Андрей Новаков пред ФАКТИ: Средно измамата с върнат километраж струва около 3 000 евро на автомобил

6 Юни, 2025 09:01 4 142 37

  • андрей-
  • новаков-
  • километраж-
  • коли-
  • превъртян километраж-
  • програма

Предложението е на всеки годишен преглед данните да се въвеждат, казва евродепутатът

Андрей Новаков пред ФАКТИ: Средно измамата с върнат километраж струва около 3 000 евро на автомобил - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Програмата O.R.E.L. (Odometer Records Exchange Ledger), предложена от евродепутата от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, и одобрена и финансирана от Европейската комисия, предвижда създаване на единна платформа, в която всички пунктове за годишни технически прегледи на общността ще подават информация за реалния километраж на всяка кола. Целта е информацията да е достъпна в интернет, за да може всеки, тръгнал да купува автомобил на старо, да го провери преди сделката през компютъра или телефона си. Как се развива програмата… Пред ФАКТИ говори евродепутатът Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП).

- Г-н Новаков, България получи положителни доклади за приемане на еврото. Как се прие тази новина в Европейския парламент?
- Тази новина се приветства от широкото мнозинство от колегите в Европейския парламент. Тя не беше изненада, защото за нея се работи от много време насам. Аз съм щастлив, че, в крайна сметка, завършваме последния етап от цялостната интеграция на България в Европейския съюз. Това означава със сигурност повече спокойствие, повече сигурност за всички, които са икономически активни в България. Сигурен съм, че ще видим дългосрочните ползи за всеки човек в нашата страна. В Европейския парламент хората приеха с радост тази новина, че България се е посветила на този процес, че успешно е изстрадала всички реформи, които трябваше да направи, за да се стигне до тук.

- И да си поговорим за една дългогодишна кауза, която отстоявате. Става въпрос за вашата идея за създаването на обща база данни за пробега, регистриран от автомобилите по време на техническите прегледи, която да може да се споделя от всички държави-членки на ЕС, напредва. В какъв етап е днес?
- Това е проблем, по който упорствам от 2017 г. Тогава внесох пилотен проект и получих подкрепата на Европейския парламент. Причината беше, че това тормози много хора, ощетявайки ги с хиляди евро, а конкретният повод беше историята на едно семейство от Враца, което беше теглило заем, за да си купи кола от Германия. След дълго време на пестене и задлъжняване към банката, за да имат автомобил „нов внос“, се оказва, че колата не е на 150 000 км, а на 450 000км и се налага ремонт за няколко хиляди лева още. Това ги беше разорило и си дадох сметка, че решението на един европейски проблем може да дойде от България.

- Колко голям проблем е манипулирането на километража при употребяваните возила в ЕС?
- По-голям, отколкото предполагате. Средно измамата с върнат километраж струва около 3 000 евро на автомобил, като общо за ЕС щетата е между 6 и 9 милиарда евро. И това е нищо в сравнение с всички животи, които са изложени на риск. Защото кола на 100 000 км спира и завива по един начин, кола на половин милион километра – по друг. Това е чиста кражба и хазарт с живота на хората. Всеки купувач, който умишлено е заблуден за пробега на колата, за мен е ограбен. Сигурен съм, че почти всеки читател ще се съгласи, че цената на една кола с почти изтекъл ресурс е вероятно 1/3 от цената на кола, на която точно ѝ изтича гаранцията. Всеки има право на информиран избор, особено когато става въпрос за превозно средство, на което поверяваш живота на семейството си.

- А в България как стоят нещата. Твърди се, че над 70% от автомобилите на вторичния пазар са с манипулиран километраж. Толкова ли са?
- От докладите, с които се запознах, мога да кажа, че предположението е, че за около половината коли втора ръка в Европа са с пренавит километраж. Моето усещане е, че са дори повече. Все пак ми е трудно да си представя, че кола на 15 години е навъртяла само 70 000 км и е стояла в гараж. Особено в Западна Европа.

- На фона на страните в ЕС ние къде сме?
- Ние сме един от големите вносители на коли „втора ръка“ и затова сме сред най-засегнатите. Може да е изненада за някого, но много от колите се манипулират преди да дойдат тук и това не е български проблем. Уви, да си купиш устройство за превъртане на километража е лесно като да си купиш вафла.

- Успяхте да издействате финансиране от Европейската комисия от 1,25 млн. евро още през 2017 година. Какво спираше развитието на програмата?
- Бюджетът имаше за цел да се разработи и тества система, която да позволи събирането на такъв огромен обем от информация и то безпроблемно. Имаше група държави, които не възприемаха идеята и оказваха отпор за нейното реализиране. Въпреки тях, друга група държави заявиха интерес да се включат в тестовата фаза на проекта.

- Защо дълго време страни като Германия бяха против. Какво ги спираше?
- Доводът, който бе изтъкнат пред мен, бе, че това са лични данни. И VIN номерът на колата и показателят на километража. Проблемът с първото се реши, като ще се споделят само първите 10 цифри от номера, което е напълно достатъчно. За второто – аз все още не разбирам какво лично има в показанията на километража. И ако нямаш користни цели да продадеш колата като излъжеш за пробега, не виждам какво има да се крие.

- В Белгия системата Car-Pass работи. Страни, в които има изградени такива бази данни, как ще се включат в общата програма на ниво ЕС?
- Белгийският пример е много добър. Страните от Бенелюкс споделят такава информация от 20 години насам и това само е от полза на потребителите. Решението на Европейската комисия е в интеграцията на системите, което и предлагат.

- Данните ще се актуализират само при годишен технически преглед (ГТП) или при посещение на сервиз, защото възниква въпросът как ще се включат сервизите в програмата?
- Предложението е на всеки годишен преглед данните да се въвеждат. То обаче предвижда още и всеки сервиз, предлагащ услуги, за които може да се издаде фактура, също да може да го прави. Отделно, новите коли, които са свързани с интернет, трябва да подават такава информация през производителя на всеки три месеца. Основният акцент за мен трябва да бъде върху пунктовете за ГТП. И сега тези данни се снемат, и сега се въвеждат и съхраняват, просто ще се споделят и ще са достъпни за всеки потенциален купувач.

- Как ще стане така, че всяка държава - членка на ЕС, ще бъде задължена да записва пробега на превозното средство в национална база данни?
- Това вече се случва на много места. Такива бази данни съществуват. Сега ще има една система, която да ги обедини на европейско ниво. Така кола, която е минала преглед в Италия преди 2 години и е била на 350 000км, никой няма да може да ти я продаде в България на 100 000 км. Просто ще хванеш лъжата.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 27 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    32 4 Отговор
    "Предложението е на всеки годишен преглед данните да се въвеждат, казва евродепутатът"
    тоА явно не е ходил на ГТП❗

    Коментиран от #24

  • 2 С парите за Фърчило 16 можехме да

    28 5 Отговор
    Помогнем на Нисан и щяхме да имаме завод за автомобили

    Коментиран от #20

  • 3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    26 4 Отговор
    "ПредложениетУ" му е факт ОТ ГОДИНИ❗
    Спрях да чета какви ли още ОТКРИТИЯ е ОТКРИЛ...

    Коментиран от #25

  • 4 ГТП трябва да се правят от сервизите на

    9 7 Отговор
    Фирмите производителки нали затова са тези марки и емблеми
  • 5 Измамата с километраж е кокошкарска

    28 12 Отговор
    работа?

    течат, буквално като "река" хвалебствия как Българите са щяли да забогатеят със
    "забележете":
    1. унищожаването на Българският Лв. и
    Финансова Независимост и преотстъпване
    на Български Активи и Финансови Фондове 🤔 "for free", без абсолютно никакъв Заплащане, еднократно или много кратно от страна на Германия
    и ЕЦБ?

    Коментиран от #32

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Въпрос?

    26 6 Отговор
    ❓❗️Същевременно Главният Секретар на НАТО - Марк Рюте говори, иска да си установят, 800 Милиона €€ Евро за Въоръжаване на ЕС - НАТО?
    Като същият Главен Секретар на НАТО - Марк Рюте казва следното❗️❓:
    "Че ще трябва да се съкратят Фондовете в ЕС и €€ Евро Зоната за Социални Разходи за да се набавят тези 800 Милиона €€ Евро за Военни Разходи в ЕС и €€ Еврозоната за нуждите на НАТО?

    Моят въпрос е, "Как Българите ще Забогатеят от влизане в €€ Евро Зоната на фона на исканията за орязване на Социалните Разходи и Плащания в €€ Евро Зоната за да се набавят 800 Милиона €€ Евро за Въоръжаване на ЕС, Германия, НАТО?

    И още един въпрос къде отива Българският Осигурителен Фонд и Българските Активи след унищожаването
    на Лв.❓❗️🤔

    Коментиран от #33

  • 10 Миризлив пор

    23 2 Отговор
    А бре този в кой свят живее? Времето кога километражите бяха механични и се въртяха на поразия поприключи. Народа на запад го е измислил, срещу 300 евро получаваш "филтър" който блокира отчитането на изминатите километри. Реално караш си колата и километража отчита скорост но километрите или ги спира или са на 30 или 50% от реалните. Така на запад минава 60 хиляди на година, километража отчита 10 до 15, това отчитат и сервизите. След 5 години колата е на 300 хиляди но на километраж не повече от 60. Цената на колата е двойна! А извадиш ли филтъра няма следи да е препрограмирано нещо.
  • 11 Край

    22 2 Отговор
    Всеки лъже всеки. Така е устроен света. Архитекта лъже че къщата ти ще падне ако не я нарисува той нищо че дядо ти е строил и неговата не падаше. Лекаря лъже че ако не е милионер хората ще измрат. Политика и попа лъжат най много. Сега се нагледали на лъжите на търговците на коли. Най безобидните всъщност.
  • 12 Автопарк на МВР

    21 3 Отговор
    Измамата с изборите в бг също, но с повече нули.
  • 13 Край

    24 3 Отговор
    А тоя лъже че заслужава заплатата си от 20000 евро и ако не е евродепутат Европа ще пропадне. Лъжовен свят.
  • 14 Еми за парламент гласуват 35%

    18 1 Отговор
    А парламента се пълни 100% все едно са гласували всички гласоподаватели
  • 15 Берлин

    22 6 Отговор
    Нагъл и циничен индивид, нормално за гербист -фашист.
  • 16 Има пазарна икономика и всеки

    8 2 Отговор
    Производител на автомобили трябва да се грижи за състоянието на своите автомобили
  • 17 гражданин

    17 4 Отговор
    герберска безполезна калинка
  • 18 Типичният българин

    10 3 Отговор
    Йахайа, брадат пумаков! :)))
  • 19 хАХА

    11 1 Отговор
    Абе , гъсък кой ще даде толко пари за фурна втора ръка !
  • 20 Тъп Глупънсбъркър

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "С парите за Фърчило 16 можехме да":

    Теб пък това какво те грее? Като има завод в България да не би да ги раздават без пари и с безплатно сервизно обслужване?
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 този брадатко не знай

    7 2 Отговор
    защо взема една камара пари ама ги взема - мафия
  • 23 гумата

    9 1 Отговор
    Мисля, че Новаков постъпва много правилно от техническа гледна точка, защото в повечето автомобили, производителите предвиждат смяна на части на определени километри. Сами преценете. Един дебитомер има живот към 300 000 километра, ена водна помпа към 100 000 км. Едно масло на скоростна кутия се сменя на 80-100 000 км. Ако не знаете на колко километра ви идва колата и не е от Швейцария трябва отначало да смените сума части. Ами едни инжектори на БМВ Е90 са по 680 лв всеки. Датчик на колянов вал издържа по 200 000 километра, ама колата гасне в движение при БМВ е 46 и трябва да се сменя с оригинален. На Запад всички знаят това, но нашите джамбази пазаруват и не се пазарят, а после ни докарват коли за сериозна подмяна на части. А един ден на ГТП идва някой пъпчив младеж и казва колата ви има много кислород и няма карбон и ви гледа нагло и не минавате прегледа. От голямо значение е да се знае какво е сменяно и какво отговаря на изсикванията за преглед преди да регистрираме колата в България. Друго е да е купена у нас, тогава знаете, че за 10 години нашенецът почти нищо не е сменял и сменяте.
  • 24 БОТЕВ

    10 5 Отговор

    До коментар #1 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Байо, идеята е като немецът примерно в Мюнхен мине преглед, след година колата като дойде в Горубляне, бай Иван да влезе в интернет и да й види километрите, а не да го лъже автоджамбазинът. Веднъж българин да измисли нещо умно!
  • 25 БОТЕВ

    7 2 Отговор

    До коментар #3 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Не е факт, защото няма обща база данни и няма лесен и безплатен общ достъп до информацията. Има разни платени софтуери, които я ти проверят колата, я не. А така веднага от всеки пункт в ЕС, хоп, безплатно, на сайта. И БГ джамбазинът остава с пръст в ....
  • 26 Не ти е там мястото

    9 1 Отговор
    Охлюв и като го провери какви ще са последиците, за глоби и санкции нищо, а само пожелания от олигобанани.
  • 27 Най лесно

    4 1 Отговор
    Както американския внос вкарваш рамата в гугал и ти излиза как е закупена
  • 28 Ех Андеййчоо, Андрейчо!

    6 1 Отговор
    Тов да не ти са заплатите в Парламента бре! Срещу 50 лева ще ти врътнат километражчето на "нов внос" на стотина хиляди километра и честито. Това направо си е спекула! Три хиляди евро! Тц, Тц, Тц
  • 29 няма държавност

    8 2 Отговор
    А защо няма закон и затвор за тези измамници? В България масово се предлагат коли втора употреба на повече от 15 години, а на 100-150 хиляди километра! Чиста измама! Но, търговците са спокойни - никой не ги закача!
  • 30 Пежо

    7 2 Отговор
    Идеята е неработеща.Каращите много връщат километрите преди да идат на ГТП.Топката е в полето на производителите на автомобили.Тях трябва да ги натиснат, да измислят система за отчитане на пробега, която никой да не може да елиминира
  • 31 Животни

    4 0 Отговор
    Андрей Новаков е брадат козел!
  • 32 Ти,който си писал тва руснак ли си?

    0 5 Отговор

    До коментар #5 от "Измамата с километраж е кокошкарска":

    Що не си ходиш там в утрепаната си руска държава,да гледаш как страдат твойте сънародници с мижавите заплатки и пенсийки?

    Коментиран от #35

  • 33 Mилиарда

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Въпрос?":

    Става дума за 800 милиарда евро, лека корекция
  • 34 ха ха

    4 1 Отговор
    средно измамата с фалшиви политици струват по 50 000 лв годишно на всеки гражданин
  • 35 мълчи бе мухльо

    3 0 Отговор

    До коментар #32 от "Ти,който си писал тва руснак ли си?":

    който е против ес крадците значи е руснак - тъпанар
  • 36 ташунко

    4 0 Отговор
    Тоя е евро дупетат от 15 г поне, за това време и за 5 ст работа в полза на България не е свършил а отдавна е милионер в зелено при 20 000 еврака заплата . Нали всичко щеше да е честно в т н ЕС . А то всеки лъже мами и граби народа уж за негово добро . А ние ще продължаваме да караме коли втора и трета ръка ,да носим дрехи втора ръка и да живеем живот втора категория .
  • 37 Ний ша Ва упрайм

    2 0 Отговор
    най големите мушенгии са по къшите в Източна Еуропа и Италия. Туй да си купиш кола от автокъща дошла с автовоз гаранция 100%, че е барната от боклука! Балъци ...... бол при дебили 80%