Започна Великият пост. В първите дни на Великия пост, в храмовете на Българската православна църква, по време на вечерните богослужения, се чете Великият покаен канон на св. Андрей Критски.
Във всички епархии на Българската православна църква се отслужва Велико повечерие с канона на Св. Андрей Критски - първа част.
Както се мени датата на Великден, така се менят и датите на празниците свързани с Великденския цикъл. Месни Заговезни (23 февруари т.г.) беше първият празник, свързан с този цикъл. На Сирни Заговезни - седмица след това, който тази година се падна на 2 март, по християнски обичай по-младите посещават домовете на по-възрастните - родители, кръстници, роднини и близки.
В последния ден преди строгия пост искахме прошка един от друг.
Великият пост е и най-важният, и най-древният от всички пости, той е подготовка за най-големия православен празник - светлото Христово Възкресение.
Християнската църква нарича началото на Великденския пост "предверие на божественото покаяние", или Голяма четиридесетница, през която хората, постейки, се отказват от своите грехове, "очистват се" и се доближават до Исус Христос.
По време на хранителните и духовни пости са забранени венчавките. Може да се закълнем в църквата едва след Великден. Една седмица след Месни Заговезни обаче е позволено да се яде мляко и млечни продукти, тъй като тялото се подготвя за пост. След това са забранени месото и месните продукти.
Строгият пост не се препоръчва за болни, за малки деца, за възрастни хора, за бременни жени и кърмачки. Великият пост не бива да се приема само като диета. Той трябва да бъде свързан преди всичко и с помислите, като всеки се смири и се вгледа дълбоко в себе си.
След Великден се ядат много яйца, сирене и месо. По стар обичай тогава младите са се събирали на хорището, пеели са и са играли хора.
И както казват духовниците, по време на пости:
Преди всичко примири се с врага си, като му простиш от сърце;
като видиш беден не се отвръщай от него, но му помогни с каквото можеш;
не завиждай никому;
не осъждай никого;
не поглеждай с пожелание;
не протягай ръце към онова, което не ти принадлежи;
не подавай ухо на клевети и лъжливи сведения за ближния си;
нека устата ти да са затворени за всичко лошо за твоя ближен;
пости с очи и уши, с ръце и нозе, с ум и сърце!
Бъди благоговеен във всичко, – бъди всякога смирен и кротък.
Защото каква полза, ако измъчваш тялото си с неядене,
а душата ти се надува от гордост?
Каква полза имаме от това да бледнеем от пост, когато побледняваме от завист?
Що за добродетел е да не пием вино, а да се опиваме от омраза?
Или да не ядем риба и месо, а да изяждаме братята си с клевети?
И така, като постим телесно, нека постим и духовно;
като очистваме тялото с въздържание от храна и питие,
нека очистваме душите си от суетни и нечисти мисли;
нека се украсяваме с милосърдие, кротост, смирение, примиряване с враговете,
с милост към всички наши ближни.
Това е пост, приятен на Бога и спасителен за нас.
Постихме с пост благоприятен, благоугоден на Господа.
Пост на отричане от злото, въздържане на езика, въздържание от гняв, отлъчване от похотите, злословието, лъжите и клетвите.
Постът, през който липсват тези прегрешения, е истински и благоприятен".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА