 16.11.2023
28 Сашо
11:57 16.11.2023
29 Гост
До коментар #26 от "рфтгъхуи":
Няма да те разбере. И той е с капацитет като на любимците си.11:59 16.11.2023
30 вола рие
Умно-красивите не умеят упражнението с десет пъти мери - един път режи. Тия упражняват властта като режат ли режат, ама страда само българския народ и българския бизнес.
Това ми прилича на нация от мазохисти, които са си избрали садисти за управници. Значи, всички са щастливи! Питам се само до кога!
12:20 16.11.2023
31 Некой си
12:24 16.11.2023
32 Косача
12:39 16.11.2023